Specificaties (HT)PC barebone met CPU on board - Bekijk alle specificaties

ECS MD100 Review

John Stopman 24 december 2011, laatste update op 3 oktober 2015, 2.120 views

ECS MD100

Prima product voor de prijs ;-)

Pluspunten

• Zuinig
  • Fluisterstil

Minpunten

• HDD's groter dan 1TB worden niet ondersteund

Mijn eerste review :)

De ECS MD100

(flyer)

Ik wilde mij graag een zuinige minicomputer doen toekomen ter vervanging van mijn oude P4 straalkachel, maar meer dan ¤ 135,- wilde ik er echter niet aan spenderen en dan zijn de mogelijkheden behoorlijk beperkt: een 2e hands apparaat behoorde dus ook tot de mogelijkheden ;)

Uiteindelijk koos ik toch liever voor iets nieuws/met minimaal 1 jaar garantie en zodoende heb ik de ECS MD100 in het bezit gekregen.

De MD100 is voorzien van een Atom 230 met HT en heeft een TDP van 4 Watt. Er kan maximaal 2GB RAM in (1x SO-DIMM) en één HDD met een maximale omvang van 1TB. Verder beschikt deze barebone nog over een slimline DVD-brander.

Als RAM geheugen koos ik voor Kingston DDR2 RAM @ 533Mhz met zo strak mogelijke timings: 4-4-4-12.

Aangezien ik nog een goed functionerende Seagate Barracuda Green van 1TB had liggen, hoefde deze dus niet te worden aangeschaft. De doorvoersnelheid van deze HDD is met 95Mb/s echter niet hoog te noemen, maar voor een Atom PC best genoeg.

NB: 2GB RAM lijkt erg beperkt, maar Windows XP en (L)ubuntu 13.04 draaien soepel en snel.

Featureset

• 6x USB 2.0 -> 4 achter, 2 voor
  • 6 Kanaals Audio, 3 Jacks achter, 1x Hoofdtelefoon/Microfoon-in vóór
  • 10/100Mbps LAN
  • Slimline DVD-brander
Voor waar ik deze barebone voor gebruik is bovenstaande voldoende.

De 100Mbps LAN is niet in gebruik aangezien ik in een van de USB poorten aan de achterkant van de MD100 een 150Mbps Edimax EW-7811Un WLAN USB adapter geplaatst heb. En dat werkt prima ;)

Prestaties

CPU:

De Atom 230 met HT is geen snelheidsmonster: volgens CPU Benchmark is het even snel als een Northwood P4 @ 2.4Ghz. Mijn eigen ervaring doet mij vermoeden dat de Atom 230 qua prestaties eerder met een Willamette P4 van rond de 1.9Ghz vergeleken moet worden.

Een uitgebreide Atom 230 review: www.tomshardware.com/reviews/Intel-Atom-Efficient,1981.html :)

Chipset:

Een van de nadelen van de MD100 is dat de door Intel gebruikte chipset -de i945GC + ICH7- een totaalverbruik van minstens 26 Watt heeft (22 voor de chipset, 4 Watt voor de CPU) en dus niet zo zuinig is als het had kunnen zijn: gelukkig kan ik mij troosten door mijzelf voor te houden dat computer die ik eerder voor downloaden en surfen gebruikte, dik 120 Watt per uur zuipt (alleen al de P4 processor verbruikt 60 Watt :+ ). De MD100 is, ondanks het relatief grote verbruik van de i945GC chipset, toch nog steeds een goede 70-80 Watt zuiniger.

Onboard GPU:

Over de Intel GMA 950 kan ik kort en krachtig zijn: die stelt geen reedt voor ;)

Need for Speed Underground (originele, eerste versie uit 2003) komt -met alles in de laagste stand- nauwelijks boven de 15fps uit en dat is praktisch onspeelbaar.

Het afspelen van DVD's in de slimline DVD-brander en het bekijken van SD/480i filmpjes @ Youtube geschiedt echter zonder te schokken.

NB: vreemd genoeg beginnen Youtube filmpjes schokkerig te lopen zodra er met de cursor bewogen wordt, maar dit fenomeen doet zich echter niet voor tijdens het afspelen van DVD's: waarschijnlijk zal de oorzaak in de softwarematige hoek gevonden moeten worden.

Geluidschip:

De geluidschip is prima! Het geluid komt helder & diep uit mijn Creative Gigaworks T20, Series II boxen waardoor deze niet hoorbaar onderdoet voor de Creative Soundblaster SE, en vergeleken met de onboard geluidschip in mijn oude Pentium 4 is het zelfs een hele stap vooruit!

NB: de Creative X-Fi Xtreme Gamer is overigens hoorbaar beter dan de HD audio van de MD100.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Daar kan ik kort en krachtig over zijn: de MD100 heeft de afgelopen weken constant aangestaan zonder ook maar 1x te crashen _/-\o_

De slimline DVD-brander is al vele keren gebruikt voor het branden en afspelen van allerhande zaken en doet dat snel en goed.

