Steelseries Siberia V2 Wit Review

reemprive 25 november 2011, laatste update op 25 november 2011, 7.694 views

Steelseries Siberia V2 Wit

Pluspunten

• Mooie headset
  • Geluidsweergave
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Geen extra's meegeleverd.

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
Bij deze een review van de Steelseries Siberia V2(de witte versie). Na 2 maanden een teleurstellende ervaring te hebben gehad met de Creative Tactical 3D Alpha moest ik vanwege draadbreuk op zoek naar een nieuwe headset. Ik zal, omdat het mijn meest recente ervaring betreft, de vergelijking maken met de Tactical 3D Alpha, ook al is het uiteraard een andere prijscategorie.

Features:

De Siberia V2 wordt geleverd zonder veel poespas. Het is een headset met een 3,5 mm aansluiting waardoor je niet een nieuw usb apparaat hoeft te installeren, dus zitten er geen drivers bij. Eigenlijk zit er niets extra's bij de headset, waar je bijvoorbeeld zelfs bij een veel goedkopere Creative Fatal1ty headset er nog een beschermzak bij krijgt voor transport. Voor mij is dit echter geen enkel probleem, ik sluit headsets nooit via USB aan gezien ik een X-Fi Xtreme gamer in mijn PC heb zitten. Als je een aardige geluidskaart hebt vind ik het zonde om daar geen gebruik van te maken.

Kwaliteit geluidsweergave:

Zo teleurgesteld als ik was toen ik de eerste keer naar de Creative Tactical 3D Alpha luisterde, zo blij was ik toen ik deze headset aansloot. Het geluid klinkt veel natuurlijker, waar de Creative Tactical 3D Alpha het vooral moet hebben van een overdreven basweergave maar slecht klinkt in de hoge regionen is de Siberia voor een headset niet alleen goed te doen met games maar is ook muziek luisteren goed te doen. Over de hele linie klinkt het geluid goed en komt natuurlijk over zonder de nadruk te leggen op een bepaalde toonhoogte.

Uiteraard is muziek niet de reden om een headset aan te sluiten maar gaat het uiteindelijk om de game ervaring. Nu irriteerde ik mij aan de geluidsweergave van de Creative Tactical 3D tijdens het spelen van mij favoriete spel, explosies klinken aardig door de nadruk op de lage tonen maar eigenlijk klonk het allemaal erg blikkerig. Ik heb een tijd gerommeld met de settings van mijn geluidskaart om het enigszins dragelijk te maken maar was hier absoluut ontevreden over. De Siberia V2 daarentegen geeft een erg prettig geluid waarmee al mijn irritaties als sneeuw voor de zon verdwenen. Natuurlijk is weer het juiste woord, de wapens, explosie en omgevingsgeluiden klinken realistisch en zelfs kleine details als een tegenstander die vanuit beschutting met een silencer schiet zijn duidelijk hoorbaar.

Kwaliteit geluidsopname

Gezien ik verrast was door de kwaliteit van de geluidsweergave was ik bang dat misschien de opnamekwaliteit, en dan met name de helderheid via Skype dat ik veel gebruik, zou tegenvallen. De testopname via Skype waarbij ik heb gefluisterd klonk desondanks erg goed. Tijdens het gamen hoort iedereen mij goed en komt het geluid van mijn kant goed door. Hierin zal niet een erg groot verschil met de Creative Tactical 3D zitten gezien dat ook prima is, maar verwacht ook hier geen teleurstelling.

Gebruiksgemak

De headset heeft als groot voordeel dat deze niet versteld hoeft te worden. De constructie zorgt dat deze niet ingesteld hoeft te worden(ik heb nogal een groot hoofd) en wanneer mijn vrouw of dochter de hoofdtelefoon opzet zal ik niet opnieuw deze in moeten stellen. Bij de Creative was dit wel het geval, waardoor je soms een paar keer zit te schuiven om de koptelefoon goed af te stellen.

Daarnaast is de inschuifbare microfoon een verademing. Soms bij het luisteren van muziek was de microfoon vervelend bij de Creative waardoor ik hem lostrok van de headset. Vervolgens had ik hem in een hoek van mijn bureau gegooid en kon ik weer zoeken waar ik hem ook al weer had gelaten.

Mijn vorige headset sneuvelde omdat de draad aan mijn bureaustoel vast zat waardoor deze brak bij het naar achter rollen van mijn stoel. Bij deze headset bestaat de bedrading uit 2 delen, te hard trekken zal resulteren in het losschieten van de aansluiting op de draad zelf in plaats van een breuk. Dit is voor mij een groot voordeel gezien ik nogal lomp kan zijn.

Wat betreft draagcomfort, de Siberia V2 kan makkelijk tijdens langdurige gamesessies worden gedragen zonder te knellen of pijn te gaan doen. De oorkussens zijn van leer met een zachte vulling en voelen prettig aan.

Bouwkwaliteit en afwerking

Wanneer je de Siberia V2 vergelijkt met de Tactical 3D Alpha is het qua bouwkwaliteit een wereld van verschil. De headset voelt zeer solide aan en het kunststof heeft een bijna metaalachtige uitstraling, waar de Tactical 3D Alpha echt een plastic look en feel heeft. Kleine details als de inschuifbare headset geven het gevoel een kwaliteitsproduct in handen(of op hoofd eigenlijk) te hebben.

Tja, ik heb 70 euro betaald en vind dat voor wat ik er voor krijg een erg goede prijs. Ik zou met deze ervaring niet weten waarom ik een headset van >100 euro zou moeten kopen. De Tactical 3D Alpha is 30 euro goedkoper, maar in mijn optiek is die 30 euro is gezien het verschil in kwaliteit absoluut geen verspild geld.

Heb jij ook een Steelseries Siberia V2 Wit?

Goede review, maar ik heb nog wel een paar vragen voor je :P

- Uit je verhaal kan ik aannemen dat de headset geleverd wordt met een 3,5 mm aansluiting voor geluid en een 3,5 mm aansluiting voor de microfoon. Er zit dus geen verloopstukje van 3,5 mm kabels naar USB bij, zoals ik op de foto's kan zien bij sommige webshops?

- En als laatste, voegt een geluidskaart echt iets toe aan de geluidskwaliteit van de headset?
Ik heb zelf namelijk geen aparte geluidskaart... Is het verschil in geluidskwaliteit de moeite waard om een geluidskaart te kopen?
- Er is geen usb connector meegeleverd.
- Ja, al is dat verschil kleiner bij een recent high end moederbord. Als je een (relatief) budget moederbord hebt zal een geluidskaart wel een verschil maken. Al zou ik dan niet voor een Creative gaan maar kiezen voor Asus.
Ok, dan is het voor mij duidelijk ;)
Ik heb verder ongeveer een mid-end moederbord:
Dat wordt waarschijnlijk dus een geluidskaart. :P

Bedankt ;)
Hey, weet jij toevallig of er ook nog een driver bij deze headset hoort?
Nee, die zijn er niet. Volgens mij is dat alleen bij USB headsets.