Intel Celeron G440 Boxed Review

Intel Celeron G440 Boxed

Pluspunten

• Singlethreaded prestaties

Minpunten

• geen SMP
  • niet te OCen
  • geen Turbo

Omdat ik een hele goedkope CPU nodig had voor in een socket 1155 bord heb ik laatst een G440 aangeschaft. Dit systeem moet de basis gaan vormen voor een casemod, waarbij een aantal onderdelen werden gesponsord, maar de CPU niet. Omdat ik al een i5 2500K had liggen voor m'n eigen PC vond ik het niet de moeite nog een flinke PC ernaast te zetten, dus kwam de keuze neer op een hele goedkope CPU die op een 1155bordje kan worden. De allergoedkoopste CPU die ik kon vinden was de Celeron G440, die me 33 euro gekost heeft.

Specs
Geheugen kanalen2
Aantal cores1
IGPIntel HD Graphics
EISTNee

Net als bij alle andere Sandy Bridge CPU's, zit de PCH ge´ntegreerd in de CPU zelf, in plaats van op het moederbord zoals een aantal jaren geleden het geval was. Er is ook een IGP ge´ntegreerd die te gebruiken is icm H67 en Z68 borden. Die heb ik nu nog niet kunnen testen, omdat mijn P67A-UD7 bordje geen videooutput heeft.
Intel geeft niet duidelijk aan welke IGP er nu precies in zit, ze geven enkel aan dat het gaat om een Intel HD Graphics. Uitgaande van deze test van anandtech: http://www.anandtech.com/...50-g840-g620-g620t-tested lijkt het erop dat het een HD2000 is, maar dan met wat features uitgeschakeld.

Zodra de Z68plank er is ga ik ook het grafische geweld(je) even testen.

Het blockdiagram van de Intel G440. (bron: ark.intel.com)

Op papier is de G440 eigenlijk maar een zielig hoopje silicium, maar ik verwachtte er dan ook helemaal niet veel van. De CPU wordt geleverd met een stockkoeler, welke niet heel erg groot is. Maar met een maximale TDP van 35W is een grote koeler ook niet echt heel hard nodig.

De koeler naast een Cooler Master Hyper 612s.

Voor wat betreft de prestaties vind ik het al best als ik een OS kan bootten. Maar uiteraard kon ik het niet laten om eens te kijken hoe goed het ding alsnog presteert. Ik werk zelf dagelijks op een MSI X340 Thin & Light notebook, die is voorzien van een singlecore Celeron 723ULV op 1.2GHz. Het leek me dat dit ding toch wel wat beter was, dus ben ik het eens gaan testen.

Om de kloof tussen mijn huidige P67bak te laten zien heb ik een aantal benchmarkjes gedraaid op de volgende configs, om een idee te geven van waar de G440 nu zit. Hieronder een tabelletje met per config de naam van de setup, de CPU, moederbord en het geheugen.

SysteemNotebook 1: MSI X340
SysteemDesktop 2:
CPUCeleron G440 1.6GHz
Geheugen4GB DDR3
ChipsetP67

De configs heb ik getest in een aantal benchmarks die met name CPU intensief zijn.
• SuperPi 1M

Celeron G440 27.901 s
Celeron 723 44.726 s
i5 2500K 10.724 s
i7 2630QM 14.553 s

De Celeron G440 komt nog redelijk mee. Hij is in elk geval 2 keer zo snel als de Celeron 723 in mijn notebookje en dat systeempje is redelijk werkbaar. De i5 en i7 zijn natuurlijk een stuk sneller, maar dat zijn dan ook CPU's in een totaal andere prijsrange en eerlijk gezegd viel het me nog mee dat de i7 slechts 2x zo snel is als de G440 (als het aankomt op singlecore werk).

Wprime 32

Celeron G440 3213.499 s
Celeron 723 4427.887 s
i5 2500K 349.945 s
i7 2630QM 527.443 s

Bij een test waarbij meerdere cores gebruikt worden worden de verschillen een stuk groter. De Celerons nemen er lekker de tijd voor, de G440 doet er net geen uur over, terwijl de i5 2500K er nog geen 6 minuutjes voor nodig heeft. Maar nog altijd is het 20 minuten sneller als wat de Celeron 723 weet neer te zetten.

