HTC Sensation Zwart Review

DwightKSchrute 19 december 2011, laatste update op 19 december 2011, 1.175 views

HTC Sensation Zwart

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Mooi design
  • Stevig gebouwd
  • Mooi scherm
  • Apps laden
  • Browser is snel
  • Activitiering lockscreen
  • Beloofde update naar Android 4.0

Minpunten

• Accuduur
  • Onderkant toestell wordt bij intensief gebruik soms warm

Wegens het verlengen van mijn abonnement mocht ik in juni 2011 weer een nieuw toestel uitzoeken. Wegens goede ervaringen met HTC (ik had hiervoor de HTC Hero) was ik er al vrij snel met mezelf over eens dat ik weer voor een HTC zou gaan. Toen het eenmaal zover was begon ik toch te twijfelen tussen de Samsung Galaxy SII en de HTC Sensation (in juni was dit nog de enige versie). Na een korte speelperiode in de verschillende winkels, bij T-Mobile een tweejarig abonnement afgesloten met de HTC Sensation, omdat ik hem toch wat prettiger in de hand vond liggen. Ik vond dit belangrijker dan het verschil in benchmarks, omdat je daar in real-life toch weinig van merkt.
De oplettende lezer weet nu dat ik het toestel nu een maand of 6 in gebruik heb. Waarom dan nu pas een review. Heel lang ben ik inderdaad van plan geweest geen review te schrijven, maar positieve ervaringen met het schrijven van mijn review over de ASUS Transformer en het vervelen op zondag middag hebben mij ertoe aangezet om ook over de HTC Sensation een review te schrijven.

Inhoudsopgave
Voor een beter overzicht van wat ik in deze review allemaal bespreek volgt hieronder een inhoudsopgave. Overigens bespreek ik geen benchmarks in deze review, slechts mijn bevindingen. Ik verwijs jullie graag naar de review die Tweakers.net heeft gepubliceerd over de HTC Sensation.

1.Specificaties

1. Specificaties
• Afmetingen: 126.1mm x 65.4mm x 11.3mm
• Scherm: 109 mm (4,3”) LCD scherm (960x540
• Gewicht: 148 gram
• Processor: Qualcomm MSM8260 (1,2 GHz Dual-Core)
• Werkgeheugen: 768 MB
• Opslaggeheugen: 1GB
• Uitbreidbaar extern geheugen
• Accucapaciteit: 1.520mAh
• Gesprekstijd: 6 uur
• Stand-by-tijd: 400 uur
• Camera: 8 MP (achter) en 0,3 MP (voor)
• Besturingssysteem: Google Android 2.3
• Bluetooth 3.0
• 3.5mm headset

2. Unboxing
Eenmaal thuis met de doos die ik van T-Mobile meekreeg, bleek daar het volgende in te zitten
• Telefoon
• Datakabel
• Oplader
• Headset
• Installatieboekjes

Niet erg uitgebreid, jammer ook dat er bijvoorbeeld geen beschermingshoesjes worden meegeleverd. Ik heb gelezen dat Nokia dat met hun nieuwe Lumia 800 dit wel standaard doen. Ik hoop dat in de toekomst meer fabrikanten hiervoor zullen kiezen.

Na het uitpakken de telefoon gelijk in de oplader gedaan en begonnen met de installatie. Nu heb ik al wat ervaring met Android, dus dan weet je wat er komen gaat. Er wordt gevraagd je account in te stellen, plus nog wat extra dingetjes als je dat wil (denk hierbij aan Facebook en Twitter voor HTC Sense). Dat laatste heb ik niet gedaan, omdat ik hier geen gebruik van maak. De rest van de ervaringen zal ik delen onder het kopje ‘Software’

3. Design/Bouwkwaliteit
De Sensation is zwart van kleur (met achterop wat grijstinten). Persoonlijk vind ik het een erg mooi toestel. Doordat het toestel rondere hoeken heeft vind ik dat hij lekker in de hand ligt (in tegenstelling tot de Samsung Galaxy SII of de HTC Desire HD. De Galaxy SII is lichter, maar vind ik lastiger met één hand te besturen (ja, ik heb grote handen, dus bij mij lukt het bij de HTC Sensation) en de Desire HD heeft het nadeel dat hij wat zwaarder is en minder lekker in de hand ligt, doordat hij wat vierkanter is afgewerkt. De gebruikelijke Android-knoppen zitten onder het scherm (in een andere volgorde dan de HTC Hero, dus dat was eventjes wennen), de schermvergrendeling zit rechtsboven en er is geen fysieke camera-knop aanwezig. Dit laatste vind ik toch wel een nadeel, omdat een fysieke camera-knop wat makkelijker is met foto’s nemen.
Door de alumimium behuizing voelt de Sensation stevig aan. Steviger dan bijvoorbeeld de Galaxy SII, hoewel dit slechts bedrog is, omdat Samsung ondanks de plastic behuizing wel degelijk een sterk toestel heeft gemaakt. Ik geef hier echter niet de volle 5 sterren omdat ik al een probleempje heb gehad met de volumeknop. Deze raakte nadat ik het toestel weer in elkaar had gezet (moest ‘m resetten doordat hij vastgelopen was, ook al geen pluspunt) los en moest dus gemaakt worden. Dit duurde in totaal 3 weken. Naar mijn mening erg lang om alleen een volumeknop te maken.
Ik weet niet precies waar ik het moet behandelen, maar het toestel wordt bij intensief gebruik soms erg warm aan de onderkant. Niet onbruikbaar heet, maar vervelend is het wel. Blijkbaar is dat de plek waar de processor zit en bij intensief gebruik wordt die erg warm. Dit schijnt toestel-afhankelijk te zijn, want een zoektocht op internet leerde mij dat niet iedere HTC Sensation er last van heeft.

