Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 28 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Creative Gigaworks T20 Series II Review

udybees 2 december 2009, laatste update op 8 december 2009, 7.826 views

Creative Gigaworks T20 Series II

Pluspunten

• afwerking en kwaliteit
  • geluidsweergave voor muziek
  • geen losse sub en kabels meer nodig
  • bas en treble direct te regelen op frontside
  • AUX in
  • prijs

Minpunten

• basxport technologie komt pas op hogere volumes echt tot zijn recht
  • weet niet of het negatief is, maar boxen klinken mooier op een meter of meer afstand.

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Na meer dan 3 jaar trouw dienst te hebben gedaan is afgelopen weekeinde mijn Logitech x540 setje naar de eeuwige computervelden vertrokken. Wij hadden hier een mooi feestje en door verbouwing en gedoe even geen draadloos netwerk. Om te kunnen genieten van mijn Winamp playlist heb ik de pjoeter toen naar beneden verhuisd.
Onder invloed van het wat zware, door mij zelf gebrouwen bier, hebben er wat onverlaten flink aan de volumeknop zitten peuteren.
De volgende ochtend bleek dat niet alleen de buren, maar ook mijn boxen flink hadden geleden onder dit nachtelijke geweld.
1 sattelietbox was echt opgeblazen, de andere gaf bij bepaalde frequenties een onaangenaam kraakje. Tijd om de boel te vervangen dus.

Nu was ik over het algemeen best te spreken over mijn logitech setje, maar zeker in muziekweergave viel hij best door de mand. Helaas hebben de meeste 2.1. 5.1 en 7.1 setjes in het betaalbare segment er een handje van om de gebrekkige kwaliteit van de satellietspeakers te verhullen met een holle en ongenuanceerde bas uit de subwoofer. In films en games niet heel erg, maar zeker met muziek draaien ging het mij een beetje tegen staan. Ook vond ik al die kabels en een plek moeten vinden voor je rearspeakers niet heel handig meer.

Ik besloot dus om dan maar iets meer geld, voor minder boxen uit te gaan geven. Even heb ik staan kwijlen bij een setje BOSE Companion3 en 5 maar bedacht mij al heel snel dat ik mijn meisje nooit ging uitleggen waarom pc speakers van rond de E 400,- belangrijk en noodzakelijk waren.

Ik heb de nodige setjes tussen 50,00 en 150,00 in mijn handen gehad, gevoeld en beluisterd en heb uiteindelijk gekozen voor de Creative Gigaworks T20 serie II

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving

Meer dan goed, vergeleken met andere setjes in deze prijsklassen zien en voelen deze speakers uitermate degelijk. De knoppen op de rechter speaker zijn van degelijke kwaliteit en voelen aan als die van een high end versterker.
Conusdriver is van geweven glasvezel, de dometweter van stof.De ingangen voor headphone en AUX voorop de rechter bos en de ingangen voor geluid en voedingskabel aan de achterzijde zijn degelijk en netjes weggewerkt.
Zijpanelen van de speaker zijn mat zwart en aan de voor en achterzijde zijn ze hoogglans zwart met een blauwe let ronde de volume/ power knop. Qua design passen ze dus prima bij mijn Samsung Syncmaster

Ze lopen van voor naar achter iets schuin af met bovenop de BasXport. De 2x 14 watt conussen per speaker zijn netjes weggewerkt achter een stoffen filter, die ook eenvoudig te verwijderen is,. zowel met als zonder filter zijn het prachtige speakers om te zien.

Geluidskwaliteit muziek

Subliem, geluid is een kwestie van smaak, maar ik ben van mening dat er in dit segment van de markt geen speakers te vinden zijn die de kwaliteit van de T20 overtreft of zelfs maar evenaart. Het geluid uit deze 2weg speakers is helder en prima gebalanceerd. De basxport technologie van Creatief doet wat het beloofd. Door de 2 baspoorten bovenop de speakers is het gebruik van een sub overbodig. het geluid van deze 2 baspoorten zorgt voor een gebalanceerd en warmer geluid dan met het gebruik van een sub ( in ieder geval de subwoofers van de setjes in de zelfde prijsklasse)
wel moet gezegd worden dat deze basx technologie vooral op hogere volumes tot zijn recht komt. Onderin is de bas een beetje opschroeven geen overbodige luxe, dit kan gelukkig heel eenvoudig met de knop op de speaker. van 0 tot ongeveer 25% heeft het geluid de neiging om wat vlak te klinken zonder wat extra bas.Daarboven kickt de basx echt wel in :)
Sinds ik heb gehoord wat dit setje kan produceren, hoef i echt nooit meer een goedkoop setje surround met zijn holle en ongenuanceerde bas. wanneer je de equalizer gebruikt hoor je echt direct resultaat en is finetunen veel beter te doen dan op mijn vorige zetje.
van Vivaldi tot Arch Enemy, alles klinkt beter, voller en warmer dan ik gewend was.

