Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Zwart Review

eymey 13 december 2011, 7.174 views

Sony Reader PRS-T1 Zwart

Pluspunten

• Geheel passieve schermweergave, rustig voor de ogen
  • Zeer lange accuduur
  • Zeer snel bij wisselen bladzijden e-books
  • Functies van apparaat in het algemeen snel te navigeren en goed uitgewerkt
  • Webbrowser compleet en nuttig voor pagina's met veel leeswerk

Minpunten

• Documenten/websites met veel scrollwerk minder prettig leesbaar (nadeel van e-ink technologie en niet specifiek dit apparaat).
  • Grotere PDF documenten laden zeer langzaam
  • PDF documenten met complexe layout lastig leesbaar
  • Zeer matige software (onbruikbaar onder Mac OSX Lion, matig tot redelijk onder Windows XP).
  • Dataoverdracht van PC (Mac OSX Lion) naar e-reader erg traag (~ 2 MB/s )
  • Glanzende voorkant kan vervelend zijn in zon- of kunstlicht (reflecties)
  • Optionele hardcase van Sony wat goedkoopjes afgewerkt, maar voldoet goed ter bescherming.

Veelzijdigheid Score: 4
Note
Helaas, ik had in de review direct naar wat filmpjes willen linken, maar de Photostation software van mijn Synology NAS wil helaas niet direct naar filmpjes deeplinken.

Toch wil ik ze wel delen, en wel via deze link:

Verder is dit mijn allereerste echt uitgebreide review, dus feedback is welkom :)

Ondanks dat ik absoluut geen boekenwurm ben (ik heb los van de jeugdboeken nooit echt iets met lezen/literatuur gehad) ben ik toch al sinds enkele jaren geÔnteresseerd in e-bookreaders en de techniek achter de e-ink schermen. Vooral het feit dat apparaten met e-ink schermen zeer zuinig zijn omdat de schermen alleen bij het verversen van inhoud energie verbruiken heb ik altijd als een zeer groot voordeel gezien boven de actieve LCD/TFT/Amoled schermen die normaal gesproken in mobiele apparaten de grootste energieslurper zijn.

Ook het feit dat de "elektronische inkt", als deze eenmaal op het scherm staat, blijft staan zonder actieve verversing heeft me altijd erg aangesproken. Ik ben slechtziend en moet alles wat ik lees altijd groot maken of dichtbij halen. Computers en (nieuwe) media zijn mijn hobby maar het langdurig geconcentreerd van een scherm lezen is toch altijd erg vermoeiend voor me. Al sinds de eerste e-bookreaders met de e-ink technologie spreekt de passieve papier-achtige manier van weergeven van deze schermen me aan. In combinatie met een fatsoenlijke opslagcapaciteit, ondersteuning voor meerdere bestandsformaten (met name PDF) en de zuinigheid heb ik de e-reader altijd gezien als de -potentieel- ideale vervanger en weergever voor het (papieren) archief.

Natuurlijk had ik ook altijd wel mijn twijfels: Los van de voordelen (scherpe en statische/rustige weergave van informatie, zuinigheid, etc.) heeft de e-ink technologie ook nadelen (geen kleurweergave, traag verversen van scherminhoud). Hierdoor zal de veelzijdigheid van deze apparaten altijd wat achter blijven op de tablet pc's van tegenwoordig. Tot nu toe heeft de relatief hoge prijs van 'echte' e-readers me dan ook altijd tegen gehouden om tot een aanschaf te komen.

Een aantal weken terug kwam tweakers.net in samenwerking met Bol.com met een prijsvraag waar 20 Sony PRS-T1 readers werden verloot. De prestatie die tot het winnen van een PRS-T1 kon leiden bestond uit het schrijven/tekenen/animeren van een persoonlijke visie op het gebruik van e-readers over 10 jaar. Ik was zeer verheugd toen ik bericht kreeg dat ik 1 van de winnaars was! Eindelijk de kans om voor het eerst zelf een echte e-reader uit te proberen en dan ook nog wel het nieuwste topmodel van Sony!

Hieronder zal ik mijn ervaringen met dit mooie stukje technologie uiteen zetten.

