Specificaties Small form factor, 2 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Core 1000 USB 2.0 Review

Wazonga 16 januari 2012, laatste update op 16 januari 2012, 5.542 views

Fractal Design Core 1000 USB 2.0

Pluspunten

• Simpel & goedkoop
  • Strak design
  • Net spuitwerk
  • Nette pasvorm van panelen en voorkant
  • Powerknopje voelt goed
  • Geen gat voor fan aan bovenkant

Minpunten

• connectors aan zijkant
  • gat voor fan aan zijkant
  • Voetje zat scheef
  • Front fan in clipjes
  • Front fan: veel herrie
  • 2.5" drives kunnen niet in rubber

Ik was op zoek naar een net, klein, zwart no-nonsense kastje dat niet exorbitant duur was.

Om een lang verhaal kort te maken: er is geen alternatief. Er zijn natuurlijk wel hele mooie SFF en HTPC kasten van aluminium, maar ik wilde perse iets hebben waar gewoon een ATX voeding in kon en een micro-ATX bord. Ook wilde ik zelf de voeding uitzoeken, dus alles met bijgeleverde voeding viel ook af. Het hoefde niet heel groot te zijn, en liefst een frontje zonder verlichtte slangen en drakenlogos. Zwarter & strakker dan dit gaat bijna niet. En hoewel er geen alternatieven zijn, hier dan toch even de alternatieven: :)

De Silverstone Temjin TJ08: Die valt af omdat hij veel duurder is (ongeveer een factor 3) en omdat hij een gat voor een fan heeft aan de bovenkant van de kast. Voor binnenvallende rommel, stof, en ook voor de herrie geen goed idee. Wel een mooie kast trouwens.

De Antec one Hundred: Qua design komt dit in de buurt. Maar veel te groot voor wat ik er in wil stoppen, en weer zo'n ventilatorgat aan de bovenkant.

Met de low-power hardware die ik er in gestopt heb is dit systeem onhoorbaar stil, zelfs als de kast op mijn bureau staat, en is koel genoeg, ook zonder front fan. Idle (Windows 7 desktop) trekt hij ongeveer 28 W uit het stopkontakt, daarbij komt de i3 bij ongeveer 30 graden. Met prime95 stijgt het vermogen tot ongeveer 70 Watt (aan het stopkontakt) en de i3 wordt ongeveer 50 graden. En dat terwijl de ventilatoren (zowel de voeding als de CPU koeler) onhoorbaar blijven. Kortom: helemaal goed!

Wat me positief opvalt is de kwaliteit van de afwerking: Mooi spuitwerk, net passende panelen, geen kieren, en de powerschakelaar voelt goed. Ook rammelt & kraakt de kast niet. Dat moet je een beetje in context zien: je krijgt geen bouwkwaliteit als een tank voor dit geld. Dus geen 1 mm plaatstaal a la Antec Solo, en geen anti-dreunmateriaal.

Er zijn natuurlijk ook wat minpuntjes (laten we het 'beperkingen' noemen):

Ten eerste qua ontwerp:

- Er zit een gat voor een fan in de linkerzijkant. Dat is lelijk en overbodig. Ik heb het dicht gemaakt met een stuk plastic, maar het blijft lelijk en overbodig.

- De USB & koptelefoonaansluitingen aan de zijkant zijn domweg onhandig. Dus heb ik er maar een monitor met USB hub & koptelefoonaansluiting (zie foto) bij gezocht. Gelukkig wordt de 'onhandigheid' weer een beetje goed gemaakt door het feit dat het frontje er wel mooier van wordt.

- Jammer dat er geen gelegenheid is om een 2.5" HDD in rubber op te hangen. Dat had wel gekund met vier extra gaten in het HDD bracket. Maar ja, ik zal dan ook wel een uitzondering zijn als ik er een Seagate Momentus XT in stop. Je hoort de HDD weliswaar niet, maar meer rubber=beter!

