Specificaties Rad. HD6950 (800MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD6950 Review

7Jellow7 13 januari 2012, laatste update op 4 februari 2012, 4.840 views

Sapphire HD6950

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Goede game-ervaring
  • Eerlijke prijs
  • Coupon voor gratis Dirt3
  • Switch voor backup bios

Minpunten

• Modbaarheid kan veel beter

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Dit is mijn review over de Sapphire HD6950 Dirt3 Edition. Mijn aanleiding naar het kopen van een nieuwe videokaart was het bouwen van een nieuwe game pc. Ik heb twee jaar lang gebruikt gemaakt van een Club3D HD5570, daarom was dit een hele grote verandering! Relevante hardware staat boven weergegeven. Mijn beoordelingen zouden misschien een beetje vals kunnen zijn aangezien de verbetering vanaf mijn oude HD5570 ongelooflijk groot is :) . Ook ben ik nog maar een beginner in reviews schrijven, ik zal daarom de kopjes die tweakers.net al aangeeft gebruiken en mijn beoordeling daarover geven. Dit review is gemaakt na de installatie van de videokaart, dus heb (bijna) geen foto's van dit product buiten de behuizing.
Windows prestatie index:

Featureset
De doos is helemaal in Dirt3 stijl:
Deze videokaart biedt veel luxe. De kaart heeft een GPU chip met 40nm technologie, die standaard draait op 800 mhz en heeft 1408 stream processors. Er zit 2048MB geheugen in en het type geheugen is 256 bit GDDR5. De kaart heeft een dual-link DVI-I uitgang, een single-link DVI-D uitgang, een HDMI 1.4a uitgang en nog een displayport 1.2 uitgang. De kaart biedt mogelijkheden om een eyefinity opstelling te assembleren tot zes schermen! Ik zelf gebruik twee schermen nu en werkt perfect. Deze videokaart is uitgebreid met een best grote koeler (het kan ook zijn dat die van de HD5570 gewoon enorm klein was) met 2 ventilatoren erop. Naast dit krijg je nog een Crossfire bridge, een DVI > VGA converter, 2 x 4 pin > 6 pin kabels en een 1.4a high speed HDMI kabel van 1.8 meter lang. Daarnaast krijg je nog een Dirt3 coupon om het spel gratis te downloaden via Steam, je krijgt een cd met alle drives en nog een korte handleiding.
Accessoires:
Uitgangen:

Prestaties
De prestaties van deze videokaart zijn geweldig. Toen ik (bijvoorbeeld) Skyrim ging spelen, werd de grafische preset automatisch gezet op ultra _/-\o_ . De beelden zijn nog erg soepel en heb totaal geen lag. Op ultra haal ik 60 fps (volgens fraps). Ik heb ook een benchmark met Furmark gedaan. De instellingen van de benchmark zijn als volgt:
Catalyst Control Center:
De score:
Deze benchmark is zonder overclock. Ik ben zeer tevreden met de prestaties van de videokaart. Hij wordt niet overgeklokt nooit hoger dan 65 graden celsius, en heb een goede game ervaring. Zoals je ziet haal ik rond de 30 fps op een resolutie van 1680x1050 in de stress test. Tevreden :) .

Overklokbaarheid
Deze videokaart heb ik nu op een core clock gezet van 840 mhz, 1300 mhz geheugen en +10% in Powertune. Zie mijn benchmark als volgt:
CCC:
De resultaten:
Zoals je ziet haal ik al 5 6 fps hoger met deze kleine overclock. Nou valt deze kaart verder over te klokken aangezien je de kloksnelheden nog veel hoger zou kunnen zetten.

Beeldkwaliteit
Hier valt niet veel over te zeggen of over te benchmarken. Het beeld is prachtig. Nou zit ik nog gelimiteerd aan de 1680x1050 resolutie dus kan net geen HD krijgen, maar het beeld ziet er nu al goed uit. HD films afspelen gaat soepel en het ziet er goed uit, games op ultra zijn ook haarscherp.
Heb je nog een suggestie wat ik hier aan toe kan voegen? Laat het me weten...

