D-Link DIR-655 Review
Dir-655 HW-Rev: A2. Dir-655 HW-Rev: A4 + Firmware Version: 1.31EU De Doos en installatie De doos bevat een (witte) D-Link DIR-655 router, de drie bijbehorende (witte) antennes een korte (blauwe) CAT5 netwerk kabel van 1.5m een adapter (~2.5m snoer) en een quick installation guide met een garantie boekje. BUDHZidk De doos. Laten we hopen dat 11n ready niet net zoiets als Vista ready wordt De installatie CD is helaas alleen geschikt voor Windows, maar natuurlijk is alles wat de wizzard doet is ook mogelijk via de web interface (maar toch vervelend voor onervaren Mac gebruikers). De CD bied o.a de mogelijkheid internet verbinding (DHCP, Static, PPPoE, etc) en het wireless...
Pluspunten
802.11n standaard (11b 11g 11n compatible) Gigabit ethernet Uitgebreide webinterface (met help) UPnP en QoS werken uitstekend met Skype, Bitorrent, etc. Zeer stabiel - blijft weken werken zonder reset, zelf bij intensief torrent verkeer. Redelijk geprijd
Minpunten
Quick Install CD werkt alleen onder windows. Blauwe LEDs zijn erg fel 's nachts - en knipperen naar gelang de netwerkactiviteit voortdurend. Soms kleine problemen met de remote management over https. Router moet voor sommige redelijke simpile instellingsveranderingen gereboot worden.
Eindoordeel
De Doos en installatie
De doos bevat een (witte) D-Link DIR-655 router, de drie bijbehorende (witte) antennes een korte (blauwe) CAT5 netwerk kabel van 1.5m een adapter (~2.5m snoer) en een quick installation guide met een garantie boekje.
[img=620]BUDHZidk[/img]
De doos. Laten we hopen dat 11n ready niet net zoiets als Vista ready wordt
De installatie CD is helaas alleen geschikt voor Windows, maar natuurlijk is alles wat de wizzard doet is ook mogelijk via de web interface (maar toch vervelend voor onervaren Mac gebruikers). De CD bied o.a de mogelijkheid internet verbinding (DHCP, Static, PPPoE, etc) en het wireless netwerk te configureren. Voor het wireless moet de SSID worden opgegeven en kan worden gekozen uit geen, WEP of WPA encryptie waarna een sleutel kan worden ingevuld. Wanneer WPA wordt geselecteerd wordt de router automatisch op WPA/WPA2 ingesteld echter voor de beste wireless prestaties moet later handmatig alleen WPA2 worden ingesteld (maar voor mij werkt de combo WPA/WPA2 prima). Tevens kan ook een channel worden geselecteerd of de keuze aan de router overlaten (die op basis van de al aanwezige netwerken in de buurt een channel kiest met zo min mogelijk interferentie). In latere versies van de firmware is de mogelijkheid toegevoegd voor 2 gescheiden draadloze netwerken, welke beide met WPA2 kunnen worden beveiligd - handig om de Internet verbinding met de buren te delen!
[img=620]acxLH0Ta[/img]
De router, de HW1 revisie heeft groene LEDs en de HW2 rev. en hoger hebben blauwe LEDs. Vanaf de 1.03 firmware kan de magic button worden gebruikt.
Features en vormgeving
De router ziet er strak en wit uit, kan aan de muur worden geschroefd (schroeven bijgeleverd) gewoon worden neergezet of met een plastikje standje op zijn kant worden neergezet. De reset knop is zoas gewoonlijk een klein gaatje aan de achterkant maar de router kan ook softwarematig worden gerest. De Dir-655 beschikt over een magische "reserved" knop aan de zijkant. Vanaf de 1.03 firmware moet die voor de Wi-Fi Protected Setup dienen (eenvoudig een USB stick op de USB poort van de router aansluiten, op de knop drukken en vervolgens de stick in Windows computer steken om die automatisch te configureren zonder keys in te voeren [de USB poort is dus geen printserver o.i.d.]).
Verder wat algemene features:
- Standaarden: IEEE 802.11n (2.0 draft), 802.11g, 802.11b, 802.3, 802.3u
- Beveliging: WPA/2-Personal, WPA/2-Enterprise, 64/128-bit WEP
- Wireless: mogelijkheid tot 2 aparte draadloze netwerken (2 SSIDs) met aparte beveiliging.