Levering en uitpakken
De postbode bezorgde een ruim bemeten maar opvallend plat pakket van Bol.com. In het pakket zaten de doos van de PRS-T1 zelf en een papieren handleiding van Bol.com met een instructie hoe je je eerste e-book moet aanschaffen en hoe je de e-reader "authoriseert" om aangeschafte e-books te openen. Als extra aangename verrassing zat er ook nog een couponcode voor 10 euro korting bij! :).

De e-reader zelf is erg netjes verpakt in een hoes, die op zijn beurt weer in een uitsparing in stevig karton zit. Ook zijn er nog een snelstartgids in meerdere talen, garantiebewijs en nog wat andere documenten mee geleverd. Er is geen lader mee geleverd maar alleen een micro-usb kabel. Voor mij persoonlijk niet zo'n probleem (genoeg usb-laders en kabels aanwezig en ook opladen aan de PC gaat prima) maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit er liever wel bij hadden gezien. Als laatste is er ook nog als extra een stylus! Zelf ga ik deze niet gebruiken: Met de vingers is het apparaat nauwkeurig genoeg te bedienen (zelfs 'tekenen' gaat prima). Bovendien is er in het apparaat nergens een uitsparing te vinden om de stylus in te schuiven. Mezelf kennende zou ik de stylus alleen maar verliezen, dus deze blijft lekker in de verpakking zitten samen met alle andere onderdelen die ik niet nodig heb.

Als je afbeelding 1 bekijkt valt je misschien op dat de e-reader zelf nergens te zien is. Klopt! Ik heb de onbedwingbare neiging om alle waardevolle spulletjes die ik aanschaf zo goed mogelijk te willen beschermen tegen eigen lompheid, lompheid van anderen, etc. ;). Toen ik wist dat ik de e-reader gewonnen had ben ik meteen naar de winkel gegaan om de los verkrijgbare hardcase (een soort boekachtige mal waar de reader precies in past) te halen. Toen de e-reader binnen kwam heb ik hem meteen daar in gestopt voor ik ben gaan spelen :+.

Eerste indruk van de e-reader
Toen ik de reader uit z'n beschermhoesje trok had ik aanvankelijk zoiets van "Wat is dat voor wit beschermplastick wat er op het scherm zit?". "Oh nee, dat IS natuurlijk het scherm!". De bedoeling was immers dat het een leeservaring als op papier zou opleveren :+. De e-reader zelf voelt erg stevig aan, maar toch ook licht genoeg om langere tijd comfortabel in je hand te houden. Het apparaat is zeker niet zwaarder dan een gemiddeld leesboek. Het grootste deel van de behuizing bestaat uit kunststof met aan de voorkant een 'glanzende' finish. Het gebied direct onder het scherm, waar het Sony logo en de knoppen zich bevinden, lijkt een soort geborsteld aluminium.

In de rand aan de onderkant van het apparaat bevinden zich (van links naar rechts) een reset gaatje, de micro-usb aansluiting, een 3,5mm koptelefoonaansluiting en de aan-uit knop. Er is ook nog een micro-SD slot maar deze zit, als de reader in de hardcase zit, verborgen. Eenmaal in de hardcase geklikt lijkt de e-reader net op een 'boek'. Een flap beschermt de reader als je de hardcase gesloten hebt.

De hardcase die ik gekocht heb bevat ook nog een leeslampje dat zich in de 'rugzijde' van de hardcase bevindt al hij open voor je licht. Zodra je het lampje eruit trekt gaat het branden. De steel waar het lampje aan zit voelt wat 'flimsy' maar is flexibel waardoor je het lampje zodanig kan positioneren dat je er goed en redelijk prettig leeslicht bij hebt. Erg handig als je je partner niet wil storen als je in bed leest of als je bv. op de camping zit :). In het algemeen doet de hardcase wat 'goedkoopjes' aan, terwijl hij met ergens in de §40 niet bepaald goedkoop te noemen is. Maar goed, het voldoet :).

Gebruik algemeen
Bij het voor het eerst inschakelen van de e-reader wordt er een korte installatiewizard doorlopen om het apparaat gebruiksklaar te maken en op de juiste datum, tijd, etc. in te stellen. Het opstarten vanuit de 'uit-stand' verloopt naar mijn mening relatief vlot. Vanaf het moment dat het eerste teken van leven wordt vertoond tot het moment dat je op het hoofdscherm komt en de reader kan gebruiken ben je ong. 25 seconden verder. Het ontwaken vanuit de 'slaapstand' gebeurt vrijwel direct.