Modbaarheid
Update 22-12-2011, 19:40:
Modden op deze kaart gaat wel. Ik zelf heb er een dag over gedaan om het goed te krijgen (weet nou niet of dat aan mij ligt of aan de kaart) maar je kan niet veel veranderen. Het is mij gelukt mijn shader aantal omhoog te brengen naar 1536, maar je kan niet een HD6970 bios laden. Hierdoor kan je dus ook niet in catalyst verder overclocken. Dit is niet erg aangezien je nog wel programma's hebt als MSI Afterburner of Sapphire Trixx, maar dan kun je niet meer gebruik maken van de AMD powertune. AMD powertune zou de prestaties nog beter kunnen maken. Jammer dus. Wel weer een pluspunt: De videokaart is voorzien van een switch waarmee je in het geval van een verkeerde bios, een backup bios kunt laden. Dit heeft mij nu al een paar keer gered. Ik heb nu 1536 stream processors, 920 mhz core clock @ 1.175 v en 1375 mhz memory clock. De prestaties zijn wel duidelijk beter geworden. Dit alles bij elkaard dwingt mij ertoe modbaarheid een magere voldoende te geven.
Update 22-12-2011, 19:57
Het schijnt ook dat het modden bij de ene kaart beter gaat dan bij de andere. Je moet geluk hebben om een goed modbare kaart te hebben. Sommige kaarten unlocken helemaal niet de shaders. :|
Update 13-01-2012, 17:44
Na een tijdje met een andere bios gamen, ben ik toch wat ontevreden. Ik krijg namelijk veel BSOD's na de unlock en games worden gewoon heel onstabiel. Nu is de switch weer op plek 2 geswitched en heb ik weer de HD6950 bios die wel goed werkt. Misschien hebben anderen meer geluk met modden, maar voor mij wordt het de HD6950 bios.

Driverondersteuning en compatibiliteit
De meegeleverde driver-cd had de benodigde driver. De cd bevat ook nog een handleiding (PDF) en een link naar de site van adobe acrobat reader. Voor de installatie van de driver moest je aangeven wel OS je had. Hier was support voor Windows XP/XP64, Vista/7. De installatie verliep simpel en ik kon snel genieten van HD6950 beeld. Misschien een beetje te weinig besturingssystemen ondersteuning voor gegeven, maar je kan meer downloaden van de AMD site zelf. Ook ging de hardware installatie ook goed. Geen moeilijk gedoe.

Warmte- en Geluidproductie
De kaart is idle rond de 45 graden en op full load (geen overclock, ongeveer na 2 minuten) rond de 65 graden celsius. Met overclock wordt het wel wat warmer maar dit valt heel erg mee en hangt er ook vanaf hoever je de kaart klokt.
Burn-in test met overklok:
Na de drie minuten ben ik gestopt omdat hij niet veel warmer wordt daarna. Ik zelf vind 70 graden al best hoog, en zet dan ook liever de ventilatoren wat harder. Dan wordt wel het geluid een stuk luider. Wanneer de videokaart idle is, hoor je em niet. Zonder overclock op load is ook niet heel erg luid, alleen als je er met je oor naast gaat zitten dan hoor je het wel. Met overclock op load hoor je het al wat meer, maar is niet irritant ofzo en tijdens het gamen ben je ook niet gehinderd. Als je zelf de ventilatoren gaat instellen, zul je wel lagere temperaturen krijgen, maar het geluid zal toenemen.
Twee ventilatoren:

Deze videokaart is niet goedkoop, maar het is het nog steeds wel heel erg waard. Ik heb er ongeveer 230,- voor betaald, maar heb er wel veel plezier aan. Het zou zeker niet in een budget systeem passen, maar voor de wat meer geavanceerde game systemen kun je deze zeker gebruiken. De nieuwste games kun je op hoge instellingen spelen, dus als je het geld er voor over hebt, is deze kaart zeker een aanrader.

