Synology DiskStation DS212+ Review

bluesbrother 28 maart 2012, 29.826 views

Synology DiskStation DS212+

Pluspunten

• Makkelijke installatie. Fijne software. Stabiel en stil. Makkelijk in gebruik. Snel

Minpunten

• Nog niet kunnen ontdekken. Misschien wat software om bijvoorbeeld de sync tussen de 2 schijven in de gaten te houden. Of is dat er en heb ik het nog niet gezien.

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik heb geen aandelen in Synology maar ik wil wel even kwijt dat ik ontzettend blij ben met deze aanschaf. Ik heb lang zitten dubben of ik nu een NAS wilde met 2 of meer schijven. Het verschil in prijs tussen 2 of meer is gelijk nogal fors dus heb ik voor deze gekozen. Ik heb er zeker geen spijt van.

Ik heb hem bij SiComputers besteld samen met 2 schijven die ik uitgezocht had in de lijst met 2 x
Western Digital 2TB Caviar Green (WD20EARX)
Samen was dat ¤ 550,- (10-12-2011)

Ik heb deze juist gekocht en niet de 211 omdat hier USB 3.0 op zat. Ik wil namelijk deze NAS weer backuppen met een externe schijf en met USB3 gaat dat nu eenmaal een heel stuk sneller.

Het ding is (h/d/b) 16 x 22 x 11 cm groot en zo groot als een tostiapparaat. Alleen veel mooier. Het is mooi zwart afgewerkt. Hij is fluisterstil en doet zijn werk keurig.

Nadat je de schijven er met het grootste gemak in geschoven hebt en hem aanzet kan je hem configureren. Ik heb er dus 2 dezelfde schijven inzitten en daarbij wordt gelijk voorgesteld daar 1 volume van te maken.
Ik heb 2 x 2 TB schijven en na installatie heb ik 1 volume met 1 x 2 Tb ter beschikking.
Dat is dus het nadeel van een 2 schijven NAS. Je bent gelijk de helft van je data opslag "kwijt".

Waar ik vooral tevreden over ben is de interface. Wat een heerlijke software om mee te werken.
Het heeft een bureaublad zoals een windows of linux bak. (meer linux dan windows) en je kan er werken met vensters. :) (Zie afbeelding 1)

Daarna heb ik hem ingericht en gevuld met mijn data. Ook heb ik toen eerst de Download Station die er standaard bij zit gebruikt om te downloaden. Het slikt NZB en Torrent maar pakt het niet automatisch uit.
Daarvoor is er Sabnzbd. Ik heb de instructie gebruikt die je hier kan vinden.
Gaat heel makkelijk allemaal.

De nederlands talige gebruiks aanwijzing kan je hier vinden.

Al met al ben ik dus erg tevreden en staat hij nu hier onhoorbaar op mijn bureau te zoemen.

Ik moet nog een hoop ontdekken aan dit ding en dat zal ik dan proberen bij te werken in deze review.

Update 28-01-2012:
Onlangs een externe Hdd besteld met USB3 maar die moet nog binnenkomen. Ik ben wel benieuwd naar zijn kopieer prestaties.

Wat ik tot nu toe wel eens gehad heb is dat ik een bepaalde map of bestand niet kon verwijderen. Ik ben niet zo thuis in Linux maar met wat hulp van een collega heb ik het er toch af kunnen krijgen. Het bleek dat de map een naam had met een apostrof in de naam. Ik werk zelf met een share in Windows 7. Ik kon daar de apostrof niet in zien. Ik heb met Putty ingelogd via de SSH shell. (ja ik heb er wat leuke woordjes en IT kreten bijgeleerd !) SSH moet je wel eerst even aanzetten. Dat doe je door in het Configuratiescherm >> Teminal >> SSH services aanvinken. Je kan dan met Putty inloggen op een console (SSH) en met wat linux commando's de map alsnog verwijderen.

Putty:

(Sowieso een tip als je je NAS aan het internet hebt hangen (wie niet?) om alles wat niet aan hoeft uit te laten staan of weer uit te zetten als je het niet gebruikt. Zelfde geldt voor poorten op je router. Maar dat terzijde.)

Ik ben nu even de gezondheid van de schijven aan het testen en de SMART info aan het bekijken. Deze is ook weer heel makkelijk te vinden in Start >> Opslag beheer. Dit is allemaal gezond zo te zien maar ik doe ook nu een lange SMART test. Maar ik verwacht geen problemen. Ik heb hem nu een paar maanden in bezit en ben nog steeds heel blij met het ding. Op mijn werk luister ik naar mijn eigen muziek via Audio Station die prettige manier van werken heeft. (Handige speellijsten, en kijk ook wat er onder je rechtermuisknop zit ! ) Ook FTP ik e.a. naar huis of naar mijn werk wat ook lekker snel gaat.

Ook het downloaden met sabnzbd is heerlijk er is een directory dirscan en als je daar een NZB in opslaat dan begint het downloaden al.

Alleen de shares in Windows 7 die automatisch aangemaakt worden als ik opstart hebben nog een kruis er doorheen en als ik er op klik wordt de verbinding pas gelegd. Maar dit heeft niets met de NAS te maken.

Nog een toevoeging:
De beveiliging is ook wel belangrijk. Een linkje naar een blog met wat uitleg.