geluidskwaliteit games en films

Meer dan goed, maar hier mis je wel je surround en het geblaf van de sub. Al moet ik zeggen dat met een goede geluidskaart surround prima te emuleren is en het bereik van de speakers meer dan genoeg is om je helemaal in je game of film op te laten gaan. Ik was een beetje bezorgd dat ik uiteindelijk toch tijdens het gamen teleurgesteld zou terug verlangen naar mijn surround en x540, gelukkig is hier geen sprake van. Ook tijdens gamen staat dit setje zijn mannetje en het surround geluid is eerder gewoon anders, dan dat het minder of slechter is. Zelfs een diehard gamer gaat dit volgens mij een prachtig setje vinden en is misschien alleen maar beter af met een echt high-end surroundsetje.

midden en hoge tonen

Meer dan prima, goed gebalanceerd. Helder zonder schel,kil of leeg te worden. Zelfs met alleen de knoppen op de speaker al goed in te regelen.

bas weergave

Basxport technologie is meer dan in staat om het gemis van een sub goed te maken. Persoonlijk vind ik het veel beter klinken dan mijn vorige sub. Veel subtieler en beter in balans omdat het direct van de zelfde positie komt als het andere geluid.
Helaas werkt dit pas echt goed bij hoger volume, het is wel goed bij te regelen met de knoppen aan de voorzijde.

Ik heb dit setje voor 70,00 gekocht en gezien de afwerking, kwaliteit en geluidsweergave vind ik dit meer dan redelijk

EDIT

1e setje terug gebracht omdat er een vervelende ruis zat in de linker speaker. Nu met het nieuwe setje geen problemen meer

Heb jij ook een Creative Gigaworks T20 Series II?

Ik vind de bas-opening, met name wanneer de bas omhoog wordt geschroefd, juist holheid toevoegen aan het geluid. Ik merk dat door mijn vinger op de openingen te houden, het geluid net wat natuurlijker klinkt en minder verstoord raakt.
Heb deze luidsprekers vorige week gehaald en ben er tot nu toe tevreden mee, maar er zit nog een klein verhaal aan vast.

Ik had pas een Creative T3 besteld, omdat deze ook een hoop goede recensies kreeg. Het geluid van deze set is ook prima, maar zelfs als je de bas helemaal omlaag draait is het eigenlijk nog te 'brommerig' vind ik. Eigenlijk was ik er niet heel erg tevreden over omdat ik niet had verwacht dat de bas zelfs op laagste stand nog zo aanwezig zou zijn. Het kan aan mijn kamer liggen (houten vloer) of de acoustiek. Gelukkig was een van de tweeters kapot en moest ik de set laten ophalen. De set was bij de desbetreffende winkel niet meer leverbaar en ben vorige week voor de Creative T20 series II gegaan, afgaande op recensies.

En dit bevalt me veel meer, de bas is er, maar niet zo brommerig als bij de T3. En voor mij als leek is de geluidskwaliteit verder prima (speel toch vaak alleen maar muziek af).
Goede review. Ikzelf zit ook te kijken voor nieuwe speakers.

Nog even een vraagje: Maar dit is zoals de naam al zegt de opvolger van de originele T20, maar die waren veel duurder. Deze zijn neem ik aan toch wel beter of even goed?

Voor de rest vraag ik me af of deze beter zijn dan de Logitech Z-10, maar ik denk van wel.
Ik heb de originele T20 in oktober 2008 gekocht en toen hebben ze mij 60 euro gekost, dus ze zitten in dezelfde prijsklasse.
ik heb de Logitech z-10 in mijn handen gehad en er ook even naar kunnen luister. Zijn ook meer dan prima speakers, maar vond het geluid net iets te hol. verder zag ik ook wat lijmresten rond de tweaters, geen probleem natuurlijk maar getuigd wel van mindere afwerking.

Inderdaad zijn deze in pricewatch stukken goedkoper dan de "serie i" qua specs zijn ze gelijk. Ik heb ze niet gezien of gehoord dus kan niet beoordelen waar het prijsverschil hem in zit.

Logischerwijs zou de serie 2 op zijn minst gelijk of beter zijn, maar ook gezien alle ingewikkelde dingen die bijvoorbeeld nvidia uithaald met zijn producten is daar ook niet echt een pijl op te trekken. ikke weet nie van die.....

weet alleen dat deze oke zijn.
Heb nu dik 9 maanden de T20 Series II en zeer dik tevreden. Heb ze zelfs meegenomen het vliegtuig in om op m'n hotelkamer fatsoenlijk geluid te hebben (i.c.m. iPod) :P. Enige probleem voor is dat je heel snel vieze vingers ziet... maarja, wanneer raak je je speakers nou aan ;).
Mooie review. Ik heb op basis hiervan deze speakers ook besteld! Ik ben benieuwd ;-)
De eerste serie is nogal topzwaar, waardoor de speakers wankel zijn en al omvallen bij een lichte aanraking. Dit is een bekend 'probleem'. Is dit nog steeds zo bij de Series II?

Het is geen dealmaker of -breaker maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
De Series II heeft hier geen last van. Ik heb ze voor mij staan en ze staan stevig op hun plaats als ik ze een tik uitdeel.
Nette review! :)

Ik heb ze zelf sinds vanmiddag en ik vind het geluid prachtig! Echt perfect voor gamen en muziek luisteren. Aanrader!