Specificaties Radiogestuurde muis en 1.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Performance Mouse MX Review

Titan_Fox 17 december 2011, laatste update op 17 december 2011, 1.232 views

Logitech Performance Mouse MX

Pluspunten

• Degelijke muis
  • Muiswiel instelbaar (traditioneel vs. "free-style")
  • Darkfield Laser-technologie
  • Mooie en ergonomische vormgeving
  • Unity USB ontvanger
  • Handige App-switch Button bij duim
  • DPI instelbaar
  • Kan tijdens opladen via USB kabel als kabelmuis gebruikt worden
  • Accu (1900mAH NiMH AA, meegeleverd) kan vervangen worden
  • Aparte 220v USB-lader
  • Kabels & lader in chic tasje geleverd

Minpunten

• Knoppen "Back" & "Forward" zitten veel te hoog
  • Onhandige "Zoom"-knop
  • DPI wijzigen nogal omslachtig
  • Onnodig grote kartonnen doos (veel onnodig afval)
  • Ondanks functionaliteit wat aan de prijzige kant

Wederom een review van het IT-vosje "Titan_Fox".

Pluspunten :
Degelijk geheel; geen rare geluiden, gekraak of geschraap van onderdelen.

Scroll-wiel kan d.m.v. schakelaartje wisselen tussen de traditionele scroll-functie (met klikjes) en een vrije stand waarmee het wieltje na een ferme zwiep tussen de 10 en 20 seconden blijft doorscrollen. Handig voor grote werkbladen / documenten.

De Darkfield lasertechnologie zorgt ervoor dat je de muis zelfs op glas of op een spiegel zou kunnen gebruiken vanwege de nauwkeurigheid van de laser.

Het design is netjes; het is een elegant ogende muis. Bij de duim is een knop geplaatst die primair als "app-switcher" bedoeld is (wisselen tussen openstaande vensters). Dit werkt erg plezierig.

Wat erg fijn is, is de Unity USB ontvanger. Hiermee kun je tot 6 Logitech apparaten op één ontvanger configureren.

DPI is te configureren op verschillende instellingen; een lage en hoge instelling. Het bereik (voor beiden) ligt tussen de 100 en 1500 DPI. Dit werkt op zich prima (ondanks de wat omslachtige manier van configureren).

Als de accu leeg begint te raken kun je de meegeleverde USB kabel aan je muis prikken zodat deze via je PC wordt opgeladen. Je kunt direct verder gaan met "muizen" (je hebt dan in feite een kabelmuis-). Er wordt een 1900mAH accu meegeleverd (NiMH, AA-size "Penlight") die vervangen kan worden indien deze versleten is. Op een volle accu en flink muizen gaat deze een ruime week mee. Handig is de aparte adapter (220v) die wordt meegeleverd; hier prik je gewoon je USB-kabel in als je computer op dat moment niet aan staat. Alles wordt in een fijne opberg-etui geleverd. Kudo's !

Minpunten :
Een minpunt zijn de "Back" en "Forward" knoppen. Deze zitten veel te hoog. Logitech heeft op de plaats waar deze knoppen hadden moeten zitten een "Zoom" knop geplaatst (die ik niet nodig heb-). Je zit dus geregeld op die "Zoom" knop te drukken terwijl je eigenlijk een pagina terug wilt gaan.

Het laatste punt waar ik niet zo gelukkig mee ben is de manier waarop de DPI-setting gewijzigd moet worden. Hiervoor moet je in SetPoint eerst een knop toewijzen. Ik heb daar uit nood dan maar de "Zoom"-knop voor gebruikt. Je kunt in SetPoint twee waardes instellen; eenmaal de lage setting en eenmaal de hoge setting. Door vervolgens op de betreffende toets te drukken wisselt de muis van DPI setting. De LED-indicatie (er zitten 3 LED's die ook de accu-status weergeven) geeft dan aan welke instelling gekozen is. LED 1+2 = lage setting; LED 2+3 = hoge setting. Al met al veel te omslachtig; ik had liever een knopje aan de onderkant van de muis (naast de "On / Off"-knop) gezien waarmee je tussen hoog en laag kon wisselen. De waardes zou je dan vooraf in SetPoint kunnen instellen.

Conclusie :
Prima muisje. Ik had in eerste instantie helemaal niet in de gaten dat het muiswiel in te stellen was. Heb me daar wel aan zitten ergeren. Afgezien van wat ontwerpfoutjes is het een plezierige muis om mee te werken. Hoewel het een prima product is blijft het met een prijs van rond de ¤ 70 een tikje aan de dure kant.

Tips aan Logitech :
Graag wil ik Logitech enkele aanpassingen aan de hand doen voor hun volgende MX muis;
- Knoppen "Back" en "Forward" zo plaatsen dat deze goed bereikbaar zijn met duim
- Zoom-knop verwijderen (CTRL+ muiswiel = veel sneller!)
- Aparte DPI knop aan onderzijde muis plaatsen die d.m.v. SetPoint te configureren is

Last but not least;
Logitech; gebruik a.u.b. een verpakking die conform de afmeting van de muis is. In de doos waarin de MX Performance muis geleverd wordt passen er wel 5 in ! In mijn ogen een hoop onnodig afval. Het mag best wat compacter allemaal.

