Arctic Accelero Xtreme Plus II Review

Timrazer 19 januari 2012, laatste update op 20 januari 2012, 2.558 views

Arctic Accelero Xtreme Plus II

Pluspunten

• Prestaties qua temps en geluid zijn echt uitstekend
  • De look mag er wezen.
  • Makkelijk mijn 6950 110mhz overclocken en redelijke temps halen.

Minpunten

• Is een zware koeler dus een vga houder is aan te raden om buigen van de 6950 te voorkomen.
  • De prijs is wat aan de hoge kant.
  • Installatie is een priegel werkje met de busjes en de plakkertjes en het G-1 goedje is niet gebruiks vriendelijk.
  • Twee kaarten op Crossfire word een probleem met een tweede artic erbij in mijn type kast vanwege de lengte van het totaal dus moet ik in geval van een tweede videokaart op zoek naar een 1.5 cm kortere koeler
  • De 2 slot kaart neemt nu met deze koeler 3 sloten in gebruik.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Waarom heb ik voor dit product gekozen?;
Ik heb dit product aangeschaft omdat mijn stock Sapphire HD 6950 1GB GDDR5 wil overclocken en de stock cooler niet goed genoeg koelt en daarbij ook veel geluid produceerd.
Ik heb ook voor deze koeler gekozen omdat ik er hele goede reviews over had gelezen en vond hem (naast dat ik hem mooi vind) er ook wel indrukwekkend uit zien.

Datasheet met een boel informatie vind je als je naar de artic website gaat:

Mijn eerste indruk
Na het uitpakken viel me op dat de verpakking wel erg minimaal was en daardoor weinig bescherming bood tegen evt vallen/stoten , de verpakking bestaat namelijk uit een dun plastic omhulsel ...welke wel fraai het produkt omsluit ..en er met de decoratie stukjes karton (erin) met daarop de naam van de unit er ook best goed uitziet.
De accelero cooler heeft 3 fraai ontworpen 92 mm fans die met behulp van Sapphire triXX of
AMD Overdrive op verschillende snelheden kunnen draaien , met triXX kan je kiezen uit fixed/auto/manual .
Let op ! check goed alle dimensies(hoogte van components op de videokaart,diepte van je kast) voor je deze gpu koeler aanschaft.
Verder (zoals je kan zien op de afbeeldingen op artic.com) zit er lekker veel alu/koper op de koeler , het totaal gewicht is daarom 615 gram.

Mijn bevindingen gedurende de installatie
De gebruiksaanwijzing was wat kort en liet geen voorbeeld zien van de 6950 , je moest voor meer informatie naar Artic.com gaan , daarvoor in de plaats heb ik op het internet rond gekeken naar wat voorbeelden en kwam er toen met wat filmpjes die ik op Youtube vond er wel uit hoe ik het best te werk kon gaan.
De installatie heeft me toch best veel tijd gekost ik denk wel twee uur.

Ik raad je aan om eerst het metalen plaatje van de accelero cooler af te schroeven om hem vervolgens om je gpu heen vast te monteren zodat je de heatsinks er mooi omheen "lijmt", want in mijn geval zaten 4 heatsinks minder dan een mm naast het plaatje en als je de heatsinks maar iets te veel richting de GPU hebt dan krijg je het geheel er niet meer op.

Vervolgens heb ik met de gum voor een balpen alle GDDR5 chips en VRM en MOSFET componenten schoon gegumd. De gebruiksaanwijzing raadde je aan dit te doen dus heb ik het extra goed gedaan om te voorkomen dat geheel na insmeren met de G-1 niet hecht.
Ook heb ik redelijk vaak gelezen dat het Arctic Intros G-1 Adhesive Thermal Compound niet goed hechtte dus ik heb het 15 minuten gemixed ipv de geadviseerde 5 minuten , en ik heb er overal lekker veel op gesmeerd , iedere heatsink heb ik redelijk goed aan gedrukt en heb dit opnieuw gedaan tot na het los laten van de heatsink (20 seconden) voelde dat het "vast" zat.

Ik de kaart laten rusten tot de volgende dag (lekker ver uit de buurt van onze katten) :) , na het controleren bleken sommige heatsinks nog iets te bewegen dus heb ik (hoe erg het wachten ook was) het hele gebeuren nog een halve dag laten rusten ....maar toen zat het ook echt goed vast.
Vervolgens het plaatje weer op de accelero cooler gedaan en het hele gebeuren erop gemonteerd wat eigelijk zo gedaan was.
Toen kwam de schrik.... hij paste niet meer in mijn case , zoals je boven kunt zien is dat de Cooler Master CM 690 II Advanced.

Oplossing voor dat probleem (zie afb. 2) , mijn kast had gelukkig een afneembaar HDD rekje dus na het verplaatsten van de kaart naar PCI-express slot 2 paste hij gelukkig wel.