- Signaal sterkte: tot 108Mbps (11g 2 channels), 54Mbps (11g 1 channel), 11Mbps (11b) [en 270Mbps (11n 2 channels) - 130Mbps (11n 1 channel)
Geen gebrek aan setup wizzards
De webinterface
De interface is snel, uitgebreid, met goede beschrijven en nuttige "Helpful Hints...". Er zijn echter zoveel opties/categorieën dat het soms even zoeken is (sommige online reviewer klagen hierover). Echter de basis instellingen kunnen heel makkelijk via wizzards worden ingesteld. Een aardige feature is de mogeljikheid zowel als admin en als user (met verschillende passwords) in te loggen. Op deze manier kunnen gebruikers/familie/werknemers wel de router benaderen (statistics en diagnose) maar geen cruciale instellingen veranderen. Ook is het sinds Firmware versie 1. De support pagina van de router is zeeer uitgebreid en bevat een waslijst aan heldere informatie. Een beknopt lijstje van andere opties is:
- Port Forwarding (preconfigured voor http tot Wake-On-Lan)
- Application Rules (preconfigured van AoE tot Xbox Live)
- QOS Engine (automatisch traffic shaping, Uplink Speed wordt automatisch vastgesteld, werkt goed met Skype en Bittorrent, en high demand sites als youtube)
- Verder Network Filter, Access Control, Website Filter, Inbound Filter, Firewall Settings (per dag, uur, ip, etc)
- Wirless: Advanced Wireless, WISH, Wi-Fi Protected Setup
- Advanced Network (met UPnP)
[img=620]58ZkHjMW[/img]
Een afbeelding zegt meer dan 1000 worden toch?
De prestaties
Getest: snelheid, range (11b en 11g only) in WPA/WPA2 tenzij anders vermeld. Dit betreft een stress test met 3 actieve pcs (uTorrent, HTTP, YouTube), grote packets (32kB) en 120 herhalingen iedere 1000ms. Mijn inziens simuleert dit precies de omgeving waarin een dergelijk router gebruikt zou worden (iig bij mij thuis).
Wired 100 - Wired 1000
- Latency: 0.22ms
- Single Packets: ~46Mbps
- Packet stream: ~88Mbps
- Average: 61Mbps
- Latency: 4ms (0ms-5ms)
- Single Packets: 4-20Mbps
- Packet stream: 7-30Mbps
- Average: 16Mbps
- Installatie CD: Alleen voor Windows, maar toch niet echt nodig.
- Wired: uitstekend gigabit ethernet
- Wireless: goed met 11g WPA/WPA2 (beter 802.11n met WPA2). Mogelijkheid tot 2 gescheiden wireless networks; ook het 'guest' network kan met WPA2 worden beveiligd.
- Snelheid: uitstekend, zelfs met honderden simultane verbindingen (P2P)
- UPnP: uitsekend, Skype, Bitorrent werkt from-the-box.
- Settings: zeer uitgebreid, je zal niet snel iets niet kunnen instellen.
- Security: gescheiden user and admin accounts, mogelijkheid tot instellen image captcha login.
Update 14-12-2010: na al deze jaren nog steeds veel plezier van deze router, erg stabiel (uptime gemeten in maanden) en nog steeds erg snel (25Mb/s internet verbinding kan makkelijk volledig belast worden). In juni 2010 zelfs nog een exemplaar gekocht voor een ander adres, simpelweg omdat qua prijs/kwaliteit verhouding deze router nog steeds met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt. Ook wordt de router na al deze jaren nog prima ondersteund middels firmware updates.
Update 14-12-2010
Routers nog steeds in gebruik, en nog steeds tevreden. Beoordelingen aangepast in lijn met featuresets en prijzen router anno 2012.
Werkt nog steeds prima met 3 laptops aangesloten via LAN, 1 laptop via wifi, 2 tablets en 3 smartphones. Sinds ik geen (stabiliteits) problemen heb met de huidige firmware (1.31EU) en er geen secuity problemen mee lijken te zijn heb ik deze sindsdien ook niet geupgrade.
Handige links:
D-Link Support and Product Registration Portal
D-Link FTP Server met laatste firmware en handleidingen
Officiele pagina van D-Link
DIR-655 Emulator
Reacties (48)
De 'update firmware' knop in de router instellingen pagina lijkt niet echt te werken, ik heb hier nog nooit firmware mee gevonden terwijl ik al wel handmatig 3 keer de firmware heb geupgrade (1 keer was naar beta-firmware dus dat telt niet).
Ik had hiervoor de standaard routers van dutchweb (een coppejet) en de standaard telfort router (Zyxel - dat onding wat gratis is te vinden is in Vraag en Aanbod
En zoals je al aangeeft zijn er inderdaad wel heel veel opties - maar goed, we zitten op tweakers.net dus dat kan enkel als voordeel worden beschouwt toch?