Als je verwacht de reader enkele keren per week te gebruiken, dan kan je hem eenvoudig in de slaapstand/standby zetten. In die stand wordt (standaard) de voorpagina van het laatst gelezen boek getoond en verbruikt de reader verder een minimum aan energie. Wifi en het touchsysteem staan dan uit (je kan de reader ook alleen wekken met de aan-uit knop). Ik heb de reader de afgelopen weken iedere dag een half uurtje gebruikt en ermee gespeeld en verder heeft hij meestal in de standby-stand gestaan. De batterij-indicator geeft nog steeds een 'volle' batterij aan. Als ik de reader een aantal dagen niet aanraak schakelt hij zichzelf overigens wel automatisch 'uit' . Je kan er in het instellingenmenu ook voor kiezen om een foto of slechts een melding op het scherm te tonen wanneer hij stand-by staat.

Het bedienen van de reader verloopt erg intuitief. Het is duidelijk te merken dat het onderliggende systeem op Android is gebaseerd: Het instellingenmenu, het 'context-sensitieve vakjesmenu' als je op de "menu" knop drukt, de selectierondjes bij dropdown menu's, alles doet aan Android denken :). Iedereen die regelmatig een smartphone of tablet gebruikt zou deze reader dan ook moeten kunnen gebruiken zonder de handleiding te lezen. Deze staat overigens wel voorgeÔnstalleerd op het apparaat zelf, mocht je toch wat op willen zoeken. Het instellen van Wifi en aanmelden op je netwerk is ook binnen een minuut gebeurd. Standaard staat Wifi zo ingesteld dat het, wanneer je 5 minuten niets met de verbinding gedaan hebt, deze 'standby' wordt gezet om stroom te besparen.

Wat tijdens het gebruik van de e-reader in het algemeen opvalt, is dat hij erg soepel reageert! Je hoeft meestal niet lang te wachten op acties zoals het openen van een applicatie, instelling of menu. Het enige waar je aanvankelijk aan moet wennen is dat het scherm 'zwart flitst' als het van inhoud verandert. Dit is inherent aan de manier waarop de e-ink technologie werkt. Het scherm moet zichzelf bij een verandering 'resetten'/wissen en bouwt zich dan weer in lagen van grijstinten op. Bij foto's of internetpagina's met veel verschillende tinten kan dit op z'n langst 1-2 seconden duren. Bij het lezen van e-books gebeurt het bijna letterlijk 'in een flits'. Irritant is het naar mijn mening niet. Over het algemeen gaat de software hier ook wel slim mee om: Als bijvoorbeeld slechts een deel van het scherm ververst moet worden of het onscreen toetsenbord wordt getoond, dan wordt alleen dat gedeelte ge-reset en ververst.
Het enige echt grote nadeel hiervan is dat veel scrollen in internetpagina's of PDF-documenten niet echt snel gaat. Het is dan ook zaak om, indien mogelijk, PDF documenten eenvoudig te houden qua layout en om van websites eventueel de mobiele versies te kiezen.

Een aardig detail aan het touchscreen is overigens nog dat deze ook "multi-touch" ondersteunt. Je kan net als op een tablet of smartphone met twee vingers een "pinch" beweging maken om in of uit te zoomen. Terwijl je dit doet laat het scherm, net als bij scrollen, een hele grove refresh zien van wat je aan het doen bent. Als je de beweging los laat wordt het scherm in z'n geheel ge-refreshed. Overigens werkt dit alleen in de browser en bij PDF documenten.

