Sony Vaio VGN-FZ11S Review

Ponzi 12 augustus 2007, 3.063 views

Sony Vaio VGN-FZ11S

Pluspunten

• Snelle processor
  • Voldoende geheugen
  • Mooi design
  • Zeer goed beeldscherm
  • Snel en flexibel
  • Lage geluidsproductie
  • Veel connectie-mogelijkheden (WLAN, Bluetooth, ...)

Minpunten

• Veel 'prul'-software voorgeïnstalleerd

Als toekomstig kot-student ben je natuurlijk ‘verplicht’ ook een PC of laptop op je kot te hebben. Na een zoektocht van een kleine maand viel mijn oog op de Sony FZ-reeks. Niet enkel omwille van de mooie specificaties, maar ook omdat ik tijdens mijn vakantiejob al twee jaar met een Vaio werk.

De aankoop van mijn eerste laptop zal ik wel nooit vergeten, dat is zeker. Sony verraste me niet enkel met een super-laptop, maar ook met een hele hoop problemen in het begin. Ik had gekozen om de laptop niet in een webshop te kopen, maar gewoon via het dichtstbijzijnde Sony Center. Dit omdat ik dan zeker was van een zeer goede garantie en service na verkoop. Na op het internet heel wat te hebben gelezen en een kijkje te zijn gaan nemen in het Sony Center, besloot ik voor de Vaio FZ11S te gaan. Je zal zeggen dat een student genoeg heeft met een FZ11E, maar ik zou graag de laptop een aantal jaar behouden (ongeveer vijf jaar gebruiken). Een dag later stond ik met een big smile in de winkel met een zopas gekochte Vaio.

Tot zover het ‘goede nieuws’. Na een lange dag vakantiewerk kon ik ’s avonds eindelijk het beestje uitpakken en aan een test onderwerpen. Maar? Wat zag mijn lodderig oog daar? Was dat een niet-werkende pixel? Inderdaad, er zat een dode, blauwe pixel op het scherm. Natuurlijk belde ik meteen naar de winkel terug. Ik had al gehoord over de moeilijke service van Sony, maar het was geen enkel probleem: na het weekend kon ik een nieuwe gaan halen.

Maandag stond mijn vaderlief dus opnieuw in de winkel en kreeg een nieuwe doos onder de arm geschoven. Mijn geluk kon niet op. Na een weekend lang wachten kon ik hem nu eindelijk uitgebreid uitproberen. Althans, dat dacht ik toch… wat kwam ik daar in het midden van het scherm tegen? Inderdaad, een dode, rode pixel. Met vrees in het hart gingen we de laptop opnieuw ruilen, natuurlijk. Wie heeft er nu iets aan een nieuwe PC met een dode pixel? Je gaat je er alleen maar aan ergeren.

Een dag later hebben we serieus ons best moeten doen om een nieuwe laptop mee te krijgen omdat er ‘maar’ één pixel kapot was. Sony vervangt immers pas vanaf drie kapotte pixels. Uiteindelijk kregen we toch een nieuwe mee omdat het een rode pixel was. (Volgens de verkoper zijn rode pixels écht kapot en blauwe tijdelijk)

We waren bijna een week na de aankoop van mijn eerste FZ11S, maar uiteindelijk had ik dan toch een werkende versie staan. Alles perfect in orde, alsof het beestje heel zijn leven niets anders had gedaan. Op geen enkel moment heb ik al een hapering weten te bespeuren, zelfs niet toen ik drie programma’s tegelijk aan het installeren was, downloadde, een film aan het branden was en bestanden via het netwerk kopieerde. Ongelooflijk snel machinetje. De prestaties zijn echt super.

Over de beeldkwaliteit en het scherm ben ik énorm te spreken. Nog nooit heb ik zo’n goed scherm (op een laptop) gezien. Heldere, natuurlijke, warme kleuren. Alsof je naar een levensecht iets zit te kijken. Bij beeldkwaliteit zal ik ook de webcam maar in één adem noemen, hoewel ik die maar zelden zal gebruiken. Mocht je graag een goede webcam erbij hebben: deze Sony heeft er zo eentje. Scherp beeld, geen haperingen, mooie kleuren, wat je maar wilt.

De bouwkwaliteit ziet er ook zeer goed uit (tot dusver). Enige minpuntje vind ik een klein beetje de mousepad, zoals wel vaker gemeld. De linkerknop voelt een beetje ‘flauwtjes’ aan en staat ook wat lager, precies. Het toetsenbord valt reuze mee en typt snel en vlot. Enkel mijn backspace-knop maakt een beetje een ‘schurend’, schuivend geluid. Echter niets ergs.