Bouwkwaliteit & Afwerking

De ECS MD100 voelt -in dichtgeschroefde toestand- solide aan: de plastic zijplaten zijn dik en redelijk zwaar, waardoor ze niet al te gemakkelijk zijn in te deuken en de barebone stevig genoeg op de plastic voet doet staan. De zijplaten zijn overigens van een mooi glanzend zwart waarop vingerafdrukken graag & duidelijk zichtbaar een plaatsje mogen vinden ;)

Op voorwaarde dat de ondergrond niet te glad is zorgen de 4 rubberen voetjes onder de plastic voet er voor dat de barebone niet direct van de tafel gestoten wordt als je er -door het maken van een wijzende beweging met de hand- per ongeluk met de vinger(s) tegenaan duwt.

De plastic omlijsting voelde redelijk breekbaar aan toen deze voor het inbouwen van de HDD verwijderd moest worden. Dat doe ik dus liever niet snel nog eens :D

Vormgeving

Voor het bedrag wat er gemiddeld voor de ECS MD100 neergeteld moet worden (¤ 154,-) mag je geen esthetische hoogstandjes gaan verwachten: het design is simpel en doordat de hoeken afgerond zijn doet de MD100 in ieder geval niet [direct] als een blokkendoos aan.

De fysieke dimensies van de MD100: 270x200x60 mm maakt dat het op de meeste plaatsen staan kan, maar een mini computer als de ZOTAC ZBOX (AD02) is echter een stuk kleiner: 188x188x44 mm en scoort op dat punt dus een stuk beter.

Als ECS de MD100 had ontworpen speciaal voor gebruik met alléén 2.5" HDD's dan was de barebone wellicht [een stuk] kleiner zijn geweest.

Inbouwmogelijkheden

Zijn praktisch niet-bestaand. Het enige wat er valt in te bouwen is de HDD (wat mij redelijk gemakkelijk afging) en eventueel een slimline blu-ray brander voor het beschrijven van 25-50GB schijfjes. Voor het bekijken van HD films hoeft een dergelijke speler niet te worden ingebouwd: de Intel GMA 950 kan HD films (720p/1080p) niet vloeiend weergeven.

Het inbouwen van een betere koeler is overbodig: de aanwezige koelelementen op de CPU / Northbridge en de kleine fan achter, weten het hele zaakje voldoende koel te houden. Volgens Tomshardware is de temperatuur van de Atom 230 in 'idle' 32 °C en 'under load' 53 °C, mits de fan niet uitstaat:

http://www.tomshardware.c...tom-Efficient,1981-9.html :)

Geluidsproductie

De ECS MD100 is praktisch fluisterstil! 8-)

Ter vergelijking: de kleine fan in de ECS MD120 die ik eerst gekocht had (refurbished) en voorzien van de welbekende ION chipset van Nvidia, maakte 'under load' een gigantische teringherrie zodra de GPU (GeForce 9400M G) zwaar belast werd.

Een gloednieuwe ECS MD100 kostte bij computerstunt.nl slechts ¤ 109,- en dat is geen rare prijs als ik mij bedenk dat deze bij andere zaken als Zercom & Informatique al snel ¤ 45-55,- meer kost. De ECS MD120 die ik in eerste instantie bij deze zaak kocht (refurbished) had geen zin in het Kingston geheugen welke ik er speciaal voor aangeschaft had, en dat was dan ook de reden waarom de MD120 snel en zonder morren voor de MD100 omgeruild werd.

Nu is het wachten op een barebone van ECS of een ander merk, waar de nog te verschijnen 22nm Silvermont Atom in steekt en dat gebeurt niet vóór 2013.

PS: mocht je door deze review iets denken te zien in de ECS MD100 booksized barebone en je weet echter de MD110 op de kop te tikken, dan zul je daarmee meer in je schik zijn: de Atom 330 (dual-core) is 2x zo snel als de Atom 230 en hier draait zelfs Windows Vista / 7 redelijk op! (mits "Aero" uitgeschakeld is) ;)

Verder is de MD110 gelijk aan de MD100.

Edits:
  • ervaring met het spelen van Need for Speed Underground toegevoegd
  • foto van de binnenzijde van de MD100 toegevoegd
  • zinsbouw hier en daar verbeterd en enkele spelfouten gecorrigeerd
  • link naar een review van de Intel GMA 950 toegevoegd

Heb jij ook een ECS MD100?

Sinds Juni 2012 is dit apparaat niet meer in mijn bezit: heb het voor ¤ 100,- (inclusief RAM en HDD) aan een vrind van mij verkocht :)
volgens mij heeft de MD100 geen card reader en de MD110 wel?

[Reactie gewijzigd door Ansa op 24 december 2011 15:29]

ja klopt,de MS110 heeft wel een 4in1 card reader en heeft een andere frontbezel dan de MD100.en beiden zijn met een atom bord gemaakt.
Volgens Informatique beschikt de MD110 niet over een card reader.

Op de site van ECS wordt wel weer een card reader genoemd. Het blijft een beetje vaag allemaal.... :)

De MD100 beschikt sowieso niet over een card reader.

Edit: voor de geïnteresseerden: MS110 mét 4in1 card reader ;)

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 24 december 2011 23:01]

Ik wil hierbij alle stemmers bedanken voor hun rating van mijn allereerste review :)

Het scoren van een voldoende is niet slecht te noemen ;)

dutch666

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 12 januari 2012 22:17]

En dat werd uiteindelijk goed :Y)

Bedankt! :)