Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E Review

SjaakVaak 16 februari 2011, laatste update op 19 februari 2011, 1.855 views

Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• prima prijs/kwaliteitsverhouding
  • goede modbaarheid (eerste generatie)

Minpunten

• wordt erg warm met standaard koeler (eerste generatie)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
De in formatie hieronder is informatie die ik belangrijk vond toen ik deze kaart kocht en niet direct kon vinden. Wellicht erg handig voor jou mits je van modden houdt!

Deze kaart heb ik enige tijd terug gekocht en is n van de eerste versies. Deze hadden softwarematig uitgeschakelde shaders die vrij simpel te unlocken waren. Ik heb dan ook direct de extra shaders geunlocked met zowel het HD6970 BIOS als het HD6950 met geunlockte shaders BIOS. De laatste werkt beter in combinatie met MSI-AB, omdat de GPU-spanning dan is aan te passen.

Hij draait samen met een GTX260 216 (dedicated PhysX) met behulp van de PhysX Mod.

De lucht die (gelukkig) uit de PC behuizing wordt geblazen door deze kaart is wel erg warm (GPU = ca. 90C). Deze wil ik in de toekomst dan ook met water koelen en verder overklokken.
De HD6950 is een echt aanrader en ik kan de spellen Metro 2033, Mafia II en GTA4 op max. settings spelen met ruim speelbare framerates (55+fps) op 1680 x 1050.
Wanneer ik ook PhysX aanzet bij Mafia en PhysX-clothing dus wordt berekent door de CPU (965BE) i.p.v. de GPU dan storten de framerates iets in (benchmark 45+fps en in-game 50+fps), dit is met clothing voor pedestrians uitgeschakeld.

Speel je Metro 2033 en heb je last van verticale verschuivingen in het beeld, zet dan de verticale sync in CCC aan. Werkt dit niet, download dan RivaTuner en gebruik, na installatie, alleen de D3D Overrider map (verwijder de rest) en vink daar V-Sync aan en Metro 2033 draait als een zonnetje!

Ik vind dan ook dat deze kaart een prima prijs/kwaliteitsverhouding heeft!

Heb jij ook een Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E?

Leuke review voor diegene die wat extra's uit deze kaart willen halen!
Volgens mij is je 'PhysX mod' link dood.
Maar metro 2033 draait dus niet gewoon goed op standaard ccc instellingen?
Even off-topic: Is het ook mogelijk een PhysX mod uit te voeren als je daarnaast 2 AMD kaarten in CFX hebt draaien? En stel dat ik op een Rampage III Formula (met 3 PCI-e sloten, waarvan in CFX de 1e en 3e slot op x16 draaien, en in triple CFX de 1e op x16 en de volgende 2 op x8) een PhysX GPU naast m'n CFX opstelling prik, verlies ik dan de mogelijkheid om m'n beide AMD kaarten op x16 te laten draaien?

Verder goed stukje met informatie die iedere 6950-bezitter wil hebben, maar niet echt een review.

[Reactie gewijzigd door Singular1ty op 16 februari 2011 19:22]

Ja, die mogelijkheid verlies je dan. Dat zal gewoon terugschalen naar x16 / x8 / x8
Oh well, tenzij ik op 3x 2560x1600 ga draaien zal het verschil verwaarloosbaar zijn. Zal eens kijken of ik een physics kaartje erbij prikken kan.
Ik zou de AMD 6950 bios er maar weer opzetten want het lijkt erop dat de 6970 bios je kaart sloopt. ;)
Bedoel je omdat hij zo warm wordt?
Is het tegenwoordig niet meer te unlocken dan?
Bron?

[Reactie gewijzigd door ninoxps op 16 februari 2011 21:00]

Ik weet er ook niet alles van, maar omdat je teveel voltage of de timings van je memory verkeerd zijn (die staan op 6970) slopen die langzaam je kaart.. Wat je eigenlijk ''moet'' doen is de bios van de 6950 met de ge-unlockte shaders van de 6970 erop zetten, dan zit je in ieder geval safe ;)

[Reactie gewijzigd door ikheetkoen op 16 februari 2011 23:25]

wat bedoel je met eerste generatie?
is er een tweede?
wat is het verschil?
Heet dit een review? Het is eerder een sticky post voor op het Radeon HD6000 forum.
En waarom ben je voor het 2 GB model gegaan als je op 1680 x 1050 speelt? Op die resolutie heeft die extra GB niet veel toegevoegde waarde voor zover ik weet.
Het 2GB model kwam als eerste uit, vandaar. Daarnaast is extra geheugen voor spellen als GTA 4 niet ongewenst. Lees eerst de info goed en neem de links door en geef dan een reactie. In de links staat alle informatie om duidelijkheid te krijgen over Shaders unlocken en PhysX in combinatie met een ATI-kaart.
Metro draait prima er zijn soms spellen die last hebben van verticale verschuivingen en de oplossing die ik noem, werkt. Ik had destijds de 11.1a hotfix voor mijn kaart geinstalleerd toe ik dat probleem had.
Het is niet zozeer een review, maar handige informatie. De HD 6950 is een top kaart, alleen kun je er in sommige gevallen meer mee (dedicated nVidia kaart voor PhysX en eerste batch HD 6950 shaders unlocken). De speel ervaring van Mafia II is met PhysX enabeled gewoon beter. Maar goed zoals ik al zei: deze review is ter info, omdat ik vrij lang bezig was met zoeken naar deze informatie voordat ik de kaart heb gekocht. Ik had deze informatie graag op een simpele manier als deze gahad.
Momenteel is de videokaart nog steeds geunlocked van de 6950 naar de 6970 en zelfs overgeklokt naar 920/1400 (Vgpu 1275mV) met standaard koeler.

Met Sapphire Trixx is nu ondanks de BIOS mod de spanning toch te regelen! Dit kon met MSI Afterburner niet!

Top kaart mocht je hem nog kunnen krijgen!
Ik bedoel HD6950 @ HD6950 with unlocked shaders. Inmiddels watergekoeld 1GHz/1350MHz @ 1265mV wordt niet warmer dan 40-45 graden Celcius tijdens BF3.