Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

Hieronymus 13 augustus 2007, 1.347 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Precisie
  • Koordje(bekleed met nylon, erg handig!)

Minpunten

• Setpoint
  • Scrollwiel maakt vrij veel geluid.
  • In het laserbehuizinkje, kan zich stof verzamelen.

Voorwoord.

Tja, een echte gamersmuis, zo wordt de g5 geprofileerd. Ik vond het wel een interessante muis, die g5, zo met die roest finish, veel fijner dan de rare mx518 print, waar je alleen maar de kriebels krijgt of er niet écht een deuk in zit. :+ Ik dus de muis gehaald bij de mediamarkt, waar ik overigens twijfelde tussen een Razer Copperhead en de g5. Het is de g5 geworden. En waarom? Nou simpel, er moeten/moesten nog meer mensen achter deze computer, en ík had al problemen om aan de muis te wennen, laat staan familie, die er sporadisch achter zit.

Ergonomie.

Zoals ik al zei is de ergonomie ronduit geweldig. De zijkant is bekleed met een soort van rubber, wat geweldig aanvoelt, niet slipt, en na langdurig gebruik ook m'n vingers niet geirriteerd aan laat voelen, top dus!

Functionaliteit.

Tja, ik vind de muis ronduit geweldig om te gamen. Velen klagen over het feit dat de g5 maar 1 knop aan de zijkant heeft. Dat vind ik dus erg fijn, kan ik tenminste niet misdrukken in het heetst van de strijd, als ik bijvoorbeeld binnen 0.2 seconden nog moet selfkillen, om geen fullspawn te hebben. :+ Ook geeft het scrollwiel lekker veel feedback, en gaan de dpi-knopjes erg stroef, wat erg fijn is, ik wil natuurlijk niet een 2.5x zo snelle muis hebben, als ik dat net niet kan gebruiken. :)

Precisie.

Tja, de precisie is toch waar veel mensen over vallen, laser zou slecht zijn, en optisch veel beter. Ware het niet dat ik precies op de max van de precisie-curve zit van de g5(zo'n 1.5 m/s, afaik, ik zat er iig vrij dichtbij).

Vormgeving en bouwkwaliteit.

Zoals al te lezen is bij ergonomie ben ik zeer te spreken over de materiaalkeuze. Het eerder genoemde 'rubber' is ronduit fantastisch, en de bovenkant is ook van relatief stroef kunstof gemaakt. Het scrollwieltje is ook erg stroef, en gelukkig ook erg stevig, maar dat moet ook wel gezien de rare fratsen die je met 't ding kan uithalen(opzij bewegen ed, erg fijn in firefox, werkt erg goed om tabbladen te wisselen) Ook is het display achtige stukje(dat voor de dpi) erg krasvast en kei hard. De enige slijtage die na meer dan een jaar intensief gebruik te zien is, is dat het logitech logo íets vervaagd is.

Drivers en ondersteuning.

Tja, dit is toch wel het minste van de muis, en imo van alle logitech producten. Setpoint(software van Logitech) is en blijft gewoon ranzig, ik had het liefst gezien dat ze gewoon een simpele windows stijl hadden genomen, in plaats van(zo lijkt het) 3 op elkaar geplakte jpg's. Verder werkt het wel, maar vindt mijn Setpoint nooit updates, nu weet ik niet of die er zijn of niet(het werkt immers vrij goed, voor die 1 of 2 keer dat je in het progsel komt), maar het zou toch wel in beide gevallen slordig zijn.
Wat ik écht jammer vind is dat Setpoint niet zoekt op firmware updates, dit moet dus handmatig gebeuren.

Prijs.

Tja, de prijs is hoog, maar ja, alles met de 'gamers'tag is duur. Niet?
Als ik nu in de priwatch kijk zie ik 'm voor 47 euro staan, dat is wat minder dan de 70 die ik ervoor betaalde... ;) Al met al niet echt iets om spijt van te hebben, ik zit nl. vaak achter mijn computer. :)

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

In het laserbehuizinkje, kan zich stof verzamelen.