Cinebench 11.5
Celeron G440 0.60 pts
Celeron 723 0.32 pts
i5 2500K 5.36 pts
i7 2630QM 4.92 pts

De laatste test is de CPUrender in Cinebench 11.5. Als deze bezig is zie je dat de i5 en i7 meerdere vakjes tegelijkertijd kunnen renderen (respectievelijk 4 en 8), en dat de Celeronnetjes er maar 1 per keer kunnen doen omdat ze maar beschikken over een enkele core.

Prestaties
Benchmarks zijn natuurlijk erg leuk, maar ze zeggen lang niet alles. Ik heb de CPU zelf even gebruikt in een testsetup, en op zich werkt alles vrij soepel. Het gewone internetwerk gaat prima, standaard officedingetjes gaat ook prima, zolang je maar niet teveel tegelijkertijd probeert te doen, want dan merk je snel dat je op een singlecore aan het werken bent, en dat je niet echt kunt multitasken. Voor de gemiddelde gebruiker maakt het waarschijnlijk weinig uit, voor een tweaker is het waarschijnlijk afzien, omdat je de responsiviteit van een SMPsysteem simpelweg mist.

Overclocken
Daar is kort over te zijn, dat is niet mogelijk. De CPU beschikt niet over een vrij instelbare multiplier, heeft geen Turboboost, dus de enige mogelijkheid is dat je een beetje weet te prutsen met de BCLK, maar dat ga ik zelf niet proberen, omdat dat problemen op kan leveren, en het uiteindelijk ook bijzonder weinig invloed zal hebben.

Als je nu echt geen cent te makken hebt maar toch wil zeggen dat je een Sandy Bridge hebt, dan is dit DE cpu om te kiezen. Heb je echter een paar euro meer te besteden, dan is het wellicht de moeite waard een iets vlottere Celeron te kopen, voor weinig meer heb je al iets dat 2 cores heeft.
Ik heb het geval gekocht omdat ik gewoon geen eisen stelde aan deze config, als 't maar aankon was het al best.

Voor de prijs die je er echter voor neertelt is het echt geen slechte CPU, de singlecore performance is lang niet slecht, pas op het moment dat je meerdere threads tegelijkertijd wil hebben loop je flink tegen de beperkingen van de CPU aan. Ik ben eigenlijk aangenaam verrast, dat het werken met deze CPU lang niet zo traag is als ik in eerste instantie zou verwachten.
Een miskoop is het dan ook niet, als je maar weet wat de beperkingen zijn. De CPU in m'n notebook waar ik dagelijks mee werk is nog een stuk trager, en dat gaat op zich prima, als je maar niet teveel vereist. En hetzelfde geldt dus voor deze Celeron.

Heb jij ook een Intel Celeron G440 Boxed?

Celerons schijnen toch altijd lekker te overclocken? Gewoon een beetje met de FSB spelen. Zo heb ik mijn Athlon 64 X2 ook van 2.1Ghz naar bijna 3Ghz weten te tillen.

Verder een heel nette review hoor!

[Reactie gewijzigd door Cassie789 op 7 december 2011 18:22]

Maar met Sandy Bridge chips werkt niet alleen de CPU met de baseclock, maar ook de IGP en andere ge´ntegreerde elektronica. En vooral die andere elektronica zakt door z'n pootjes zodra je de baseclock meer dan enkele procenten verhoogt.
Daarom kun je de CPU niet overclocken, behalve met een vrije multiplier (van de CPU). En die is alleen aanwezig bij de 2500K en 2600K chips op de desktop, als we nieuwe chips niet meenemen.
Deze dus niet, want de FSB (of liever BCLK) is niet meer zomaar omhoog te gooien door de ringbus die gebruikt wordt.

Zie ook: Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1
Nette review, Jammer dat je niet de IGP heb kunnen testen
Wat voor IGP zit erin HD2000?

[Reactie gewijzigd door ChrisdeW op 8 december 2011 16:42]

Ark.intel.com zegt alleen dat het Intel HD Graphics zijn, die op 650MHz draait, ipv de 850MHz van de HD2000 en HD3000. Dus ik ga er niet vanuit dat het een HD2000 zal zijn.

zodra ik een Z68 heb ga ik daar nog mee testen, om te zien wat de IGP nog in huis heeft, al verwacht ik er niet zo heel veel van.
Op de anandtech website vind ik dit:

It's also important to remember here that the HD-series graphics has nothing to do with Intel's last-gen IGP - in Sandy Bridge models, the HD graphics series is basically the HD 2000 series with QuickSync and a few other video features disabled - see our Sandy Bridge Pentium review for more information on this.