Specificaties oude default cooler :
  • Dimensies 240mm x 104mm x 35mm
  • Alu/koper koel blok 180mm x 65mm
  • 2x 34 aluminium finnetjes
  • 3x 8mm koperen heatpipes
  • 1x 85mm 11 blade fan (4 pin connector PWM controlled)
  • Gewicht 340 gram
Specificaties Sapphire HD 6950 1GB + Artic accelero extreme Plus :
  • Lengte kaart plus cooler = 320 mm vanaf pci slot
  • 3 x 92mm fan (4 pin connector plus 3 pin connector)
  • 5 x 6mm koperen heatpipes
  • max cooling 300 watts
  • Dimensies 288mm x 103mm x 50mm
  • 900 - 2000 rpm PWM controlled
  • CrossFire and SLI compatible, Er zitten 31 verschillende aluminium heatsinks bij voor op de verschillende RAM chips en de VRM etc .
Ervaringen onder gebruik
Ik hoor de 3 fans niet op 60% , en zelfs op 100% hoor je hem maar een beetje en zeker de helft minder dan mijn oude koeler aan geluid produceerde op 60% !!! .... met de artic op 100% maken zelfs de andere fans van de kast meer geluid.

Onder het spelen van MW3 na een paar uur is de temperatuur slechts 52c met de fan op 40% ... en dan staat haast alles in het spel op extra (qua video settings) en anti aliasing op 2x.

Ik heb de 6950 stabiel draaien op 910Mhz core/1350mhz GDDR5 5500Mhz / Voltage 1190mv van default draait hij normaal op 800/1250GDDR5/1100mv.

Na het draaien van een 15 minuten durende burn-in-test 1920x1080 met FurMark versie 1.9.2 heb ik een max temp van 72 graden gehaald. mijn score was volgens mij +/- 3400 met max 72 graden celcius dit alles met de boven vermeldde overclock settings.

• Ik ben er erg blij mee de prestaties qua temps en geluid zijn echt uitstekend .
  • De look mag er wezen.
  • De prijs is wat aan de hoge kant.
  • Installatie is een priegel werkje met de busjes en de plakkertjes en het G-1 goedje is niet erg gebruiks vriendelijk.
  • Twee kaarten op Crossfire word een probleem met een tweede artic erbij dus moet ik in geval van een tweede videokaart op zoek naar een 1.5 cm kortere koeler ;)
  • De 2 slot kaart neemt nu met deze koeler 3 sloten in gebruik.

Heb jij ook een Arctic Accelero Xtreme Plus II?

Leuke review.

Ik werk nu met twee van deze koelers (wel de eerste versie) i.c.m. de Sapphire HD6950.
Nemen erg veel ruimte in, dat klopt;
Heb nu eindelijk de juiste behuizing gevonden waar alles goed in past: Aerocool XPredator :)

Ik had ook problemen met de totale lengte van de kaart + koeler en had dit opgelost door een CM HAF 922 aan te schaffen, had daarvoor ook een CM 690 II Advanced.
Videokaart in eerste PCIe geplaatst, niets aan de hand.
Daarna de tweede videokaart willen plaatsen... niet dus, lengte was goed maar nu kwam de koeler tegen de voeding aan... dom, dom :(
Vandaar dus maar een Tower aangeschaft.

Scheelt bij mij ook zo'n 10 graden, alleen al in idle en onder load worden ze niet warmer als 70 graden, echt super.
Daarnaast hoor ik ze ook praktisch niet, alleen dus op 100%, maar dat is verwaarloosbaar!

Ik onderbouw zeker jouw tip om goed om de lengte van de koeler te denken maar denk ook zeker aan, als je twee van deze jongens wilt plaatsen, de ruimte die het in beslag neemt.

Wat bedoel je hier trouwens precies mee:

Ten eerste moet je echt eerst het metalen plaatje van de cooler afschroeven om hem vervolgens om je gpu heen vast te monteren dit zodat je de heatsinks er mooi omheen "lijmt".

Of zit er toch een verschil in de tweede versie die jij aangeschaft hebt...?

[Reactie gewijzigd door jasiccama op 19 januari 2012 12:25]

Ja als ik me wat beter had voorbereid dan had ik deze problemen kunnen voorkomen, en als ik meer geld te besteden had gehad had ik ook wel een grotere kast willen kopen ..maar naast het aspect van geld had ik ook niet zon ruimte op het bureautje onder de trap in de woonkamer.

De Aerocool XPredator is wel een hele vette kast maar iets te blits voor in onze nette woonkamer met veel teak en andere hout soorten :D

Wat zijn jouw benchmark resultaten van de twee 6950's in Crossfire ?
B.v : Furmark en 3Dmark11 ?

