Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC TyTN Zilver Review

Saturnus 8 maart 2009, laatste update op 8 maart 2009, 6.211 views

HTC TyTN Zilver

Pluspunten

• Ongelooflijk veel features
  • Veel knoppen
  • Mooi design
  • Bijna perfecte bouw
  • Komt nog beter tot zijn recht met de Schap's ROM.

Minpunten

• Geluidskwaliteit (!)
  • Touchscreen
  • Kwaliteit van de stylussen
  • Slechte headset
  • Windows Mobile; had beter gemoeten (MS related).

Updated: 2009-03-08

Review gebaseerd op: Windows Mobile 6, Schap's 4.22, Schaps 4.31, Joshkoss's Manilla2D V8 en TAI/Swiss's Golden Globe Final. (Zie http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=355 voor alle beschikbare ROMs.)
Over het algemeen zijn de standaard ROMs goed genoeg, maar de tweakers kijken liever verder. Schaps ROMs zijn altijd snel, stabiel en ook de accuduur zit wel goed. De reden dat ik tegenwoordig in de Manilla ROMs zit is de leuke interface. Zo hoef je niet per se de nieuwste HTC te kopen.

Algemene beoordeling
Een mooi product met zeer veel mogelijkheden, op een paar dingen na perfect. Een mobieltje en PDA in één, met touchscreen: een Pocket PC. :D
Het toestel kwam als één van de besten op de mark en die titel heeft het ruim een jaar gehouden. Ondertussen zijn de HTC Touch Pro, HTC Touch Pro2, HTC Touch HD en Sony Xperia toch de nieuwe top.

Featureset
Dit is wel waarom het toestel populair en gewild is en was onder tweakers. Nog nooit is er zo'n compacte All-rounder geweest. Het apparaat beschikt namelijk over:
- WiFi (802.11b/g, WEP, WPA, WPA2)
- Bluetooth (2.0)
- Infrarood
- (Video)camera (2MP) met flits en spiegel (achterkant) + 2e camera voor videobellen (voorkant)
- Touchscreen
- Uitschuif QWERTY-toetsenbord (blauwe verlichting)
- Veel knoppen/sneltoetsen
- microSD sleuf
- Snelle Samsung 400Mhz CPU
- Groot scherm (2.8" of 73mm - 320x240 pixels)
- Spraakherkenning
- 1350 mAh Accu

Het product houdt in:
- Een doos in een doos met:
- Een 222 blz. tellende Nederlandse handleiding met inhoud en index.
- Een Nederlandse QuickStart Guide.
- CD-ROM met Microsoft ActiveSync v4.1, Microsoft Outlook 2002 en meer (Officiële product-key op CD-ROM hoes.)
- End User License Agreement for Microsoft Software (Engels).
- Warranty Card (Meertalig waaronder Nederlands).
- SmartMobility kaartje.
- USB kabel.
- Headset.
- 2e stylus.
- Draagtasje.
- Batterij.
- Adapter.
- En hoe kan het ook anders: de HTC TyTN met 1e stylus.

Bereik
Het bereik van de GSM lijkt mij moeilijk te beoordelen. Ik heb behalve in Frankrijk nog nergens geen ontvangst gehad, maar dit ligt voor een groot deel aan de provider. Som geef de indicator wel aan dat de ontvangst laag is, maar echt problemen krijg je daar nog niet direct van.
Het bereik van de WiFi functie is groot, hij pakt bijna net zoveel netwerken als een WiFi kaartje voor de PC, de vraag is wel of de verbinding ook stabiel zal zijn, wat niet zo is. Als een netwerk ver weg is, is het van belang je apparaat stabiel te houden en niet te gaan lopen.
Ook het bereik van de Bluetooth functie lijkt mij goed. In een paar minuten vond die zowaar rond de 40 apparaten, ik was dan ook in een hele drukke ruimte. :+
Het verzenden en ontvangen gaat ook prima mits de afstand niet erg groot is.
Infrarood is erg slecht. Het bereik verschilt van 0 tot 2 meter. Erg jammer aangezien er mooie programmaatjes zijn voor de Pocket PC waarmee je deze omtoverd tot een afstandbediening. TV's, Radio's, Verlichting alles met infrarood kan je ermee besturen, maar wat is een afstandsbediening waarmee je 1 meter van het apparaat moet gaan staan? :/
Op XDA liggen verschillende Radio ROMs die je in kan flashen. Sommige versies doen het beter dan anderen maar dit is nog steeds provider afhankelijk wat weer inhoud dat een nieuwere versie niet perse een betere versie is. Tevens is dit één van de meest riskante flash operaties die je kan doen. Lees je eerst in.

