Specificaties 13,3" (1280x800), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2011 13" Review

eppo16 19 december 2011, laatste update op 19 december 2011, 7.294 views

Apple MacBook Pro 2011 13"

Pluspunten

• Accu duur ( 6/7/8 uur is geen uitzondering )
  • Beeld is prachtig
  • Toetsenbord + touchpad
  • Thunderbolt
  • Dvd speler ( Air heeft dit niet )
  • Bluetooth ( ivm muis )

Minpunten

• 2x USB 2.0
  • Geen HDMI
  • Toetsenbord ivm vlekken
  • Geen cd

Voor geschiedenis
Ik heb diverse laptops en computers inmiddels versleten in de loop van de tijd. Ik twijfelde over mijn nieuwe notebook keuze omdat ik altijd op Asus, Sony en Samsung laptops gewerkt heb in zowel prive situatie als bedrijfsmatig.

Ik had een vrij goede laptop en mocht niet klagen maar toch kriebelde het om een nieuwe laptop aan te schaffen. De huidige laptop voldeed eigenlijk best goed maar toch was ik erg benieuwd naar Mac met oog op zakelijke klanten waarmee ik steeds meer te maken kreeg met Mac.

Verdiept in Windows en Mac
Omdat ik ben begonnen met Windows 3.11 en door de jaren heen steeds ge-upgrade heb naar het nieuwste windows platform draai ik sinds dat de Beta uit zijn Windows 7 op mijn laptop en pc. Windows 7 draait erg goed en moet zeggen dat ik er enorm tevreden over ben.

Mac kende ik van een paar (zakelijke) klanten en in mijn vriendenkring is iedereen er laaiend enthousiast over. Het draait zo goed, zo snel, geen virussen, geen vreemde foutmeldingen en zo zou ik nog uren door kunnen gaan.

Omdat ik het een vrij grote investering vond of het nu echt geschikt voor mij zou zijn heb ik een MacBook Pro 15 inch met een Coe I7 geleend van een collega en deze enkele dagen getest. Deze hebben we eerst voorzien van een schone Mac Os-X Lion 10.7 versie en met Windows 7.

Adobe serie en Office geinstalleerd en een aantal dagen geprobeerd of ik eraan kon wennen en wat voor verschillen er waren. Je kan dit wel vragen bij een plaatselijke Apple reseller maar die hemelt Apple helemaal de lucht in en een echte ervaring krijg je er niet mee.

Mijn besluit
De ervaringen die ik heb opgedaan omdat ik Mac onvoldoende kende en inmiddels een stuk beter dankzij het lenen van een Macbook Pro heb ik mij laten voorlichten bij verschillende winkels die zowel Windows als Apple verkopen. Ik hoorde wisselende verhalen over windows en mac maar hoofdzakelijk kwam het erop neer dat het enorm eraan ligt wat je van plan bent te gaan doen met de laptop en waarvoor je hem gebruikt.

Omdat ik nog wat twijfels had over mijn keuze heb ik een Word-document erbij gepakt en gekeken naar de voor/nadelen en de persoonlijke ervaringen die ik tot nu toe heb van beide besturingssystemen. Mijn keuze was gemaakt en wou voor een Mac gaan en wel Windows op zetten. Ik ben naar de plaatselijke Mycom gereden en na een korte uitleg het najaar 2011 MacBook Pro 13 inch gekocht met een 2.4Ghz processor, 500GB harddisk en 4gb ram.

Tijdelijke actie
Bij Mycom is het zo dat op elke laptop standaard 3 jaar garantie is ongeacht welk merk. Nu boden ze mij ook een all-risk pakket aan wat eenmalig 99,00 kost maar waarvoor ik voor alle risico's verzekerd ben voor een periode van 3 jaar. Dit vond ik geen geld en aangezien het een voor mij dure investering is heb ik deze verzekering erbij genomen.

De verkoper vertelde dat dit een tijdelijke actie was en dat er nu per maand betaald moest worden a 10,99 gedurende 3 jaar lang. Ik had dus geluk en kon profiteren van deze mooie actie.

Wat wordt er gedaan in zowel mac als windows
De laptop wordt gebruikt voor enorm veel doeleinden, denk hierbij aan;
- Office
- Branden
- Downloaden
- Muziek streamen
- Mail verzenden/ontvangen
- School toepassingen
- Adobe pakket ( ivm foto/video bewerking )
- Zakelijke doeleinden

Eenmaal thuis
Eenmaal thuis heb ik de laptop uitgepakt en bekeken van onder en boven. Omdat ik nog een 750GB harddisk had liggen met een snelheid van 7200rpm in combinatie met 2x4gb heb ik de Macbook direct los gehaald en de standaard harddisk met het geheugen veranderd. Het apparaat had nog niet eens aangestaan.

