Tom Tec Ultimate 10 Zwart Review

ttt8 20 juli 2012, 32.912 views

Tom Tec Ultimate 10 Zwart

Pluspunten

• Goed scherm
  • Goede reactie op touch
  • Goede accu
  • Op tv aansluiten
  • Kan hd afspelen

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Niet opladen via USB
  • Android 4.0 werkt nog niet helemaal zoals het hoort
  • Niet alle spellen doen het.

Dit is mijn eerste review, dus spaar mij een beetje. ;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TOM TEC Ultimate 10 (Excellent 10)

Gegevens (van Eplaza):
Grootste scherm (formaat iPad) dat al op een zr lichte aanraking reageert;
Cortex A8 Chipset, dus uitermate geschikt voor alle Android games;
Capacitief/MultiTouch scherm, dus je kunt makkelijk in en uitzoomen met de vingers;
Snelle processor die alles aan kan;
Internet, e-mail, films, games: alles werkt vloeiend;
Extra sterke accu voor een langere standby-tijd.

Specificaties:
Internetbrowser, e-mail;
Wi-Fi en USB-ingang;
Inclusief oplader;

Camera's voor 1,3 en achter 2,0

Verkocht bij o.a. Eplaza en Bartsmit. Beide 199,- als prijs.
Zelfde tab (of bijna zelfde) onder naam Xiron verkocht bij blokker voor 199,-.

Inleiding:
Ik zocht een tablet voor lekker op de bank kunnen internetten. Maar de prio was dat de tablet een bluetooth functie had. Namelijk voor het gebruiken met een Griffin Beacon. Dit is om je tablet als afstandbediening te gebruiken voor "veel" (niet alle) apparatuur.

Eerste indruk:
Nou stond eerst op de bartsmit site dat de tablet bluetooth had. Ik heb de tablet opgehaald (bij eplaza, onderdeel van bartsmit) en kom thuis maak de doos open en tot mij verbazing had ik een kapot scherm, grote (5cm x 5cm) zwarte plek op mijn scherm.
Ik ben natuurlijk direct terug gegaan, waarop ik op een vriendelijke wijze een nieuwe kreeg. En deze keer uit de doos gehaald in de winkel om zo te kijken of er iets mis was. Dit was niet het geval, ook heb ik geen dooie pixels.

Eenmaal thuis kom ik er tot mij grote verbazing achter dat in de instellingen geen bluetooth staat. Echter na wat onderzoek op internet, kwam ik erachter dat als je een app met bluetooth installeerde het wel werkten. In zo verre, systeem vraagt of bluetooth aan mag, je kan nog steeds geen apparatuur "pairen".

Maar door onze vriendelijke tweakers is er nu een update op de rom van android 2.3 waar de instelling er wel is en dus bluetooth volledig gebruikt kan worden zoals bedoeld.
Ook is dit mogelijk met android 4.01, waar ik later op terug kom.

Feateruset:

Chipset/CPU
Ik zocht wel een laptop met minimaal 1ghz processor en 1g ram. De Tom Tec ultimate 10 heeft dat en je merkt dit dan ook qua snelheid. Dit is niet heel snel, maar goed genoeg.

Geheugen/Opslag
Opslag is erg minimaal in deze tijd van tablets. 4gb hdd is niet erg veel, chinese alternatieve hebben al gauw 8 t/m 16 gb. Maar ik zelf heb 16 gb micro SDHC er in zitten en dit geef mij genoeg ruimte.

Overige Hardware

De adapter is makkelijk mee te nemen, niet te groot.
Er zit ook een setje oortjes bij, maar dit is erg goedkoop plastic spul.

Aansluitingen:
Er zitten erg veel handige aansluitingen op namelijke;
- Mini hdmi
- Mini USB
- USB (OTG)
- 3,5 Jackplug (headset)
- AC ingang

Nou heb ik last van een wat mindere AC ingang, deze moet ik niet te veel bewegen want dan laad de tablet niet op. Krijg een nieuwe adapter opgestuurd in de hoop dat het de adapter is en niet de aansluiting op het tablet zelf.

Zelf zul je een mini hdmi/hdmi plugje moeten kopen (van dealextreme bijvoorbeeld) zodat je de tablet op de tv kan aansluiten.

Wat brengt tot films kijken op de Tom Tec dit is erg goed te doen, ik verbaas mij over de kwaliteit van het scherm en de kwaliteit van films. Mp4 1080p bestanden zijn makkelijk om op sd te zetten en zijn top notch op het scherm.

Software

Orgineel staat er dus android 2.3 op, er schijnen verschillende in omloop te zijn namelijk 2.3.1 en 2.3.2.
Er zijn dus geupdate rom's voor wat verbeteringen.

