Specificaties Small form factor, 2 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Core 1000 USB 2.0 Review

cdwave 9 december 2011, 3.362 views

Fractal Design Core 1000 USB 2.0

Pluspunten

• Goede afwerking
  • Alles zwart
  • Stevige constructie
  • Grote fan

Minpunten

• Zwak frontpaneel, met name de 3,5" opening is erg slecht
  • Fan geeft veel windgeruis op 12V
  • Overwaardering door BBG

Ik heb deze kast gekocht vanwege de lovende woorden van de best buy guide van november 2011, en omdat mijn vrouw een hekel had aan die mega-towers waar normaal mijn voorkeur naar uit gaat.

Kwaliteit
De afwerking was echt een reuze meevaller voor die prijs. Alles voelt stevig aan, en ook de binnenkant is in smaakvol zwart meegespoten.
Een minpuntje is het frontpaneel. Dat is van een soort gaas gemaakt dat makkelijk vervormt, en de randen rond de drives zitten vol met "haakjes". De plastic behuizing van een cardreadertje die ik in de 3,5" opening wilde plaatsen was daardoor bijna niet fatsoenlijk te plaatsen, dat werd een hels karwei en pas na veel buig- en strekwerk zit het nu netjes op z'n plaats.
Het front zit met een paar plastic klemmetjes vast. Ik heb geen zicht op de kwaliteit daarvan, die konden wel eens "slap" worden als je het paneel er te vaak af haalt.

Installatiegemak
Wat mij het meest tegenviel was het totaal gebrek aan enige handleiding. Er zal wel een papiertje bij, maar daar stond niks op waar ik iets aan had.
Een paar plaatjes met aanwijzingen hoe je de panelen los moet maken (met name omdat een ervan zo klem zat dat ik die met gereedschap te lijf moest om hem los te wrikken) en vooral een plaatje met hoe je verondersteld wordt de harddisks te monteren zou veel tijd gescheeld hebben.
De meegeleverde schroeven, met name die met ribbeltjes zodat je ze ook zonder schroevendraaier al kunt gebruiken, waren prima en in voldoende mate aanwezig. De tieraps voor de kabeltjes waren ook een leuke bonus. Alle schroefgaten zijn makkelijk te bereiken.

Koeling
De kast wordt met een grote fan geleverd. De fan zelf is niet rumoerig, maar hij zit tegen het frontpaneel aan waar ook nog een soort afzuigkapfilterdoek in verwerkt zit. Als de fan op 12V wordt aangesloten, maakt hij daardoor vreselijk veel geruis. Het moederbord uit de BBG moduleert deze aansluiting niet, dus heb ik de fan op een 5V molex aangesloten (met een paar ijzerdraadjes) waardoor hij wel lekker rustig draait. De inmiddels op 3,8GHz lopende phenom 4x en de videkaart krijgen hier ook tijdens gamen en compileren voldoende koeling mee. Ik heb ook de fan uitgeschakeld, maar daarbij liep de temperatuur in de kast vrij snel op, zelfs bij lage belasting. De front fan in deze kast is echt een must.

Ruimte
In de kast zit nu het "budgetgamesysteem" van de BBG, met de CPU vervangen door de PhenomII 965, en 8GB 1600MHz RAM. Daarnaast een extra cardreader in het 3,5" slot, en de 3,5" harddisk uit mijn oude machine zal binnenkort ook naar deze kast verhuizen, en dan zit de kast helemaal propvol. Mijn oude gewoonte van de kast volproppen met oude harddisks zal ik dus maar moeten afleren...
Voor al dit spul is er voldoende ruimte, zonder tot warmteproblemen te leiden, mits de front fan blijft draaien.

Al met al vond ik de kast gewoon "waar voor zijn geld". Niet zo geweldig als de BBG suggereerde, maar ook zeker geen miskoop.

(Note to self: Maak nog wat foto's...)

Heb jij ook een Fractal Design Core 1000 USB 2.0?

Hoeveel RPM draait bij jou die voorste fan? Ik hoor 'm bijna niet draaien op 1200RPM. geen idee op welk voltage dit is.

Wat ik wel opmerkte was dat ik mijn HDD nergens anders kwijt kon als in de 2e DVD drive bay zegmaar. Ik heb nu dus verder geen plek voor extra HDD's of SSD's. Vertikaal monteren ging gewoon niet, paste niet met de schroefgaten die er in zaten.

Wat ik ook opmerk met mijn videokaart is dat deze lucht naar boven blaast, tegen mijn videokaart aan, dus als je bij de zijkant geen intake fan plaatst dan krijgt de kaart zeer moeilijk koele lucht en wordt deze al snel rond de 80 graden tijdens gamen. Nu is dit niet een zeer groot probleem maar een fan aan de zijkant is zeker een vereiste wanneer iemand wil gaan overklokken/stresstesten.

Leuke review verder. Alleen had ik toch liever voor 2 tientjes meer een iéts grotere kast genomen

[Reactie gewijzigd door Dekar1 op 23 december 2011 17:56]

Mijn ervaring met dat paneel is dat zowel 2,5" als 3,5" schijven prima passen. Ik kreeg ook een reactie van iemand waarbij het niet paste, die bleek uiteindelijk het paneel verkeerd om in de case te monteren, waardoor de schijven niet in de case leken te passen. Heb jij dat probleem misschien ook?
Voor de handigheid, en omdat 't mij ook een kwartier kostte om het uit te vogelen:

De harddisks moeten met de schroefgaten aan de onderkant tegen de plaat gehangen worden. Eerst de rubbertjes in de uitsparingen van de plaat plaatsen, de harddisk op zijn rug op je bureau leggen, en de plaat erbovenop leggen zodat de gaatjes passen op de 4 gaatjes aan de onderkant van de disk. Dan schroefjes erin. De plaat daarna in de kast terugklikken en schroeven.

De disks hangen dus, als je vanaf de zijkant de kast in kijkt, met de rug naar je toe, en de aansluitingen aan de linker- of rechterzijde. Links ligt het meest voor de hand.