Specificaties 16GB USB 3.0-stick (§2,417 per GB) - Bekijk alle specificaties

Adata Superior S102 16GB Grijs Review

frAmEd 1 mei 2011, laatste update op 23 augustus 2011, 5.812 views

Adata Superior S102 16GB Grijs

Pluspunten

• Goedkoop
  • Prima prestaties
  • Stevig aluminium behuizing
  • Strak design
  • Handigheid om kapje niet kwijt te raken

Minpunten

• Wellicht wat groot
  • Wordt best warm

ADATA Superior S102 16GB USB 3.0 Flash Drive

Om een einde te maken aan het constant meeslepen van een 2.5” external hard drive, ben in de tweakers.net pricewatch op zoek gegaan naar een betaalbare USB stick met een minimale opslagcapaciteit van 16GB. Naast deze eis wat betreft opslagcapaciteit moest de drive ook beschikken over een USB3.0 interface vanwege de hogere overdrachtssnelheden en simpelweg omdat het meer future-proof is. Een snelle search in de PW leerde dat dit de goedkoopste 16GB drive met USB3.0 was, vanwaar de keuze voor dit exemplaar.

Ik heb dit opslagapparaatje getest in combinatie met de HP EliteBook 8540p, uiteraard voorzien van USB3.0 poorten. Deze review zal een allereerst een beschrijving geven van de specificaties, vervolgens mijn gebruikservaring en tenslotte enkele benchmarks, waarbij zowel synthetische- als real-life benchmarks behandeld worden.

Specificaties & Features

USB3.0

De ADATA Superior S102 flash drive beschikt over de (relatief) nieuwe USB3.0 interface, waarmee overdrachtssnelheden tot 4.8Gb/s mogelijk zijn. Deze interface maakt snellere externe opslag mogelijk, aangezien USB2.0 de snelheden tot circa 30MB/s beperkt. Of deze flash drive kan profiteren van deze hogere (theoretische) snelheden, zal in deze review naar voren komen.

Opslagcapaciteit

De ADATA Superior S102 is verkrijgbaar in capaciteiten van 8GB, 16GB en 32GB. Deze 3 varianten verschillen qua overdrachtssnelheden, waarbij de schrijfsnelheden bijna verdubbelen bij een verdubbeling van de opslagcapaciteit. De leessnelheden verschillen niet zoveel met 52MB/s voor de 8GB variant en 68MB/s voor de 16GB en 32GB variant.

Smart Power: The Means for Total Protection

Mooie marketing term. Deze “Smart Power” houdt in dat ADATA de volgende software met dit product meelevert (via een download):
  • OStoGO: handige tool om een Windows Vista/Windows 7 installatie CD bootable via USB te maken
  • UFDtoGO: tool voor het synchroniseren van data en e-mails
  • Norton Internet Security 2011 (60-day trial)
Ondanks dat ik zelf weinig interesse heb in deze software, ik ga het immers niet gebruiken, vind ik het toch een mooi gebaar en zie ik van bijvoorbeeld 'OStoGO' het nut zeker in.

Product specificaties

De volledige specificaties van de ADATA Superior zijn als volgt:

Verpakking & Uiterlijk

De USB drive wordt geleverd in een zeer basale blisterverpakking:

Op de verpakking is onder andere te zien dat ADATA levenslange garantie biedt op dit product en dat er software voor dit product te downloaden is (hierboven beschreven).

De drive ziet er eenmaal uitgepakt strak uit: een combinatie van donkergrijs en zwart zonder een lading tekst of andere frutsels. Op de voorkant is het typenummer weergeven in combinatie met de vermelding dat het om een USB3.0 drive gaat, op de achterkant is geen tekst te vinden. Met afmetingen van ADATA 71.8 x 18.6 x 10.6mm is deze aan de grote kant voor een USB geheugenstick.

Bouwkwaliteit

De drive maakt een goede eerste indruk wat betreft de bouwkwaliteit. Het is duidelijk dat het hier niet om een plastic prul gaat, maar om een stevig en duurzaam aluminium exemplaar met een stroeve finish zodat die niet uit je hand glipt. Deze drive kan zonder twijfel tegen flinke stoten. De USB connector wordt beschermd door een kapje van hetzelfde materiaal dat stevig ‘klikt’ in de rest van de behuizing, onbedoeld loslaten zal niet snel gebeuren. Een klein (zeer welkom desondanks!) handigheidje: het kapje kan achter op de behuizing worden geklikt wanneer de drive gebruikt wordt, kwijtraken van een los dwalend kapje behoort hierdoor tot het verleden.