Eh, volgens mij is dit met (bijna) iedere muis.
True, maar dan nog vind ik dit een minpunt, er moet voor een relatief top of the range muis toch wel iets op te verzinnen zijn?
Weet niet, maar stel je zou er plastic o.i.d. voor doen is je laser minder nauwkeurig.

Ik doe om de maand even met een pincet haartjes of stof weghalen (zodra ik er last van krijg)

Setpoint installeer ik overigens zoiezo nooit. :P
elk soort van scherm voor die behuizing werkt tegen, je hebt altijd iets van lichtbreking daardoor en het kan krassen krijgen
Ik zeg toch niet dat er een scherm voor moet? Al doen ze er een gepromoveerde wattenstaaf bij, ik vind dat je er toch wel even op gewezen mag worden dat je het wel eens schoon moet maken/blazen.
Je kunt ook je bureau afstoffen _/-\o_

Nette review!
Heb hem nu een jaar, totaal geen last van stof
Ik heb ook een Razor Diamondback en ik merk toch duidelijk dat Laser de superieure technologie is ten opzichte van Optisch, dat merk je ook meteen aan de prijs.
Optisch gaat een stuk minder soepel en wil nog wel eens wegspringen, bij laser nog nooit gehad.

De mensen die zeggen dat laser slechts is hebben

1. Een Trust lasermuis van 2 tientjes en denken dan te weten hoe alles zit, ipv even een echte goede lasermuis te proberen zoals de G serie (net zoals een Blu-Ray speler van ¤100 op dit moment zeer crappy zou zijn)
2. Hebben wat ze noemen Cognitieve disonantie : ze willen geen geld uitgeven of hebben net een muis gekocht, en proberen zichzelf beter te voelen door zich voor te houden dat laser slecht is.

Met een G5 vele malen in BF2 goede teams verslagen, in SOF2 hele ruimtes leeg geveegd, ook op me mindere dagen, puur omdat de muis gewoon perfect een geheel met de persoon is die hem bestuurd, en dat is net die paar tiende van secondes die jouw beter maken dan andere spelers.
Jij bent ook zeker van jezelf, zeg :9

[Reactie gewijzigd door Spider-sting op 13 augustus 2007 14:45]

Heb zelf de 2 duimknops uitvoering. Had altijd een Mx500 en kan die extra knop niet missen.
Verder vind ik dat setpoint ook niet zo problematisch. Vind het juist wel erg handig dat je een knop zelf een functie kan geven (PgUp en PgDn bijvoorbeeld gekoppeld aan muisknop links- en rechtsom kantelen, Delete aan duimknop 1, Home aan duimknop 2). Knoppen die ik daarna weer bind aan bijvoorbeeld weaponswitch, reload, medpack, enter vehicle etc. in games...
Stofophoping geen last van. Zoals BenjaminX2 al aangaf, gewoon zorgen dat die stof zich niet kan ophopen... beetje schoonmaken af en toe.

Verder heb ik je niet gehoord over de gewichtjes die je in die cartridge kan doen voor afstellen van perfecte 'feel' van de muis... leuke functionaliteit, al gebruik je dat in principe ook maar 1 keer ;)
De gewichtjes gebruik ik niet, die ben ik idd gladjes vergeten, ik zal het toevoegen als ik weer zin heb. :+
Ik heb deze muis ook al een tijdje, werkt echt top moet k zeggen, maar sinds vandaag merk ik dat ik m'n "weight cardridge", oftewel dat schijfje waar de gewichtjes inkunnen er niet meer uit krijg... meer mensen die daar last van hebben (gehad) ?

--WHOOPS-- laat maar, ff een paar harde tikken ertegen en hij komt er met moeite uit. Had 'm volgeduwd met 4,5 grammetjes, maar een uitstekend rubbertje bleek de boosdoener te zijn.

[Reactie gewijzigd door m0rdex op 12 september 2007 20:27]