En er is dus een mogelijkheid om te updaten naar een beta versie van android 4.0 en dit is dan ook wel een reden dat ik gekozen heb voor dit tablet. (zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1483591/0 )
*Opmerking*
Vergeet niet dat als je de rom update dat je direct je garantie verliest, dus maak altijd een backup. Heb je dit niet gedaan dan is deze nog te vinden op het internet.

Prestaties:

Webbrowsing
Dit gaat top, ik doe dit zelf tegenwoordig met Opera. Dit gaat zonder schokken of stoten. En sites zijn goed te bekijken vanwege de resolutie en de grote van het scherm.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Dit is zozo, je merkt dat dit niet van top kwaliteit is. Maar goed dit is dan ook geen tablet van 500 euro. Enige tip welke ik mee geef, kijk in de winkel hoe de tablet eruit ziet en start hem ook op.
Dingen welke mis kunnen zijn;
- Dooie pixels
- Kapot scherm
- Loszittend scherm

Ergonomie
Touchinterface is echt top, scherm reageert super goed en is goed gekalibreerd.

Warmte en geluidsproductie:
De Tom Tec word amper warm en je hoort ook amper geluid.

Mobiliteit en Accuduur
Accu gaat aardig lang mee, kan geen echte cijfers noemen. Zou dit kunnen opmeten op verzoek.
Ja qua mobiliteit het is een tablet van ruim 10 inch en dit past goed in menig schooltas.
Ikzelf heb de tom tec in een hoesje zitten van een paar euro van dealextreme welke eigenlijk bedoeld was voor asus eee 10inch laptop.

Voor een tablet met deze specs en uit Nederland is dit een goede prijs, naar mijn mening.
Echter kan je tegenwoordig uit china voor een stukje minder net zo goede danwel betere tablets kopen.
Maar goed dit is een gok en een keuze.

Ik ben erg blij met mijn tablet. Kan nog niet zeggen als deze goed werkt als afstandbediening want heb de griffin beacon nog niet binnen. (zal het review nog updaten of zet het in het forum)
Veel succes met jullie keuze!

Update

Ik heb deze tablet eigenlijk al redelijk snel terug gebracht en een Asus tf101 gekocht.
Heb 3 keer een nieuwe gehad maar elke keer had ik weer problemen, los scherm of vlekken etc...
Specs zijn naar mijn mening redelijk voor de prijs.
Maar de bouwkwaliteit is drama, ik zou zeggen als je de prijs wil drukken kijk dan naar de AINOL NOVO 7 ELF.

Heb jij ook een Tom Tec Ultimate 10 Zwart?

"is dit een goede prijs". Helaas heb je prijs zelf niet in je review gezet?
Sorry je hebt gelijk! zie bijgevoegd (199,-)
'Android 4.0 werkt nog niet helemaal zoals het hoort'

Wat werkt er met ICS nog niet helemaal goed?
usb mass storage werkt niet.
flashplayer werkt nog niet.
gebruikt niet volledig geheugen.
dan vergeet ik nog vast iets.
Heb je die AINOL NOVO 7 ELF zelf ook uitgeprobeerd? En waar is hij te koop?
Op ICS ( 4.0.1 ) loopt de processor op 1008 ipv 1200.
zou je misschien kunnen zeggen hoelang de batterij meegaat?
Ben er vrij zeker van dat ik de tablet ga kopen, toch zou ik de duur graag weten :)
Deze tablet heeft problemen met wifi punten waar geen SSID van beschikbaar is.
Op het werk hebben we een intern netwerk waarvan we geen SSID uitzenden.
En bij dit wifi netwerk krijgen we een authenticatie fout.

Zenden we de SSID uit, dan werkt het wel weer.
Zijn er meer mensen die dit probleem erkennen, en eventueel een oplossing hebben?
Vind hem tegen vallen.
Voornamelijk bij de spellen, ik doe graag vliegspellen en dat trekt hij niet ondanks de verbluffende resultaten en specs...

Ray

Of ik heb weer een maandagochtend ding
Heb een TOMTEC Ultimate 10, 8 maanden oud
Ben er content van
Sinds enkele dagen heb ik het volgende voor: wel internet gescand = vrij internet (mijne wifi)
maar als ik wil verbinden geeft deze de melding "opgeslagen" of "uitgeschakeld" maar kan niet verbinden. het intvangst ik zeer goed: waaiertje 3 balkjes
Mijn laptop heeft wel verbinding en gsm ook.

kan geen foto bijvoegen anders deed ik het
Zeer goede review.
Na het lezen van deze review zou ik zeker een Tom Tec ultimate 10 kopen.. _/-\o_
ik heb een probleem met de ultimate 10 links boven werkt het scherm niet meer weet iemand hoe ik dat moet fixen