Ik vermoed daarom dus dat het hier om de HD2000 gaat.

[Reactie gewijzigd door KGB007 op 9 december 2011 12:36]

Ah, daar kun je inderdaad wel eens gelijk in hebben, had daar nog niet gekeken.

Ik ga eens testen als ik straks een z68 heb :)
Goede review. Echt zoals we van je gewend zijn ;)

Benchmarks zeggen inderdaad niet alles, maar het is een makkelijke objectieve weergave van de 'werkelijke' prestaties van je CPU.

Hoe verklaar je het dat de i5 2500K in (bijna) alle benchmarks beter scoort dan de i7 2630QM?

Persoonlijk vind ik dat deze nog behoorlijk netjes scoort. Uiteraard zie je ontzettende verschillen met de i5 en i7, maar ten opzichte van de prijs zijn de prestaties relatief hoog.

And again: nette review, informatief!
De i7 2630QM is een mobiele CPU, en draait op 2GHz. De i5 2500K is een desktop CPU, en die draait op 3.3GHz. En dat verschil ga je merken, ook al heeft de i7 ook HT, wat de i5 niet heeft, die extra 1300MHz merk je op die manier wel.

Deze i7 2630QM zit trouwens in een MSI GT780DX 723NL, die ik momenteel aan het reviewen ben, en waar snel ook een review van online komt te staan :)
Was het niet zo dat de Turbo constant bleef draaien als je niet je max cpu op 99% zetten.
Dus dan heb je 2.9 GHz ipv 2.0GHz, dan wordt het verschil toch al een stuk kleiner.
De i5 2500K heeft natuurlijk ook een turbo, die tot 3.7 of 3.8GHz gaat, dus echt veel kleiner wordt het verschil denk ik niet.
Hey Danny, heb je geen zuinig MSI bord liggen? Ben benieuwd naar de wattage cijfers.
Jawel, ben bezig met een Z68A-G45, maar die wilde nog niet helemaal meewerken. Energieverbruik heb ik nog niet kunnen testen. En dat doen op die P67A-UD7 is gekkenwerk, dat bord zuipt nogal veel door de bridgechips en alle prut die erop zit. Dan is een simpele Z68 leuker, maar dat komt dus nog :)
Ik ben niet anders gewend dan OC'en via de base clock, maar goed, dat is op AMD, dat loopt een stukkie makkelijker. Verder heeft het idd geen nut een 1.6ghz proc te overklokken. Als-ie nou 3Ghz was geweest kon je met de baseclock nog best wat bereiken.

Maar goed. Weer een prima review, ookal is het over een niet sandybridge waardige cpu.
"Op papier is de G440 eigenlijk maar een zielig hoopje silicium"
LOL
Ik zag meteen een gevouwen papiertje voor me met een hoopje poeder.

[Reactie gewijzigd door SCS2 op 8 december 2011 11:54]

Eigenlijk is dat wel. Die kloof tussen deze "zielige" cpu en de opvolger is wel erggg groot nu. Maar ja het is niet zo zielig als de Atom cputjes. dat blijft gewoon zielig en mislukt spul. Netals de oude Cel 420 is prima en zuinige cpu. Ik zou persoonlijk liever een Su3500 nog in een pc zien vanwege de 5,5w tdp.
Idd goeie review! En tja wat betreft de prestaties van een dergelijke CPU, je koopt ook geen dacia bij de dealer om vervolgens te gaan klagen dat hij niet zo hard gaat als de nieuwe Impreza van de buurman :).

Neemt niet weg dat dit in mijn ogen een heel nuttige toevoeging is aan het spectrum van processors die beschikbaar zijn, wat je zelf ook aangeeft, als je per se een sandy bridge wil hebben wat trouwens geen onlogische keuze hoeft te zijn.
Je kan natuurlijk een leuk setupje bij elkaar trekken en dan later nog eens besluiten om een veel zwaardere CPU te kopen of je wil een tekstverwerk/patience pc voor je moeder in elkaar sleutelen.

In ieder geval is het lang niet gek om voor 33 eurotjes schoon aan de haak een processor te kunnen kopen!
Leuk dat je deze reviewed. Aardig ding voor als het niet zoveel uitmaakt hoe snel het gaat. Maar zoals je zelf ook al zegt, voor slechts een paar euro meer heb je de dualcore G530. Moet je wel een heel krap budget hebben als dat er niet vanaf kan. Mja, misschien als je 1000 office systemen samen moet stellen, dan scheelt het wel iets.