Ik heb de boekjes apart gelegd zodat ik deze kon gebruiken bij de installatie.

De installatie van Mac-osx en Windows
Omdat ik de harddisk verwisseld had met een nieuwe 750gb 7200 rpm in combinatie met 2x4gb ram moest Mac-osx opnieuw geinstalleerd worden. Dit ging gemakkelijk met de bekende toetsenbord combinatie. De laptop wordt nagekeken door Apple of deze geschikt is voor Lion. Al vrij snel met een paar keer klikken begon de installatie te lopen waarna dit ongeveer 45 minuten in beslag nam.

Omdat er geen cd meer bijgeleverd wordt gebeurd de installatie via het internet. Wel raadzaam is om dit via een LAN kabel te doen ipv wireless. Dit scheelde mij erg veel tijd namelijk. De laptop maakt een aparte partitie aan voor zijn recovery en plaatst Mac-os op een partitie.

Toen mac klaar was met de installatie heb ik de drivers eerst gedownload en toen de windows 7 installatie gestart. Eenmaal toen windows erop stond was de laptop klaar voor gebruik.

Mijn ervaringen
Ik heb de laptop nu een paar weken en kan zeggen dat ik erg tevreden ermee ben. De snelheid is goed, het apparaat functioneert in zowel windows als mac en foutmeldingen komen weinig tot niet voor. Als ik kijk naar vroeger had ik dit veel eerder moeten doen.

De accu gaat in mac een uur of 5 a 6 mee als je er optimaal en snel mee werkt. Het apparaat past zich aan de gebruiker aan met wat degene op dat moment aan het doen is. Dit regelt hij automatisch en zelf zonder tussenkomst van de gebruiker.

Bij windows doe ik slechts 2 uur met een volle batterij maar staat hij wel ingeschakeld op Hoge prestaties en doe ik er hetzelfde mee als in mac. Vind ik een vrij groot verschil in uren en had dit nooit verwacht. Buiten de accuduur om worden de Macbook Pro series geleverd met dvd speler/brander waarna dit bij de Air niet de mogelijkheid is ( enkel USB ).

Film kijken wordt nu echt leuk
Ik knalde onder mac os een dvd film er in om deze te bekijken met mijn vriendin. We zijn dit keer niet in slaap gevallen omdat de kwaliteit van het beeld zo traag was en niet om aan te gluren was. Dit keer bleven we wakker en stonden we verstelt van het beeld kwaliteit in combinatie met het aanwezige geluid. De toetsenbord verlichting hadden we volledig uitgezet en omdat het geluid onder toetsenbord vandaan komt is dat prettig luisteren. De komt erg goed geluid uit de boxen en daarbij is hij vrij hard te zetten.

Buiten de positieve dingen om, ook een paar ''mindere''
De mindere kanten van de laptop vind ik toch wel het aantal usb poorten en de resolutie van het beeldscherm. Zo beschikt de laptop over slechts 2x USB 2.0 poorten waar je op sommige momenten toch wel tekort komt.

Buiten de usb poorten om beschikt de laptop over een 13 inch beeldscherm ivm de videokaart waarbij de resolutie maximaal 1280 x 800 beeldpunten bedraagt. Schermen naast elkaar zetten om bijvoorbeeld snel te multitasken wordt al een opgave omdat het vrij groot allemaal is.

Deze 2 bovenbeschreven punten wist ik van te voren maar toch is het een klein minpuntje.

Conslussie
Ik ben erg tevreden over de Macbook Pro die voorzien is van mac-os en windows. Het apparaat functioneert snel, stabiel en weinig tot geen systeemfouten. Mede door de accu duur en de snelheid kun je erg lang doen met een batterij zonder dat dit ten koste gaat op de snelheid van het apparaat.

Een mindere kant, waarbij ik geen hinder ondervindt, zijn de usb poorten en de resolutie. Een usb 3.0 poort zou toch wel wenselijk zijn samen met een resolutie van bijvoorbeeld 1600 x 900 of Full HD. Op het aanwezige toetsenbord heb je wel na verloop van tijd ''vet vlekken''. Ik maak mijn beeldscherm en toetsenbord schoon met tft cleaner doekjes wat erg goed werkt. Ik heb er geen last van maar het zou een minpunt kunnen zijn.

• Seagate ST9750420AS 750GB SATA2 7200rpm 16mb cache
  • Corsair CMSO4GX3M1A1333C9 2x4GB DDR3 1333 Mhz
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2011 13"?

