Bluefish Review

LinuxMan 3 januari 2012, 1.044 views

Bluefish

Pluspunten

• veel tijdbesparende features
  • support veel talen
  • werkt snel

Minpunten

• voor de laatste versie van source compilen
  • geen integratie met debuggers

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Bluefish is een editor voor programmeurs met syntax highlighting en auto-completion voor een keur aan programmeertalen en scripttalen en opmaaktalen, spell checker, krachtige zoek en vervang functie (regex support e.d.) en veel meer kleine handige features. Met name voor web ontwikkeling zijn er erg veel features, maar je kunt er ook in java/C/whatever programmeren. Het werkt onder Linux, Mac OSX en Windows, alhoewel ik het zelf vrijwel alleen op Linux en OSX gebruik.

Bluefish is duidelijk ontworpen door mensen die veel achter de computer zitten, er zitten veel kleine handigheidjes in die je bij elkaar veel tijd besparen. Misschien dat dit voor een beginner niet direct bruikbaar is, maar voor een zware gebruiker is het super. Ik begon het te gebruiken als HTML editor, daarna PHP en Javascript, maar inmiddels is het mijn standaard editor geworden, voor python, C, java (en natuurlijk nog steeds wat HTML, PHP en Javascript). Wat ik nog wel mis (nou ja, nog wel zou willen) is een integratie met diverse debuggers (gdb en de php debugger), dat zou het tot een volwaarde vervanger van een IDE maken. Om de laatste versie te installeren moet je wel vanaf source compileren, want er zijn niet altijd binary packages beschikbaar van de laatste versie.

Heb jij ook een Bluefish?

Sorry, maar als ik als leek deze review moet gebruiken om te beoordelen of het programma voor mijn doeleinden geschikt is, heb ik er op deze manier helemaal niets aan.
Wat ik mis zijn:
- Concrete features
- Screenshots
- Uitleg
- Links
- Voorbeelden van gebruikservaring
Daarom 1 ster.
Wees blij dat iemand iets van ervaringen deelt ... Vraag gewoon netjes of hij/zij meer kan plaatsen in plaats van zeiken. Geef dan gewoon geen ster...