Accuduur
De accuduur is afhankelijk van wat je doet, bij het gebruik van WiFi en Bluetooth is de accu véél sneller leeg, maar over het algemeen kan je zeggen dat die het toch wel langer dan 8 uur uithoud, maar dan moet je er wel afwisselend/zuinig mee omgaan. Voorbeelden zijn het verlagen van de verlichting en het niet non-stop aanlaten van je Pocket PC.
De accu had wel wat groter gemogen. Als je bij de laatste 20-30% komt moet je echt zuinig worden want het is dan snel afgelopen.
Waterking wist mij te vertellen dat het slecht is om dit soort accu's pas op te gaan laden als hij bijna leeg is.
De accuduur is ook afhankelijk van de ROM. De officiëlen zuipen blijkbaar veel meer want users met Schaps of Black kunnen veel langer draaien.
Persoonlijk merk ik het niet zo heel erg.

Gebruiksgemak
Zoals gezegd heeft het apparaat veel knoppen. De meesten kan je zelf instellen, maar om nou de Windows verkenner te starten door op het knopje van berichten te drukken vind ik ook wat raar dus deze logica heb ik niet veranderd. Standaard heb je dan ook knoppen voor:
Zijkant rechts:
Aan/uit/stand-by
Comm manager
Camera
Zijkant links:
Scroll knop met bevestigen door in te drukken
Sluiten (Kruisje/Ok)
Videobellen
Telefoon/Bellen
Softknop1
Windowslogo (Startmenu)
Joystick met in het midden bevestigen
Softknop2
Sluiten (Kruisje/Ok)
Terug naar vandaag/Oproep beëindigen

Het uitschuif QWERTY-toetsenbord bied ook nog enkele snelle functies:
WiFi uitschakelen = Bolletje + OK.
Start toets.
Symbolen bord = Bolletje + Tab.
Verkenner = Bolletje + Pijl rechts.

Je kunt dus snel gebruik maken van bepaalde functies zonder door al die lange menu's te bladeren. Een nadeel van al die knoppen is dat je snel per ongeluk tegen één aankomt.

Het scroll knopje aan de zijkant werkt niet helemaal optimaal, soms scroll je en gaat hij de verkeerde kant op.

Windows Mobile zit soms raar in elkaar en het is ook te hopen dat Microsoft met updates of een WM7 komt (zal langer dan een jaar duren). Natuurlijk is het mooi dat WM6 zoveel kan, maar het kan altijd beter en in dit geval zelfs behoorlijk wat beter.
Bij WiFi verdwijnt vaak mijn thuisnetwerk gewoon uit de lijst. (Bij de huidige ROMs inmiddels niet meer.) Deze moet ik dan handmatig toevoegen, dit is erg irritant. Ook zijn soms de instellingen van een netwerk ongewild veranderd. En het connecten duurt soms erg kort, soms veel te lang. (Ligt niet aan de afstand.)
Een forceer optie is handig zodat het apparaat niet met een ander netwerk probeert te verbinden.
Nog iets is dat bij het wachtwoord invoeren soms het hokje niet meer actief is zodat je daar eerst weer op moet klikken, dit is irritant.
Een bekend en erg rottig probleem is dat je bij het gebruik van Windows Live Messenger je contacten moet laten toevoegen aan je adresboek, heel erg onhandig en onnuttig. (In de nieuwste Engelse versie niet meer.)
De telefoon functie reageert (te) traag. Als je een oproep beëindigt duurt het nog wel een seconde voordat je display dit aangeeft en dit is toch één van de belangrijkste functies van het apparaat.
De meegeleverde Internet Explorer is veel te oud en verminkt bijna alle internetpagina's. Het overstappen naar Opera (Mobile) of MiniMo is dan ook aan te raden.
Er is niet een 'de beste browser voor Windows Mobile.' Je zult zelf een aantal (IE, Opera, MiniMo, Iris) moeten testen om je keuze te maken.
ActiveSync moet veel beter. Je moet instellen wat je doet als er een item dubbel is: Overlaten schrijven door de PC of door de PPC. Waarom? Zijn ze zo dom dat ze niet kunnen bedenken dat de laatst gewijzigde versie het nieuwste is? Met andere woorden: Laatst gewijzigde versie moet de andere overschijven. Verder werkt in sommige ROMs de verbinding bagger. Eenmaal aangesloten werkt het, disconnect je om vervolgens weer te connecten dan werkt het gewoon niet en moet je soms PPC, PC of beide restarten.