Nadeel aan deze router vind ik dat de shareport alleen onder windows te gebruiken is, zover ik begrijp draait er toch al een linux variant op.. waarom hebben ze deze USB poort dan niet via SAMBA beschikbaar gemaakt zodat je zowel printers als schijven onder zowel windows als linux als mac kunt gebruiken? Gemiste kans lijkt me, op dit minpuntje na niks anders dan vol lof over deze router.
Mensen die openwrt of dd-wrt willen om bijv. psybnc of andere daemons te draaien willen dit weten. Verder lees ik dat dit ding een usb-port heeft. Je zou dus met JFFS2 en een usb-stick een NAS kunnen bouwen, dit zijn toch dingen die ik erbij zou vermelden, naast elementaire specs als het flash-geheugen.
@Pruts0r
Ik las overigens ergens dat deze functie wel beschikbaar is voor mac, maarja daar heb je met linuxbak weinig aan natuurlijk
Het nadeel daarvan is dat maar 1 computer tegelijkertijd een printer kan gebruiken en die ook handmatig weer moet vrijgeven voordat een andere computer kan printen. Bovendien hebben we hier thuis ook een laptop met Ubuntu dus dan heb je sowieso geen ruk aan dat hele SharePort-gebeuren. Ik ga dus zsm dat ding terugbrengen en m'n geld terugvragen.
De USB port Shareport functionaliteit is later middels een firmware update (1.31) toegevoegd en zou het theoretisch mogelijk moeten maken printer en usb-storage devices te delen, echter (van de router's help pagina):
Het gaat hier om een Windows only utility en aangezien ik GNU/Linux draai kan ik dit niet (makkelijk) testen. Mijn advies is, als je echt een NAS wilt draaien zou dan een betere oplossing. De DIR-655 is hier niet voor ontworpen.Device drivers and the D-Link USB Network Utility must be installed on each computer that will use the device.
[Reactie gewijzigd door Pruts0r op 23 juli 2024 06:49]
- Kan deze router 3 pc's gelijktijdig op internet laten surfen en games laten spelen?
- Kan deze router digitale tv aan?
We willen hier thuis een nieuwe router aanschaffen omdat de onze nogal vaak reboot wanneer we met twee gelijktijdig een game proberen te spelen...
Alvast bedankt!
Wat betreft digitale TV, deze vraag begrijp ik niet helemaal. Nee, je kunt deze router niet op je TV aansluiten en er TV mee kijken. Maar als je bedoelt "kun je met deze router online (digitale) TV bekijken", ofwel kan deze router X MB/s aan om streaming video weer te geven? Dan zou ik zeggen, ja dat is best mogelijk. Een continue downstream van 22Mb/s is geen probleem en ik vermoed dat 50Mb/s ook nog makkelijk zou kunnen.
Restarten doe ik bijna nooit. Misschien eens in de 3 maanden. Ik heb echter wel commentaar gelezen over mensen die hier problemen mee hebben. Meestal ligt dit aan een ongelukkig combinatie van firmware en hardware. Zelf heb ik Firmware Version: 1.31EU en Hardware Version: A4. Deze combinatie werkt geweldig.
Mijn gok is dat het een ontwerpfoutje is en dat een buffer overloopt o.i.d. en dat hij daardoor vastloopt. Als iemand anders met 120MBit internet dit probleem niet heeft, dan zal het wel aan mijn apparaat liggen, maar ik vraag het me af.
- alle ' log' faciliteiten in de router uit te schakelen
- een DMZ voor de betreffende PC in te stellen
- de firewall geheel uit te schakelen
Ik moet zeggen dat ik geen WAN verbinding van 50-80Mb/s heb om het uit te testen maar ik kan alleen zeggen dat ik mijn router voor de volledige 40Mb/s die ik heb makkelijk 10 uur continue kan belasten (als ik data overhaal van mijn werk naar thuis) zonder dat er gekke dingen gebeuren.
Firewall heb ik al eens uitgezet, dat maakte geen verschil. DMZ en logs ga ik nog even proberen, ik hoop nog snel even voor mijn vakantie (ik ga overmorgen weg), ik kom er zeker nog even op terug.
