Sony Vaio VGN-AR41S Review

chrislaarman 16 november 2011, 2.927 views

Sony Vaio VGN-AR41S

Pluspunten

• beeld
  • veelzijdigheid
  • toetsenbord: aanslag

Minpunten

• twijfel aan Sony (extra verzekering)
  • toetsenbord: indeling
  • installatiepartitie in plaats van meegeleverde schijven

Ik heb de AR41S gekocht om met 3D grafische software (Poser, Carrara) uit de voeten te kunnen. Zo ver ben ik nog niet met inrichten, maar ik vermoed dat anderen graag een eerste bespreking willen zien. :-)

Ik heb de computer gekocht met uitbreiding van de verzekering: van één naar drie jaar. Die wordt geleverd als een "contractnummer" op een sticker op een voorwaardenboekje. Het aantal cijfers van het contractnummer is groter dan volgens dat boekje, en het wordt geweigerd door het invulveld op de webpagina waar je de computer registreert. De medewerker die ik op 13 juli *uiteindelijk* aan de telefoon kreeg heeft me op 25 juli teruggebeld, mij het nummer nogmaals gevraagd, en gezegd dat het nu ingevoerd was. Maar ik heb nog geen zichtbaar of tastbaar bewijs.

De computer oogt gelikt. Ik heb echter mijn twijfels over de klepjes die aansluitingen verbergen. Van mij had de haak van de sluiting in het deksel mogen zitten, in plaats van onder mijn rechterpols. Gelukkig kun je hem verzonken vergrendelen. Openen en sluiten zou eigenlijk drie handen vergen: het is nu eenmaal een groot beest, en ik wil het heel houden.

Het beeld is prachtig. Met 1920*1200 beeldpunten op 17" is het vanzelfsprekend scherp. Maar het glanst als glanzend fotopapier, vergeleken met het "matte" beeld van mijn nog steeds primaire computer (Jewel Jade 8070S, met 1400*1050 op 15,4"). Ik had in besprekingen hier van de voorgaande AR31S gelezen over lekkend licht, maar ik herken dat hier niet.

Een keerzijde van zoveel beeldpunten is, dat je op het Synaptics glijvlak zelden een grotere beweging inééns haalt. Maar ik heb een grafisch tablet...
De muisknoppen zitten op de rand, net als bij de AR31S. Daaraan ben ik al gewend.

Ik had eigenlijk een 101-toetsenbord verwacht, met numeriek blok. Maar het is een notebook-toetsenbord met wat multimedia-knopjes eromheen. Het oppervlak en de aanslag van de toetsen spreken me wel erg aan, de Britse opstelling (@ en " verwisseld, bijvoorbeeld) is wennen, de plaatsing van Home, PgUp, PgDn, End als verticale rij langs de rechterkant bevalt me niet.

Het werkgeheugen is niet verder uit te breiden dan de geleverde 2 GB. Iemand wees erop, dat Vista pas lekker werkt bij 4 GB. Ik zou in beginsel zelf 4 GB gekozen hebben, gezien mijn plannen. Die grafische kaart (GeForce 8600M GT) heeft 256 MB - wat voor 1920*1200 en 3D werk ( de beeld-opbouw van Vista zelf inbegrepen) niet rijkelijk is. Maar volgens Sony kan hij uit de grote ruif putten tot in totaal 1023 (daar staat niet 1024) MB.

Er is feitelijk niet één harde schijf, maar twee in RAID-0. Toen ik met een informatieprogramma eigenschappen van het systeem opvroeg, gaf het steeds bij "IDE-schijf" een Blauw Scherm. Ik raad tovenaarsleerlingen danook af, met de (aan mij) totdusver bekende schijfprogjes te werken. Het RAID heeft één grote C: partitie en een verborgen partitie met "Recovery" spul. Je kunt dat overzetten naar drie DVDs. Dual Layer zou moeten kunnen, maar hij heeft er twee verklooid.

