Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Jchan 28 december 2011, laatste update op 28 december 2011, 895 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Scherm
  • Bouwkwaliteit
  • Snel en intuitief user interface
  • Sociaal netwerk integratie
  • Gratis navigatie

Minpunten

• Accuduur
  • Minder apps
  • Pentile display

Inmiddels gebruik ik de Lumia 800 al een maandje en ben er over het algemeen positief over. Ik was hiervoor een iPhone gebruiker met de 3G, 3GS en 4, maar besloot toch om iets nieuws te proberen.

Hardware
Het toestel voelt erg goed in de hand. De bollingen voelen natuurlijk aan en het scherm doet daar nog een schepje bovenop. Na een jaartje de iPhone 4 gebruikt te hebben is dit een hele verademing. Het toestel voelt daarnaast ook erg solide aan en hoewel het van plastic is, voelt het geen moment goedkoop aan. Integendeel. De mindere punten zijn de iet wat scherpere hoeken en het klepje voor de micro usb poort. Dat is op zich een mooi design, maar ziet er toch wat gammel uit ook al is het wel stevig genoeg. De camera knop voelt wat ver uitgestoken, maar dat komt door de twee traps schutter knop wat een aangename toevoeging is. Het grootste minpunt is toch wel de batterij. Deze houdt het geen dag vol bij mij, bij normaal gebruik. Maar Nokia heeft in Januari een update beloofd. Wie weet dat dit nog veranderd.

Scherm
Het scherm is werkelijk subliem. Die kleuren en het zwart zijn echt een genot voor het oog. Het zwart is zo zwart dat het nauwelijks van het beuzel te onderscheiden is, wat zorgt voor een onwijs mooi effect. De bolling van het scherm voelt erg natuurlijk aan waardoor het bedienen van de telefoon een stuk prettiger is dan bijv. de iPhone 4. Ik zou zelfs zo ver gaan om te zeggen dat het beter is dan het scherm van de iPhone 4, maar dan met een grote kanttekening. Het wit op de Lumia is een beetje geel/groen. Op zich niet zo'n groot probleem aangezien het niet erg merkbaar is en de WP7 interface over het algemeen zwart is. Maar de pentile display vind ik persoonlijk een groot nadeel. Rechte lijnen zijn daardoor wat pixelachtig en minder scherp. Maar over het algemeen echt een supermooi scherm dat perfect past met het WP7 interface.

Software
Zoals hierboven al vermeldt is lijkt het zwarte interface perfect voor het zwarte AMOLED scherm te zijn gemaakt. Het ziet er erg gelikt uit. Ook is de Windows Phone 7 interface een hele verademing na jarenlang naar het saaie (maar goed werkende) icoontjes interface van de iPhone. WP7 is mooi en de Live tiles zijn erg handig. De Peoples Hub is een geweldig idee. In het begin is het misschien wat raar dat je contacten anders georganiseerd is, maar als je eenmaal je contacten op orde hebt is dit de perfecte social media oplossing. De integratie met facebook, twitter, linkedin, msn etc is erg goed. In een oogopslag zie je alle nieuwe updates van al je vrienden van diverse bronnen in de Peoples Hub. De gratis navigatie van Nokia is een grote plus. De route is soms een beetje onoverzichtelijk en er staat geen aankomsttijd, maarja, het is dan ook gratis.

Echter, er zijn ook minpunten aan WP7. Het voelt minder afgewerkt dan iOS. Als ik bijvoorbeeld op mijn zij op de bank of bed lig, dan draait het scherm automatisch mee terwijl ik dit vaak niet wil. Dit is niet uit te zetten. Ook is het soms niet consistent. Sommige programma's draaien mee en anderen weer niet. Ook is de lange applijst niet erg overzichtelijk als je veel apps heb. Maar over het algemeen niet zo'n groot probleem aangezien het grootste minpunt van dit platform is dat het nogal achterloopt qua apps. De grote apps zoals angry birds en fruit ninja zijn wel beschikbaar, maar zijn 3x duurder dan op de iPhone. De andere apps die beschikbaar zijn voelen over het algemeen amateuristisch aan en een stuk minder mooi dan de apps van iOS.

Mijn eindconclusie is dat dit een zeer waardige en zeer mooie smartphone is. Ook al loopt Windows Phone 7 op een aantal punten achter, op andere punten voelt het dan weer zeer vernieuwend aan. Met name de goede integratie met de sociale netwerken en de Live tiles zorgen voor een snellere workflow. Als je iOS of Android zat bent, dan is de Lumia 800 de perfecte keuze. Ook voor nieuwe smartphone gebruikers zal dit een goed en intu´tief toestel zijn. Ben je meer van de apps, dan is de iPhone wellicht een betere keuze.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Hardware
Het toestel voelt erg goed in de hand. De bollingen liggen natuurlijk aan en het scherm doet daar nog een schepje bovenop. Na een jaartje de iPhone 4 gebruikt te hebben is dit een hele verademing. Het toestel voelt daarnaast ook erg solide aan en hoewel het van plastic is, voelt het geen moment goedkoop aan. Integendeel. De mindere punten zijn de iet wat scherpere hoeken en het klepje voor de micro usb poort. Dat is op zich een mooi design, maar ziet er toch wat gammel uit ook al is het wel stevig genoeg. De camera knop voelt wat ver uitgestoken, maar dat komt door de twee traps schutter knop wat een aangename toevoeging is. Het grootste minpunt is toch wel de batterij. Deze houdt het geen dag vol bij mij, bij normaal gebruik. Maar Nokia heeft in Januari een update beloofd. Wie weet dat dit nog veranderd.

Scherm

Software

[Reactie gewijzigd door Jchan op 28 december 2011 22:35]

Heb je al gecontroleerd of je getroffen wordt door het issue? Je kan het opsporen met de Diagnostics-tool (door te bellen naar ##634#) en daarin Battery Status op te zoeken. Als de accucapaciteit daarin onder 1000mAh ligt, heb je er last van en zou je het ook kunnen ruilen met een nieuwe die er geen last van heeft.
Ja daar ben ik bekend mee. Hij laadt gewoon op tot rond de 1400mAh. Maar desondanks gaat de batterij niet lang genoeg mee. Daarom heb ik vaak een mipow lader mee.