Intel PRO/1000 GT Review
Voor mijn knuffelkubus vond ik het tijd worden voor een Gbit netwerkkaartje, om het netwerk over te kunnen zetten op Gbit ipv 100Mb. Nu heb ik daarvoor een Intel kaartje gekocht en ondanks dat het ding in een oude machine zit presteert hij best behoorlijk.
Omdat ook de ATA100 controller op de PCIbus hangt zit de bus redelijk vol en gezien de i815 chipset niet meer te bieden heeft dan enkel 1 bus loop ik natuurlijk al snel tegen de bottleneck aan. Deze kaart haalt echter de 30MB/s nog met gemak (gemeten tussen deze server en een marvel Yukon op mijn DS3P bord).
Ook vreet het ding niet belachelijk aan de cpu zoals sommige andere kaarten doen. Ook al belast ik het netwerk volop met deze kaart, het systeem blijft responsief, iets dat ik vroeger met de standaard realtek dingen niet had. Zeker omdat het maar een P3 600je is vind ik dit een mooi pluspunt.
De netwerkverbinding naar het ding is heerlijk stabiel, valt nooit weg en zeker als er flink gebruik van gemaakt wordt op bijv een lanparty gaat het prima.
Enige nadeel is dat hij niet standaard in Windows 2000 werkt, maar goed, dat is natuurlijk te verwachten.
Al met al een prima ding, en voor slechts 24€ een prima investering voor een Gbit netwerk.
Pluspunten
snelheid lage cpu belasting prijs werkt ook nog in ouder systeem.
Minpunten
niet standaard herkend door win2k
Eindoordeel
Omdat ook de ATA100 controller op de PCIbus hangt zit de bus redelijk vol en gezien de i815 chipset niet meer te bieden heeft dan enkel 1 bus loop ik natuurlijk al snel tegen de bottleneck aan. Deze kaart haalt echter de 30MB/s nog met gemak (gemeten tussen deze server en een marvel Yukon op mijn DS3P bord).
Ook vreet het ding niet belachelijk aan de cpu zoals sommige andere kaarten doen. Ook al belast ik het netwerk volop met deze kaart, het systeem blijft responsief, iets dat ik vroeger met de standaard realtek dingen niet had. Zeker omdat het maar een P3 600je is vind ik dit een mooi pluspunt.
De netwerkverbinding naar het ding is heerlijk stabiel, valt nooit weg en zeker als er flink gebruik van gemaakt wordt op bijv een lanparty gaat het prima.
Enige nadeel is dat hij niet standaard in Windows 2000 werkt, maar goed, dat is natuurlijk te verwachten.
Al met al een prima ding, en voor slechts 24€ een prima investering voor een Gbit netwerk.
Reacties (7)
Er is 'ondertussen' wel een W2K driver voor deze kaart. De 'Final Release' v14.0 uit 2009.
Ik kwam daar achter omdat ik zelf net twee van deze kaartjes besteld heb en hier vast wat relevant spul voor deze kaart aan het downloaden was.
Ik heb bewust deze wat duurdere kaarten maar gekozen omdat ik de CPU's van de wat oudere systemen zoveel mogelijk hoop te ontlasten. Ik ben evt. benieuwd of men daar nog wat meer ervaringen mee heeft opgedaan vergeleken met andere kaarten.
Verder heeft de 1000GT serie van Intel een eigen rekeneenheid voor het netwerk-verkeer, tenminste als ik het goed heb gevolgd, waardoor hij veel minder CPU-rekenkracht nodig heeft, dan andere(goedkopere) kaartjes.
goed kaartje, zekers zijn geld waard.
kan het vermelden waarzijn dat hij ook trunking en consorten prefect ondersteund
[Reactie gewijzigd door flippy op 25 juli 2024 19:57]
Maar goed ik haal op mijn Athlon XP 2800+ toch wel de 50 MB/s al is dit meer uitzondering dan regel, meestal schommelt het tussen de 30 en 40.
Al met al ook hier een zeer tevreden eigenaar.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/26632/dosprompt2.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/291935/crop58e292b81413e.jpeg?f=community)
/u/42648/crop635863345e4c0.png?f=community)