4. Bereik
Het bereik van de telefoon is goed. Bellen kan eigenlijk overal waar ik kom met mijn telefoon, WiFi pikt de telefoon erg snel op en hij heeft ook snel een 3G-verbinding gelegd. Mits je in een gebied staat waar de dekking goed is en dat is nog wel eens een probleem bij T-Mobile. Ik ben nogal eens op Amsterdam Centraal voor mijn werk, en daar is het dramatisch om verbinding met het internet te krijgen via 3G, maar dit ligt meer aan T-Mobile dan aan de telefoon.

5. Gebruiksgemak
De telefoon is erg snel in het gebruik. Apps laden snel, browser werkt goed en snel en bellen gaat ook nog eens goed. Daarbij gaat het scrollen door homescreens erg soepel. Ik begreep dat HTC Sense in tegenstelling tot stock-Android (2.3, vanaf 4.0 doet Android dit ook) wel gebruik maakt van de grafische chip in de processor, wellicht dat de lezers die dit weten kunnen bevestigen) HTC Sense heeft een aantal features waarvan ik ze erg gemakkelijk in het gebruik vindt. Zo zijn er de verschillende widgets, zoals Facebook/Twitter, de Agenda en uiteraard de kenmerkende klok. Overigens zijn hier genoeg alternatieven voor te vinden in de Market. Hier kom ik later op terug.

6. Camera
Het is geen feature waar ik erg vaak gebruik van maak, moet ik eerlijk zeggen. Heel af en toe maak ik snel een foto als ik wat leuks zie gebeuren, maar veel gebruik ik het dus niet. Omdat het in de review behandeld wordt, heb ik er toch even gebruik van gemaakt. Wat mij daarbij opvalt is dat als er voldoende omgevingslicht is, de camera zijn werk prima doet. Mocht er al wat minder omgevingslicht zijn, dan is de camera matig. Volgens mij is dit standaard bij elke smartphone, ik stoor me er dan ook niet al te erg aan.

7. Batterijduur
De bottleneck bij bijna alle smartphones. Ook de HTC Sensation is hier geen uitzondering op. Bij zeer intensief gebruik heb ik zelfs af en toe al gehad dat ik hem na een paar uur (’s ochtends 7.00 uur uit de oplader, ’s middags om 15.00 uur er al weer in) al weer aan de oplader kon slingeren. Bij weinig intensief gebruik lijkt de Sensation erg zuinig. Dan doe ik er zo 3 dagen mee zonder hem aan de oplader te hoeven doen.

8. Scherm
Persoonlijk vind ik het een erg mooi scherm. Alles wordt helder weergegeven en dat was voor mij de grootste verbazing toen ik er voor het eerst mee speelde (ik was dan ook de HTC Hero gewend). Zelfs vrienden met een iPhone 4 waren onder de indruk van het heldere scherm, terwijl het scherm van hun telefoon toch ook erg indrukwekkend is (naar mijn mening). Een absoluut pluspunt dus, het scherm. Daarbij zorgt de verhouding van het scherm (960 x 540) ervoor dat er als je bijvoorbeeld browset er meer op het scherm past, dat maakt het makkelijker om te lezen. Nadeel is dat niet alle apps helemaal lekker weergegeven worden op het scherm, omdat de resolutie (nog niet) wordt ondersteund. Nu er meer toestellen op markt zijn met deze resolutie, is dat probleem al grotendeels verholpen.

