Asus RT-N10U Review

asing 18 december 2011, 351 views

Asus RT-N10U

Pluspunten

• prijs
  • featureset
  • makkelijk te configureren
  • niet "bloated" met extra software

Minpunten

• kort gezegd, de extra functionaliteit mbt de USB printer voldoet niet. Even snel iets afdrukken kan je vergeten, zeker als het meer als 1 pagina is.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb deze router speciaal aangeschaft om de aanwezige USB printerpoort. Dit ter vervanging van een Linksys router.

De doos bevat een voeding, de router zelf, een afneembare antenne, een utp kabel en een CD met de handleidingen en installatiesoftware. Al met al prima in orde.

Het configureren van de router is door Asus heel simpel gemaakt. Zodra je met de browser naar het ip adres van de router gaat kom je in een wizard terecht, welke je door de standaard instelling loodst. Als echte tweaker ga je meteen het advanced menu in, waar de router allerlei instelmogelijkheden heeft. Ik heb een aantal opties ingesteld die nodig waren, en de rest ongemoeid gelaten.

Tot zover de standaard items die je op iedere router kan vinden, en het resultaat stemt tot tevredenheid. Nu het item waarvoor ik de router heb gekocht, het delen van een HP 1005 laserprinter. Met een USB kabel klik je de printer aan de router, waarna in het hoofdmenu van de router de printer wordt genoemd. Op de doos staat dat een beperkt aantal printers wordt ondersteund, maar dat lijkt alleen te gelden voor de all-in-one types. Mijn Mijn 2600C en deze 1005 worden moeiteloos herkend.

Je zou nu denken dat de printer een IP adres krijgt toegewezen, en dat deze vervolgens via \\ip-adres\printer te vinden zou zijn. Zo werkt het echter niet. Er wordt een virtuele USB poort aangemaakt, en je moet daarna een printer op die poort installeren. De CD biedt een uitstekend tooltje hiervoor. Het voordeel is dat je verder geen software hoeft te installeren.

Ik heb het getest op Windows XP en Windows 7 64 bit Ultimate. Helaas valt de router hier door de mand. Het afdrukken van een testpagina duurt een paar minuten, het afdrukken van een 5 pagina's grote PDF heb ik op een gegeven moment maar afgebroken, dat duurde een eeuwigheid en toen had ik nog geen printje. Ergo : deze functie werkt wel (zij het met beperkingen voor AIO printers) maar je moet engelengeduld hebben.

Heb jij ook een Asus RT-N10U?