ASRock Vision 3D 252B Review

GBB1 20 december 2011, laatste update op 21 december 2011, 3.255 views

ASRock Vision 3D 252B

Pluspunten

• Fluisterstil, enkel bij intensief gebruikt gaat de fan lichtjes zoomen
  • Compact maar toch krachtige hardware
  • Afstandsbediening meegeleverd
  • Voldoende RAM (8GB) en CPU (i5 2520m) voor het draaien van VM's
  • De ondersteunende FAQ van Asrock biedt wel interessante informatie

Minpunten

• Onder Ubuntu 11.10:
  • Een extra bootparameter is vereist 'Nomodeset'
  • De afstandsbediening werkt niet volledig Out-of-the-Box (via configuratie kan dit wel)
  • HDMI kabel niet meegeleverd

Features Score: 5
Na lang wikken en wegen heb ik uiteindelijk gekozen voor de Asrock Vision 3D 252B. Eerst was mijn oog gevallen op de Asrock Vision 3D 137B. Maar gezien de laatste een iets ouder model betreft en de nieuwe 252B over de Sandy Bridge architectuur beschikt, was mijn keuze snel gemaakt. Ik moet er ook bij vermelden dat voor mij de prijs niet mee speelde in mijn keuze, gezien de werkgever een tegemoetkoming doet van 60% voor de aankoop van een thuis PC om de 4 jaar.

Mijn vereisten waren de volgende:
- Compact formaat
- Stil zijn
- Goed ondersteunde videokaart in Linux (geen ATI/AMD dus)
- HDMI-out naar mijn Samsung LED tv UE40D5700 met geluid
- DVI-out naar mijn PC-scherm
- Bruikbaar als HTPC
  • Blu-ray's afspelen
  • XBMC vlot en probleemloos kunnen draaien
  • Afstandsbediening
- EN bruikbaar als gewone PC
  • Virtualbox draaien met enkele VM's
  • Handbrake gebruiken voor het rippen van mijn DVD-collectie
  • Ondersteuning bieden voor Linux of ten minste makkelijk te installeren
  • Standaard plezierigheden: surfen, mailen, ....
Mijn persoonlijke ervaringen
De Asrock Vision 3D 252B is echt fluisterstil en bijgevolg hoor je hem absoluut niet. De enige momenten dat je hem wel hoort zijn wanneer je een VM draait en hierin dan een intensieve taak laat lopen. Zoals bvb op een Ubuntu 64 bit een WinXP 32bit VM draaien en hierin dan Ember Media Manager gebruiken voor het scrapen van filminfo. Dan hoor je de machiene eventjes licht zoomen, maar zeker niet storend. Gezien deze PC gemaakt is uit laptopcomponenten, hoeft dit niet te verwonderen.

Bij de installatie van Ubuntu 11.10 64bit kwam ik steeds op een zwart blanco scherm uit. Na veel research blijkt dit te wijten aan de ondersteuning van de grafische kaart in de LiveCD. Dit was uiteraard makkelijk op te lossen, maar heeft me wel enkele uren speurwerk gekost. Het activeren van de optie 'Nomodeset' met de F6 toets bracht hier soelaas.

Na een standaard installatie werkt de afstandsbediening wel maar zijn niet alle knoppen bruikbaar. Dit is ook eenvoudig op te lossen door het installeren en configureren van Lirc. Hiervoor verwijs ik jullie door naar mijn blog.

Zelf heb ik geen 3D tv, dus hierover kan ik niet oordelen. Om enkele van mijn Linux problemen op te lossen had ik ook nog een mail gestuurd naar de Asrock support dienst. Het heeft wel een week geduurd maar ze hebben wel gereageerd. Eenmaal ze je probleem opnemen komt er wel vlotte ondersteuning. Zo zijn ze van plan om mijn blogpost eventueel op te nemen in hun FAQ na grondig testen.

Alles samen genomen ben ik echt zeer tevreden met mijn aankoop! Hij doet probleemloos waarvoor ik hem heb gekocht en ik zou hem niet meer willen missen. Ook al heb ik hem nog maar een paar dagen. Het is voor mij een droom om mee te werken. Klein, compact, zuinig en nog relatief krachtig ook.

Meer info op mijn blog: http://brechtgijbels.blog.../12/asrock-vision-3d.html

Heb jij ook een ASRock Vision 3D 252B?

Goede review. Onlangs deze Asrock ook aangeschaft. Minpuntje is dat de wireless hardware niet overweg kan met een 5GHZ netwerk.

[Reactie gewijzigd door Callaghan op 31 december 2011 11:09]

Duidelijke review! Ik ben van plan om er ook eentje te kopen. Ik vraag me alleen af of er nog ruimte is in de behuizing (en aansluitingen) voor een SSD? Weet iemand of dit mogelijk is?
Het is mogelijk om de bestaande HDD te vervangen door een SSD. Er zit zelfs een manual bij hoe je dit moet doen. Beide tegelijk, een HDD en een SSD; lijken me niet mogelijk. Maar daar ben ik niet zeker van. Al bij al, ben ik nog steeds heel tevreden van mijn toestel. Gebruik het elke dag met plezier!
Ik ben benieuwd wat voornamelijk die meerprijs is, de Mac Mini met zelfde processor is 350 goedkoper.

Zelf ga ik er ook Linux op gooien dus ik bedoel er verder niks mee, maar ik zoek een degelijk en klein dingetje. Liever zo snel mogelijk, maar voor de zelfde snelheid liever een goedkopere.
Wel, je moet appels met appels vergelijken lijkt me. Als ik zo vlug even kijken zijn er toch enkele verschillen met de Mac Mini:
- 8GB <> 4GB
- DVD/BluRay-drive
- Afstandsbediening
- Nvidia grafische kaart
Ieder moet zijn eigen keuze maken natuurlijk, maar ik ben wel nog steeds supercontent met mijn Asrock :)