De warmte en geluid valt ook goed mee. Hoewel de FZ11S snel warm wordt, maakt hij bijna geen geluid. Ik hoor de harde schijf zelfs meer ‘ratelen’ dan de fan draaien. (Niets storend trouwens de HD, gewoon een lichtjes getik) De stroomblok daarentegen wordt wel verdraaid warm, hoewel ik de indruk heb dat het begint te minderen. Het lijkt wel alsof hij bij het eerste gebruik enorm warm wordt en daarna niet meer.
Over geluid gesproken: de interne speakers vallen ook zeer goed mee. Ze zijn natuurlijk niet te vergelijken met mijn Philips surround system, maar dat kan natuurlijk ook niet. Ze hebben een redelijk goede geluidskwaliteit.

Over mobiliteit en accuduur kan ik kort zijn: de accu steekt er bij mij (nog) niet in. Waarschijnlijk zal ik die niet nodig hebben, dus laat ik hem braafjes in de doos steken. De laptop is uiteraard wel goed draagbaar en licht.
De WLAN en Bluetooth werken trouwens ook zeer goed. Het draadloos internet weet zelfs signalen op te pikken waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Ook kon mijn PDA onmiddellijk communiceren via de Bluetooth-poort (tip: Windows Mobile Apparaatcentrum installeren).

Prijs-kwaliteit is het natuurlijk een goed apparaat. Dat is mijn mening toch alleszins. Ik kan de FZ11S namelijk aan iedereen aanraden. Een zeer goede aankoop waar ik nog heel lang plezier van zal hebben !

Mochten jullie nog vragen hebben of zou er iets niet duidelijk zijn: fire away ! Dit is namelijk mijn eerste review. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-FZ11S?

Congrats met je mooie Vaio en bedankt voor je nette review Ponzi !!

Ik denk dat je batterij de eerste keer tamelijk leeg was waardoor je adapter zo warm werd, maar zelfs als het weer gebeurt hoef je je volgens mij geen zorgen te maken; alle laptops die ik tot nu toe gehad heb hadden een adapter die vaak erg warm werd (zeg maar gerust heet!) en geen enkele heeft het ooit begeven (ik doe ongeveer drie jaar met een laptop), dus ik denk dat het gewoon zo hoort.

Wat je backspace toets betreft; toen ik m'n FZ net had 'kraakten' er een aantal toetsen bij het indrukken, maar dit is inmiddels helemaal over. Denk dat het nieuwigheid is ofzo (heb dit nog nooit eerder met een toetsenbord meegemaakt trouwens).

Word je azerty toetsenbord goed ondersteund trouwens? De Nederlandse qwerty niet namelijk...

Ik ga over een maandje of anderhalf m'n eigen review wat bijwerken en zal dan ook wat foto's van de binnenkant plaatsen btw, dus mocht je nieuwsgierig zijn.... ;)

[Reactie gewijzigd door Storm316 op 12 augustus 2007 20:58]

Dankje Storm ! Ik heb trouwens ook veel opgestoken van jouw review en de informatie die je in het forum plaatste.

Over de adapter: zoals vermeld in de review steekt mijn batterij er (nog) niet in. Maar het lijkt inmiddels over. De eerste keer was hij ongelooflijk heet, ik kon hem amper vastnemen. Op dit moment draait hij al vier uur en is de blok nog goed vast te nemen.

Eigenlijk ben ik wel eens geïnteresseerd in die binnenkant, hoewel ik mijn FZ11S zéker niet ga opendraaien. Daarvoor is hij me juist ietsje te veel waard ;-) .

Hopelijk gaat het 'toetsenprobleem' trouwens over met de backspace, maar ik denk het wel. Hij doet het toch al wat minder blijkbaar. Mijn azerty wordt trouwens helemaal ondersteund, geen enkel probleempje mee gehad.
Nette review Ponzi !

Het enigste wat mist zijn eigenlijk foto's met zo'n kwaliteit stuk :)
Leuk om te horen, graag gedaan!

Je kunt je batterij er gerust instoppen hoor, het is zelfs beter voor de levensduur om 'm af en toe op te laden (2 of 3X per jaar is genoeg als je 'm verder niet gebruikt).

Tsja, 't is een beetje een tik waar velen hier last van hebben denk ik, al sinds ik een kind schroef ik alles open dat ik in m'n handen krijg. Ik moet gewoon weten wat er in zit en hoe het in elkaar zit, lol Maar ik wil ook graag weten hoeveel stof de laptop van binnen verzameld, de koeling van m'n vorige pentium4 zat na drie maanden altijd helemaal vol met een dikke laag stof en kattenhaar. Die had echter gewoon een klepje dat je kon verwijderen om de fans en pipes schoon te maken, iets wat ik wel mis op dit juweeltje (hmmm, gauw aan m'n review toevoegen :+ )

[Reactie gewijzigd door Storm316 op 14 augustus 2007 05:15]