Specificaties 5" (800x480), Android 2.2, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Dell Streak Zwart Review

RKR 3 december 2011, laatste update op 9 januari 2012, 756 views

Dell Streak Zwart

Pluspunten

• Groot scherm!
  • Fijne grootte onscreen-keyboard
  • Internetten, lezen!
  • Degelijk

Minpunten

• Onhandig klepje voor de accu (telefoon start ook niet op zonder dit!)
  • Eigen USB aansluiting (geen micro- of mini-USB)

Intro

Bij schrijven van deze review is het natuurlijk een poosje geleden sinds deze telefoon uit is gekomen.
De prijs is nu erg aantrekkelijk en vandaar dat het voor mij een reden was om toch eens een 'grote' telefoon (of is het nu een tablet?) te proberen. Wordt natuurlijk ook weer aangewakkerd door de komst van de Samsung Note. Voorop gesteld, het bevat geen origineel besturingssysteem meer, maar wederom gaat het mij om de hardware. En als ik daar meer van kan krijgen door een ander OS, dan moet alles eraan geloven!

Software

Standaard was hij mij (tweedehands) nog geleverd met Android 1.6. Dat werkte prima, maar het komt gewoon niet helemaal uit de verf. Meteen de originele 2.2 versie geprobeerd en dat werkt ook prima. Toch neemt de Dell launcher bijv. veel geheugen en voelt de telefoon niet erg snappy, doch wel degelijk.

Na wat bezinking heb ik besloten DSC-Rom erop te zetten. Geroemd om de stabiliteit, alsmede een vlot gevoel. En daar was niets aan gelogen. Geen reboots, ondanks een lichte overklok. Tevens een laag energieverbruik en ook geen SoD's meer (Sleep of Death, de telefoon wil bij het ontkoppelen van de lader niet meer aan gedurende een minuut of 5). Super OS en daarmee kwam de Streak mooi tot zijn recht.

Nu alles op rolletjes liep (na installatie van verschillende apps en bijv. Hacker's Keyboard, want het scherm is groot zat) was de camera aan de beurt. Die foto's waren...ehm...hoe zeg ik dit netjes...belabberd! Vond dat erg jammer, want een beetje foto onderweg is altijd wel leuk en handig.
Na wat zoeken vond ik dus de LG camera app. De allernieuwste versie werkt niet overigens.
Met name de anti-shake mode inschakelen en foto's met deze app zijn echt heel erg netjes!
Ik heb ze vergeleken met de LG Optimus 2x, Nokia N95, Samsung i8910 HD en de Galaxy SII. De foto's doen er niet meer voor onder en zijn soms nog mooi ook (overigens gebruikten de andere telefoons deze app dus niet). De videomodus in de LG app even ingesteld op 1280x720 en 30fps en dat gaat redelijk netjes. Het beeld stottert af en toe wel wat en is zeker her en der wat vegerig, maar het is allemaal binnen de perken. Een leuk filmpje schieten gaat dus zeker.

Hardware

Het 5" scherm valt natuurlijk meteen op en wie van een mooi scherm houdt komt niet bedrogen uit. Internetten gaat heel erg goed. Wat mij deed overstappen naar zo'n groot scherm was het toetsenbord. Dat gepriegel op die kleine schermpjes en dat zoom in/out was ik helemaal zat. Ik wilde gewoon een ding wat mij niet beperkte in wat ik ermee doe. De telefoon ligt fijn in de hand en bellen gaat ook prima. Ik heb er zelfs nog een Otterbox Case omheen zitten en ik heb geen last van zijn grootte.
De 1ghz processor doet z'n werk netjes en met de goede instellingen voelt de telefoon erg lekker.

De accu is ruim voldoende voor mijn gebruik, maar bij heel intensief gebruik kan het net een dag redden. Dan is enig 'getweak' wel raadzaam (valt zeker meer uit te halen!).

Update: met de nieuwste DSC 0.65 ROM (XDA-developers) red ik de 2,5 dag! Staat hij zelfs nog lichtjes overklokt. Prima voor elkaar dus.

Voor sommigen te groot (hij is zeker gespreksonderwerp als je hem op tafel legt), maar voor mij een heel logische keuze. Ik moet geen klein ding, ik wil fatsoenlijk kunnen typen, lezen en surfen. Daarvoor is hij prima geschikt. Zeker geen kleinere telefoon meer voor mij!
Ondanks de leeftijd ten tijde van dit schrijven kan hij prima mee met de rest. Andere OS geeft alleen maar voordelen mits goed gekozen.
En ja, dan is hij gewoon als tablet met belfunctie te gebruiken, maar ik gebruik hem als telefoon...of is het een tablet? Afijn, die hele discussie heeft maar 1 antwoord: het is wat jij vind dat het is!!!

Heb jij ook een Dell Streak Zwart?

@ Doltbum; bedankt! Ik vind de resolutie totaal geen probleem geven. Hij kijkt niet 'pixellig' (hoe zeg je dat) en je krijgt er ook zeker geen last van bij langer kijken. Je kan zelf evt. nog een aanpassing doen in de DPI instelling en zo letters wat kleiner of groter maken. Ik zou me er totaal geen zorgen om maken bij de Note, die heeft 1280x800. Een resolutie van de oude LCD schermen bij 17"! Ik kan me alleen klachten voorstellen in de zin van: te scherp, want kleine letters met zich mee brengt? Dat is wel goed te krijgen met het veranderen van de DPI.

Kortom: ik heb geen problemen met 480x800 bij 5" (en ik ben best wel pietluttig vwb. het aanzien), achtergronden/tekst/iconen allemaal goed te zien en te bedienen. Zou bij 1280x800 van de Note toch helemaal goed moeten komen?
Ach, inderdaad, lees helemaal niet goed. Vond het al een beetje vaag met de resolutie!
Maar veranderd weinig aan m'n verhaaltje, ik vind het prima gaan. Documenten e.d. lezen gaat ook uitstekend overigens.
Is 480x800 pixels niet te weinig voor een 5 inch display?
Ik zat er aan te denken om een samsung galaxy s 5.0 te kopen, maar veel mensen klagen over de resolutie bij zo'n groot scherm.

Verder een mooie review leest lekker weg en geeft voldoende informatie.
4 sterren.
Ja, je zou in eerste instantie denken dat een galaxy s 5.0 een galaxy note is heh? xD
Het is een apart product: "Samsung galaxy s (wifi player) 5.0" Dit is een soort media speler/tablet zonder gsm met een resolutie van 480 bij 800. Sorry van de verwarring.