Linksys WRT150N Review

zaidoT 23 december 2007, 15.353 views

Linksys WRT150N

Pluspunten

• Zeer goed bereik met nieuwste firmware.
  • Stabiele verbinding met 3 vloeren van gewapend beton tussen router en laptop.
  • Goede prijs in vergelijking tot andere draft-n routers.
  • Krachtige zender (17dBm).

Minpunten

• Moeizame ingebruikname door slecht werken van auto-functie voor "CTS Protection Mode" (staat te snel aan).
  • Na 2 maanden uitleveren van modellen met nieuwere firmware, nog steeds winkels met oude firmware.
  • Ontwerp foutje wat betreft ethernet poorten.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Aangezien ik een nieuwe laptop had moest het bedraad netwerk worden uitgebreid met een draadloze mogelijkheid. De draadloze uitbreiding moest zorgen dat het bedrade netwerk (Thompson Speedtouch 510 en 2 desktops) gingen samen werken met een laptop uitgerust met een intel 4965AGN.

De criteria voor de draadloze uitbreiding:
  • Minimaal draadloos accespoint, ingebouwde router is eventueel mooi meegenomen,
  • Minimale snelheid/standaard: G 54mbps, lieft een N-Draft2.0
  • Minimaal zendvermogen: 10mW (dit is het zendvermogen van onze hoofdstation voor de telefoon en hier kon het hele huis mee worden bereikt.
  • Minimale beveiliging: WPA-TKIP.
Waarom de linksys WRT150N?
Ondanks dat ik lees dat deWRT54G erg belabberd is, had ik de hoop dat de 150n deze probleem niet kende. Linksys vindt ik betrouwbaarder dan netgear (slechte ervaring bij buren) dus daarom vielen enkele concurrenten snel af.
  • Draadloze router, dus bij eventueel overstappen van adsl naar kabel (die ze hier zonder router leveren) makkelijk netwerk op te zetten.
  • Draft N (2.0) na firmware upgrade.
  • 17 dBm :? ,dit staat dus gelijk aan 50 mW wat meer is dan de minimale 10 mW
  • Hoogst mogelijk beveiliging is WPA2-AES (in setup heet dit WPA2-personal, maar windows zegt AES).
  • 4 ethernet poorten
Uitpakken en installeren
Aangezien ik semi-simultaan bezig was met de router en laptop te installeren heb ik niet op de meest optimale manier er achter kunnen komen of het helemaal liep zoals het moest. Op de laptop stond in het begin niet de laatste intel-driver waardoor er erg vaak de verbindig werd verbroken. Toen dit was opgelost had ik nog steeds een trage verbinding (maximale doorvoer was nog geen 56 kbps). Nou ongeveer drie uur proberen en enkele complete resets, kwam ik er achter dat ik de oude firmware er op had staan die nog geen draft2.0 ondersteunde. Na een redelijk snel verlopen firmware update (3 minuten op zijn hoogst) bleek mijn signaal in één keer extreem te zijn verbeterd (voordien: slecht-matig (en heel af en toe goed), nadien: goed-heel goed (en enkele keren uitstekend)), alleen bleef de doorvoer achter vanaf de desktops, snelheid nog geen 500kbps. Na een kwartiertje proberen ging ik eens "CTS Protection Mode" uitschakelen (stond op auto), deze optie zorgt ervoor dat de lijn is volledig vrij is van ander verkeer (andere stations) voordat hij kan zenden en ontvangen. Probleem opgelost, interne netwerksnelheid hdd==>hdd met een bestand van 500MB: 7,5 MBps (wat ongeveer hetzelfde is van hdd==>hdd op het bedraade netwerk).
Om te zorgen dat ik zonder grootte verandering in het netwerk verbinding kon maken tussen de desktops en laptop moest ik de router aansluiten via een ethernet-poort op de internet-router (met modem).

Draadloosbereik
Toen ik naast de router zat tijdens het instellen (ongeveer 0.5 Meter), had ik een heel goed signaal. Toen ik er een muurtje tussen deed was het signaal uitstekend (2 Meter). Toen ik er een verdieping hoger ging (vloer van gewapend beton) en er boven ging staan: uitstekend (2.5 M). Terras aan achter zijde van huis boven op garage: 2,5 meter hoger en 15 meter verder: Heel goed.
2e en 3e verdieping (met 2 en 3 vloeren van gewapend beton) precies boven de router, varieert het singaal respectievelijk tussen goed-heel goed (2e) en redelijk-goed (3e).