Edit: Overigens blijft het wel werken met 40MBit, maar zelfs met een MTU van 900 kan de router vastlopen (maar wel veel minder vaak)
[Reactie gewijzigd door dfader op 23 juli 2024 06:49]
De firmware update functie doet het bij mij ook niet trouwens, maar daar heb ik niet zo'n moeite mee. Vind het alleen wel jammer dat voor bepaalde delen van de wereld nieuwere (stabiele) firmware versies uit zijn dan hier. Wat dat betreft lopen we hier inmiddels 7 maanden achter.
De firmware is overigens wel beschikbaar als beta, maar dit schijnt zo instabiel te zijn daar kun je beter niet aan beginnen : http://forums.dlink.com/index.php?topic=16160.0
Ook al lopen we hier dan iets achter, het gaat maar om wat kleine bugfixen, daar heb Ik tot op heden helemaal niets van gemerrkt. In tegendeel zelfs, in mijn ogen is het gewoon een wereldapparaat, absoluut een aanrader!
- Mogelijkheid tot 2 gescheiden draadloze netwerken (2 SSID's) die elk te beveiligen zijn met WPA2 (dus niet dat het guest netwerk geheel onbeveiligd is ofzo). Erg handig om je verbinding met anderen (de bovenburen bijvoorbeeld) te delen. Instellen van bandbreedte per netwerk is alleen niet mogelijk, maar natuurlijk ook maar zelden nodig.
- Mogelijkheid tot login te beveiligen met een extra image captcha (tegen geautomatiseerde pogingen om je wachtwoord te achterhalen).
- Enkele links geupdate (waren wat verouderd).
Zo'n meting is beter dan zonder zo'n extra belasting omdat je dan in het begin van de "schaal" zit en de afwijking (meestal) groter is. Alvast bedankt.
Als ik hier op moet af gaan, zou ik denken dat ie best zuinig is.CONSERVES ENERGY
+ Automatically powers down ports that have no link
+ Budgets power output for different Ethernet cable lengths
+ Includes wireless LAN scheduling, which can shut down your wireless network when not in use for further power savings
+ Reduces energy consumption by using an Energy Star® qualified power adapter
[Reactie gewijzigd door antonboonstra op 23 juli 2024 06:49]
Plugwise screenshot
[Reactie gewijzigd door antonboonstra op 23 juli 2024 06:49]
[update] de testresultaten met de 1.02 firmware gepost .... 1.03 firmware volgt
Overigens ter informatie. De 1.04 en 1.05 firmware is voor het US model en het is niet aan te raden deze proberen op een Europees model te installeren (voiding warranty).
[Reactie gewijzigd door Pruts0r op 23 juli 2024 06:49]
Tevens had ik last van reboots met 1.02.
De router draait hier bijna 4 maanden met 1.03 en super stabiel.
Verder prima review, leuk om te zien dat mensen er flink de tijd voor nemen
Enige wat ik mis in de router is een VPN server, maar dat zal niet iedereen nodig hebben
En dat je vaak moet rebooten voor een aanpassing in de webinterface.
De VPN server is inderdaad iets dat niet iedereen mist, maar er zijn andere modellen die dat ondersteunen. Natuurlijk is er er standaard VPN passthrough dus je kunt altijd je eigen server draaien ... volgens mij ook een stuk veiliger. Het vaak rebooten in de webinterface kun je volgens mij omzeilen door te kiezen voor reboot later en pas als je alle wijzigingen hebt gemaakt die je wilde maken echt rebooten. Ik vind dat een briliante oplossing vergeleken met andere oude routers die ik had (SMC 2804, Linksys WRT54G (ja helaas v5 7.00.4)).
Ik vind het ook een top router en ik ben er erg blij mee.
Mag ik je vragen wat jou ervaringen zijn m.b.t de wireless (range). Gebruik jij 802.11n kaartjes of gewoon .11g?
De range is prima maar ik zit ook niet echt ver van de router af, ook niet als ik in de tuin zit.
Meter of 5-6 max. Tevens gebruik ik maar 2 antennes ipv. ik hou de range liefst zo klein mogelijk.
Een VPN server zit inderdaad in andere routers wel, maar de performance was dat triest en was de meerwaarde alleen de VPN server.
Bij deze router is alles gewoon heerlijk snel, dan maar geen VPN, je moet keuzes maken
Ik gebruik nu inderdaad een interne VPN server, qua veiligheid maakt het niet uit, misschien is een interne server zelfs wel iets minder veilig.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/12754/gif_gifsicle_140_gif_50x50_f91778.gif?f=community)
:strip_exif()/u/171199/crop611b57550c5b8_cropped.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/63649/IMG_8734.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/8968/Savingprivatebrian2b_60x60.gif?f=community)