Asus WL-500g Premium Review

Rense Klinkenberg 11 februari 2010, 1.805 views

Asus WL-500g Premium

Pluspunten

• Erg stabiel
  • Mogelijkheid tot custom firmware
  • Veel dataverkeer mogelijk
  • Nette vormgeving

Minpunten

• Lampjes zijn redelijk fel, waardoor het geheel best wat licht geeft
  • Firmware installeren behoeft redelijk wat geduld

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Aangezien mijn Sweex middels vastlopers vaak liet weten niet blij te zijn met het .torrent verkeer, werd het tijd om eens rond te kijken naar een alternatief. Uiteraard moest die wel wat degelijker zijn en ook tegen een beetje verkeerd kunnen. De volgende eisen waren gesteld:
  • Wifi
  • Fatsoenlijk 100mbit, dus geen el-cheapo router met een brakke switch erin
  • Geen problemen met veel torrent verkeer
  • Aanpasbare firmware, zodat er meer getweakt kan worden
Vooral de laatste eis beperkte het aantal mogelijke routers behoorlijk. Uiteindelijk is toch de keuze gevallen op de Asus WL-500gP, die er ook nog erg netjes uitziet.

Na ontvangst heb ik vrijwel direct de bestaande firmware vervangen door Tomato, omdat de standaard firmware er nog slechter uitzag dan die van Sweex en ook niet fijn werkte. Tomato is een stuk gebruiksvriendelijker. Helaas werkt de USB aansluiting niet en de download manager is ook niet meer te gebruiken. Op zich lijken het me wel leuke opties, maar ik had ze toch niet nodig.

Nu, na enkele maanden gebruik, ben ik nog erg tevreden met de aankoop. De router is nog nooit vastgelopen en mijn kabelsnelheid is ook altijd te halen, zelfs met veel .torrent verbindingen.

* Update januari 2010 *
Na twee en een half jaar leek het even alsof de router er de brui aan had gegeven. Na wat zoeken op internet bleek echter dat het waarschijnlijk aan de adapter lag. Dit was inderdaad het geval; het blijkt dat de adapter wel vaker na twee jaar wat minder stroom levert, waardoor de router niet goed aan wil en blijft rebooten. Bij de lokale electronica winkel even een nieuwe adapter gehaald en het werkt weer prima als vanouds!

Heb jij ook een Asus WL-500g Premium?

Even een vraagje: Werkte de USB aansluiting zowiezo al niet, of pas na de Tomato firmware?
De Tomato firmware biedt helemaal geen ondersteuning voor USB aansluitingen. Weet ook niet of die er ooit gaat komen.
Heb je al eens gekeken naar de "Oleg" firmware?

Kan alles en meer (USB werkt wel &zo)
check: http://wl500g.info/

Ook veel torrent gedoetjes.. Router + harddisk + firmware & software = torrent downloader.

Site = een aanrader!
(beetje engels kunnen lezen en begrijpen is wel makkelijk. Beetje verstand van Linux is nog beter)