NEC Optiarc AD-7170S Review

Cassius 18 maart 2008, 1.111 views

NEC Optiarc AD-7170S

Pluspunten

• Leessnelheid dik in orde
  • Slikte alles wat ik erin stopte
  • Maakt geen fouten of krassen uit zichzelf
  • Zeer fatsoenlijke prijs

Minpunten

• Schrijfsnelheid haalt de spec niet
  • Ding is tijdens load volkomen onprettig qua geluidsniveau en resonantie

Media-foutgevoeligheid Score: 4
Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 3
Leessnelheid Score: 4
Algemeen
Ben content met deze brander, omdat in het kort; hoe doet wat hij moet doen. De installatie verliep, zoals verwacht, vlekkeloos en mijn product was een OEM variant. Ik had dus geen handleiding of prachtige verpakking :) .

Features
Met ondersteuning voor DVD-RAM, 18x speed en ook S-ATA ben ik een tevreden casual gebruiker. Ik heb bewust gekozen voor een nieuw model, maar dan zonder Labelflash. Ik heb geen behoefte aan sepia afbeeldingen om mijn cd's of dvd's en ook niet de goesting meer te betalen voor die lege varianten.

Lees- en schrijfsnelheid
De leesnelheden zijn dik in orde, al niet wetenschappelijk getest. Mijn windows installatie ging als een speer en ook installatie's van programma's en spellen gaan sneller als met mijn oudere LG brander.

De schrijfsnelheid vind ik niet goed en dan vooral omdat het spaak loopt met mijn verwachting. Ik heb speciaal een keer (dure) goede kwaliteit 18x DVD's gekocht om eens wat dingen voor vrienden en familie op de gevoelige plaat te zetten. Echter is de 18x -echt- een marketing term. Ik heb zelfs twee verschillende S-ATA poorten geprobeerd omdat ik dacht dat het een geintje was. IMGBurn, Nero en XP Burner Pro; allen bevestigen dat 18 speed bij lange na niet gehaald wordt. Eerder ongeveer 13 en dat vind ik een significant verschil wat niet zo netjes is als je naar de spec kijkt.

Geluidsproductie
Hier gaat er iets helemaal mis! Watskebeurt? Komt het omdat de drive vrij goedkoop is of is de mijne gewoon kaduuk? Ik ging maar eens luisteren bij een vriend van me en op het werk; maar het is bij allemaal zo. Tijdens spin-up en load maakt het ding een rotlawaai; veel meer als mijn oude LG, Plextor en Philips apparaten. Een bijna schrapend geluid wat ook de kast nog doet resoneren, ik dacht dat mijn kast een trip naar de maan ging maken. Ik heb dan ook via externe programma's de DVD afspeel snelheid in alle opzichten vastgezet op 8x ... dit scheelt een flink slok op een borrel.

Mediacompatibiliteit
Sony, TDK, Verbatim, MediaRange, SL, DL, DVD-RAM ... dit komt hij gewoon allemaal na want ik heb deze allemaal zonder problemen gebruikt. Heb twee DL-DVD's weg moeten gooien door Nero, daarna met IMGBurn nooit meer een probleem gehad. Prima deze :) !

Mediafoutgevoeligheid
Een keer heeft hij een schijfje bekrast, maar toch krijgt hij een goed. Ik stootte namelijk tegen mijn centurion kast aan met de stoel toen ik naar achteren rolde. Alsnog vind ik dat de drive daar tegen moet kunnen, maar hij had het niet gedaan als ik niet had rondgerold door de kamer op mijn bureaustoel.

Modding
Hier geef ik een voldoende omdat de NEC community qua firmwares vrij actief is en dat je er best veel mee kan spelen. Het frontje is ook een eitje om te verwijderen, in tegenstelling tot mijn oude Plextor. Ikzelf heb hem standaard in gebruik, dus een goed of slecht kan ik en wil ik hier niet uitdelen :) .

Tja, voor wat je er voor terug krijgt vind ik de prijs gewoon in orde. Ik had alleen echt gewild dat de schijf niet zo luidruchtig was onder load. De drive slikt wel een scala aan media en leest lekker snel. Branden doe ik minder dan lezen, so that's good :) .

Heb jij ook een NEC Optiarc AD-7170S?

Even over de schrijf snelheid: Je kunt op de site van NEC of OptiArc vast wel terug vinden welke media zich op 18 voudige snelheid laten branden. Ik heb dezelfde drive als jij en gebruik altijd DVD+R 16x van Verbatim, deze laten zich prima op 18x branden.

Tenzij je PC (lees: hardde schijf ) druk is met allerlei andere zaken, want dan kan ie geen 25MB/s naar de DVD branden.

[Reactie gewijzigd door mo3lla op 24 augustus 2007 19:17]

Het gebeurt als de schijf van de pc inactief is verder. Ik heb inderdaad niet gekeken naar de QVl list, want ik dacht dat hij een schijf die op 18x of 20x gerate was ook gewoon op die snelheid kon schrijven :/ .

Review 7170 aangepast met juiste onderdelen (koppeling met pricewatch is nieuw), OS en betrouwbaarheid. Sorry dat hij hiermee weer bovenaan staat, daar gaat het mij niet om. Ik doe nu even al mijn reviews aanpassen; daarna is het weer mooi klaar.