HTC Desire HD Bruin Review

South_Styler 14 december 2011, laatste update op 14 december 2011, 1.019 views

HTC Desire HD Bruin

Pluspunten

• Verbeterd lock-screen
  • handige Taakbeheer app
  • ziet er gelikter uit

Minpunten

• af en toe lijkt HTC Sense 3.0 trager
  • de update lijdt soms tot problemen die er voorheen niet waren

De HTC Desire HD (DHD) heeft afgelopen weekend een update gekregen naar "HTC Sense 3.0". Deze review is geschreven in het kader van deze update. Er zijn nog weinig reviews die hier op in gaan, terwijl dit een belangrijk aspect is van de telefoon - hoe nieuw de update ook is. Deze review zal dan ook dieper ingaan op de nieuwe software en de totale ervaring dan de eerste ervaring die ik met deze telefoon heb.

De update
De update van HTC kwam maandagochtend binnen, de update bedroeg iets meer dan 220 MB en werd verspreid via OTA (over the air). Handmatig kan die gevonden worden bij "Over de telefoon" in het instellingen menu (helemaal onderaan).

Eerste indruk
De eerste indruk is dat Sense 3.0 erg traag is op de DHD. De ring in het lockscreen was erg traag, de action bar wilde niet meer omlaag en scrollen door de homescreens zat vol met lag. Geen goede indruk dus. Na ongeveer tien minuten was dit verholpen en liep de DHD weer als een trein.

Veranderingen ten opzichte van Sense 2.0
Met de snelheid weer optimaal kon ik de wijzigingen zien. Voor de meeste wijzigingen zie bron 1 van Tweakers zelf, omdat niet alle veranderingen op de DHD merkbaar zijn. Het grootste en opvallendste verschil is het lockscreen met de ring. Het werkt heel goed, maar ik ontkom niet aan het feit dat het net een fractie langer duurt. Waar je eerst een balk naar beneden drukte is dat nu in de vorm van een ring, daarnaast kun je vier snelkoppelingen instellen. Deze zijn veranderbaar bij "Aanpassen" --> Weergave aanpassen --> Scherm blokkeren --> Instellingen". Erg handig, in dit menu is ook de achtergrond van het lockscreen te veranderen. Het lockscreen is in ieder geval fijn in gebruik en een daadwerkelijke toevoeging aan de gebruikerservaring.
Wanneer je geen applicatie opent en hem gewoon ontgrendelt met de ring komen de homescreens letterlijk draaiend naar het scherm toe. Een mooie animatie, maar die kost wederom een fractie van een seconde tijd. Het is niet erg, het valt zelfs eventueel uit te zetten volgens sommigen, al heb ik die instelling zelf nog niet gevonden. Het verwisselen van homescreens is ook aangepakt, die er gelikt uit ziet. Bij de HTC Sensation(s) is er een caroussel wanneer je snel door de homescreens gaat, deze is bij de DHD weggelaten. De widgets en snelkoppelingen van Sense 3.0 zien er gelikter uit. Met name het visuele aspect van Sense is aangepakt. Zo ook de weer widget in het lockscreen.
Een fijne toevoeging is bij het "Snel instellen", deze is te vinden bij de action bar. Er is een nieuw icoontje toegevoegd onderaan met het de naam "geheugen gebruik". De naam is merkwaardig, omdat het gaat om het taakbeheer. Opmerkelijk is dat de DHD een RAM geheugen heeft van 768 MB geheugen heeft (bron 2) en er "slechts" 600 MB vrij is. Mogelijk is het resterende werkgeheugen voor Android en HTC Sense zelf. Wanneer je het Totaal Geheugen opent vind je alle toepassingen die actief zijn en die daar uitgezet kunnen worden. Wederom een handige toevoeging, vooral wanneer iemand het idee heeft dat de DHD traag aanvoelt.
De laatste wijziging die mij echt opvalt is in de Android Market. HTC heeft hier tabbladen aan toegevoegd waarin ze je suggesties doen voor applicaties met hun aanbeveling. Hier zijn zowel gratis als betaalde apps te vinden. Ik zelf gebruik het weinig en kan er daarom geen uitgebreid oordeel over te vellen. Het is wel handig voor een beginnend gebruiker.
Er zijn door mede gebruikers ook andere voordelen naar voren gebracht. Zo heb ik gelezen op Androidworld.nl dat de batterijduur is toegenomen en bij sommigen de GPS beter werkt. Ik zelf heb dit niet gemerkt en kan hier dan ook niet over oordelen.
Al met al werkt Sense 3.0 snel, het ziet er gelikter uit en kent meerdere, goede toevoegingen. Er zijn echter ook kantaantekeningen.