Hopelijk heb ik jou, de lezer, al wat wijzer gemaakt. Ik hoop dan ook op reactie's wat ik nog kan toevoegen aan dit review en vooral wat ik nog kan verbeteren aan reviews ook in de toekomst.

Heb jij ook een Sapphire HD6950?

Is het niet zo dat als je de biosswitch overhaalt dat je dan al gelijk een 6970 bios hebt? Omdat je dan toch alle shaders hebt unlocked.

Als je weer naar de andere bios gaat beschik je weer over de 6950 bios met de niet ungelockte shaders.

Dus hoef je volgens mij op de 2e bios geen 6970 bios te flashen omdat dat al een 6970 bios is met de unlockte shaders.

Heb deze kaart namelijk zelf ook.
Nouja, ik had dat eerst geprobeerd maar werkte niet. Het schijnt dus ook dat die kaarten verschillen daarin... Toch wel een goede tip voor mensen die ook de kaart gaan unlocken; eerst kijken of je al een 6970 bios hebt, dan pas proberen te flashen.

EDIT: Zou je anders mij jouw 6970 bios kunnen sturen? Dan kan ik die op mijn kaart flashen. :)

[Reactie gewijzigd door 7Jellow7 op 22 december 2011 23:50]

Prima. Ik heb er al standaard de 6970 clocks erin gedaan.

Link http://www4.zippyshare.com/v/76330015/file.html

Hier je bios.

[Reactie gewijzigd door Grudgie op 23 december 2011 00:17]

Oke, deze bios is nu op mijn kaart geflashed, maar de clocks zijn nog steeds 800mhz, 1250mhz.... Hoe kan dat dan?
Dat weet ik niet. Ik had gewoon in Trixx mijn bios opgeslagen met de 6970 clocks. Dan neem ik aan dat hij die clocks bewaard in de bios. Maar heb je nou de shaders unlocked? Want je kan zelf ook de clocks aanpassen in Trixx.
Nou, de shaders zijn dus wel unlocked, maar dat waren ze al. Hetgeen wat ik wil, is dat ik een (werkende) bios op mijn kaart kan zetten met unlocked shaders en hd6970 clocks zodat ik AMD powertune kan gebruiken. Op dit moment gebruik ik dus idd Trixx voor de clocks alleen maar dan kan je geen amd powertune meer gebruiken. ):
Volgens mij snap jij het niet helemaal. Jij hebt de shaders unlocked. Dus jij hebt nu een 6970 bios erop. Dus jij kan gewoon in Trixx je kaart overclocken. AMD powertune gaat niet verder dan 845Mhz ofzo. Trixx gaat wel stukken verder.

Ik zie het probleem niet echt zo, je kan toch gewoon in Trixx de clocks neerzetten van de 6970? Heb je gewoon een 6950 unlocked naar 6970.
Nee, op zich is het ook niet heel erg een probleem. Maar, AMD powertune, is een functie waarmee je dus meer stroom kan leveren aan je videokaart voor betere prestaties. Je kan ook alleen maar deze functie gebruiken vanuit catalyst wanneer je niet vanuit een ander programma hebt geoverclocked. Daarom, moet je dus een 6970 bios erop zetten met de 6970 clocks, zodat je meer stroom kan leveren voor betere prestaties. Je kan hier zo'n tabel vinden daarover: http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159
Verder is het niet heel erg hoor, ik ben al heel erg tevreden, maar haal liever het meeste uit mijn kaart. Nog steeds ben ik erg dankbaar dat je me hiermee helpt, ik ben namelijk nogal noob hierin... 8)7
Je kan in Trixx je kaart ook meer voltage geven.
Ja dat weet ik, ik gebruik nu een voltage van 1.150 volt voor mijn overclock. Maar powertune werkt anders geloof ik... :/
Zojuist hier uitgeprobeerd, vooraf gekeken met gpu-z en achteraf en zit nu tussen de 6950 en 6970, maar alle shaders zijn unlocked.

