Specificaties Socket AM2 met NVIDIA nForce 590 SLI chipset - Bekijk alle specificaties

MSI K9N Diamond Review

Klaas van der Heide 5 maart 2010, laatste update op 7 mei 2010, 1.148 views

MSI K9N Diamond

Pluspunten

• Goed bord met alles er op en er aan wat de 590 chipset te bieden heeft.
  • Dual gigabit lan, firewire, usb2.0 etc.
  • Toen ik het board kocht voor 103 euro de beste keuze voor deze chipset.
  • Goede koeling van de chipset met een actief ventilatorje.

Minpunten

• MSI wireless kaart past niet in het daarvoor ontworpen wireless slot
  • Ondanks de chipset kan er geen Phenom op ( ook geen Phenom II) hetgeen op mijn asus M2NWS met dezelfde chipset probleemloos kan. Bios te klein volgens MSI

Layout Score: 3
Bij een upgrade van mij Asus SLI premium systeem socket 939 naar een Am2 board heb ik natuurlijk eerst weer gekeken naar een asus board met de 590 chipset. Deze waren echter allemaal zo'n 50 euro duurder dan dit bord dat ik voor 103 euro kan scoren bij 4launch. Nu kost het board rond de 150 euro en zou ik voor een Asus hebben gekozen. Maar 103 euro was een hele nette prijs ;)

Mijn vorige ervaringen met MSI waren minder goed dan mijn ervaringen met Asus. Een k7T turbo raid overleed aan opgezwollen condensatoren. Mijn K8N platinum wilde naar 1 jaar gebruik niet meer opstarten. Toch de gok maar gewaagd want MSI geeft wel 3 jaar garantie :*)

De reden om dit bord te nemen was de chipset en de on board gemonteerd creative soundchip. Na de soundstorm chip op mijn asus socket A board toch weer eens een fatsoenlijke on board sound chip maar daarover later meer.

Software section:

Ik gebruik het bord in dual boot met XP MCE 2005 en Vista Ultimate64. De installatie van XP MCE verliep zonder problemen. Alle drivers voor XP worden meegeleverd op de CD. Deze in de dvd speler en alles verliep vlekkeloos.
De sound chip wordt geinstalleerd onder XP MCE als Sounblaster Audigy en doet het perfect. De sata300 staan als ide onder de hardware.
De installatie van Vista64 was ook probleemloos alleen de Soundblaster werd niet direct herkend. MSI levert op de site wel de driver voor Vista32 maar niet voor Vista64. Dus deze maar bij creative, toen nog gratis :+ nu betaald, gehaald waarna ook onder Vista64 alle hardware probleemloos werkt.

Systeem:

Mijn systeem ziet er als volgt uit. Ik gebruik een Asus 7900GT als PCI-e kaart. Omdat het bord ook SLI kan levert MSI netjes een SLI brug mee. Mooi voor de toekomst.
In systeem zitten 2 dvd spelers waarvan 1 ook kan branden van het merk LG. Deze zitten aangesloten op de enige IDE aansluiting. Ik vind 1 aansluiting voor IDE persoonlijk te weinig. Dit is echter een chipset beperking die op elk AM2 bord met Nforce chip zit.
Op de 6 sata300 aansluitingen zitten 4 schijven. 2 van seagate 320 Gb 16mb cache en 2 van WD 250 Gb 8 Mb cache. Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat mijn seagates sneller waren op het Asus bord maar goed meetbaar is het verschil niet te zien.
Vanwege MCE zit er natuurlijk ook een Hauppage tv radio kaart in het systeem. Na het geklooi met de ATI All in Wonders een verademing onder MCE. Want ATI laat je onder vista mooi in de kou staan.
In het systeem zit ook nog een wireless lan kaart die ik over gehouden heb van mijn K8N platinum. Een kaart van MSI dus. Nu heeft dit bord dezelfde oranje PCI dan de K8N heeft echter de kaart past er niet in. In het verlenge van het PCI slot zit een elco die in de weg zit bij het erin drukkken van de kaart. Een misser eerste klas van MSI. Dus de hauppage kaart zit in dit slot en de wireless in het slot er naast. Alles werkt prima maar toch waarom geeft MSI dan aan dat dit slot speciaal voor deze kaart is en past de kaart niet.

