Netgear Powerline XAVB5004 Review

Ghnuffin 18 december 2011, laatste update op 18 december 2011, 5.036 views

Netgear Powerline XAVB5004

Pluspunten

• Switch heeft laag stroomverbruik (3 a 4W)
  • Werkt out of the box

Minpunten

• Prestaties snelheid via Powerline viel mij tegen

Beheerbaarheid Score: 5
Ik heb deze nu een aantal dagen in huis. In mijn geval heb ik beneden in de meterkast een 1 Gbit NAS en een 100 Mbit router staan. Mijn PC staat echter op zolder, momenteel met een CAT5 kabel verbonden met de router beneden. Om de hoeveelheid snoeren drastisch te beperken was het plan de NAS en router beneden in de meterkast op de switch aan te sluiten (dus 100 Mbit naar 1 Gbit upgrade) en de PC op zolder via Powerline op de switch. Ik had nog geen ervaring met Powerline, maar het snelheidsverlies tussen CAT5 en Powerline vond ik toch behoorlijk teleurstellend (van 185 Mbps naar hoogstens 30 Mbps).
Ik ben dan ook gaan testen met telkens dezelfde opstelling; laptop via Powerline verbonden met de switch waarop router en NAS aangesloten zijn. Vervolgens snelheid NAS -> laptop gaan testen. Ik kwam er al snel achter dat het een enorm verschil maakt welk stopcontact je gebruikt, welke apparaten er nog meer op aangesloten zitten en of er een stekkerdoos tussen zit. Onderstaande resultaten zijn de meest optimale resultaten, dus vanuit een stopcontact waar geen andere apparaten op aangesloten zijn. Ik heb ook getest wat diezelfde laptop via wireless verbinding met de router aan snelheid haalt:

Begane grond
Wireless - 15 Mbps
Powerline zelfde stopcontact - 55 Mps (dus de meest optimale snelheid)
Powerline - 38 tot 42 Mbps

1e verdieping
Wireless - 14 Mps
Powerline - 33 tot 37 Mbps

2e verdieping
CAT5 - 185 Mbps
Wireless - 12 Mbps
Powerline - 36 tot 37 Mbps

In mijn geval zou ik dus op zolder via CAT5 185 Mbps halen, en via Powerline slechts 24 tot 30 Mbps (omdat die op hetzelfde stopcontact zit als mijn PC, monitor, etc.). Dus toch maar besloten om de CAT5 kabel te behouden en goed weg te werken.
Dan nog een energie test gedaan:

Powerline adapter zonder verbinding - 5W
Powerline adapter verbonden- 6W
Switch - 3 a 4W (0,09 KwH per 24 uur)

Voor mijn internet verbinding is de Powerline overigens prima geschikt. Daarbij haal ik altijd dezelfde snelheid, of dat nu via Wireless, CAT5 of Powerline is. Ik heb dan ook slechts een 8 Mbit abonnenement. Ik gebruik nu dus in feite alleen de switch. Die werkt op zich prima, maar achteraf had ik dan beter een goedkoper model kunnen kiezen.

Conclusie: indien je de netgear precies gebruikt zoals in het plaatje van de handleiding aangegeven dan zal je in zijn algemeenheid geen snelheidsverlies ondervinden (tenzij je een razendsnel abonnement hebt). Dus:
  • router (via Powerline) op de switch aansluiten
  • alle interne apparaten via CAT5(e) op de switch aansluiten
  • geen andere apparaten of stekkerdozen aansluiten op hetzelfde stopcontact als waar de Powerline adapter op zit
Als je, zoals ik, de router op de switch wil aansluiten en de PC via Powerline, houdt dan rekening met aanzienlijk snelheidsverlies t.o.v. CAT5(e) bekabeling.

Heb jij ook een Netgear Powerline XAVB5004?

De switch heeft inderdaad een 'priority' poort , maar ik sluit slechts 1 apparaat aan (de nas), dus dat zal het verschil niet maken. Het enige verschil is de connectie van switch naar mijn laptop; via een CAT5 kabel of via het stopcontact. Via CAT5 haal ik snelheden van minimaal 185Mpbs terwijl ik via het stopcontact, zelfs als de switch en de adapter op hetzelfde stopcontact zitten, maximaal 55 Mbps. Op zolder kom ik niet verder dan 37 Mbps.

Zoals ik zei; als je het apparaat gebruikt zoals hij 'bedoeld' is dan zal het voor een doorsnee internetverbinding niet uitmaken; die zal normaliter niet hoger zijn dan die 37 Mbps (of je moet glasvezel hebben of een duur kabelabonnement).
Maar omdat dit een 500Mpbs powerline set is, had ik toch aanzienlijk betere prestaties verwacht.

Volgens mij had ik al getest wat het resultaat is als ik de nas op de router aansluit en de router op de switch. Ik zal het nog eens testen...
Hoe kan het dat jij zulke lage snelheden haalt? Bij hardware.info halen ze zelfs op 50mtr MET storing nog 90 mbit:
Ik heb helaas geen idee. Er valt verder weinig aan te configureren aande adapter, en ook met andere PCs haal ik dezelfde (bedroevende) snelheid. Ik heb geen huisgenoten die de oorzaak zouden kunnen zijn en het huis is redelijk nieuw (1990).
De absolute max haal ik als ik beide op hetzelfde stopcontact aansluit (zonder stekkerdoos), maar dan haal ik nog steeds slechts 55Mbps. Wellicht moet ik hem eens meenemen naar iemand anders en daar testen...
ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij gebruik je het apparaat ook niet goed. jij sluit je nas en router op de switch aan. de switch heeft poorten met verschillende voorrangsniveaus.
de bedoeling van deze set is om de losse adapter te gebruiken voor bij de router, en de switch bij je tv/pc etc.
ik zou graag willen zien of het scheelt als jij dit gaat doen. en dan de nas gewoon op de router. jij denkt dat als je de nas op de switch aansluit, dat je dan sneller de nas kan benaderen. misschien is dit concept niet juist? juist door die poorten met verschillende snelheden/voorrang.

ben benieuwd naar je bevindingen!