Mogelijkheden
Het 'beginscherm' bestaat uit twee pagina's waarop je alle functionaliteit van deze e-reader terug vindt. Op scherm 1 vind je de optie om het laatste boek waar je in zat verder te lezen, plus een overzicht van recent toegevoegde boeken en (pdf-)documenten. Daaronder bevinden zich vier vakken met de opties "Boeken", "Store", "Collecties" en "Alle notities". De Nederlandse PRS-T1 die ik hier heb heeft de "store" functie automatisch aan de internetsite van Bol.com gekoppeld. Met de optie "Collecties" kan je je verzameling boeken en PDF-documenten zelf ordenen en categoriseren. De optie "Alle notities" toont een lijst van boeken en passages in deze boeken waar je zelf notities aan hebt toegevoegd. Scherm 1 bevat dus eigenlijk alles wat je nodig hebt voor de primaire functie van het apparaat: Boeken lezen.

Op scherm 2 vind je de extra functionaliteit die deze reader, naast het lezen van e-books en documenten, biedt. Deze functionaliteit is verdeeld in 3 categorieŽn: Netwerk, Referentie en Multimedia.

In de categorie "Netwerk" treffen we de webbrowser aan. Zodra je de browser start wordt de Wifi verbinding geactiveerd wanneer deze 'standby' staat. Als de Wifi verbinding uit staat omdat je dit bewust hebt ingesteld, dan zul je eerst de verbinding zelf aan moeten zetten Vermoedelijk gaat het bij de browser om een standaard Android browser met webkit engine. De instellingen van de browser komen grofweg overeen met de instellingen die ik van mijn Android smartphone gewend ben. De browser werkt in ieder geval zeer vlot en weet eigenlijk alle websites die ik heb geprobeerd gewoon correct te renderen. Een dubbel-tap ergens in een alinea met tekst zorgt dat het beeld inzoomt (de mate hiervan is instelbaar) en dat de tekst uitgelijnd wordt zodat je alleen maar verticaal hoeft te scrollen. Overigens kan je hiervoor ook zeer goed de hardwarematige "links" en "rechts" knoppen gebruiken. Deze worden dan een "page up" en "page down". Je hebt dan ook bijna geen last van de lag van het e-ink scherm die je met scrollen ervaart.

De functie "Periodieken" heb ik zelf nog niet verkend. De bedoeling van deze functie is om je te abonneren op elektronische versies van kranten, tijdschriften, dagelijks nieuws, etc. Maar voor zover ik weet wordt dit in Nederland nog niet echt op grote schaal aangeboden.

In de categorie "Referentie" vinden we de applicaties "Woordenboek", "Handschrift" en "Kladblok". De "Woordenboek" applicatie bevat een hele verzameling aan elektronische versies van bekende woordenboeken, waaronder Van Dale, Oxford, Collins, etc. Van "Van Dale" is een woordenboek "Nederlands-Engels" en "Engels-Nederlands" beschikbaar. De "Handschrift" applicaties is alleraardigst! Hiermee krijg je een heel leeg veld beschikbaar waarin je naar hartelust kan 'krabbelen' en 'tekenen'. Dit kan zowel met je vingers als met de stylus. Je kan je kunstwerkje opslaan en voorzien van een naam. De "kladblok" applicatie maakt het mogelijk om, met behulp van een onscreen toetsenbord, notities te typen. Ook met deze applicatie kan je verschillende notities bewaren.

In de categorie "Multimedia" vinden we een applicatie om foto's die op het apparaat staan opgeslagen te bekijken en een applicatie om naar muziek te luisteren. Foto's worden behoorlijk scherp weergegeven, maar de functionaliteit is door het zwart-wit scherm en door de relatief trage opbouw van een fotoweergave natuurlijk beperkt. De audio applicatie kan mp3's weergeven. Mits van de juiste tags voorzien wordt er standaard een lijst getoond die op artiest en dan op album gesorteerd is. Zo te zien kan je dit niet veranderen. Als je eenmaal een artiest/album hebt gekozen en een track hebt geselecteerd gaat de gekozen muziek spelen. Verder geeft het weergavescherm cover art weer, de artiest, het nummer dat gespeeld wordt en opties voor shuffle en repeat.
De e-reader heeft geen interne speaker, dus je hebt altijd een koptelefoon nodig om muziek te luisteren. De geluidskwaliteit is heel behoorlijk. Er zijn geen equalizer-instellingen en het volume kan niet erg hard, maar met mijn Sennheiser MX360 oordopjes is het volume hard genoeg. Zelfs op het hoogste volume is het geluid zuiver en gewoon in balans. De lage dreunen aan het begin van "The river of dreams" van Billy Joel worden zonder distortion en met redelijk wat power weergegeven :P. Slim detail is dat je via de "menu" knop een optie krijgt om direct terug te keren naar het laatste boek wat je aan het lezen bent.