Zijn het geheugen en de harde schijf die je er eigenhandig in hebt gezet apple gecertificeerd, of is het gewoon een normale harde schijf en geheugen? Ik ben ook aan het kijken naar een macbook en wil graag een grotere, snellere hdd en meer geheugen. Als speciale hardware van Apple niet eens vereist is, kan ik hier veel geld mee besparen ;).

OT: Mooie review! Leest lekker weg :).
Ik gebruik ook niet-Apple hardware: pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9 2x 4GB
En bijna dezelfde harde schijf als eppo16.

En het is een stuk goedkoper dan dat Apple het erin zet.
In de handleiding staat hoe je te werk moet gaan voor je HDD en je RAM. Ik heb ze beide ook zelf vervangen.

Het enige waar je op moet letten is dat de HDD geen eigen valbescherming heeft omdat de MBP dit zelf regelt. Ik he begrepen dat een schijf MET de valbescherming niet (goed) werkt.

OT: goede review, ik ik vind de lage resolutie ook jammer maar de enorme kwaliteit van het scherm maakt dat wel goed. De twee keer USB vind ik wel echt een misser! De prijs moet ik maar aan wennen.

Even een waarschuwing, de Superdrive die Apple levert is wel van matige kwaliteit, bij mij was die kapot gegaan en dat is min of meer een 'standaard' probleem. Die verzekering is ook niet echt een buitenkansje ofzo. Ik heb de mijne bij ABN Amro verzekerd voor 2,88 per maand (tegen verlies, val, vocht, diefstal, defecten) (103/3jr).

Dan nog iets over 'er zijn geen virussen'. Dit klopt niet. Voor Mac OS (dus niet alleen x) zijn er in totaal zon 120 'virussen'. Voor OSX zijn dit er, zeg, 40 (?) en dit zijn bijna allemaal trojans en misbruikte lekken e.d. Maar je kunt je in ieder geval niet veilig rekenen. Laatst zag ik nog iemand voorbij komen met een DNS Changer Trojan. Deze heeft zn 2 windows computer helemaal ondersteboven gehaald omdat hij zn Mac ook veilig rekende.

[Reactie gewijzigd door klonic op 19 december 2011 21:54]

er zijn trouwens mini dvi naar hdmi kabeltjes te koop dus er is wel degelijk hdmi (zonder geluid helaas)
Ik heb een 15 inch najaar 2010 en daar zit wel geluid bij hoor!
Met Mini DVI naar HDMI schiet je niet zo veel op, alle Macs (op de Pro na) gebruiken de mini displayport (in de vorm van Thunderbolt) geloof ik. Mini DVI wordt sinds 2009 geloof ik niet meer gebruikt door Apple.

In principe draagt DVI geen geluidssignaal maar sommige videokaarten doen dit toch, zodat er niet een aparte HDMI uitgang hoeft te worden geinstalleerd. Dat de Macbook Pro dit ook doet (via DVI danwel Mini Displayport) wist ik niet en vind ik eerlijk gezegt moeilijk te geloven.

[Reactie gewijzigd door klonic op 19 december 2011 21:48]

Ik heb ook een 13 inch van het voorjaar 2011, deze heeft ook geluid over HDMI.
Ik heb het over de huidige specificaties ipv handige toolmiddeltjes die je erbij kunt kopen.

@xppn:
Hij bedoelt HDMI via een verloop stekkertje.

[Reactie gewijzigd door eppo16 op 19 december 2011 19:08]

Dat begreep ik ook.... http://www.apple.com/macbookpro/specs-13inch.html
HDMI audio and video output using a third-party Mini DisplayPort to HDMI Adapter
HDMI via verloop heeft bij mij gewoon audio... je moet het alleen even aanzetten in je audio settings als dat niet automatisch gaat....

[Reactie gewijzigd door xppn op 19 december 2011 19:13]

De Seagate harddisk ST9750420AS is een gewone harddisk en komt uit een Asus notebook. De harddisk heb ik voor 2 maand geleden gekocht bij 4launch. Het geheugen kan gebruikt worden voor zowel gewone windows laptops als macs.

Staat geen teken van een Apple op of iets dergelijks. Draait als een trein namelijk en zo kun je goedkoop upgraden. Je kan ook je Apple samenstellen op www.apple.nl maar betaal je veel meer voor.
Ik heb een beetje hetzelfde "probleem" (die kriebels) en las daarom je review met interesse.
Je review leest lekker weg, toch heb ik twee vraagjes.
-Hoewel je zegt dat het enorm uitmaakt wat je met je laptop van plan bent te gaan doen is mij niet duidelijk wanneer je Lion gebruikt en wanneer Windows de voorkeur heeft.
-Mis je onder zowel Lion als Windows een aantal USB poorten ?( er bestaan ook USB splitters)
Ik heb een USB hub van 4 extra poorten, echter gebruik ik deze nooit. Ik heb enkel een externe harddisk met muis eraan die of via Bluetooth werkt of via USB. Op me werk heb ik vaak een USB muis en op school een Bluetooth muis.