Design
Het design is een reden om het apparaat te kopen.
Niet te rond. Niet te vierkant. Niet te fantasie-achtig. Niet te strak.
Niet van die debiele bolstaande knoppen of andere onregelmatige structuren.
Ook de kleuren zijn niet 'raar.' Niet donder. Niet licht.
Misschien klinkt het wat saai, maar toch is het een zeer mooi model.
Het enige puntje wat hier mist is dat het scherm in de behuizing ligt in plaats van op gelijke hoogte (veel nieuwe Touch-serie PPC's hebben dat.)

Bouwkwaliteit en afwerking
Op een paar puntjes na is die goed:
Het scherm reageert soms niet op tikken die je geeft. Aangezien dit mijn eerste toestel is kan ik geen vergelijking geven, maar het navigatiesysteem van mijn vader heeft dit ook wel, blijkbaar moet je dus behoorlijk hard met je stylus te werk gaan.
Het scherm heeft na een maand gebruik ook krasjes, ik raad aan iedereen een protector erop te zetten want als ik dat wist had ik dat direct gedaan en alsnog probeer ik zo'n protector te vinden. Het viel mij op dat een behoorlijk grote kras (gebruik nooit een breekijzer als stylus :X ) iets minder is geworden nadat ik er hard met mijn stylus over ben gaan krassen. Het klinkt inderdaad wat raar, maar volgens mij maak je op die manier de oppervlakte weer plat.
Ook irritant zijn de vette vinger afdrukken, dit ligt aan jezelf (of je het doet en of je het erg vindt) maar ook hierbij zeg ik áls je die vlekken op je scherm irritant vindt pak dan gewoon de stylus en bespaar jezelf die frustratie. Die les heb ik inmiddels ook zelf geleerd.
Bij mij lijkt het scherm er aan de bovenkant lager in te liggen dan op andere punten. Het scherm over het algemeen ligt ook net wat te laag (~1mm) waardoor er vuil onder de randjes kan kruipen.
Aan de uitschuif kant van het toetsenbord is de ruimte tussen de 2 'onderdelen' waaruit het toestel bestaat iets groter dan aan de andere kant.
Sommige knoppen zitten wellicht iets te ruim in de behuizing, deze kan je dus heen en weer bewegen.
Wat ik inmiddels wel kan zeggen is dat de kwaliteit van de meegeleverde stylussen niet voldoende is. Het aanrak puntje had beter gemogen, maar de algemene levensduur al helemaal. Het stukje plastic op de achterkant zit in het alluminium met een schroefdraad (in het plastic). Als er af en toe kracht op komt verslapt het plastic langzaam totdat het stukje met de schroefdraad eraf breekt en als dat gebeurt kan je je stylus niet meer fatsoenlijk in de behuizing opbergen.