De allerlaatste optie op scherm 2 heet "Instellingen". Ik zal niet alle mogelijke instellingen uitgebreid bespreken, de meest belangrijke instellingen zijn opgedeeld in categorieŽn (Algemeen, draadloos netwerk, datum en tijd, applicatievoorkeuren, etc.). Onder "Algemene instellingen" kan je instellen hoe de bladzijde 'omgeslagen' moet worden (standaard naar links). Ook de menutaal kan je aanpassen. Onder "Applicatievoorkeuren" kan je je boeken en periodieken, het woordenboek en de browser instellen. Onder de instellingen voor Wifi kan je instellen of Wifi bij inactiviteit automatisch na 5 minuten op standby moet gaan om stroom te besparen. Uiteraard kan je hier ook je draadloze netwerken beheren.

Al met al kan ik zeggen dat de extra features die deze e-reader aan boord hebben behoorlijk goed zijn uitgewerkt. Of je ze nuttig vindt is natuurlijk geheel persoonlijk, maar bij geen van de features heb ik het gevoel dat deze er beter niet in had kunnen zitten :).

Boeken en documenten lezen
Uiteraard zal ik ook wat aandacht besteden aan het belangrijkste element: Het lezen van boeken en documenten!

Het lezen van e-books is een genot! Het omslaan van pagina's gaat vlot: binnen enkele tienden van een seconde. Je kan pagina's zowel met een 'swipe' beweging over het touchscreen als met de vaste knoppen (links/rechts) omslaan. Voor mij is de optie om de lettergrootte aan te passen een zeer welkome functie die ik met gewone papieren boeken altijd gemist heb. Je kan uit 7 lettertypes en 8 lettergroottes kiezen.
Ook hier weer een leuk detail: Als je een grote letter ingesteld hebt moet je natuurlijk vaker 'omslaan'. Het aardige is echter dat de originele paginanummering van het boek van kracht blijft. Je slaat dus meerdere keren om voordat het nummer van de bladzijde verspringt naar de volgende. Het omgekeerde is ook het geval: Als je een kleine letter instelt, dan geeft het apparaat bijvoorbeeld "Pag. 9-11 van 15" aan.
Tijdens het lezen van boeken komt ook de "Handschrift" applicatie weer in beeld. Dit keer biedt deze applicatie de mogelijkheid om in je boek te 'krabbelen' met je vingers of stylus. Iedere 'krabbel' die je maakt is later terug te vinden via de "Notities" functie in de lees applicatie of de "Alle notities" functie in hoofdscherm 1.
De optie "weergave aanpassen" geeft je de mogelijkheid om te bepalen hoe 'dik' de letters door het e-ink scherm moeten worden aangezet. Je kan onder andere kiezen uit "Verzadigd", "Details, "Helderder" en "Donkerder". Deze presets kan je ook nog finetunen met de optie "Op maat". Voor mij is de keuze "Verzadigd" het meest fijn.
Als laatste kan je onder "Meer" ook de orientatie van staand naar liggend veranderen. Zeker bij grotere lettertypes kan dit een fijne optie zijn omdat je dan wat minder met je ogen heen en weer hoeft te gaan. Op zich is het wel jammer dat Sony niet een sensor heeft ingebouwd die ervoor kan zorgen dat de weergave automatisch gedraaid wordt. Per slot van rekening kunnen smartphones dit al jaren. Maar goed, dit is geen minpunt waar ik lang wakker van lig.

