Nokia 5140i Review

Evapor 18 januari 2012, 1.279 views

Nokia 5140i

Pluspunten

• bouwkwaliteit van een tank. In een bunker. Onder een berg. Onder de zeespiegel.
  • goede acculevensduur, zowel naar autonomie als aftakeling toe.
  • handige zaklamp en kompas

Minpunten

• slechte camera
  • dikte
  • toetsenbord kan voor sommigen wat te taai zijn.

Soms is een aankoop zo goed dat je er in de loop der jaren steeds tevredener over wordt. Dit is zo'n aankoop in mijn geval. Mijn trouwe baksteen draait al mee sinds 2006 en heeft al heel wat (al dan niet bewust) misbruik verdragen, gaande van onderdompeling in een bad, verschillende vallen en schuivers op skipistes, beton, parket, zand en god weet wat nog. Er is al mee gevoetbald, gebasketbald, getennist, gepoold en vooral mee gesmeten. Dit is een Nokia gemaakt volgens een recept dat volgens mij in de Kalevala al beschreven staat, gehouwen uit rotsen, titanium en tranen van smartphonegebruikers.

Nu over naar de feitelijke review, gemeten naar hedendaagse maatstaven.

Features: de camera is nauwelijks het vermelden waard en is meer een gadget op dit toestel. Je moet ze eerder zien als een middel om mooie achtergronden en screensavers te maken voor je ze leert appreciëren.
De zaklamp daarentegen heeft al heel vaak zijn nut bewezen bij het terugvinden van andere mensen hun gsm's op een vloer op een fuif en het lezen van boeken. Ze is relatief krachtig. Een andere handige feature is het kompas dat al veel te vaak van pas is gekomen om heelhuids uit de rimboe van een grootstad of vreemde streek te raken.

Bereik: de antenne in dit toestel is bovengemiddeld goed, waar andere mensen geen bereik meer hebben, staan er bij mij meestal nog wel een paar blokjes.

Accuduur: na 5 jaar gebruik gaat de batterij bij licht gebruik nog een week lang mee, dus ongeveer 7 keer zo lang als de hedendaagse smartphones.

Gebruiksgemak: het ding ligt goed in de hand en heeft aangename toetsen, maar ze vergen wat meer kracht om in te duwen dan gewoonlijk in vergelijking met 'gewone' gsm's. De grafische interface voelt zeer intuïtief aan en is gedeeltelijk zelf te configureren met snelkoppelingen.

Design: dit toestel wordt niet aangekocht vanwege zijn design, maar het doet geen pijn aan de ogen. Het is eenvoudig, met veel rubber. De dikte maakt dat het toestel wat lomp overkomt.

Bouwkwaliteit: hét selling point van deze telefoon. De gsm kan en heeft al een ongelofelijke dosis misbruik verdragen zonder het minste foutje. Als ik een atoombombestendige bunker wil bouwen, trek ik hem op uit 5140i's. Het toestel heeft rubber op de plaatsen waar een impact verwacht kan worden. Het heeft rubber op plaatsen waar het niet verwacht kan worden. Het heeft zelfs rubber op het toestel zelf (dus nog onder de cover). Het aansluitpunt voor de oplader en voor de accessoires zit verborgen achter een (hoe kan het anders) rubberen klepje voor waterbestendigheid.
Deze gsm kan ook zonder zorgen gebruikt worden onder de douche.

Stabiliteit etc: Feilloos.

Opnamekwaliteit: zoals eerder vermeld niet veel beter dan die van een gemiddelde aardappel.

Prijs: elke euro waard, zonder twijfel.

Heb jij ook een Nokia 5140i?