Problematiek
De update liep bij mij echter niet vlekkeloos. DE DHD startte gewoon op en er leek niets aan de hand, echter was dit wel het geval. Ik had geen internet meer, geen 3G of niets. Het probleem is dat APN was gewist, in het Nederlands op de DHD heet dit "Namen Toegangspunt" en dan heeft de DHD geen netwerk meer.
Naast mijn netwerkprobleem zijn er ook andere problemen geconstateerd, zoals bijvoorbeeld het de GPS, spontaan rebooten, het vragen van de PIN-code en andere problematiek (zie het forum en het forum op Androidworld.nl en bijvoorbeeld Vodafone). De update is dus helaas niet voor iedereen vlekkeloos verlopen.

Oplossingen voor de problemen
Ik heb zelf een abonnement bij Vodafone en ik vond mijn oplossing in hun forum (bron 3). Helaas waren daarmee de problemen nog niet verholpen, ik had nog geen 3G verbinding. Door de standaard instellingen van APN terug te zetten was het verholpen. De andere problemen die mede gebruikers hebben gehad heb ik zelf niet, daarom verwijs ik ook voor andere problemen naar de verschillende forums. Daar zijn ook de echte experts :) . De problemen zorgen wel voor ergernis en dat is jammer.

Eindconclusie
Het vernieuwde Sense 3.0 brengt een gelikter GUI met zich mee en extra functionaliteit. Naar mijn mening was de visuele presentatie van Sense 2.0 al goed, dus de visuele presentatie voegt voor mij niets toe. Daarnaast heb ik het idee dat de visuele presentatie het toestel een fractie van een seconde vertraagt om de animaties te tonen. De extra functionaliteit is met name, vind ik persoonlijk, het lockscreen en de Taakbeheer-app. Het lockscreen is - zoals valt te verwachten van HTC - geheel in te stellen naar de eigen voorkeur en heeft vier bijzonder snelle snelkoppelingen. De taakbeheer-app stelt de gebruiker in staat verschillende, lopende processen uit te schakelen wat soms erg handig kan zijn. Al met al heeft de update zeker meerwaarde.
Het verkrijgen van diezelfde update is echter niet voor iedereen zonder problemen. Er zijn verschillende problemen aangekaart waaronder netwerkproblemen. Iets wat erg vervelend is, maar wanneer het is opgelost is het snel vergeten.
De DHD gaat er met de update wel op vooruit naar mijn mening zonder ergens concessies te moeten doen.

Bronnen
1 http://tweakers.net/revie...len-sense-30-en-apps.html
2 http://tweakers.net/revie...oot-specs-en-prijzen.html
3 http://forum.vodafone.nl/...-Desire-HD/m-p/10807#M982

• HTC Sense 3.0

Heb jij ook een HTC Desire HD Bruin?

Goede beschrijving van de update van Sense 3.0 ! Ik heb precies het zelfde meegemaakt zoals jou met het netwerk probleem. Toen ik werd gebeld, liep de telefonie applicatie zelfs vast. Een reboot heeft dit gelukkig verholpen. Tot nu toe geen problemen hier mee gehad.

Ik ben er verder wel erg tevreden mee! De telefoon voelt nu net even iets sneller en 'snappier' aan dan voorheen met sense 2.0. En wat meer eye-candy natuurlijk :Y)
Na het rebooten van de telefoon loste bij mij het probleem zich vanzelf op. Tot nu toe geen last gehad van de telefoon applicatie.. Even afkloppen..

EDIT: zinsbouw was niet helemaal lekker.

[Reactie gewijzigd door Bart_GR op 14 december 2011 12:15]

Ik mis screenshots, dat is eenvoudig te maken met Sense 3.0.

Gewoon powerknop en home knop tegelijk in duwen. Dat leest sowieso wat fijnere in een review.
Bedankt voor de goede tip, wanneer de optie het fatsoenlijk doet zal ik die erin verwerken.
Bedankt voor de heads up!
Net gedaan, en werkt direct als een tierelier! Hij loopt retesnel.
Dus geen klachten, heb ook vodafone.

Bedankt HTC, dat jullie deze ook nog eventjes Sence 3.0 meegaven.
Ik voel me weer een beetje part of the HTC family nu.

Trouwens, die screenshot tip? Werkt niet.
Power en Home tegelijk, is geen optie.
De telefonie-applicatie loopt bij mij sinds kort ook vast, al weet ik niet zeker of dat aan de update is te wijten. Hoe heb je dat zelf opgelost?
De optie om screenshots te maken deed het bij mij ook, daarom is die buiten de review gebleven.