Zoals eerder opgemerkt is het ook mogelijk om PDF-documenten te openen. Helaas moet ik zeggen dat ik op dit punt toch wel enigszins teleurgesteld ben (aangezien ik dit juist veel wil gaan gebruiken). Het werkt wel en het is op zich ook best bruikbaar maar het hangt heel erg van de PDF af hoe dit werkt. Bij een PDF met voornamelijk tekst die ook echt als tekst in de PDF opgeslagen is kan je voor het aanpassen van de weergave en het 'omslaan' van de tekst ongeveer dezelfde functies gebruiken als bij e-books. Maar bij PDF's met veel illustraties en een indeling in kolommen, zoals bijvoorbeeld de handleiding van mijn home cinema receiver, begint de beperkte grootte van het 6" scherm en de traagheid van het e-ink scherm z'n tol te eisen. Heen en weer scrollen wordt al snel vervelend, dus zoom je uit zodat je wat meer overzicht krijgt. En dan wordt alles toch wel priegelig, zeker voor mij. Overigens heb ik met dit document alsnog geprobeerd om het lettertype en de lettergrootte te veranderen maar wilde de reader daarna niets meer met dit document: Het bleek zo groot en complex te zijn dat de CPU van de PRS-T1 dit gewoon niet kan verwerken. Even een simpele PDF openen en de weergaveinstellingen weer op standaard zetten en ook dit complexere document opende weer.

Software
Nu kom ik bij een punt aan waarin Sony me echt teleur stelt: De software! De manier waarop deze is geleverd vind ik nog wel vernuftig (op een losse partitie in de e-reader, die in Windows verkenner of Mac finder ook als extra station wordt herkend). Eerst heb ik de MAC versie van de software geprobeerd, aangezien ik thuis de meeste tijd doorbreng voor de MAC Mini in de woonkamer. Ik draai OSX Lion. Helaaas, helaaas. De software installeert zich, vraagt om een reboot (die ik gegeven heb) maar wil met geen mogelijkheid starten. Zodra ik de applicatie probeer te starten verschijnt er een mooie OSX foutmelding met de (voor mac users bekende) trace van alle system en library calls. Er mist een onderdeel van "QtWebkit" library. Een snelle google actie bood geen hints hoe ik dit op zou kunnen lossen. Ook het downloaden van een versie van de software van de Sony website bood geen soelaas. Ik heb natuurlijk direct een supportvraag aan Sony gestuurd maar (ong. 2 weken naar dato) blijft enige reactie uit…..

Dan maar naar Windows XP op de netbook. Ook dit verliep eerst niet soepel (bij het authoriseren van de reader volgde een foutmelding waarna het hele programma zichzelf opgehangen had) maar uiteindelijk lukte het me (met behulp van de instructies van Bol.com) om mijn aangeschafte e-book in de software te laden en de reader te authoriseren. Verder, na deze initiele drempel, doet de software wat het moet doen (media en boeken synchroniseren) maar het oogt en voelt allemaal wel erg jaren '90.

Wie op internet informatie en ervaringen omtrent de PRS-T1 leest zal ook een ander probleem in de reader zelf niet ontgaan zijn: De inmiddels beruchte "screen freeze of death". Vooral als je er gewoonte van maakt om de bladzijden om te slaan met behulp van het touchscreen kan zich de situatie voordoen dat het systeem 'op hol' slaat en oneindig door gaat met bladzijden omslaan. Met interventie via de menu-knop is dit te onderbreken maar daarna reageert het hele touchscreen nergens meer op. De enige manier om deze weer tot leven te roepen is om met een dun voorwerp het resetknopje onderaan het apparaat te gebruiken. Rondom deze bug is al veel commotie geweest. Sony ontkende in het begin het probleem en vond dat de mensen maar gewoon de resetknop moesten gebruiken. Inmiddels is het probleem echter zodanig wijd verspreid en wordt de negatieve publiciteit zo drukkend dat Sony nu een oplossing voor dit probleem heeft beloofd (waarschijnlijk in de vorm van een firmware update die binnen een nog onbepaalde tijd moet verschijnen).

Dat gezegd hebbende, heb ik het probleem zelf nog niet ondervonden. Ik heb dan echter ook zeker nog geen honderden bladzijden gelezen en het probleem schijnt zich ook niet bij iedereen voor te doen. Maar de hele (aanvankelijke) houding van Sony in deze zaak legt toch wel een soort 'smetje' op een verder prachtig apparaat.

update 13-12-2011
Inmiddels is er een nieuwe firmware uit, die het screen freeze of death probleem op zou moeten lossen!

De update ging hier soepel (op een MAC). Helaas werkt de (inmiddels ook weer vernieuwde) Reader software voor MAC bij mij nog steeds niet :(.