Bouwkwaliteit/ontwerp
Ik heb enkele kleine puntjes van kritiek op het ontwerp van de router.
Wanneer de antennes vlak worden gezet en er hangen twee netwerk kabels recht naar beneden en de router staat vlakbij (5 cm) de rand dan wil de voorkant licht omhoog komen.
Router kan niet rechtop worden gezet of aan de muur (of in mijn geval aan de achterkant buro, waar andere netwerk apparatuur aan is vast gemaakt).
De ethernetpoorten zijn slecht geplaatst, i.p.v. dat de lock-clipjes (dingen die je moet indrukken voor je de kabel kan verwijderen) naar boven zijn geplaatst zijn naar onder geplaatst, om nu deze clipjes in te drukken moet de router worden opgetild.
Het snoer van de voeding naar het stopcontact dat is meegeleverd, is aan de korte kant, hierdoor moet de voeding vlak bij een stopcontact op het buro liggen i.p.v. van op de grond.

prijs en beoordeling
De prijs was zeer redelijk voor een draft-n router die je zo uit de winkel op de hoek kan mee nemen aangezien hij in de aanbieding was voor dezelfde prijs als internet winkels (zonder de verzendkosten, dus nog voordeliger dan internet winkels).
Wanneer er aan het begin al de laatste firmware (die al 2 maanden beschikbaar was ten tijde van de aankoop) op zou staan zou ik de beoordeling zeer goed geven.

Update 23-12-07
Ik heb nog wel een kleine tip: Koop liever een N-router die werkt in de 5.?-band i.p.v. 2.4Ghz veel mensen kopen goedkope G-routers die het signaal vervuilen waardoor de snelheid en betrouwbaarheid omlaag. Ik heb af en toe heel erg veel last van signaal verlies en ik heb ontdekt dat er weer meer mensen een draadloze G-router hebben gekocht in de straat.

Heb jij ook een Linksys WRT150N?

De WRT54G is inderdaad ellendig vanaf v5 en hoger. Maar je kunt er wel DD-WRT opzetten (mini-editie) en dan werkt hij perfect. Ook is er de WRT54GL welke eigenlijk de WRT54G is zoals hij was voor versie v5.

Maar ik zou ook voor dit beestje gegaan zijn hoor. Kan weer een hoop extra.
Ondertussen kan je ook heel goed DD-WRT draaien op je WRT-150N hoor. Je moet alleen eerst de mini generic erop zetten en dan upgraden naar een normale versie.
Werkt perfect. :)

[Reactie gewijzigd door ShockWave_Omega op 1 januari 2008 20:55]

Ik heb eigenlijk ook niks dan positieve ervaringen met deze router. Ik heb alleen redelijk goede omstandigheden, en om die reden zal ik er geen nieuwe review van maken. CTS geen last van gehad, maar ik heb dan ook weinig andere netwerken in de buurt. Het bereik is meer dan genoeg voor mij, ik heb overal waar ik wil perfect bereik. Het kostte ook geen enkele moeite hem met de PRE-N standaard samen te laten werken die in mijn laptop zit ingebouwd.
Ik zou zeggen schrijf ook een review, hoe meer mensen hun ervaring van producten delen te beter.
Heb zelf een Linksys WRT-300n en aan ASUS 5920g laptop met wireless link 4965agn. Echter geeft deze nog steeds 54mbps aan ipv 108 ?

Weet iemand waar dit aan ligt ?
Misschien eens in het forum proberen i.p.v. een review (van een ander product).
ga dan op een ander kanaal zitten veel mensen zitten namelijk niet op kanaal nummertje 5 daarom plant ik hem daar op
Inderdaad. Bij mij hier staan veel routers op kanaal 6-7 en eentje op 11, dus ik zit nu op kanaal 1.
Ik ben alle kanalen al eens af gegaan, 1 t/m 13 op standaard en 3 t/m 11 op wide. Probleem is dat dus iedereen in de straat een draadloos router heeft en de meeste daarvan zijn van die goedkope dingen die ze van zeelandnet krijgen en dat er nu ook eens een keer een slimme monteur ze heeft geinstalleerd (eerst stonden ze allemaal op kanaal 11 en bij de helft geen wachtwoord, nu op verschillende kanalen en iedereen een wachtwoord). Als ik de richting van de antennes verander veranderd de effectiviteit wel eens.
Beste,
Zeer aardige en complete review. Volledig van uit uw standpunt, zoals dat van de vele lezers hier, beschreven en bekeken. Vanaf de doos opengaat tot de eerste bevindingen.
Enkele extraatjes: WPA2-personal, zoals het in de setup wordt genoemd, zo wordt het normaal ook in Windows Vista genoemd, maar het is inderdaad dezelfde als de WPA2-AES, ofte, een heel betrouwbare, zeer moeilijk open te breken codering.
Verder zegt u dat u de router niet op de grond kan plaatsen, enkel op het bureau, wees daar blij voor want als hij op de grond staat worden de signalen verstoord door de nabijheid van een grondoppervlak, hierdoor zal het bereik verminderen, best is de router op zijn minst een beetje van de grond te hebben en op redelijke afstand van de internettende of netwerkende mens, deze zorgt namelijk ook voor nieyt optimaal zendbereik als hij te dichtbij staat.
Verder nogmaals, zeer aangename review om te lezen.

Mijn router staat juist zo hoog mogelijk aangezien het signaal 6 meter omhoog moet.