[IMG]http://gpuz.techpowerup.com/11/12/23/35x.png[/IMG]
Die huidige batch van deze kaarten zijn laser gelockt vanaf fabriek.
Een 6970 bios erin laden werkt helaas niet meer.
Ja, zoiets heb ik dus ook gelezen op het internet. Als ik zo'n kaart zou hebben, dan vraag ik me wel af waarom mijn shaders wel unlocked zijn... :/

Dit zijn je limits van ccc of van trixx.
Dit wil natuulijk niet zeggen dat je die clocks haalt.
Maar verder goede duidelijke review!
Btw de switch geprobeerd?

[Reactie gewijzigd door sebasss2 op 22 december 2011 19:57]

In Catalyst Control Center is het inderdaad het limiet, maar in Trixx niet. in Trixx kun je wel veel verder gaan. Ik gebruik bijvoorbeeld nu Trixx om de 920 mhz en 1375 mhz te halen.
Die switch heeft me nu al een paar keer gered nadat de bios die ik probeerde te flashen uiteindelijk niet goed werkte. Ik probeerde bijvoorbeeld een HD6970 bios erop te flashen, maar toen bleef mijn pc of in de bios hangen of kreeg ik een BSOD. Terwijl ik alles deed volgens deze site: http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159
Tijd voor stof filters kerel ;)
Goede tip :) m'n videokaart ziet er niet uit...
Hahaha, ik wil net zeggen idd...beetje stoffig in die kast! :P
Of heb je gewoon last van roos ;)
Bedankt voor je review!

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 23 december 2011 09:47]

Je Furmark plaatjes zijn hetzelfde zowel voor als na de overlock. Ben ik de enige die dat ziet?

Daarbij, je kunt het BIOS van de kaart aanpassen aan jouw exemplaar zodat hij het wel doet.

[Reactie gewijzigd door DMZ op 13 januari 2012 19:33]

Bedankt voor het vertellen, het was de verkeerde link die ik erin had gezet. Nu is het de goede link. Toch wel 6 fps verschil. :)
Mijn kaart is al geflashed geweest met 10 verschillende bios(en) waarvan er 1 werkte. Bij de andere startte mijn pc niet meer. Ik heb ook geprobeerd met RBE mijn bios te veranderen maar toen wilde mijn pc nog steeds niet opstarten. De bios waarmee mijn pc dus wel start en ik unlocked shaders heb, maakt mijn pc erg onstabiel met veel BSOD's.
Hallo,
Wat zijn de temperaturen nu het een 6970 is? Ben benieuwd :)
De temperaturen kan ik er zeker bijzetten, zodra ik terug ben van vakantie :P. Wat ik wel alvast kan vertellen is dat alleen de shaders veranderen, weinig fps verbetering geeft maar ook niet veel extra hitte. Ook maakt een shader verandering sommige kaarten onstabiel. Het grootste verschil maak je met de clocks veranderen in CCC of Trixx.
Wat ik er helaas ook nog bij moet zeggen, is dat als je nu nog van plan was om een HD6950 te kopen om te unlocken, je geen succes zou krijgen. Tegenwoordig is het allemaal 'laser-locked' wat betekent dat je niet meer simpel de bios kan veranderen. Laatst heb ik er nog een 2de HD6950 bijgekocht, in de hoop om een unlockte HD6950 crossfire te krijgen; nu is het een unlockte 6950 in combinatie met een normale (ik was gewaarschuwd). Werkt verder goed, want je kan het nog steeds overklokken :).
Zie reactie boven ^^^^

[Reactie gewijzigd door 7Jellow7 op 12 augustus 2012 13:38]

op de laatste foto's lijkt het wel alsof het bescherm plastic er nog op zit
Nee ze zijn er wel af, maar de lijm ging er niet goed af dus er zitten nu allemaal vlekken op. :/