Bose Companion III Review

Titan_Fox 8 december 2011, laatste update op 8 december 2011, 3.641 views

Bose Companion III

Pluspunten

• Compact en strak design (zelfs geen power-LED)

Minpunten

• Geen noemenswaardige bass
  • Hoge- en middeltonen "wurgen" zodra getracht wordt lage tonen af te spelen
  • 1 meter voedingskabel (veel te kort)
  • Duur

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 1
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 2
Kort en krachtig;

de Bose Companion 2 is op het oog een nette set. Het enige wat te regelen valt is het volume, verder niks. Als eerste heb ik muziek geluisterd. Het was niet om over naar huis te schrijven. Zodra er ook maar iets van plotselinge bass (bijvoorbeeld Drum'n'Bass) in de muziek zat, wurgde het geluid en vielen hoge- en middeltonen half weg.

Bij films was dit minder aanwezig, maar nog steeds storend. Voor een verkoopprijs van ¤ 99,95 vind ik het geheel aan de dure kant. Het feit dat er "Bose" op staat heeft dan ook geen enkele waarde; zelfs een setje Trust luidsprekers van ¤ 29,95 geven beter geluid.

Omdat ik niet iemand ben die lang gaat lopen prutsen met een aankoop waar ik geen goed gevoel bij heb, heb ik het setje na enkele uren terug gebracht. In plaats van de Companion 2 heb ik nu de Creative T40 (Series 2) aangeschaft die minstens 10x beter klinkt en exact hetzelfde kost.

Conclusie : De Bose Companion 2 is een absolute afrader ! Wil je voor een kleine ¤ 100 een goede 2.0 set hebben, overweeg dan de T40 (Series 2) van Creative aan te schaffen.

Heb jij ook een Bose Companion III?

Hallo,

ik had bij Bose het gevoel dat er met de versterker / filter wat niet klopte. Normaal luister ik niet naar verkopers bij computerwinkels, maar ze lagen binnen mijn budget. Ik was namelijk aan het twijfelen tussen deze Bose-set of het T40 (Series II) setje van Creative.

Ik heb een uurtje of twee muziek geluisterd met de Bose Companion 2, maar het klonk gewoon nergens naar. De T40 (Series II) set van Creative klonk gewoon geweldig out-of-the box. Ik heb er ook een korte review over geschreven.

Als je ongeveer ¤ 100 te besteden hebt zou ik écht de T40 (Series II)-set kiezen. Ik was eerst ook nog niet zeker of ik 2.0, 2.1 of 5.1 zou pakken. Omdat het hoofdzakelijk bedoeld is voor wat muziek en series en ik mijn bureau opgeruimd wilde houden, is het een 2.0 set geworden.

Ik heb er in ieder geval nog geen moment spijt van gehad. Mocht je ook voor die set kiezen zou ik het fijn vinden als je in mijn review dan kort een bericht schrijft over je ervaringen met de luidsprekers.
Zou je kunnen vertellen waarom je keuze op deze Bose speakers is gevallen? Ik ga ervan uit dat je ze nog niet gehoord had!?

Mijn ervaring met luidsprekers is dat het goed is om ze eerst even in te laten spelen. Met name lage tonen kunnen dan sterk verbeteren. Dat zal echter geen invloed hebben op het wegvallen van hoog en mid. Jammer, als ik Bose was zou ik ervoor zorgen dat al het laag (wat zulke kleine kastjes toch niet weer kunnen geven) voor de versterker eruit gefilterd wordt.

Ga je ook een review schrijven over de Creative set?
Je kunt je natuurlijk ook afvragen in hoeverre een setje Bose boxen van ¤ 100 ook wat waard is. Een degelijke set van Bose kost toch al gauw het 5 á 10-voudige. Maar het was het proberen waard; we hebben er wat van geleerd.
Het kan ook aan je ingebouwde laptop geluidskaart liggen?? Bij mij klinken ze werkelijk heerlijk!!
Hallo Paco_NL,

dat dacht ik in eerste instantie ook. De geluidskaart in mijn laptop is van het type IDT HD Audio. Echter klonk het geluid via mijn Sennheiser HD555 koptelefoon wel perfect. Logischerwijs kon het dus eigenlijk niet aan de interne geluidskaart liggen.

Om dit volledig uit te sluiten had ik de Companion 2 luidsprekers op een Soundblaster X-FI (USB) aangesloten, en ook daar klonken ze zwaar onder de maat.

Toen ik het Bose-setje had omgeruild voor de Creative Gigaworks T40 (Series II) en deze op mijn laptop had aangesloten klonk het geluid ineens heel erg goed. Het lag dus wel degelijk aan de luidsprekers, niet aan de geluidskaart.

Natuurlijk kan het ook gewoon zijn dat ik net pech heb gehad en dat er een defect in de Bose-set zat die ik gekocht had. Desalniettemin is mijn ervaring met deze set hierdoor gewoon erg slecht. Andere mensen kunnen uiteraard andere ervaringen hebben met deze set.
Creative Gigaworks T40 heb ik zelf ook beluistert bij alternate.
Vind deze juist veel minder dan mijn ouwe logitech z10
Eigenlijk nog steeds geen 2.0 systeem gezien die echt laag kan als de z10
Even een vraagje: hebben ze ook de mogelijkheid om opgehangen te worden in plaats van ze op het bureau/tafel te zetten?
Ik heb zojuist even gekeken en moet helaas bekennen dat er geen gaatjes aan de achterkant zitten om deze speakers op te hangen. Als je handig bent zou je zelf voorzichtig een gaatje kunnen boren maar er zijn bij de bouwmarkt ook haakjes te krijgen (hetzelfde soort als bij fotolijsten) die je er achter tegenaan kunt plakken.

-Edit- Deze reactie slaat op de Creative Gigaworks T40 luidsprekerset. Of de Bose Companion 2 speakers een dergelijke montagemogelijkheid bieden weet ik niet; ik heb ze dezelfde dag weer terug gebracht naar de computerwinkel en omgeruild voor de Creative set.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 15 juli 2012 10:41]