Yup, maar wel een van de meest stevige toestellen die Nokia in zn assortiment gehad heeft. Het model dat daarna kwam, de 5500 mocht kwalitatief nog niet eens in de schaduw staan van dit toestel.
Ja kheb dit toestel sinds 2004 nog steeds in gebruik als m,n mobieltje
Inmiddels 2x van een nieuwe cover voorzien en een nieuwe accu
En wat draagtasjes
Wat ik ook handig vindt is de Temp en de Db meter
Deze werken vrij nauwkeurig (kheb ze op het werk met geeikte meters vergeleken)
Kan ook geen ander toestel zo vinden die deze opties ook heeft
Dus het blijft voorlopig m,n Nokia 5140i .
Mooi, ik denk dat dat wel een recordje zal zijn :p. Ik heb ook één keer de cover vervangen, maar het was volkomen mijn eigen schuld dat hij eraan was (eerder genoemd opzettelijk misbruik probeer ik nu wel te vermijden). Accu is nog steeds origineel.

De thermometer vind ik ook wel handig, maar db-meter gebruik ik niet zo vaak. Goed om weten dat deze effectief nauwkeurig zijn!
Ik heb dit toestel gekocht toen die net uit was. ik heb er helaas maar 3 maanden van kunnen genieten. mijn scherm ging kapot, en de garantie die ik er op had was alleen voor het toetsenbord. reparatie in die tijd koste ¤ 120,-

achteraf (6 maanden later) hoorde ik dat meerdere mensen dit hadden gehad fabrieks fout werd er gezegt. iedereen die toen de telefoon gekocht hadden konden deze laten repareren.

alleen had ik hier niks meer aan. ik had een ander toestel gekocht.

Dus een onverwoestbare telefoon kan ik het niet noemen :(
Die fabrieksfout is natuurlijk wel jammer, maar ik heb er geen last van gehad gelukkig.
Jammer dat je hem niet meer had liggen, anders kon je hem vandaag nog gebruiken ;).
Nostalgie kan je het al bijna zeggen..
Onverwoestbare telefoon die het 100 keer langer uithoudt in bizarre situaties als een super hippe "insert=phone".
Ik heb deze telefoon thuisliggen voor vakanties, en ben het er compleet mee eens. Niet dood te krijgen dit ding.
Waarde Evapor,

Enkel en alleen even ingelogd om de tranen op mijn toetsenbord te verklaren. Tranen van het lachen, maar ook van het onvermogen zelf woorden zo voor mijn vocabulaire karretje te spannen. Vergeleken bij uw orerende vermogens zouden de mijne het nog moeten afleggen bij die van een net opgerold hoogpolig tapijt.

Vanaf nu zal ik mijn toetsenbord aan de dichtstbijzijnde wilgenboom opknopen om mij voortaan toe te leggen op het vervaardigen van rieten manden waarmee bessen, verscheidene schimmels en mossen verzameld kunnen worden teneinde te voorzien in mijn levensonderhoud.

Als u zo vriendelijk wilt zijn een verkennende blik op uw derrière te richten, zult u daarin een pluim van formaat geplant zien. Waarvan akte.
Beste FireThief,

Ik reageer nu pas op dit bericht omdat ik mijn gsm meegenomen had voor een test in extreme koude (-32 graden gevoelstemperatuur, een week lang rond de -20, locatie Val Thorens). Dit natuurlijk uitsluitend om de gsm aan verder lijden te onderwerpen.

Het lcd-scherm begon wat traag te werken, verder staan er weer een paar spectaculaire schuivers op het conto van het beest zonder ernstige gevolgen (buiten een paar blauwe plekken en stijve spieren voor ondergetekende).

Wat het ophangen van uw toetsenbord betreft, hou het nog even bij want het lijkt me ook een geducht wapen te zijn in uw handen! Hopelijk hoeven we nooit de degens (of spatiebalken) te kruisen wat onze meningen op technologisch vlak betreft, het resultaat zou cataclysmisch te noemen zijn vrees ik.

Ik wacht ook in spanning op de review van uw duidelijk spatwaterbestendig toetsenbord, tot de volgende!
Gisteren heb ik deze gsm laten vallen en heel mijn huis naar de boem :/
Het is zeker een aanrader voor mensen af te schrikken als je hem gooit 100% kans op beschadiging in de muur, auto, huis, tank of bunker

Zeker kopen!