Voor zakelijke doeleinden en functies zoals Photoshop, InDesign, Premiere Pro, gewone toepassingen zoals Office, branden enzovoort gebeurd allemaal op de Mac. Ik vind de Office tussen Mac en Windows een groot verschil. Ze kunnen beiden ongeveer hetzelfde maar de Windows variant ziet er na mijn idee beter uit en is overzichtelijker.

Voor Windows gebruik ik de laptop voornamelijk met downloaden en streamen van internet. Omdat ik nog volop in ontdekking ben met Mac osx in combinatie met verschillende programma's gebruik ik beide besturingssystemen.

klonic:
Ik heb totaal geen problemen met de aanwezige Superdrive. Wel heb ik de Mac volledig ge-update waardoor het besturingssysteem een stukje veiliger wordt. De kans dat Mac besmet wordt is een stuk kleiner als windows. Het is weliswaar niet volledig veilig maar het komt veeeel minder voor. Een raadzaam middel is door een resque cd er in te plaatsen en vanaf daar te scannen 1x per week. Ik download erop los in zowel mac als windows en geen enkel virus.

De nodige ''snoepjes'' komen regelmatig voorbij en heb nergens last van. Wel is het systeem helemaal ge-update

[Reactie gewijzigd door eppo16 op 20 december 2011 07:46]

@bramnokia:
Waar heb je je macbook bestelt dan? Overal waar ik kijk in de Pricewatch van Tweakers zijn ze op voorraad.
Mooie review,

die minpuntjes heb ik dus ook bij mijn 15" 2011 model, lage resolutie en 2 usb poorten.
Ik had eigenlijk wel een 1920x1080 resolutie verwacht bij een 2k + laptop. gelukkig overschaduwen de pluspunten de minpuntjes en ben ik superrrrr blij ermee! ik kan iedereen aanraden om er een te nemen mits je het budget er voor over heb.
Jij hebt zo uit mijn hoofd 1400 x 900 zoiets als resolutie. Dit kijkt al enigszins een stuk beter als 1280 x 800 lijkt me.

De prijs zegt niks over de specificaties van een bepaalde laptop. Als je kijkt naar het prijs verschil tussen het goedkoopste 13 en 15 inch model vind ik dat vrij veel geld. Maatje van mij heeft de 15 inch core i7 die ruim 2000 kost. Het enige verschil is zijn videokaart, resolutie, aantal inch en de processor. Om daar nu bijna 1000 extra voor te betalen vind ik een beetje jammer en vrij veel geld.
ik krijg over 2 weken mijn macbook en ik heb 1 minpunt nu helaas al.

De shared audio jack. je kan niet en opnemen van bijvoorbeeld je gitaar in garageband en met de hoofdtelefoon het afluisteren. hiervoor zul je usb randaparatuur moeten kopen.

ik beschik nu over een simpele laptop (asus x58le) deze is 15, 6 inch met een resolutie van 1366x768 dus dat is een groter beeldscherm met lagere resolutie. en ik moet zeggen dat ik op dit beeldscherm al moeite heb om de pixels te onderscheiden. dus zo slecht is het beeldscherm niet. volgensmij als je de macbook koppelt aan een HD tv dat de resolutie dan een stuk hoger word, maar dat kan ik dan mis hebben.

ik zou hem vandaag moeten krijgen maar kreeg gisteren een email dat er 2 weken vertraging was!! wat een tease!!

EDIT:

ook de usb poorten vinden geen probleem. als je een kleine laptop gebruikt neem ik aan dat je er zo weinig mogelijk randaperatuur aan hangt. ik heb al met de macbook gewerkt van een kameraad van mij en ik moet zeggen het werkt perfect zonder externe muis en toetsenbord. en daarbij, voor muis ben je geen usb nodig want een simpele muis samen met mac lijkt nergens na IMO en de gestures mis je dan ook, die erg handig zijn. daarbij kun je voor 10 misschien 15 een usb hub met 5 poorten kopen of misschien wel meer. het enige wat ik er nog aan kan hangen is mijn 1.5TB externe HDD maar ik gooi alles over het netwerk heen en weer dus ik houd het gewoon bij een USB stick voor op school

[Reactie gewijzigd door bramnokia op 8 maart 2012 09:47]

als je af en toe een Word/Excel docje maakt kun je net zo makkelijk Paralles Desktop erop zetten.
Dat werkt echt uitstekend.