Alle rekenkracht en weergave vraagt vermogen. De voeding kan 19,5*6,2 VA afgeven. De meegeleverde accu (11,1 V) kan (vermoedelijk) 5200 mAh opslaan, maar er is ook een dure van 7800 mAh leverbaar.
Maar dit is een bak om op tafel te zetten aan netvoeding, niet om onderweg op schoot te nemen (daarom noem ik het ding ook geen laptop), en daarom heb ik "geen mening" over Mobiliteit en Accuduur.
De Vaio heeft een voorkeur voor energiebesparing, en leek eerst niet te reageren op de instellingen die ik zelf wilde. Erg lullig als een andere computer er een backup heen wil schrijven, en na de voorbereidingstijd geen gehoor krijgt! Inmiddels lijken de energie-instellingen wèl te werken.
De Vaio kan wel onprettig warm worden (als je hem toch op schoot neemt), maar niet pijnlijk.

De mogelijkheden zijn in beginsel overweldigend: allerlei in- en uitvoer langs allerlei aansluitingen. Ik weet nog niet precies, hoeveel erop valt af te dingen. Ik heb niet nog meer Double Layers in de waagschaal gesteld. Bepaalde 4x DVD-RWs kon hij op slechts 2x beschrijven. Een zekere SD-kaart kon hij niet lezen. WiFi en Bluetooth kunnen niet tegelijk de ingebouwde antenne gebruiken (maar zitten elkaar wellicht anders toch in de weg op diezelfde 2,4 GHz).

Het systeem komt voor-geïnstalleerd. Je kunt één keer kiezen tussen Nederlands en Engels, daarna wordt Vista geïnstalleerd - met een legertje uitgeklede en probeerversies van allerlei software. Dat staat blijkbaar allemaal op die verborgen partitie, er zit geen enkele schijf bij. Ik had liever zelf het systeem opgebouwd van een pakje DVDs naar mijn eigen wensen.
Er komt wel een bergje papier mee, maar dat zijn "kleine lettertjes". De handleiding staat op de harde schijf (maar ook op Sony's Vaio website).

Ik heb dus nog weinig ervaring met toepassingen. Nog niet gekeken, of ik in Word inderdaad twee bladzijden A4 (staand) naast elkaar in bewerking kan hebben. Televisie-beeld oogt goed (waarbij ik tekortkomingen toeschrijf aan de signaalsterkte na splitters), Google Earth is een feest (op ADSL2), draaien en kantelen van het beeld inbegrepen - vandaar dat ik vertrouw dat 3D plaatjes maken óók lekker zal lopen.

Wie mij kent moet ik in dìt opzicht teleurstellen: ik ga op deze Vaio niet met software synthesizers aan de gang. Dingen als "latency" kan ik er niet op beoordelen.

Ik houd van auto-update. De Vaio mag van mij zelf zoeken naar bijgewerkte drivers. Hij heeft er in die vier weken al wat gevonden.

Aan het slot de som: is dit krap drieduizend euro waard? Mij wel, het is mijn op drie na duurste computer. Ik besef, dat ik bij het op de markt komen van een model met deze specificaties moet dokken, en ik vertrouw dat ik het beoogde plezier zal hebben van die grafische kracht. Een ander gaat op vacantie...
Misschien rijst nog de vraag: waarom een notebook voor grafische prestaties? Om (een deel van) de meerprijs te besparen op mijn electriciteitsrekening (groene stroom), omdat ik de accu ervaar als UPS, en omdat ik compact ben gaan verkiezen boven de towers die ik ook zelf gebouwd heb.
Hij is (uiteraard) vrij stil, behalve (uiteraard) als hij zich koelte moet toewuiven.

Uiteraard is dit alles *mijn* mening. Een ander kan met evenveel recht en reden het tegendeel vinden. :-)

PS (16-11-2011):
Ik heb omstreeks april 2010 de twee RAID-schijven van 250 GB vervangen door twee onafhankelijke van 500 GB, en Vista (32-bits) vervangen door Windows 7 (64-bits).
Het is sindsdien niet meer mijn grafische computer, maar mijn muzikale. Ik kom aan beide weinig toe. :-(

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-AR41S?

Hehe, eindelijk een review van dit mooie apparaat dat mijn budget te boven ging ;(
Nette 'eerste indruk' , thanks !