- De Fan in het frontpaneel is niet fraai gemonteerd in plastic clipjes, dus die heb ik verhuisd naar achter het metalen frontpaneel, en in rubber fanmounts geplaatst. Gelukkig zitten de gaten daar al voor, dus dat ging probleemloos. Verder maakt hij vrij veel herrie dus die ga ik nog temperen naar 7 of 5 V. Momenteel staat hij helemaal uit, en ook dan blijft de kast keurig Cool & Quiet. Dus zon groot probleem is het niet.

Ten tweede qua afwerking:

- Er zat een rubber voetje scheef op een pootje geplakt. Beetje Bison-kit doet wonderen.

Samenvattend: een ideale low-budget kast die zich uitstekend leent voor de bouw van een low-power en stil systeem. Het siert Fractal Design dat ze geprobeerd hebben de kast ook verteerbaar te maken voor mensen die een grote videokaart & flink wat HDD's willen plaatsen, maar hij komt het best tot zijn recht met een een low power systeem zoals ik er in gestopt heb. (En ja, ik ga de kabeltjes nog wel wat fatsoeneren.... :) )

Heb jij ook een Fractal Design Core 1000 USB 2.0?

Noem je dat een alternatief? in de pricewatch is die ruim 2x zo duur.

Voor een goedkoop no-nonsense kastje is dit deze de enige die ik kan vinden.

@Wazonga Ik kan me grotendeels vinden in de punten die je noemt, maar ik vind dit wel een heel magere review. Begin inderdaad eens met het verplaatsen van al die minpunten naar de review zelf. Daar staat namelijk letterlijk niets anders in over de kast zelf dan dat hij klein en zwart is, terwijl er zo veel meer over te vertellen valt..

Edit: dat ziet er al een stuk beter uit.

[Reactie gewijzigd door BlueMotion op 16 januari 2012 22:56]

LOL, die is 3x zo duur.
Je kan beter alle minpunten duidelijk en uitgebreidt in je review zetten, en later nog eens kort benoemen onderaan je review.

Daar word je review al stukken beter van.

En natuurlijk argumenten en voorbeelden geven van alles, en systeem tempjes zijn ook altijd leuk.
je noemt een hoop punten die voor JOU minpunten zijn.

ik heb dit kastje ook, maar om nou te zeggen dat een ventilator opening aan de zijkant een minpunt is... bij mij staat de kast links op het buro. als er een ventilator opening aan de bovenkant zou hebben gezeten, dan zou dat voor MIJ een minpunt zijn.

ik vind het zeker voor het geld een hele mooie, netjes afgewerkte kast, punt.
Maar natuurlijk doe ik dat! Ik noem ook een heleboel punten die voor mij pluspunten zijn! We kunnen toch niet objectief een kast beoordelen? Er staan er bijna 1000 in de pricewatch, daar zouden we dan een 'beste' kast uit moeten kunnen kiezen met z'n allen? :)

We willen allemaal wat anders, maar op een punt zijn we het eens: ik hou ook niet van ventilatoropeningen aan de bovenkant. :)
tja, een beste kast voor ons allen kiezen, dat zal idd wel wat moeilijk worden, moet ik je gelijk in geven.
jouw minpunten botsten met met mijn ervaringen, dat vond ik raar 8)7

wat denk ik boven alles staat is dat je de moeite hebt genomen om een product te reviewen, _/-\o_
Hey leuk om een review van deze behuizing te lezen. Heb 'm zelf ook sinds 1 maand.
Ik vind het grootste minpunt dat het monteren van harde schijven simpelweg te omslachtig is. Teveel schroefjes loshalen om bij die dingen te geraken.
Prima review. Voor een passief mATX systeem is dit momenteel mijn eerste keuze. Als alternatief heb ik de Lian Li PC-Q07 op basis van mITX. Maar aangezien door de passieve eis die kast te klein wordt (CPU koeler hoogte max. 70mm), staat deze op nummer één. De Antec NSK 3480 is ook interessant, maar daar wordt een voeding meegeleverd en het uiterlijk is meer afhankelijk van smaak. Bedankt Wazonga!