En wat zijn jouw overclock settings ? clock core/gddr5 voltage etc , heb jij geprobeerd de bios te veranderen om shaders te unlocken ?
Zie het plaatje die de koeler aan het PCA bevestigd....
Helemaal duidelijk en ik snap het nu :)

Enige wat ik heb gedaan is, stock koeler eraf, heatsinks gemonteerd en Arctic koeler erop (wel goed gekeken of ik niks zou raken (heatsinks e.d.))

Daarnaast heb ik alleen mijn shaders unlocked naar de 6970, verder nog geen OC gedaan omdat alles nu al super draait ;)

Benchmarks heb ik nog niet echt gedraait moet ik zeggen, maar wil dit wel even voor je doen hoor, dan zet ik die hier wel neer.
Ah ik was wel blij dat ik het plaatje eerst eventjes heb geplaatst want bij 4 GDDR5 chips at ik er echt 1 mm van af mischien wel minder ;)

Nou ik was gewoon benieuwd je hoeft niet alles te gaan doen hoor maar ik zou het wel willen weten voor ik een afweging ga maken om er nog een 6950 in te gooien...

verdfer welke procedure heb jij gerbuikt om de shaders te unlocken ?
Alleen shaders heb ik gedaan door een aangepaste BIOS in te lezen.

Bij deze review staat het beschreven:
productreview: Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E review door SjaakVaak

Het juiste BIOS kun je hier downloaden.
Ah bedankt !! :)

Maar werkt dat wel met een 1GB 6950 ik las ergens dat een 6970 de 2GB nodig had .... wat voor versie GPU (part-number) heb jij dan ? Ik heb geen dual bios switch iig en maar 1GB GDDR3.
Ach sorry, nee klopt, ik heb de 2GB versie, helemaal overheen gelezen bij jouw.
Vandaar dat het dan waarschijnlijk niet wil e.d.

Klopt, die dual switch zit wel op de 2GB.
Ik zou niet weten wat je dan nog kunt doen, misschien even een topic openen in het forum...?

Heb nog wel een vraagje aan jouw:
Die VGA kaart houder lijkt mij nu toch ook wel weer verstandig, mijn twee kaarten krijgen ook wat last van de zwaartekracht :)
Ik heb hiervoor ook een CM 690 gehad en daar zat deze ook bij (nooit gebruikt echter) maar hoe monteer je deze ook alweer?
Ik wil wel eentje aanschaffen bij de CM shop maar dan moet ik wel zeker weten of deze past in mijn Aercool behuizing...
Ah ja dat.... ik probeerde het juist te verwoorden maar dat is erg moeilijk ... het plaatje zit heel erg dichtbij je onboard GDDR5 geheugen dus wanneer je daar heatsinks op plaatst dan zitten die een 1 mm van dat plaatje af ....dus als je dat plaatje eerst los haalt van het koeler blok geheel en eventjes rond je cpu monteerd en dan alle heatsinks er op monteerd dan voorkom je dat als je een heatsink 2 mm te veel richting de cpu plaats dat het koeler blok er niet meer op wil omdat het tegen de heatsinkjes aan komt...

Ik heb een foto verwisseld voor 1 van dat plaatje :)

Ik hoop dat je het nog snapt 8)7
Ik zal vanavond een foto maken voor je mischien kan je met een kleine modificatie hem wel monteren...
ik heb onlangs ook een arctic xtreme plus II gekocht
wat een verschil !
idle van 40 naar 28
stress (furmark) van 65+ naar 38 !!!
+ 50 % fanspeed oude was alsof m'n pc eens op reis wou gaan vliegen
nu 50 fanspeed ik hoor hem zelfs niet en hij is +- 30 koeler
dus later als ik een gtx 660 Ti koop koeler buiten en deze erop
alleen instalatie was moeilijk
ik gaf mezelf 20 % dat hij nog zou werken 8)7
maar hij werkt naar behoren _/-\o_
kost wel veel maar je heb er een 30 graden koelere kaart voor terug + stil
let zeker op dat hij in je kast past (3 slot)
mss tip voor de makers maak een video hoe je hem stap voor stap installeert zodat er mss meer casual gamers dit zouden kopen (als ik verkeerd ben zeg het)
alg. beoordeling 5 sterren
koelvermogen 5 sterren
Compatibiliteit 5 sterren
Geluidsproductie (min) 5 sterren
prijs 4 sterren
installatiegemak 2 sterren
Geweldig ding he .. echt lage temps met overclock settings en je hoort je haast niet idd..
Ik ga deze koeler dit weekend op mijn kaartje proberen te bouwen.

Chips maak ik meestal schoon met 99,9% alcohol.
Of is de gum voor een balpen ook een ontvettend goedje? Of gum je met een andere reden.
ik heb idd met een gum ontvet ... werkte erg goed.. alcohol kan ook maar dat had ik niet.. succes het is echt een topper.. gr