Nog maar een toevoeging: Ik heb IP blocking aangezet (Automatisch Blokkeren in conf. Menu) en deze op 5 keer verkeerd inloggen wordt bestraft met 2 dagen er niet in mogen. Ik krijg nu netjes meldingen dat er al verschillende keren is geprobeerd in te loggen vanuit China en Spanje. Dus goed en sterk wachtwoord en IP blocking zijn een duidelijke aanrader. Ook de hackers zijn zeer geïntereseerd. Er is nu ook een package anti virus van Synology en dat ziet er ook wel goed uit. Sowieso regelmatig DSM laten updaten.

Verdere tips ter beveiliging zijn van harte welkom.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS212+?

Meer advertenties

Kan ik met deze nas ook eerst beginnen met 1 hd en dan later een 2e bijzetten? Of 2 verschillende schijven erin. bv 1 x2tb en 1x1,5tb
Volgens mij kan dit met iedere NAS.
- Met 1 beginnen en later een 2e erbij doen; Ja dit kan, maar niet alle opties zijn dan mogelijk. Denk aan Raid 0.
- 2 Verschillend formaten kan ook. Enkel bij Raid zal het volume net zo groot zijn als de kleinste schijf.

-edit-
Had post hieronder nog niet gelezen :+

[Reactie gewijzigd door Freakster86 op 27 januari 2012 21:00]

Bestanden of folders die je niet kunt verwijderen kun je eenvoudig verwijderen door in te loggen op je NAS en daarna een bestandbrowser van Synology te starten.

Gaat een stuk sneller en handiger.
Dat deed ik ook maar dat werkte ook niet. Is nu maar twee keer voorgekomen. Eerste keer dus door een apostrof en een andere keer was er kennelijk een proces dat het nog vasthield na een dag kon ik het wel weggooien.
Dit probleem ben ik ook tegengekomen op mijn DS1010+. Ik heb enkele tickets open gehad, want het probleem zijn "speciale" karakters. Dat betekent dat er iets niet goed gaat in de UTF-8 karakterset ondersteuning.

Ze zeiden dat het was opgelost, maar nee. Heel af en toe moet ik weer naar Putty grijpen, en doen wat jij al deed.

Ze beweren dat het een probleem is van SABNZBd, omdat ik daarmee download, en niet met hun programma. Ik heb dat verder niet getest, maar ik geloof dat niet echt.

In elk geval, zelden problemen, en de software en hardware is verder geweldig.
Je kan ook FTP gebruiken :)
Ik heb er dus 2 x de Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB inzitten.
5400 rpm. Ik kan niet zeggen dat ik het traag vindt. Als ik kleine kopie akties doe dan vindt ik het snel genoeg. Als ik veel te kopiëren heb dan zet ik dat aan (Teracopy ! is handig) en dan ga ik verder met mijn bezigheden. In mijn geval zal de router de bottleneck zijn denk ik.
Maar ik haal een 8-10mb p/s. Bedenk wel dat het energie verbruik behoorlijk hoger ligt las ik laatst ergens.
5400 toeren schijven zijn energiezuiniger en vaak ook minder warm en minder lawaaiig.
Denk niet dat je enig verschil in prestatie merkt.

Maar jij hebt zelf er nog een usb disk permanent naast draaien als backup? Is dat ook niet een beetje energie verspilling? Ding heeft weer een eigen voeding waarschijnlijk?
Of kan je hem uitzetten vanaf je Synology? Dat zou wel handig zijn als dat zou kunnen..
USB disks kunnen ook wel vanzelf in standby na een vooringestelde periode. Dat scheelt wel weer.
Maar voor de veiligheid koppel ik mijn backup disk volledig los na afloop: geen standby verbruik én beveiliging van de backup tegen blikseminslagen/spanningspieken.
T is eeuwig zonde dat hdd's tegenwoordig zo duur zijn! Dat houdt me echt tegen een nas te kopen. Als de prijs weer een beetje gezakt is gaat er een komen! Goeie review.
inderdaad, heb wel een nas gekocht en was voor 2 TB in totaal 230 euro kwijt :X

Maarja, het is wel fijn om er nu eentje te hebben.
Wat ik kan zeggen over Synology support petje af.
Hebben 2de kerstdag aan me DS1010+ gewerkt om data te recoveren.
2 disken uit Raid5 waren defect.
Support ticket aanmaken wordt terug gemailt en zo. helpen je heel goed maken geen verschil zakelijk of particulieren klanten. of ik merk dat niet
Je hoeft natuurlijk niet te kiezen voor RAID 1. Ik heb (had, één schijf is overleden) gewoon twee schijven als los volume aangemaakt. In eerste instantie met mechanisme om data die ik zeker wilde bewaren te syncen tussen de twee volumes. Dit levert aardig wat extra ruimte op (ik heb maar een 200 GB aan data die ik echt niet kwijt wil, mijn gedigitaliseerde cd's bijvoorbeeld).
Wat voor mechanisme is dit geweest? Ben wel geïnteresseerd in deze oplossing.
Onhoorbaar te zoemen??
Poetische vrijheid...........
Vraagje:
ik ben van plan om een DS212+ aan te schaften, welke schijfsnelheid raden jullie aan en waarom (5400/7200rpm)?
@canth:

Inderdaad. Je maakt een backup van een backup en vervolgens wordt daarvan weer een backup op een externe HD gemaakt (reviewer). Ieder voor zich natuurlijk maar zo blijf je aan de gang.

Foto's, video's + muziek en wat ander persoonlijk spul is voor mij het enige belangrijke. De rest is weer te downloaden. Maar ja, wat is dan de grens qua backuppen.

Deze NAS lijkt mij erg interessant (eerder de versie zonder +) maar dan ook om beide HDD's als los volume te gebruiken. Of desnoods een 2e hands 411J nemen en dan in RAID1 draaien.