Layout van het board:

De IDE en floppy zitten daar waar ze moeten zitten aan de rand van het bord en niet aan de zijkant zodat er geen langere floppykabel nodig is.

De voeding zit er naast. In mijn stacker geen probleem maar in mijn vorige AOPEN HQ bigtower zou dat weer problemen hebben gegeven. Zie ook mijn review van deze kast http://tweakers.net/price...08A-(ATX-300W-Blauw).html . De voeding komt daar onder de harddisk tray en dan is er niet veel plaats. :(

De sata300 aansluitingen zitten netjes aan de rand bij elkaar. De afleesbaarheid van deze aansluitingen op het bord kunnen beter maar goed eenmaal aangesloten maakt het niet veel uit.

De usb en 1394 aansluitingen zitten aan de zijrand van het bord en kunnen goed afgelezen worden. Omdat de stacker ook front usb, 1394 en audio heeft heb ik daar alles op zitten. Prima geplaatst dus.

De koeling van dit bord gebeurt met koperachtige koelblokken die verbonden zijn met heat pipes. Op dit koelblok zit een verticaal geplaats ventilatortje waarvan ik de levensduur niet hoog acht. Maar hij doet het nog na 4 maanden en is nog stil dus even afwachten. Wel raar dat MSI er in het dual core center er niet voor heeft gezorg dat het toerental van deze fan te zien is. Men heeft blijkbaar meer vertrouwen als ik of de fan zit er voor de show op.

De proc koeler kan probleemloos gemonteerd worden op mijn 5600+ als je tenmiste de standaard koeler gebruikt. Mijn coolermaster Suluro met heatpipes raakt de rand van de bevestiging was ik minder goed acht dus deze maar niet er op gezet en lekker op mijn asus bord laten zitten waar het wel probleemloos gaat. Minder dus in vergelijk met 939.

Het bord heeft nog de oude type elco's. Gezien mijn ervaring in het verleden niet zo positief. Tijd zal het leren of deze ook uitvallen. Gelukkig geeft MSI wel 3 jaar garantie ;)

Stabiliteit:

Onder Vista64 draait het systeem perfect stabiel met 4 Gb geheugen scoor ik 5,3. Onder XP MCE was het systeem ook perfect stabiel met 2 Gb Chaintech apogee pc6400. Ik heb er echter 2 Gb Twinmos PC6400 bijgezet en nu is XP MCE minder stabiel geworden. Af en toe loop IE gewoon vast en wordt het systeem stroperig. Denk dat er binnenkort toch maar 2 Gb van Chaintech naast komt en als dat helpt zal ik dat zeker melden. Wel vreemd want beide merken worden wel ondersteund.

Eindoordeel:

Fijn bord dat makkelijk is in te bouwen. Snelheid is ruim voldoende. Wie meer wel kan met dual core center aan de slag om te overklokken.

Het niet kunnen monteren van een MSI netwerkkaart noem ik een misser. Wel een aanrader dit bord mits de prijs die je betaald gelijk is aan de mijne. Voor de huidige prijs die rond de 150 euro ligt zou ik gaan voor een Asus bord. De keuze kan dan de Asus M2N32-WS, nForce 590 of Asus M2N32-SLI Premium Vista Edition die 100% vista compatible zou moeten zijn. De prijs ligt nu op een gelijkwaardig nivo als dit MSI bord.

Update 5-3-10: Bord draait nu met Windows 7. Geluidskaart werd goed herkent. Heb er de X2 6400+ nu op zitten. Helaas laat MSI zijn gebruikers in de kou staan. Elk ander bord met de 590 chipset van andere fabrikanten kunnen na een update ook de phenom aan. Dit bord helaas niet. MIjn eindoordeel voor de ondersteuning is daarom verlaag naar redelijk.

Condensatoren zijn nog steeds OK. Dat heeft MSI dus wel opgelost

Heb jij ook een MSI K9N Diamond?

Die condensatoren zou ik me ook niet te druk over maken. Die dingen op de K7T waren gewoon ruk, tegenwoordig zijn ook de niet solid-condensatoren prima in gebruik. Alleen zit de angst er natuurlijk een beetje in, waardoor alle fabrikanten nu marketen met solidcaps om de kwaliteit te laten zien. Maar ook als je die dingen niet hebt kun je een prima stabiel bord hebben hoor.
Hallo,waar heb je dat chaintech geheugen gekocht ik kan het nergens kopen,groet johan