Adata Superior C103 16GB Zwart Review

Blue_Entharion 21 december 2011, laatste update op 23 december 2011, 2.157 views

Adata Superior C103 16GB Zwart

Pluspunten

• Snelheid
  • USB3
  • Goed schuifje

Minpunten

• Goedkope plastic feel
  • Groot formaat
  • Geen indicatielampje

Ik ga geen gigantisch grote review schrijven voor een simpele usb stick, maar wel even toelichten waarom ik hem zo beoordeel.

Ik heb er 2 besteld, en ze snel even gebenchmarkt met de disk manager van ubuntu linux.
Ik heb ze unformatted op usb 2.0 poorten getest, met een bandwidth van 480Mb/s (60MB/s) zou usb 2.0 geen bottleneck moeten vormen.

Daarna heb ik op windows 7 X64 nog een benchmark gedraaid met HDtune, ook op USB 2.0 waar de access time beter uitkwam, maar de transferrate niet in toegelicht werd, best jammer maar we kunnen van de resultaten op linux uitgaan.

1 van deze sticks zal als vervanging dienen voor die in mijn autoradio, ik zal later nog toelichten waarom en hoe.

Het uiterlijk
Het is een mat zwart ding zonder al te bijzondere kenmerken, de onderkant is glossy en vlak, en er is er wel een haakje om hem aan een sleutelbos vast te maken, het stukje bij het ringetje is ook glossy ingekeept.
De omschrijving van het apparaat staat in het wit opgedrukt aan de ene kant, en aan de andere kant zijn wat gegraveerde keuringslogo's te vinden.

Ze zijn best groot (ong. 66mm lang, ), maar met het uitschuif mechanisme kan ik me dat voorstellen, het eerste wat er kapot gaat aan een stickie is altijd wel de usb stekker, door zijn grote formaat is het wel hol vanbinnen, en dat voel je aan het apparaat goed, erg jammer want zo neemt hij meer ruimte in dan hij nodig heeft en het voelt daardoor ook heel goedkoop aan.

Mechanics
Het schuifje op de onderkant is tot tegenstelling van sommige andere merken redelijk rigide, dus klikt het niet in als je het stickje in een usb poort wilt duwen, zeker een pluspunt.

De afwezigheid van een indicatieledje valt me een beetje tegen, zo zie je niet of de stick nog aan het schrijven is, maar voor de prijs is dat vergeven.

Performance
De performance ben ik wel over te spreken, ondanks hun redelijk trage gemiddelde access time vallen ze niet tegen in de transferrate, voor nadere toelichting zie benchmark, ik heb tevens gebenchmarked met een andere stick (freecom databar 16gb) van een aantal maandjes oud als vergelijking, hierbij scoorde de freecom Databar(usb2) aanzienlijk lager dan deze met leessnelheden van 10MB/s en schrijfsnelheid van 2.1MB/s

Uit de verpakking zijn de sticks standaard geformatteerd op FAT32 zonder data erop. geen onzin dus.

Voor zijn prijs een goede USB stick, ze doen namelijk goed wat ze beloven met een nette prijs. Alleen de bulky behuizing doet niet in zijn voordeel, ze hadden de materiaalkosten beter kunnen besparen en een iets kleiner stickje kunnen leveren die wat solider aanvoelde.

• Acer Aspire L100 (linux)
  • Eigen pc (i7 op rampage II) (windows 7 X64)
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Adata Superior C103 16GB Zwart?

Je haalt avg 4,8MB/s, dat is wel erg weinig, ook voor op een USB2.0 poort, zeker als je ziet als de S102 gemiddeld 15MB/s schrijven op USB 2.0 haalt.

In dat geval vind ik je score van 5 sterren veel te overdreven, en zou ik die eerder naar beneden halen naar 3 sterren.

Algemene score geef je ook 5 sterren, maar is dat ook niet iets te overdreven vanwege je minpunten? Alle drie vallen in mijn inziens zeker onder algemeen.

Voor review van de S102: productreview: Adata Superior S102 USB3.0 16GB Grijs review door frAmEd

Ze vallen beiden onder de naam Superior? Alleen zou ik de Classic verwijzen naar de bouw van het stickje itt de S102. Maar ik weet niet of het echt het verschil is.

[Reactie gewijzigd door Quad op 21 december 2011 20:40]

Beste Quad,

Met welke tool is dit getest? ik heb nog 2 usb sticks ernaast gelegd en deze schrijven zeker geen 15MB/s maar respectievelijk 2.1 en 2.8.

Ook is dit een model uit de Classic serie, niet de Superior serie.

Bron:

Dat is dus een andere serie, deze focussen meer op de prijs en gemak, niet zozeer op performance en bouwkwaliteit.

[Reactie gewijzigd door Blue_Entharion op 22 december 2011 00:31]