Rapoo Rapoo Touch T6 Muis - Optisch Review

-?!- 29 december 2011, laatste update op 29 december 2011, 1.791 views

Rapoo Rapoo Touch T6 Muis - Optisch

Pluspunten

• Klein
  • Licht
  • Mooi design
  • Goed voor weinig scrollen

Minpunten

• Slechte (multi) touch
  • Geen middle mouse button
  • Slecht voor veel/regelmatig scrollen
  • Slechts 8 gestures/knoppen

Algemene beoordeling
De muis ziet er goed uit, verpakking is stevig maar niet onmogelijk om open te maken. Er zit een kleine witte ontvangen bij, eigenlijk zoals standaard bij iedere draadloze muis. Het gebruik van de muis is fijn, hij reageert goed, glijd lekker over verschillende oppervlakte en het klikken voelt natuurlijk.

Ergonomie
Over de ergonomie heb ik weinig te vertellen. De maten van de muis zijn vrijwel identiek aan die van de vergelijkbare Apple muis. Bij mijn vriendin ligt hij lekker in de hand, perfect voor standaard point en click werk. Het materiaal is prima, de bovenkant is van gehard, glad plastic, welke redelijk goed glijd.

Voordat ik verder ga over de knoppen, zal ik even vermelden dat ik met de standaard driver van Windows 7 gewerkt heb, alsmede met de driver van de fabrikant. Verder is de muis slechts een paar uur in gebruik geweest.

De knoppen van de muis vallen tegen. Het gewone links en rechts klikken gaat prima, maar het scrollen valt vies tegen. De muis reageert lang niet altijd, als je te hard drukt klikt de muis, waarbij het klikken vr het scrollen wordt geregistreerd. Zeker niet ideaal als je bezig bent in bijv. Photoshop, waarbij met 1 verkeerde klik de hele foto verknalt kan worden (lang leve ctrl+z)
In de beschrijving staat ook dat de muis links en rechts kan scrollen, vergelijkbaar als met een muiswieltje kantelen. Ik heb deze functionaliteit niet werkend gekregen, in Word, Photoshop, Windows photo viewer en Firefox werd er niet gereageerd op de zijwaardse beweging.

De zijwaardse beweging kan ook met twee vingers gedaan worden (multi touch!). Dit werkte opmerkelijk genoeg wel. In Firefox zorgde dit ervoor dat de 'volgende' en 'vorige' knop werden geactiveerd.

Functionaliteit.
Met de te downloaden drivers is het mogelijk om de knoppen en touch functionaliteiten eigenschappen toe te wijzen. In principe zijn hier de mogelijkheden eindeloos, want er kunnen ook macro's opgenomen worden. Of deze daadwerkelijk werken heb ik niet getest. Verder is het mogelijk om er multimedia functionaliteiten aan te geven, toetsencombinaties en meer.

Over de scroll functie kan ik kort zijn, zoals hierboven al vermeld is deze lang niet ideaal. Hij reageert slecht, scrolled niet nauwkeurig en er mag niet geklikt worden tijdens het scrollen.

Hetzelfde geldt voor de andere touch functionaliteiten, allen werken niet of slecht. Ik vermoed dat dit met een fatsoenlijke driver verbeterd zou kunnen worden, dus dat hopen we dan maar.

Verder valt het me tegen dat er bijvoorbeeld geen eigen gestures te maken zijn, of dat er op z'n minst meer dan de 8 standaard gestures zouden zijn. Zo is n van de eerste dingen die ik miste een middle mouse button (open in tablad van firefox bijvoorbeeld). Deze is wel aan te wijzen aan een bestaande gesture, maar val je al vrij snel terug op de touch functionaliteit, want je wilt ook niet je linker of rechts muis toets missen.

Om nog even op het klikken terug te komen. Hoewel dit in de meeste gevallen goed werkt, is het wel nodig om slechts 1 vinger op de muis te hebben liggen tijdens het klikken. Heb je meer vingers op de muis, dan wordt de vinger die het eerste de muis aanraakte als klikvinger gezien, ook al klik je met een andere vinger. Af en toe heb je hier last van, maar over het algemeen niet.

Precisie
Gewoon bewegen, prima, beter dan de gemiddelde muis. Maar dat mag dan ook wel weer verwacht worden van een muis van 40 euro (29-12-2011). De muis heeft 1000 DPI en dat levert over het algemeen geen problemen op. Hij is niet te schakelen, dus naar een lagere DPI. De precisie van de touch valt tegen, zoals hierboven al gezegd, reageert slecht en is ook niet nauwkeurig voor het precisie scrollwerk.

Vormgeving/bouwkwaliteit
De vormgeving is simpelweg goed. De muis voelt wellicht wat licht, misschien wat plastic aan. Maar hij voelt ook wel robuust. De bovenkant is van hard plastic, het voelt wat als glas maar dat is het niet. Het design is eigenlijk vrijwel identiek aan de Apple magic mouse. Hoogte, breedte en lengte scheelt slechts een paar mm. De onderkant/zijkant van de muis is lichtgrijs, wat prima bij de muis past. Het logo op de muis stoort verder ook niet. De muis voelt soms wat fragiel, vanwege het lichte gewicht.

Drivers en ondersteuning

Over de drivers kan ik vrij weinig zeggen. Volgens mij is de driver van de site geen driver, maar meer een programma om de knoppen aan te passen. Want de driver is niet te downloaden in verschillende versies, alleen een .exe, voor zowel 32 als 64 bit. Jammer is het ook dat met de driver het scroll probleem totaal niet was opgelost.

Prijs kwaliteit
Het is een tijd geleden dat ik met een fatsoenlijke muis gewerkt heb. Dus op het eerste gezicht leek dit een goede muis. Maar als ik nu rondkijk op tweakers zijn er gewone muizen met dezelfde DPI voor (veel) minder geld. De muis klikt lekker, maar daarna houd het ook wel op. Door het gebrek van goed scrollen en de middle mouse button zou ik niet meer dan 20 euro voor deze muis willen neertellen. Qua muis is het een prima muis, maar voor deze prijs had ik betere uitwerking verwacht.

Heb jij ook een Rapoo Rapoo Touch T6 Muis - Optisch?