De kwaliteit van de headset is niet voldoende. Hij ligt erg slecht in je oren, de kwaliteit van het geluid kan beter: Goede hoge tonen, iets te donkere midden tonen en erg slechte lage tonen, tenminste met de echte zware bass. Aan de kabel zit een volume regeling, maar een volledige mute is echter niet mogelijk.
De slechte basskwaliteit maakt het met (deze headset) eigenlijk onmogelijk om de TyTN als MP3-speler te gebruiken, tuurlijk kan het, maar weet wat je mist. Het zal de bedoeling zijn geweest van HTC om de headset alleen voor telefonie te gebruiken wat toch jammer is omdat oordoppen die stock bij MP3-spelers zitten zelfs beter zijn soms. Wat mij betreft had dit beter gemogen, de EP-630's van Creative zijn prima oordoppen voor een erg lage prijs. Zoiets hadden ze erbij moeten doen (inclusief mic. dan). Het had ook niet uitgemaakt dat de TyTN dan een tientje duurder was geweest.
Door het gebruik van een cheape (non HTC) ExtUSB --> 3.5mm jack is het mogelijk om andere oordoppen of een koptelefoon in te pluggen.
Ik heb geen idee hoeveel invloed dat convertertje op de kwaliteit heeft, maar het zal niet veel zijn. In ieder geval: De geluidskwaliteit is slecht, zéér slecht. Zonder equalizer ronduit bagger, maar ook met de equalizer ver beneden niveau. Als je denkt dat je met de TyTN ook direct je MP3 Speler uit huis kan doen heb je het mis. Het geluid is dof en schel. Ik startte op de TyTN en mijn Archos XS100 bakbeest tegelijk (als test) Linkin Park - Numb, de bass mist, de treble ook. Je hoort alleen maar middentonen. Het bereik van de TyTN lijkt miniscuul vergeleken met een MP3 Speler. Korsakoff - Face To Face (vs. Outblast) wordt bijna een nummer zonder emotie. Hetzelfde geld voor Korsakoff - Tamara, om maar wat (persoonlijke) voorbeelden te noemen. Je kan er aangewend raken, maar dan geld hetzelfde als voor de oordoppen die je erbij krijgt: weet wat je mist.

Om na een behoorlijke tijd terug te komen op het scherm...het is inmiddels niets meer...waar-de-loos. Een behoorlijk aantal krassen en de uitlijning ga je gewoon van janken. De ene na de andere mis-click. Het 'align screen' programmaatje is zeker niet de oplossing, sterker nog...(geloof het of niet) maar het is ondertussen zo erg dat als ik MOET uitlijnen (begin van een nieuwe ROM) ik ongeveer 30x dat programma moet herhalen. Normaal gesproken is het na 1x (5 tikken) goed. Ik kan niet anders dan hier 2 punten voor aftrekken.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De softwarematigekant heeft wel iets aan bugjes. WM5 had bij mij relatief veel vastlopers en was soms ook traag. WM6 heeft tot nu toe weinig vastlopers. Wel heb ik in het begin wat meer last van wat uitlijnings problemen gehad.
Ook nu is de software soms wat te traag. Voor bepaalde acties moet je eigenlijk te lang wachten en dat is niet (nooit natuurlijk) leuk, vooral als het om een mobiel apparaat gaat.
Schaps heeft een geweldige interface en functies. Uitlijnings problemen heb ik hier ook nog wel af en toe.
Ik heb lang gewacht voordat ik op Schap's ben overgestapt, maar ik heb er echt geen spijt van. Geweldige GUI en ingebakken programma's. Nadat ik de FTouchFLO op Timeout 100 en Gestures waiting delay 10 heb gezet werkt het prima. Met de standaard settings kreeg ik nogal eens een minimize of TaksMan voor me neus als ik wild met de stylus tekeer ging.
Tegenwoordig kan je wel stellen dat ROMs niet zo snel meer vast lopen. Enkel een tekort aan geheugen is (met oudere modellen) nog wel eens de boosdoener.

In dit geval vind ik het meer iets persoonlijks...heb je het ervoor over of niet?
Er zijn behoorlijk veel producten die minder geprijsd zijn en nog steeds veel features hebben (Touch Serie en P4350). Zoek dus even rond wat je nodig hebt en lees je vooral in voordat je koopt.