Wie na dit erg lang verhaal nog steeds leest is gek en zou dit op een e-reader moeten lezen :+. Grapje :).

Tot zo ver mijn eerste schreden in de wereld van de e-readers. En bevalt het? Het antwoord hierop is denk ik 90% "ja". Mijn mening over het nut en de voordelen van e-readers, die ik voor het winnen van de PRS-T1 had, is zeker niet veranderd. Voor mensen die van heel veel lezen houden en hun "lees apparaat" niet om de 3 uur aan een infuus willen hangen is een e-reader de enige bruikbare en echt comfortabele oplossing.

En hoewel ik nog geen echt vergelijkingsmateriaal heb ten opzichte van andere e-readers (behalve door in winkels met enkele modellen te hebben gespeeld) kan ik denk ik toch wel veilig zeggen dat de PRS-T1 op dit moment waarschijnlijk tot de top van de e-readers behoort. Vooral de hoofdfunctie, e-books lezen, vervult dit apparaat echt perfect, met als hoogtepunt het aanpasbare lettertype en de mogelijkheid om zeer grote letters te krijgen. Ook de overige functies zoals de webbrowser en de notitiefuncties werken uitstekend. Vooral het feit dat je op diverse plekken merkt dat Sony echt over de software heeft nagedacht stemt positief.

Het is dan ook echt jammer dat Sony de Windows- en vooral de Mac-software zo ontzettend slecht voor elkaar heeft. Zeker omdat je ook de software van Sony zelf nodig hebt om de met DRM aangeschafte e-books met je reader te synchroniseren. Maar fair is fair: Zolang je ergens toegang hebt tot een PC met Windows XP, Vista of Windows 7 is de software in ieder geval bruikbaar. Ook het feit dat Sony aanvankelijk een nogal arrogante positie innam bij tekenen van problemen met hun paradepaardje geeft aan dat Sony op dit gebied nog veel te leren heeft.

En de 10% "niet ja" als antwoord op mijn eerdere vraag aan mezelf? Die heeft betrekking op mijn hoop dat e-ink zich nog verder zal ontwikkelen (met name in bruikbaarheid met scrollen/zoomen en op termijn misschien zelfs kleurweergave) en de hoop dat een volgende e-reader van Sony wat eleganter met PDF's om zal weten te gaan…….

Al met al denk ik dat de genoemde problemen met software en firmware geen reden hoeven te zijn om dit product links te laten liggen. In tegendeel, je zou jezelf enorm veel plezier en een ontzettend mooi stukje high-tech ontzeggen. Ik heb er, zeker met de populariteit van deze PRS-T1, alle vertrouwen in dat Sony de firmware en software van dit apparaat nog eens goed onder handen zal nemen.

Ik zelf zou in ieder geval iedereen die een e-reader zoekt aanraden om deze PRS-T1 een zeer hoge positie op de shortlist te gunnen!

Als laatste: Tweakers.net en Bol.com: Nogmaals heel erg bedankt voor deze mooie prijs! Ik weet zeker dat ik er nog erg veel nut en plezier van zal gaan ondervinden. Misschien zal hij zelfs m'n plezier in lezen kunnen aanwakkeren :).

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Zwart?

Ik heb hem inmiddels ook, ik werd zondag wakker in het ziekenhuis ( gedotterd ) Lang leve de draadloze toetsenborden nu net thuis en een bed beneden.
Mijn 2 meiden kwamen zondagavond met een (vervroegd) kerstkado dus ik heb hem nu ook .
Het mooiste vond ik na het uitpakken hun foto en natuurlijk de boeken die de kleine erop gezet had.
Wel lachen dat die kleine 23 december 6 wordt en ze zonder moeders dat ding heeft aangesloten en er boeken ingezet heeft, mijn vriendin heeft haar wel gevraagd hoe ze wist welke boeken ik al gelezen had.
Mam kijk eens tussen de haakjes staat een letter,( we zetten dus tussen haakjes onze letter wanneer we een boek in de reader gezet hebben )
Ik heb nu geen excuus meer om niet in 1 huis te gaan wonen, toch wel handig om een vriendin te hebben die in het ziekenhuis werkt.
Ik heb hem nog niet echt getest, maar ik ga nu slapen
Whoo, dat is wel erg knap! Bijna 6 en dan al boeken erop krijgen en zo nadenkend te werk gaan ;)

Veel plezier ermee! En beterschap.
Mooi verhaal. Een echte tweakster in de dop ;)
Beterschap :)
Mja, Calibre is een leuk programma, maar voor zover ik weet is dat niet geschikt om aangekochte boeken (met DRM) erop te zetten en te beheren.

