Linksys WAP54G Wireless G Access Point Review

segil 10 januari 2012, laatste update op 10 januari 2012, 1.689 views

Linksys WAP54G Wireless G Access Point

Pluspunten

• geen

Minpunten

• Slechte voeding
  • Onbetrouwbaar, valt vaak uit
  • WPA(2) werkt niet
  • WEP werkt soms ook niet

Beheerbaarheid Score: 3
Ik weet dat dit een populaire, oudere accesspoint is van Linksys en vermoedelijk al veel nieuwere producten op de markt zijn. Desondanks wil ik toch mijn slechte ervaringen met dit product delen, om anderen meer inzicht te geven in dit product.

Bij mijn werkgever hebben we dit product enige tijd gebruikt als een wifi accesspoint voor onze service monteurs, zodat ze bij klanten eenvoudig draadloos kunnen werken en rondlopen met hun test apparatuur.
Onze keuze is destijds (2007) gevallen op de Linksys WAP54G, vanwege de goede reviews en goede prijs. In eerste instantie hebben we 10 stuks gekocht, later nog enkelen erbij. In totaal iets van 15 stuks, gekocht over 2 jaar. Getest met alle beschikbare firmware versies.

Bij de eerste levering van 10 stuks merkten we gelijk dat een aantal na kort gebruik (minder dan een dag) niet meer werkten. Bij het aansluiten van de voeding, brand het lampje voor power en LAN verbinding continu, hetzij zwak. Ook wanneer geen LAN kabel aangesloten is. Het lampje voor wifi gaat in dat geval nooit aan. We hebben toen een aantal terug gestuurd en nieuwe ontvangen. Ook daarbij hetzelfde probleem. Toen kwamen we erachter dat het aan de meegeleverde voeding kan liggen. Zodra we een zwaardere voeding aansloten (zelfde spanning, hoger amperage), dan sommige accesspoints wel.

Sindsdien zijn er modellen bij die al jaren werken en sommigen gewoon niet. Ik heb nu 5 stuks op voorraad en de ene keer werkt het apparaat wel, dan weer niet. Dan weer met de Linksys voeding, dan weer met een zwaardere voeding.

Verder is het mij nooit gelukt om WPA(2) werkend te krijgen. Ook niet met een alternatieve firmware zoals DD-WRT. WEP is het enige dat stabiel werkt. Als je kiest voor WPA/WPA2, dan lijkt het alsof de wifi client kan verbinden, WPA sleutel wordt geverifieerd maar vervolgens is geen communicatie mogelijk. Ook niet met het accesspoint. Pas als je de encryptie terug zet naar WEP, werkt alles weer.

Tenslotte komt het ook voor dat het apparaat werkt en via LAN te bereiken is, maar via wifi niets doet. Ook hierbij is het zo dat wifi wel een WEP verbinding kan maken (idem voor geen encryptie), maar vervolgens is data verkeer richting het LAN onmogelijk. Alsof de wifi bridge richting de nic niet werkt.

Samenvattend een onbetrouwbaar, slecht product. Slechte voedingen, instabiel en niet bruikbaar.

het verbaast mij dan ook dat dit product zo populair is. Alsof wij toevallig een slechte batch hebben ontvangen en de jaren erna ook slechte versies. Ik zou het product in ieder geval nooit zelf kopen.

Heb jij ook een Linksys WAP54G Wireless G Access Point?

Heb ding ook zo'n jaar gehad, maar nooit de bovenstaande problemen gehad.

Juist andere problemen :'( , minstens zo vervelend.

-modem doet het na 1 week steeds minder goed, hele layout verdween dan, uiteindelijk slechts een wit scherm, en dan een paar dagen later deed die het helemaal niet... alleen een hard reset verhelpte het..

-adapter zijn echt zeer slecht. had er eentje overgenomen van een andere tweaker, en die vertoonde hetzelfde mankement: hij gaf 16.5V! terwijl het 12V moest zijn... Allebei zijn wss om die reden overleden...

Ik heb deze dus ook gekocht omdat die zo'n goede reputatie heeft, maar heb echt mijn bedenkingen bij de nieuwe modellen. De eerste paar versies van de 54G reeks waren gewoon van goede oerdegelijke kwaliteit. Maar ik heb het gevoel dat ze een zo goedkoop mogelijk product ontwikkeld hebben, doosje en naam van de oude 54G's hebben gegeven om zo te profiteren op de goede oude reputatie :(.

[Reactie gewijzigd door C.Hariri op 10 januari 2012 17:09]

ik vind deze review niet met mijn situatie overeenkomen, ik heb al sinds 2008 een wap54g staan, die heerlijk relaxed dd-wrt (mini) draait en met meerdere v-wlans werkt.
Achter de AP zit een HP procurve gigabit switch en een linux gateway.

deels-offtopic: Ik heb in dd-wrt 2 wifi wlans aangemaakt: 1 voor openbaar internet afgeknepen tot 256kb/s, en 1 voor eigen gebruik zonder beperkingen maar deze is wel beveiligd met WPA2.
Zo worden alle apparaten, dus zelfs die van gasten, in mijn huis van stabiel van internet voorzien. Ik heb in dd-wrt zelfs de TX output verhoogt naar 150.
3 deuren verderop heb ik (hetzei ietsje trager: 24-36mb/s) gewoon stabiel internet.
(lees 720p youtube filmpjes spelen zonder constant bufferen af.)
Zelfs het einde van de straat is bereikbaar met 11mb/s.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat deze AP heeft toch wel wat in zijn/haar mars heeft.

Ik heb of een AP uit de golden batch, of dit apparaat heeft minder kuren dat de reviewer laat overkomen...
Natuurlijk is de werking van apparatuur wel afhankelijk van de plek waar het staat en hoe je ermee omgaat...

[Reactie gewijzigd door H00GiE op 10 januari 2012 17:38]

Kan best zijn dat we een slechte batch hadden, of dat dit probleem specifiek met 1 hw revision is. Het verbaast mij dat wij alleen maar problemen hebben, terwijl anderen dit apparaat juist goed beoordeelden.
Ongeacht het gebruik... als de meegeleverde adapter niet (goed) werkt en het apparaat zelf daarvan over de flos gaat.... dan klopt er iets niet :)
Die dingen zijn ook zwaar slecht.
Ik moet bekennen dat wij een HW Versie 2 hebben...
Ik kan deze review alleen maar bevestigen. De Linksys WRT54G/L routers zijn daarentegen fenomenaal, super stabiel en onverwoestbaar! De WRT54GL kun je dan ook prima als AP gebruiken. :)

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 11 januari 2012 20:55]