9. Betrouwbaarheid
Hier heeft de Sensation het al tweetal keer laten afweten. Het begon met de batterij, die was na 3 uur stand-by staan al voor meer dan de helft leeg. Terug naar de winkel en ik kreeg gelijk een nieuwe mee, dus dat was zo opgelost. Daarna was er de kwestie met de volumeknoppen (zie boven). Voor de rest had ik ook een aantal keer het probleem dat er een wit ‘HTC’-scherm te zien was nadat ik een app afsloot en terug wilde naar het homescreen. HTC gebeld, die zeiden dat ik een factory-reset moest uitvoeren. Back-up gemaakt, gedaan. Daarna had ik er al minder last van, maar nog vaak genoeg om me er aan te ergeren. Ik heb, voordat ik hem weer moest opsturen, geprobeerd of dit bij een alternatieve launcher ook het geval was. Bij zowel Launcher Pro, als ADW launcher (die ik nu gebruik, echt een aanrader) heb ik nergens meer last van en laat ik het ook zo, omdat ik ADW launcher fijn vind werken.

10. Software
Dat brengt me gelijk op de software. De Sensation wordt standaar met Android 2.3 geleverd (2.3.3) om precies te zijn. Toen ik mijn toestel instelde, kon ik gelijk versie 2.3.4 installeren. Omdat ik versie 2.3.3 niet heb gebruikt weet ik de verschillen niet.
Zoals gezegd wordt een HTC standaard met HTC Sense geleverd. Vanuit mijn Hero-tijdperk heb ik dit altijd een positieve ervaring gevonden en ook in de beginfase met mijn Sensation vond ik de grafische gimmicks wel leuk (3D-effecten). De activatiering (lockscreen) vind ik echt een verbetering. Hierbij kun je 4 apps kiezen die je op je lockscreen wil hebben en door ze in de ring te schuiven activeer je die app gelijk. Ook hiervan bestaan overigens voldoende alternatieven in de Android Market.
De 3D-gimmicks begonnen al snel te vervelen, omdat het langer duurt voordat je het toestel kan gebruiken. Ik heb toen Launcher Pro gedownload en geïnstalleerd (ik had vanuit mijn Hero nog een Pro-account waardoor je de widgets die er bij meegeleverd worden, kunt gebruiken). Omdat er al lange tijd geen updates meer zijn verschenen van Launcher Pro en omdat de launcher haperingen vertoonde ben ik overgestapt op ADW launcher. Ik denk niet dat ik nog terug ga.
Toch is HTC Sense absoluut een van de betere launchers die fabrikanten standaard meeleveren. Ik vind het fijner dan de Touchwiz-interface van Samsung bijvoorbeeld. Je hebt veel vrijheid om je schermen in te delen. Nadeel is, dat het zo diep geïntegreerd zit in het toestel dat het langere tijd duurt voordat updates van Android beschikbaar zullen zijn voor HTC-toestellen. Overigens wist ik dit van te voren, als ik dit niet had gewild had ik moeten wachten op de Galaxy Nexus.
Er is overigens ook door HTC bevestigd dat de nieuwe Android-versie (4.0, a.k.a Ice Cream Sandwich) naar de Sensation zal komen met waarschijnlijk een nieuwe versie van HTC Sense. Als het eenmaal zover is, zal ik dat ook zeker proberen en hier een update erover plaatsen. Wellicht stap ik dan wel weer af van ADW launcher.

11. Prijs
Ik heb het toestel met een abonnement afgesloten bij T-Mobile. Kreeg het toestel er gratis bij. Zie het toestel in de Pricewatch staan voor ¤380,-. Dat zal een maand of 6 geleden wel iets meer zijn geweest. Hij is net iets goedkoper dan de Samsung Galaxy SII op dit moment, dus ik gok dat de prijs redelijk conform de markt is.

12. Conclusie
Ik ben zeer tevreden met dit toestel. Hij is snel, ligt lekker in de hand en is stevig gebouwd. De accuduur is een minder goed punt aan dit toestel. De warmte die de processor produceert is ook niet altijd even prettig.
Mede dankzij de beloofde update naar Android 4.0 denk ik dat ik nog wel een kleine 1,5 jaar vooruit kan met dit toestel.

Heb jij ook een HTC Sensation Zwart?

Reviews door de redactie

Typo in hoofdstuk 10: de Touchwiz interface is niet van Android, maar van Samsung.
Correct. Is aangepast. Dank.
Mijn ervaringen met de HTC Sensation, voor jullie. Foto's volgen nog.

Vragen en/of opmerkingen zijn altijd welkom. Ik zal ze dan proberen te verwerken in de review.
Ik weet niet of ik me vergis maar de front camera van de sensation is een VGA camera 640 x 480 dus 0.3MP ipv de 1.3 MP wat jij heb vermeld. Ook heb ik zelf een HTC Sensation ik heb meteen al een grotere capaciteit batterij erbij gekocht van 1730 mAh en de stock batterij van 1520 mAh gebruik is als backup. Je hebt een goeie review gedaan echt prima!!!
Je hebt helemaal gelijk, dat was een typefout. Het is inderdaad 0.3 MP.