En het is natuurlijk belachelijk dat software van een dergelijke fabrikant gewoon niet werkt en dat ze er ook 0 support op verlenen.
Ik kan die ervaring niet met je delen, je kan ze inderdaad niet lezen in Calibre maar je kan ze wel overzetten... Tevens werkt bij mij de software gewoon naar behoren, al heb ik het niet op m'n werklaptop (Macbook pro) geprobeerd...

Mocht het transferen van de ebooks toch niet werken, dan kan je ze altijd nog op een microSD kaartje zetten...

edit:
hier is het bijhorende linkje met de uitleg: http://manual.calibre-ebo...hased-epub-books-with-app
ik begrijp je frustratie, maar de DRM is iets wat niet door Sony opgelegd wordt en zich dus maar aan moet houden... dat Adobe vervolgens alleen Windows software ervoor heeft is wel jammer...

[Reactie gewijzigd door Carino op 14 december 2011 09:17]

Thanks voor de tip. Dat zal ik dan zeker eens gaan proberen!

Tsja.... ik snap wel dat DRM Bestaat en dat dat niet de schuld is van Sony. Maar wat ik Sony wel aanreken, is dat ze ondersteuning voor de MAC claimen maar dat die vervolgens erg brak is. Het is nieteens een kwestie dat het overzetten niet werkt, de software crasht gewoon direct bij het opstarten! En een supportvraag aan Sony verdwijnt daar in /dev/null......
Feitelijk is de ondersteuning voor de Mac ook gewoon aanwezig, het is alleen het feit dat Adobe DRM niet beschikbaar is voor de Mac en dat maakt het lezen van DRM boeken gelijk onmogelijk... Je kan overigens nog proberen om een DRM removal plugin voor Calibre te installeren, maar dat is iets waar je maar even goed naar moet kijken ;-)

Sony support is inderdaad 0,0... maar helaas niet alleen voor Mac gebruikers hoor.. Ik heb enkele weken geleden een support issue bij ze aangemeld maar daar tot op heden nog steeds geen enkele reactie op gehoord...
Ik wil je in de eerste plaats feliciteren met je reader.
Ik heb zelf de Sony prs-650 en je review geeft mij zeer zeker de impuls om er over na te denken om te gaan sparen voor deze.
De brakke software van Sony , wat beheer betreft heb ik met dank aan tweakers leren omzeilen, ik gebruik dus ook geen calibre ( ik kan geen/slecht engels ) ik sleep nu gewoon via ( deze computer etcetera ) de boeken gelijk in de reader, is niet een ideale oplossing, maar daar kan ik wel mee leven.
Ik gebruik hem dus echt alleen voor het lezen en yep mijn ogen zijn ook niet zo geweldig goed en ben ontzettend blij dat de techniek zover is om de letters te vergroten.
Ik heb vandaag wel voor het eerst problemen gehad met het vastlopen van de reader, die wou geen pagina vooruit en ook niet achteruit !
Na het compleet uitzetten deed hij het weer prima, en de kleine ligt op de bank te lezen, nog geen HELP of andere woorden gehoord.
De reden dat ik wil sparen voor een 2e reader is een gevecht met de kleine van mijn vriendin, regelmatig neemt ze die "stiekem" mee naar bed, dan moet ik die weer "stelen" wanneer we zelf naar bed gaan :)
Nogmaals veel plezier met je reader en uiteraard mooi dat Tweakers . net en Bol.com dit mogelijk gemaakt hebben.
Misschien is de applicatie Calibre wat voor je? http://calibre-ebook.com/download
Via dat programma kan je heel makkelijk en snel je reader beheren. Ik gebruik het zelf in combinatie met de PRS-T1 en ik kan niet anders dan zeggen dat ik er erg tevreden mee ben!