Heb jij ook een Logitech Performance Mouse MX?

Als je het knopje onder het scrollwiel indrukt is hij een stuk nauwkeuriger, als je even flink wil doorscrollen is het zeker handig :)
inderdaad, met het klein knopje is de scroller een klikker geworden.
maar ik heb hem al enkele keren bij mensen geinstalleerd en die waren allemaal 1 voor 1 super tevreden

ik vind het tot hiertoe een van de meest prettige muizen!
Ik heb zelf ook de Performance MX en ik ben er enorm tevreden over... Dat muiswiel dat overgevoelig is, dan moet jij wel een speciaal model hebben of heeeeeeel erg hevig 'muizen', ik heb mijn best gedaan, ik krijg dat wiel niet bewogen, hoe hevig ik ook 'muis'. Als je het te snel vind scrollen kan je idd de knop onder de muis indrukken, dan krijg je een gewone scrollmuis. Imo één van de beste uitvindingen in de muiswereld de laatste jaren!

Die instant search knop, welk knopje is dat? Ik heb niet de indruk dat ik die heb...?
*schaam* Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet eens in de gaten had dat het knopje de functie had om de stand van het muiswiel te wijzigen. Had er wel een paar keer op gedrukt maar omdat er niks leek te gebeuren heb ik er daarna niet meer aangezeten.

Volgens de productbeschrijving zou dit knopje ervoor zijn om direct dingen op te zoeken in de search-engine van Internet Explorer.

In ieder geval heel erg bedankt voor de tip; ik pas de review direct aan ! Nu ik de setting heb kunnen wijzigen muist het geheel stukken plezieriger.

Vriendelijke groet,
Titan_Fox

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 17 december 2011 10:19]

Je kan ook adhv Setpoint de toetsen een andere opdracht/toetsencombinatie toewijzen. Mijn zoomknop is bvb Ctrl+T, een nieuw tabblad openen in Chrome
Mooie review, maar ben het niet met je eens wbt. een dpi knop aan de onderkant.
Ik moet zelf regelmatig wisselen tussen hoge precisie en 'gewoon' en vind het dan dus ook veel handiger dat ik dat met de zoom knop kan doen ipv. de muis te moeten optillen en een knop in te drukken.
Verder wat betreft back en forward knoppen. Persoonlijk vind ik deze precies hoog genoeg. Zo kan ik ze niet perongelijk indrukken. Waar ik mij dan wel weer aan stoor is dat deze te ver naar voren zijn geplaatst op de muis. Eigenlijk zou de forward knop moeten zitten waar de backward knop zit en dan de backward knop half onder de ledjes.
Het komtp mij over alsof ze op dit punt vorm boven functie hebben geplaatst (de rand wordt anders namelijk lelijk).

Verder over de kwaliteit van de gliders aan de onderkant van de muis. Deze zijn van plastic en zoals te verwachten slijten deze na een tijdje. Nu zelf de muis alweer een half jaar in gebruik (misschien meer? sinds een maand na introductie iig) en ze zijn vrijwel geheel vlak afgesleten. Je kan dus verwachten na een een jaar hevig gebruik (elke dag 8+ uur) dat je een setje gliders moet kopen :)
Al met al best stevige standaard glide, maar nog steeds zoals gewoonlijk net niet helemaal. Had dan ook graag gezien dat ze gepolijste metalen gliders hadden gebruikt oid.
Als je dit zegt tegen Logitech, krijg je er gewoon gratis thuisgeleverd (indien het product nog in garantie is uiteraard)
Ik heb zelfs al nieuwe glidepads gekregen voor een muis die al anderhalf jaar buiten garantie viel. Wat dat aangaat is Logitech zeker erg coulant.
Ik heb een stoffen muismat; daarop slijten de glidepads amper. De reden om een DPI knop aan de onderkant te plaatsen is simpel; je hoeft deze setting eigenlijk zelden te wijzigen. Omdat er verder eigenlijk geen andere knoppen op zitten die je kunt configureren ben je wel gedwongen om hier de zoomknop voor te gebruiken omdat de overige knoppen al bezet zijn.

Ook vind ik de plaats van het knopje om het muiswiel te veranderen niet zo handig. Knoeit toch een beetje met de vorm en zit toch wat vervelend omdat het nogal uitsteekt.

De locatie van de back en forwardknoppen is veel te hoog; die horen dichter bij de duim te zitten.
Als plus punt draag je aan dat hij 'geen rare geluiden' produceert. Helaas is dit niet het geval! Hij maakt namelijk een zeer hoge irritante piep zodra je hem beweegt. Het is een veel voorkomend probleem bij deze MX serie (zie logitech forum en/of amazon reviews).

Niet iedereen zal dit gepiep horen, maar indien je het wel hoort, zal je er vermoedelijk helemaal gek van worden.