Benchmarks

En nu het belangrijkste punt: is die snel? Ja, best wel. Voor het bepalen van de prestaties van dit medium heb ik hem aangesloten op een USB3.0 poort van mijn HP EliteBook 8540p en heb ik de volgende benchmarks gebruikt:
  • HDTUNE
  • Atto
  • Real-life: .iso / .avi / .MP3 files verplaatsen van en naar de drive
Als vergelijking heb ik een Sandisk Cruzer 4GB USB2.0 stick gebruikt die op het gebied van prestaties als een ‘gemiddelde USB stick’ beschouwd kan worden.

HDTUNE

Met behulp van HDTUNE heb ik de sequentiŽle snelheden bepaald, enerzijds met de standaard benchmark en daarnaast met de filebenchmark, waarbij ik zowel met een filelength van 64MB als met een van 512MB getest heb.

Adata Superior

De ADATA Superior haalt prima snelheden: de leessnelheden hangen mooi (en behoorlijk constant) rond de maximaal gespecificieerde waarde van 68MB/s en de schrijfsnelheden variŽren tussen de 10MB/s en 20MB/s.

Sandisk Cruzer

Ten opzichte van de ADATA Superior is de prestatie van een simpele USB2.0 stick om te huilen.

ATTO

Adata Superior

Sandisk Cruzer

Atto laat vergelijkbare resultaten zien: wederom prima.

Real-life

Om te zien hoe de drive presteert tijdens 'praktische' situaties, heb ik files van diverse groottes verplaatst van en naar de drive.

De resultaten (=gemiddelde snelheden) zijn hierbij als volgt:

Schrijven
  • 6GB.iso: 20.5 MB/s
  • 10x 350MB .avi: 16.1 MB/s
  • 1.1GB .MP3: 9.1 MB/s
Lezen
  • 6GB.iso: 70.6 MB/s
  • 10x 350MB .avi: 62.5 MB/s
  • 1.1GB .MP3: 65 MB/s
De synthetische scores komen prima overeen met de praktische scores, eeuwig wachten tot de transfer compleet is, is er bij deze drive niet bij!

UPDATE: USB2.0 performance

Naar aanzien van de vraag hieronder heb ik ook een paar benchmarks gedraaid met USB2.0:

De resultaten zijn zoals verwacht kan worden: de schrijfsnelheden komen overeen met de snelheden in USB3.0 mode (liggen namelijk onder de maximale snelheden van USB2.0), de leessnelheden worden beperkt tot de maximale snelheden van USB2.0.

Over de prijs kan ik simpelweg zeggen dat die laag is. Voor een prijs van 1.38 euro / GB is deze drive namelijk de goedkoopste van de slechts drie 16GB USB3.0 drives in de pricewatch. Een zinnige vergelijking valt echter te maken met 16GB USB2.0 drives. Deze beginnen rond een prijs van 1,05 euro / GB, pakweg 20% goedkoper dan dit exemplaar. Ga je echter naar de gemiddelde prijs kijken van een 16GB USB2.0 geheugenstick, waarbij de prestaties enigszins acceptabel worden, dan kom je echter op een vergelijkbare prijs als dat je betaalt voor de ADATA Superior. Voor deze prijs krijg je niet alleen de hogere snelheden van USB3.0, maar ook een zeer gelikte en stevige geheugenstick met levenslange garantie: goedkoop dus.

De ADATA Superior S102 16GB is stevige, strak vormgegeven USB flash drive met prima prestaties en een perfect prijskaartje. Daarnaast is het handigheidje om het kapje op de achterkant te klikken om hem zo niet kwijt te raken een goede zet. Tenslotte wordt er gratis software meegeleverd, wat je, zelfs als je het niet gebruikt, als een leuk gebaar kunt zien. Als kleine minpuntjes kunnen de afmetingen en de warmteontwikkeling genoemd worden. Voor (nog) hogere schrijfsnelheden kan daarnaast gekozen worden voor de 32GB variant.

Heb jij ook een Adata Superior S102 16GB Grijs?

