HP Proliant ML110 G6 Review

Gé Brander 17 januari 2012, laatste update op 21 november 2013, 2.692 views

HP Proliant ML110 G6

Pluspunten

• aansluitingen (de vijfde en zesde SATA aansluitingen kunnen zonder probleme gebruikt worden voor boot/system disks)
  • weinig verbruik
  • TPM module mogelijk (staat in bestelling)
  • 16GB RAM
  • snel, ook met zes virtuele machines actief
  • stil (wel te horen, maar voor een server prima te doen)

Minpunten

• Lights Out module niet volledig functioneel, kost ongeveer 200 euro om deze uit te breiden, staat in geen verhouding tot de aankoopwaarde van de server (~800 euro)
  • geen RAID 5 mogelijkheid

Features Score: 4
Tot voor kort had ik een Zotac ND22 als server en een QNAP TS 439 Pro voor opslag. Aangezien dit geheel samen meer dan 95Wh verbruikte en ik op zoek was naar iets krachtigers en bij voorkeur zuiniger, maar zeker niet meer verbruik, ben ik op de HP ML110 G6 met Xeon processor terecht gekomen.

De ML 110 G6 heb ik uitgerust met een SSD van Patriot van 256GB als boot/systeem schijf en de vier 1,5TB schijven van Samsung die ik in de QNAP had zitten eveneens geplaatst in de ML 110.

Het standaard geheugen heb ik uitgebreid naar 16GB om zo ook enkele virtuele machines te kunnen draaien. Dit was tot voor kort op de Zotac ND22 maar een beetje mogelijk, omdat er te weinig geheugen (8GB) en slechts 1 schijf in zat. Niet voldoende voor hetgeen ik voor ogen had.

In deze volledige configuratie verbruikt de ML 110 G6 ongeveer 90-95Wh afhankelijk van de load met drie tot zes virtuele machines. In mijn opzet ben ik dus redelijk goed geslaagd. Weliswaar niet echt veel minder verbruik, maar wel meer power voor gelijk vermogen. Dat is wat mij betreft prima, want nu hoeft mijn aparte PC minder aan, en dat scheelt wel veel verbruik.

De ML 110 G6 is een server zoals je voor het geld mag verwachten. Prima afgewerkt, werkt goed en heeft zelfs een Lights Out module, die middels een key uitgebreid kan worden voor wat betreft functionaliteit. De ingebouwde SATA RAID module kan RAID1, RAID10 en RAID0 aan. Ik gebruik deze echter niet. In totaal 6 SATA aansluitingen waarvan er een gebruikt wordt voor de DVD speler, en een voor de boot/system schijf. De overige vier zijn de data schijven in mijn geval.

Het OS wat ik er op heb draaien is Microsoft Windows Server 2008 R2 Enterprise.

We zijn intussen bijna 1,5 jaar verder en intussen is de machine nog steeds in gebruik. Niet meer als Server sinds ik Windows 8 met Hyper-V gebruik.
De 256GB SSD is vorig jaar vervangen door een 500GB Samsung (http://tweakers.net/price...ung-840-series-500gb.html) en tot op heden geen problemen mogen ondervinden met de machine. Voor dagelijks gebruik een dijk van een workstation.

Dagelijks gebruik is echter ook wat minder geworden sinds de aanschaf van de Intel NUC (review: http://tweakers.net/produ...kit-(core-i3-3217u).html). Tegenwoordig zit ik vaker achter de laptop met een terminal server connectie naar de Windows 8 op de NUC.

De HP ML110 gebruik ik voornamelijk voor InDesign, Hyper-V, development met de Netduino en spellen. De videokaart is niet krachtig genoeg voor de recente spellen maar voor de simpelere games die ik speel voldoet het prima.

20131121 - Nog steeds een tevreden gebruiker van dit systeem. De videokaart begon toch te krap te worden omdat de kinderen steeds vaker een spel wilde kunnen spelen. Er zit nu een MSI GTX 660 in welke prima in staat is de spellen als Simcity en The Sims te spelen.

Windows 8.1 draait er intussen ook prima op en de Hyper-V mogelijkheid wordt ook nog regelmatig gebruikt.

Intussen heb ik deze machine dus al zo een twee jaar in gebruik en nog steeds voldoet deze aan al mijn eisen. Voor mijn doen is twee jaar met een pc doen bijzonder lang. :)

Een geluidskaart in de vorm van de Maya 44 XTe maakt de beleving compleet zodat de spellen ook met geluid gespeeld kunnen worden.

De extra uitbreidingen zorgen er wel voor dat het idle verbruik wat hoger is geworden (ongeveer 110W) maar dat is voornamelijk door de andere eisen die ik er nu mee heb; de kinderen willen wat meer spellen kunnen spelen.

Nog steeds een uitermate tevreden gebruiker en ik zou zo weer een dergelijk type machine kopen als er vervanging nodig is. Maar voorlopig dus niet.

Heb jij ook een HP Proliant ML110 G6?

Nog problemen gehad met de videokaart? Ik geloof dat wij bij een aantal een bios/firmware update moesten doorvoeren.
De standaard videokaart (onboard) werkte bij mij probleemloos.
RAID-5 kan natuurlijk wel met een andere controller. Het is tenslotte een instapserver.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 1 september 2013 22:23]

Wat voor RAM heb je er in zitten met ecc of zonder ?
Welke precies wil mijn poliant ook upgraden zodat exchange virtueel kan gaan draaien kost minder energie natuurlijk :)
Oepst... Het was al weer even geleden dat ik deze gekocht had maar het blijkt toch zonder ECC te zijn. Ik heb 16GB in totaal met 4 x 4GB modules:
pricewatch: Corsair CMV4GX3M1A1333C9

[Reactie gewijzigd door Gé Brander op 27 oktober 2013 13:19]

Thanks!!!! zonder ECC scheelt een bak met geld!!!! :)

Dankje wel nogmaals en goede review trouwens!
Nooit problemen met dit geheugen gehad trouwens. Gewoon een betrouwbaar systeem.

Als het alleen gaat om een Exchange server te draaien zou ik, als je de ML toch niet altijd aan hebt staan, gaan voor een intel NUC.

[Reactie gewijzigd door Gé Brander op 27 oktober 2013 16:23]

Ja ik las in een andere review inderdaad van je dat gebruik maakt van een NUC.
Ik gebruik mn ML als test lab en staat 24/7 maar heeft voor het mooie te weinig ram en met ECC is dat zelfde RAM wel een stuk duurder :)