ASRock ALiveXFire-eSATA2 Review
Ik was opzoek naar een moederbord met AM2 socket, AM3-ready support, DDR2 support tot 800mhz en 2x PCI-E sloten voor een Crossfire setup. Prijsrange: betaalbaar tot goedkoop. En voila! Gevonden. Pic van het geheel: Copy-paste van de Asrock website met specs: Uploaded with ImageShack.us De layout is ietwat jammer, gezien de plek van de ATX connector. Met een ATX kast kom je goed uit, ikzelf heb een Antec Three Hundred met de PSU onderin; als je voeding geen zéér lange ATX-kabel heeft, zal hij in die opstelling dwars over je eventuele videokaart moeten lopen, waar niet iedereen blij mee is. Ik heb er iig geen problemen mee gezien mijn kabel...
Pluspunten
Goeie prijs/kwaliteits verhouding Relatief klein moederbord, past dus ook in de kleinere cases Veel ondersteuning voor AMD CPU's Veel een goeie support voor BIOS, drivers, etc. (laatste bios update 04/2011 terwijl het bord uit 2006 komt!)
Minpunten
RAM staat standaard ingesteld op DDR2-533, zelfs wanneer je DDR2-800 monteert. Initieel weinig USB poorten Ietwat rare opbouw van stroomconnectoren etc. Ietwat weinig opties voor de echte overclockers
Eindoordeel
Pic van het geheel:

Copy-paste van de Asrock website met specs:

Uploaded with ImageShack.us
De layout is ietwat jammer, gezien de plek van de ATX connector. Met een ATX kast kom je goed uit, ikzelf heb een Antec Three Hundred met de PSU onderin; als je voeding geen zéér lange ATX-kabel heeft, zal hij in die opstelling dwars over je eventuele videokaart moeten lopen, waar niet iedereen blij mee is. Ik heb er iig geen problemen mee gezien mijn kabel lekker lang is!
Het moederbord beschikt over 4 SATA poorten, voldoende voor de gemiddelde gebruiker. Er zijn 2 eSata poorten beschikbaar, echter moeten die intern doorverbonden worden met 2 bestaande SATA-poorten.
De PCI-E sloten zijn, wanneer beide in gebruik in een Crossfire opstelling, gekapt tot 8x. mocht je maar 1 kaart in gebruik hebben, dan krijg je een terminator meegeleverd welke je in het andere PCI-E slot moet stoppen om de snelheid van het andere slot naar 16x te krijgen. Aparte maar effectieve oplossing. Wanneer je overigens een Crossfire opstelling gebruikt, dan dien je een 12v-molex in de molex-aansluiting op het moederbord aan te sluiten. Waarom is me niet helemaal duidelijk, heeft te maken met stroomtoevoer e.d.
Het moederbord beschikt over 2 USB-poorten, wat ietwat weinig is gezien de hoeveelheid apparaten die tegenwoordig op USB draaien. Daarbij krijg je wel 2 caseslots met 2 USB poorten, in totaal dus 4. Er zitten 4 aansluitpunten op het moederbord om deze caseslots aan te sluiten, dus in totaal kan je het aantal USB-poorten verhogen naar 10, mits je bereid bent caseslot-ruimte op te offeren. Helaas kan dit niet in alle gevallen dus is het aantal USB-poorten tegenvallend te noemen.
Ik gebruikte de plank met de volgende onderdelen:
- AMD Athlon 64 X2 3800+
- G.Skill 4x1gb DDR2-800 ram
- 2x ATi Radeon 3870
- Be Quiet Straight Power 500w
Dit draaide allemaal perfect! Geen scores of testresultaten omdat me dat toendertijd niet interesseerde.
Uiteindelijk een paar keer geupgrade:
- AMD Athlon 64 X2 5600+
- 1x ATi Radeon 3870 (omdat de ander gesneuveld was).
Onlangs wilde ik toch wat meer, vooral de overstap naar quadcore vond ik zeer interessant worden gezien de dalende prijzen van AMD's Denebs.
Uiteindelijk gekozen voor:
- AMD Phenom X4 965 Black Edition AM3
Hier moet bij gezegd worden dat deze processor alleen kan draaien met de meest recente bios update!
Update de bios dus met je originele processor voordat je gaat upgraden. De processor werkte probleemloos, aantonend dat het met de AM3-ready support wel goed zit.
Ook kwamen er nog meer upgrades:
- ATi Radeon 6850
- Scythe Mugen 2 rev. b
Dit is nu allemaal zeer plezierig aan het snorren
Overclockbaarheid is redelijk tot goed te noemen. Zoals verwacht zitten er standaard overclock-profielen voorgebakken in de bios, en je kan zelf een sloot aan instellingen aanpassen.
Beschikbare mogelijkheden binnen de BIOS:

Uploaded with ImageShack.us
Ik heb DDR2-800 geheugen gemonteerd, echter leest het moederbord dit standaard als DDR2-533. Het verhogen van de timings en het aanpassen van het DDR2-profiel naar DDR2-800 zorgt ervoor dat je geheugen op 400mhz draait.
Genoeg te doen dus. Ik heb een Black Edition dus voor mij was het simpelweg de multiplier verhogen en klaar! draait nu soepel op 3.61ghz.
Eindoordeel: 8
Heb jij ook een ASRock ALiveXFire-eSATA2?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (3)
Ben het met je eens dat die ATXstekker wel op een rare plek zit, daar is echt niet over nagedacht
Maar toch leuk om een review te zien over wat oudere hardware, die zelfs anno 2011 nog perfect te gebruiken is. Ik bedoel, er is maar een select aantal am2 mobo's die de X4 965 kunnen draaien. Ik had een M2N68-AM Plus van asus, die accepteerde geen 125W cpu's voor am3, alleen 95W, maar dan wel inclusief de X6.
het is een plank die ik voorlopig ook zeker nog ga gebruiken, zie geen reden waarom ik hem zou moeten vervangen door iets splinternieuws! ik zit nu wel aan de max. qua CPU-support maar een Deneb 965 draait als een trein en heeft zat potentieel.
[Reactie gewijzigd door MrKikker op 25 juli 2024 06:21]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/189899/crop60fc0cc496084_cropped.png?f=community)
:strip_exif()/u/26632/dosprompt2.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/352278/crop56730ca93be70_cropped.jpeg?f=community)