Zou je misschien nog wat benchmarks kunnen posten svp?
Verborgen raid 0 wat is dat voor iets achterlijks?
Niet eens raid 1? Lekkere dure workstation dan zonder data redundancy!
De AR41S kan wel degelijk ook op RAID 1 werken. Zie de officiele specs op vaio.sony.nl: "Serieel ATA RAID 0 (0 en 1 ondersteund) 2 x 160 GB"
dit is mijn eerste keer hier op tweakers.net.
ik heb net zelf twee weken geleden deze notebook gekocht. vooral de kwaliteit van het scherm en de verdere uitrusting van deze notebook gaven voor mij de doorslag
ik heb echter sinds de aankoop wel een aantal problemen die ik wel wil meedelen:
het viel mij van de week in een keer op dat ik letterlijk honderden dode subpixels heb zitten in mijn scherm. het viel me eerst niet op aangezien de pixels van dit scherm erg klein zijn, maar toen hij laatst opstarte terwijl ik in een donkere ruimte zat vond ik het zwart meer op een sterrenhemel lijken als op een zwart scherm. dit viel me vies tegen van zo'n dure notebook.
verder heb ik ook problemen bij het gebruik van geheugenkaarten in de geheugenkaartlezer. een sandisk extreme III 2gb flashkaart pakte hij niet. windows liep dusdanig vast dat ik maar een keuze had en dat was de computer uit en weer aan zetten. echter een oude sandisk 512 mb kaart pakte hij wel. vervolgens ook nog een sony duo kaart geprobeerd met adapter eveneens van sony en wederom liep de boel compleet vast.
dan tot slot nog de webcam. de kwaliteit ervan vind ik best goed, maar het bijgeleverde programma geeft constant aan dat er niet gecaptured kan worden van de webcam wegens instabiliteit van de programmatuur of dat de harde schijf vol zou zijn. (terwijl ik 150 gig vrij heb). herinstalleren van deze software werkte niet.
al met al deze klachten allemaal aan de helpdesk doorgegeven. de notebook zou vandaag worden opgehaald op een niet nader te specificeren tijdstip. ik heb de hele dag zitten wachten maar niemand kwam. sony weer gebeld. zij beweerden dat het hun fout niet was en hebben het heringepland voor maandag. ik met DHL gebeld, bleek dat het nooit in hun computer heeft gestaan. wordt vervolgd dus.
helaas, ik heb geen benchmark programma's dus ik kan hier geen reultaten van plaatsen.
Ik dacht: laat ik eens kijken of er reacties zijn. :-)

Allereerst: ik ben sinds de review nog niet veel verder gekomen. Ligt niet aan de Vaio!
Ik ben "al" zover, dat er wat software klaarstaat om geïnstalleerd te worden - maar (nog) geen benchmark programma.

Net als Youri heb ik slechte ervaringen met geheugenkaarten, althans één poging (met de ingebouwde kaartlezer en een losse). Misschien heb ik wel het kaartje gewist door het eerst in de verkeerde gleuf te steken, daar rechtsonder.

Tegenover mijn negatieve praat over Sony moet ik ook een positieve ervaring noemen: de auto-update (My Vaio) heeft al verschillende drivers opgehaald. Bij de zending van vandaag zag ik een driver voor geheugenkaarten (bestandssysteem daarvan dus?), maar ik heb die nog niet geprobeerd.

De webcam heb ik nog niet geprobeerd. Ik herinner me uit de documentatie dat er iets is, maar niet wat. (A kan niet als B..., zoiets)

Dode subpixels zijn mij nog niet opgevallen. Op news:nl.comp.hardware loopt een draad over glanzende en matte schermen. Laat ik het zo zeggen ik bekijk deze kunstwerken <http://www.renderosity.com/mod/gallery/browse.php?username=renapd> met beide notebooks, en glanzend zijn ze nòg mooier. (Gratis registratie voor de galleries vereist, maar mijn ervaringen met die grafische gemeenschap zijn goed.)

Nog even over energiebeheer. Ik had een stand gevonden waarin de Vaio "wakker bleef", maar ik heb hem teruggezet naar een vrij zuinige stand. Wil ik toch even dat hij wakker blijft, dan gebruik ik een progje dat elke tien minuten activiteit veinst. Ik heb al gezien, dat er meer zijn die Jiggler heten. Het mijne komt van <http://www.zenwareonline.com/free/freeapps.html>.
Ik moet ook zeggen, dat de Vaio snel "uit zijn bed komt", en (iets minder snel) zijn Wifi-verbinding hervindt.

Terzijde: ik had wel het product vermeld bij de bespreking van de leverancier, maar niet omgekeerd. Bij deze: ComputerPirates.