Scythe Kama Reader 2 Review

Niekleair 25 november 2011, laatste update op 25 november 2011, 416 views

Scythe Kama Reader 2

Pluspunten

• Zowel intern als extern te gebruiken
  • Zit in een aparte behuizing in plaats van een plaatje met daaraan de printplaat vastgemaakt.
  • Leest veel kaartsoorten
  • Aparte sleuven voor microSD en m2

Minpunten

• Frontje laat soms los
  • Lampje blijft altijd branden
  • Behuizing v/d lezer beschadigd eenvoudig bij inbouwen.

Dit is een simpele review van de Scythe Kama Reader. Ik heb zelf sinds anderhalf jaar ervaring met twee exemplaren.

Featureset
De reader is een rechttoe-rechtaan kaartlezertje maar heeft wel een leuke bonus. Als je de kaartlezer koop krijg je er namelijk twee kabeltjes bij, één om de lezer op je interne USB-header aan te sluiten, en een kabel om hem op een USB-poort aan te sluiten. Je kan de lezer dus zowel als interne als als externe kaartlezer gebruiken.

De kaartlezer heeft ondersteuning voor de volgende formats:

- SD(HC)
- miniSD
- microSD(HC)
- memorystick pro duo
- memorystick m2
- CF/MD
- SM

Met een prijs van nog geen 15 euro is het geen heel dure kaartlezer. Er zijn echter ook hordes voordeliger lezers. Gezien de mogelijkheid deze reader ook extern te gebruiken vind ik het de meerprijs waard.

Prestaties
De prestaties zijn vrij goed. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van de pc en de geheugenkaartjes. Bij NTSF geformatterde geheugenkaarten haalde ik schrijfsnelheden van rond de 200mb/s met SD kaarten van klasse 4 en 10. Bij Fat32 ligt dit rond de 12,5 mb/s.
Vrijwel elk kaartje dat ik in de lezer steek wordt direct door windows herkend. Er zit vrijwel geen laad of installatietijd tussen.

Wat wel wat minder prettig is, is dat het groene lampje voorop altijd blijft branden als de usbpoorten onder stroom staan. Bij mijn pc valt het mee met de overlast, aangezien mijn PC In een kast staat, en de lezer zelf nog eens achter een deurtje zit.

Installatie, bouwkwaliteit en gebruiksgemak
De lezer moet in een 3,5" bay geïnstalleerd worden. Meestal levert dit geen problemen op. Wat wel jammer is, is dat de schroeven waarmee je de lezer vastzet, zich vastzetten in het kunststof van de behuizing van de lezer. Bij te kleine schroefjes hebben deze schroeven geen grip, en grote schroeven wordt de behuizing soms beschadigd. Daarnaast lieten bij mij de voorplaatjes soms los. Deze zitten aan de behuizing van de lezer vastgeklikt. Als je te ruw een kaart uit de lezer haalt, komt het frontje soms mee.

De lezer is wel gemakkelijk aan te sluiten. In de review van Torrentus is te lezen dat bij zijn lezer de kabels op de lezer zelf tricky zijn om aan te sluiten. Ik denk dat ik een herziene versie heb, want bij mij is dat probleem niet aan de orde. De aansluitkabel past maar op één manier in de connector op de lezer. Om de kabel op het moederbord aan te sluiten, moet je weten hoe de usbpin layout is. Op de derde foto is de interne aansluitkabel te zien. De linker connector steek je in de kaartlezer, de rechter sluit je aan op het moederbord. Zo staat het ook in de handleiding omschreven.

De Scythe kama reader is een eenvoudige kaartlezer die als bonus zowel intern als extern te gebruiken is. De bouwkwaliteit laat iets te wensen over maar overall is het een prima lezertje.

Heb jij ook een Scythe Kama Reader 2?