Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX518 Review

wwwhizz 15 augustus 2007, 746 views

Logitech MX518

Pluspunten

• Ergonomie
  • Positie knoppen
  • Gewicht
  • Precisie
  • Veel knoppen

Minpunten

• Vettig worden
  • Software
  • Alleen voor rechtshandigen

De muis vind ik er mooi uit zien, maar ook weer niet te opvallend. De knoppen zitten op fijne plekken en de bolling ligt lekker in de had. De software is van logitech zelf, en ziet er derhalve niet uit. Praktisch is de software ook niet want je zit soms nogal een tijdje te zoeken. Ook is het nogal een grote download.
De muis is stevig en ligt lekker in de hand. Met de plus en de min kun je standaard on-the-fly je dpi instellen, al heb ik die zelf het liefst op het hooste staan, zodat ik de knoppen kan gebruiken om te scrollen. De muis is hardstikke fijn voor gamers. Helaas heeft de muis wel de neigin af en toe een beetje vettig te worden van je vingers. Ik hoorde sommige mensen zeggen dat het gewicht hen tegenviel, maar dat vind ik reuze meevallen :)

Heb jij ook een Logitech MX518?

Ik heb deze muis ook sinds twee weken, bij Mediamarkt voor 49,95 gekocht, kon niet wachten, vandaar de prijs. Ik had de voorloper ook in mijn bezit namelijk de MX510. Dit was al een supermuis, geweldig in games, echt niet te gebruiken voor vrienden die ook eens wilden gamen }> tis wel wat anders dan een Pilot Mouse van Logitech... Maar de prijs was er toen ook naar, 47.50 Euro. Na twee jaar trouwe dienst nu de MX518.

De DPI instellingen heb ik nog niet in games getest, wel gebruik ik de hoge DPI voor spellen als F.E.A.R. en 800DPI instelling voor rpg's en Windows, eigenlijk de rest dus. De optie is fijn, en in te stellen in hoe jij het wilt. De software draait op de achtergrond en neemt gemiddeld 12MB van je geheugen in beslag, meer dan mijn Firewall (Ashampoo Free) dit doet. Beetje jammer maar het zij zo. Helaas mis ik nu de optie omlaag te scrollen via de plus- en min-knopjes boven en onder het scrollwheel. In Windows werkt dit gewoon als meer of minder DPI, ik zal weer vaker moeten scrollen, dus scrollen per 6 regels ingesteld in opties. De aanwijzersnelheid staat op 60% en de versnelling op laag, games doen de eigen instellingen qua deze twee, de DPI regel ik on-the-fly.

Qua robuustheid ben ik zeer te spreken over mijn oude MX510 en aangezien mijn oude muis nu in de doos van mijn MX518 zit (past precies, hij is identiek) ga ik zeker uit van 2 jaar gamen zonder muisproblemen. De muis is echt precies hetzelfde, alleen de kleur is anders. Een handige rustplaats voor je duim is heerlijk, en geeft ook meer controle over je bewegingen. Je duim wordt niet moe na een tijdje muisen. Handige knopjes bij je duim geven de optie in je browser (helaas nog niet in Safari) naar een vorig of volgende pagina te gaan. In Opera geef ik zelf de voorkeur aan Mouse gestures, echter deze optie doe ik toch met de knopjes, net ff sneller.

Het geluid van het verschuiven is minimaal dankzij een degelijke constructie en het materiaal dat gebruikt wordt. Tevens scheelt de versnelling in de afstand die je muis moet afleggen om je cursor goed te plaatsen. Je kan een snel rukje naar links of rechts geven en je cursor schiet als een raket naar zijn doel, als jij stopt, dan stopt de cursor ook!

De voetjes glijden eenvoudig over mijn vurenhouten gelakte tafel en maakt geen fouten, ook op de Belkin Glow Mouse Pad (harde zwarte plastiken ondergrond) is de muis fenomenaal te bedienen, en maakt geen fouten. In F.E.A.R. draai je je in een fractie van een seconde precies 180 te draaien, en als de vijand op 160 staat heb je hem zo scherp in je vizier. De muis is echt snel en overtuigt in alle spellen waar raak geschoten moet worden.

De nieuwe kleuren Zilver/Zwart/Oranje (oranje is waarschijnlijk retro) en vreemde paint voor de Zilververf die gebruikt is, maken de muis er massief uitzien. Het gewicht daarentegen is redelijk laag, maar dat is slecht een persoonlijk verhaal. Het is jammer dat Logitech haar logo boven op de muis niet replaceable heeft gemaakt, zo een ander logo inleggen dat iets zwaarder is. De kabel is redelijk stug al zal deze wanneer dit eenzelfde kwaliteit is als mijn oude MX510 na een paar weken al wat vriendelijker rusten op de tafel. Nu zie ik nog een gedeelte wat omhoog steken. Wel ideaal blijft het eerste gedeelte van de staart, die blijft goed voor de muis uitsteken zodat deze niet in de weg gaat liggen als je snel omhoog muist.

De muis wordt inderdaad wat vettig maar dat is makkelijk te verwijderen, het voordeel is wel dat je muis nooit 'echt' vuil gaat worden. Het glanzende ontwerp slaat geen vuil op, schoonvegen = schoonvegen. Het zwarte gedeelte zal na twee jaar enige slijtage vertonen op plekken waar je je duim vaak krachtiger tegen de muis duwt. Dit was namelijk ook het geval bij mijn MX510 en het materiaal is identiek. Vies wordt het echter niet, het lijkt wel een soort organische coating maar voelt zacht en niet-levend aan.

Er wordt wel geklaagt over wat vuil onder de muisknopen zelf, dit was ook bij mij het geval. Er zijn kleine kiertjes waar je zweet, as en dwarrelende stofdeeltjes makkelijk in terecht komen. Bij elk klikje wordt dit ene beetje samen geperst, na een half jaar voor viezerts en een jaar voor de schonere mensch zal je een naald moeten pakken en deze even er tussen moeten pielen, blazen zal niet helpen. Het nadeel van het vuil is dat je iets harder moet klikken en het soms lijkt alsof je twee keer klikt qua geluid, maar het is zo verholpen.

Al met al ben ik tevreden als gamer en internet gebruiker, in beide presteert de muis zeer goed. Wanneer ik bij andere mensen een muis ter hande neem is dit in 100% van de gevallen een negatieve ervaring geweest. Zelfs na het persoonlijk veranderen van instellingen weet geen van de gebruikte muizen beter te overtuigen dan de MX518.

Twee jaar lang 2.- per maand opzij leggen en je hebt eeuwig geluk. Je muis jaagt iedereen de hoeken in, de prijs is het meer dan waard.
Misschien een idee om je hele verhaal ook even toe te voegen als losse review ipv een comment? :+

[Reactie gewijzigd door ExPlanE op 16 augustus 2007 12:56]

Wooow ja zou ik inderdaad wel doen ja :o