Afbeeldingen
Afbeelding 1: Van internet geplukte foto met alle kanten van de TyTN erop.
Afbeelding 2: Zelf gemaakte foto. Het display ziet er erger uit dan het is. Bij gebruik zie je die krassen die er blijkbaar opzitten helemaal niet.
Afbeelding 3: Zelf gemaakte compositie.
Afbeelding 4: Zelf gemaakte compositie van minimale en maximale verlichting. In het echt is het nog een stuk helderder, want het minimale is echt niet wat je bij 'minimaal' moet denken. Dat betekent ook dat helder écht helder is. Het is zelfs zoveel dat je er een kleine kamer mee kan verlichten.
(Foto's maken ging erg moeilijk door de weerkaatsing van de flits (zonder was het namelijk te donker.))

Heb jij ook een HTC TyTN Zilver?

Alternatief voor opera is MiniMo, een internetbrowser gebaseerd op Mozilla.
Ik heb hem even geprobeerd, maar deze werkt hier net zo slecht als IE.
Het ziet er wel gelikt uit, maar de weergave van de pagina's blijft bagger.
Opera biedt een beta versie aan die je tot ergens in oktober mag proberen. Hopelijk is er dan een nieuwe beta zodat we daarop kunnen leven. :+ Die browser komt naar mijn idee het beste bij 'goed' in de buurt. (Maar de non-beta moet je dus kopen.)

[Reactie gewijzigd door Saturnus op 12 augustus 2007 22:26]

v0.2 en de 'Use SSR' setting uit werkt inmiddels een stuk beter. :)
Jammer dat er geen echte foto's bij zijn. Als je die zou maken en ook nog in het artikel zou verwerken, dan is dit een goed voorbeeld voor reviews.

Goed werk, super!
Dank je.
Dat is een goed idee, ik zal eens kijken de komende dagen of misschien zelfs straks. :)
En zoals te zien zijn de foto's geplaats. Graag hoor ik wat jullie er van vinden. :)
Klasse review.
_/-\o_

Vraag me wel af hoe het zit met de werkgeheugen...
Ik heb namelijk een Qtek 8020, en de werkgeheugen word niet helemaal vrijgegeven na gebruik van applicaties, zoals agenda en tomtom...

Hoe zit het met de "Titan" ?
Heeft hij hier ook last van ??

[Reactie gewijzigd door Busche op 6 oktober 2007 13:30]

Gisteravond dacht ik eraan om de review nog wat verder uit te breiden met de prestaties. Ik ga dat dus nog wel doen.
Hij heeft inderdaad ook zo'n soort iets: Na het booten 28MB vrij (van de 64 die erin zit en 50 die beschikbaar is :S ), na het starten van een bergje programma's en het sluiten daarvan heeft die vrijwel nooit meer dan 24 a 25MB over.
De review loopt nu wel tegen zijn final version aan. Ik voeg het niet meer toe. Ik zou niet weten hoe ik zoiets aan moet pakken plus dat het eigenijk simpel is: je start een prog, je sluit het en je krijg niet het aantal MB'tjes terug dat je daarvoor had, hoeveel je mist, ligt eraan.
Edit, nvm. |:(

[Reactie gewijzigd door Feni op 6 januari 2008 00:41]

Kan me erg goed in je review vinden. Heb er zelf ook eentje maar die wil maar niet verbinden met WPA2 netwerken :( tijd voor een nieuwe rom denk ik :)
De CRC roms werken wel met WAP2, ik heb 13 draaien en die doet het prima :) stabiel en redelijk compleet in ieder geval.

Deze telefoon is gewoon een heel erg goede telefoon. Natuurlijk is hij nu niet de snelste, de kleinste of wat dan ook meer, maar zijn featureset is ijzersterk, zeker toen hij net uitkwam.
Een vriend van mij heeft ook TyTn zeer mooi toestel.
Ik zelfs en TyTn II die vind ik in bepaalde opzichten toch beter
Ik heb zojuist een TyTn aangeschaft.
Zijn die roms van xda ook in het Nederlands beschikbaar?
Ik vind ze niet met de search

Zoja? Wie helpt me even met ze vinden
Flashen kent ik wel!!
Zoek in het 'Hermes Mobile 6' gedeelte op 'dutch' hierna volgt een zoekresultaat met een aantal ROMs die voldoen.