Een zinnige vergelijking valt echter te maken met 16GB USB2.0 drives. Deze beginnen rond een prijs van 1,05 euro / GB, pakweg 20% duurder dan dit exemplaar.
Bedoel je niet 20% goedkoper dan dit exemplaar?
Daarnaast mooie review, zeer uitgebreid. Ik denk dat ik binnenkort ook zo'n drive ga kopen, ;)
edit: typo
Dat moet inderdaad goedkoper zijn, even aanpassen. Daarnaast kan ik jou deze drive alleen maar aanraden, verbaas me nog steeds over wat voor super ding je krijgt voor dit geld ;)
Leuke review!
Zou je ook eens wat benchmarks van dit ding kunnen doen als je 'm in een USB 2.0 poort steekt? Vooralsnog hebben veel pc's nog geen USB 3.0 namelijk...
En toegevoegd, hier het resultaat:

goede en uitgebreide review! 4S
Mooie review, 4 sterren! Ondanks dat Adata met haar ssd's niet altijd even goed performed, is dit wel een interessante stick, als hij nu ook nog een tijdje meegaat is het helemaal prima natuurlijk...goed dat je ook de usb2.0 snelheden erbij vermeld hebt, ik vroeg mij al af of een usb3.0 stick niet af zou zakken naar 2.0 snelheden, indien op een dergelijke poort gebruikt.
Gelukkig niet dus! 16 en 32GB zijn vooral interessant als je een portable ssd te groot/te duur vindt en toch compacte opslag zoekt, met een snelle I/O interface.
Prima recensie. Heb de stick gekocht na het lezen van deze.
Bedankt!
Lijkt me een goede USB-stick om samen te gebruiken met eBoostr :p
Ik heb hem ook sinds 14-mrt. Volgens mij een uitstekende koop.

Als ik keek naar testen van snelle usb2 sticks, waren die vaak veel duurder.
Terwijl deze ook zeer goed presteert als usb2 stick.

Was eerst van plan voorloper te nemen, de Adata Nobility Series N005.
Die was eigenlijk veel te lang en groot. Maar echt op dag bestelling zag ik gelukkig de S102.

De nieuwe pc moet in ieder geval usb3 hebben, dan wordt het alleen maar leuker.
(Raar dat er nog zoveel kasten geen usb3 in top/front hebben!?!? Zelfde voor moederborden.)

NB die foto's op tafel zijn niet scherp, terwijl de behuizing juist een plus is.
Opnieuw maken met Macro stand camera?
Anders kan ik ze wel mailen of wat dan ook.

Misschien leuk te vermelden dat er een oude Micron SSD controller in zit, en dat het controller gedeelte daarom voor een usb-stick best intelligent is.
En dat tov de vorige N005 geen bridge-chip meer nodig is (N005 had flash - sdd - sata - usb3). Waarschijnlijk mede daardoor korter.

[Reactie gewijzigd door SCS2 op 1 mei 2011 18:47]

Inderdaad, als je ziet hoe deze drive presteert t.o.v. USB2.0 drives, dan is er eigenlijk geen reden om een USB2.0 stick te kiezen, zelfs als je geen USB3.0 poorten hebt.

De N005 is inderdaad nog een stuk groter, bijna lomp te noemen. De gespecifieerde schrijfsnelheid is wel iets hoger t.o.v deze (22MB/s vs 18MB/s).

Ik heb helaas alleen een telefooncamera, geen fatsoenlijke camera ;(
Ik had 12-05-2011 effe 2 foto's gemaakt, om naar je te mailen.
Was het alleen straal vergeten en kwam ze net tegen.

Ik stuur ze naar het mailadres in je profiel.
Moet je maar kijken of je ze nog in je review wilt plaatsen.
ik kan het niet vinden, maar kan je deze op je sleutelbos aanhangen?
ik wil maar zeggen dat mijn usb-stick steeds aan mijn sleutelbos hangt en altijd bij de hand heb.

dat ie van aluminium is gemaakt maakt hij uitermate geschikt hiervoor.
btw, goede review, deze laat me beslissen om me er eentje van aan te schaffen.
Leuk ding, hopen dat ze in de Fnac (Antwerpen) te koop zijn > indien ja, direkt eentje aanschaffen. Btw, fijne review.