Specificaties Dual core @ 1,8GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E4300 Boxed Review

TERW_DAN 25 augustus 2007, laatste update op 25 augustus 2007, 1.285 views

Intel Core 2 Duo E4300 Boxed

Pluspunten

• goedkoop
  • stabiel
  • snel

Minpunten

• geen VT
  • redelijke stockkoeler

Omdat mijn Athlon MP niet meer voldeed aan mijn stabiliteitseisen heb ik een nieuwe procje gekocht. Dat het een Intel C2D werd stond redelijk vast, gezien de snelheid van die dingen. Ik wilde een C2D E6600 gaan halen, omdat de E4300 me te langzaam leek. Toen ik er echter wat reviews over las zag ik dat de E4300 best een goede keus was, mits je geen VT wilt gebruiken. Hij is lager geclockt, maar wel met een MP van 9 en heeft 'slechts' 2MB cache.

Om toch een paar tientjes te gaan besparen op de cpu is het dus de E4300 geworden. Ik heb het ding overclocked naar 3GHz (ipv de 1.8 die hij standaard doet) en dat loopt geweldig stabiel en op een heel aardige temperatuur, zelfs onder fullload wordt het ding niet veel warmer dan een graad of 45.

De cpu clockt zonder problemen, het is niet met stapjes van iedere keer een paar Mhz verhogen. Ik heb er gelijk 1200MHz bovenop kunnen gooien zonder problemen, daarbij hoefde ik het voltage niet eens te verhogen, een waar overclock cputje dus.

De koeler die erbij zat is redelijk, voldoet prima als je een pc voor je moeder in elkaar zat die toch niet geOCed gaat worden, maar als je hem gaat OCen dan zijn er imho betere oplossingen, met name vanwege het geluid. De stockkoeler houdt de proc prima op temperatuur, maar om het ding wat meer te pushen heb ik tohc maar een Arctic freezer gekocht, waaronder dit procje nu heerlijk pruttelt :)

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E4300 Boxed?

Wat is er negatief aan een redelijke stockkoeler?
Hij had stiller gemogen. Nu vind ik hem maar redelijk presteren. Niet slecht, maar ook niet echt goed. Dat vind ik dus een nadeel als je een stil systeem wilt hebben, ook al zijn de prestaties niet slecht.
Hij is lager geclockt,
60MHz maarliefst :P
heeft 'slechts' 2MB cache.
E6300 ook ;)
woopsie, is fuckup van mijn kant. :P Ik wilde namelijk de E6600 kopen destijds, dus t.o.v. daarvan is hij wel flink wat lager geclockt en heeft hij dus minder cache. Ik heb het aangepast.
Maak me nu nog meer balend dat ik zo'n *&%* bord heb die maximaal 32mHz op stock wil geven :S
Heb je de cpu eerst met de stockkoeler op 3ghz gehad of meteen de arctic gebruikt?
De 3GHz heb ik gehaald met de stockkoeler. Het kan o pzich wel, alleen is die arctic gewoon veel stiller :)
Terw_Dan, in je review heb je het over VT. Wat bedoel je hiermee?

En in de pricewatch staat deze processor 2 keer. 1 keer Tray en 1 keer Boxed, wat is het verschil hier tussen?

[Reactie gewijzigd door Buffalo op 28 september 2007 21:19]

VT staat voor virtualisatie technologie, zie deze wiki http://en.wikipedia.org/wiki/X86_virtualization

het verschil tussen boxed en tray heeft te maken met de garantie en koeler (boxed is met koeler en 3 jaar, tray is zonder koeler en 1 jaar).
Super review.

Draait hij bij jou op stock voltage @ 3ghz?

Ik heb er net eentje gekocht voor mijn vriendin, ze krijgt een upgrade van mobo + cpu + mem.
@HugoBoss,die van me zoon draait op 2,8 GHz.Dit op een MSI G31
bordje.Dit bordje is zo simpel dat je de VCore niet kan verhogen.Deze loopt dus op stockvoltage 2,7GHz.En ik ga nog verder proberen.Ik zit nu op 310MHz FSB.Echt een strak chipje!.