Scythe Kama Reader 2 Review

Torrentus 25 september 2010, laatste update op 17 december 2011, 1.742 views

Scythe Kama Reader 2

Pluspunten

• Inter/Extern bruikbaar
  • Mooi uiterlijk
  • Extra ingangen voor Micro kaarten.

Minpunten

• Installatie
  • Kwaliteit plastic
  • Zo kapot

Beste Tweakers,
Hier mijn eerste review, over de Scythe Kama Reader 2.
De Scythe Kama Reader 2 is een geheugenkaartlezer, en er valt dus 'an sich' niet erg veel over te vertellen. Het apparaat wordt precies zo geleverd als je zou verwachten. En doet, mits het apparaat goed geďnstalleerd wordt (daarover later meer) precies wat het moet doen.

Inhoud
  • Uiterlijk
  • Interfaces
  • Speciale Features
  • Installatie
  • Slot
Uiterlijk
Het apparaat is een van de weinige apparaten dat niet geleverd is met een enorme merksticker voorop de lezer. Het uiterlijk is eigenlijk ideaal. Bij alle ingangen staat netjes beschreven welke kaarten waar passen. Er is één led op het apparaat geďnstalleerd. Deze led brand groen als het apparaat op een USB aansluiting is aangesloten (om aan te geven dat het aan staat). Deze led brand rood als er een kaart succesvol gelezen kan worden. Deze led gaat nooit uit zolang er stroom op het apparaat staat. Als je dus een +5VSB USB aansluiting op je moederbord hebt zitten (die ook stroom aan USB poorten geeft als de PC uit staat), dan zal het groene lampje op het apparaat áltijd blijven branden (ook als de PC uit staat.) Het apparaat is met zwart plastic bekleed. De meeste kaartreaders hebben alleen een frontje, en een bakje waar vervolgens de printplaat in ligt. Deze reader ligt in een plastic 'boxje'. Mede hierdoor is het apparaat ook extern te gebruiken (voor bijvoorbeeld een laptop).

Het uiterlijk verdient mijn inziens een dikke 10. Er zijn geen verbeter-punten..

Interfaces
Het apparaat leest 42 soorten kaartjes, en wel de volgende:
  • Compact Flash TYPE1/TYPE2/TYPE2-HDD
  • Smart Media/Memory Stick
  • Memory Stick ROM/PRO/Duo/PRO Duo/Micro(M2)
  • SD Memory Card (CLASS2/CLASS4/CLASS6)
  • SDHC Memory Card (CLASS2/CLASS4/CLASS6)
  • miniSD Card, miniSDHC Car (CLASS2/CLASS4/CLASS6)
  • microSD Card
  • microSDHC Card (CLASS2/CLASS4/CLASS6)
  • MultiMediaCard (MMC4.0),
  • RS MMC (4.0)
  • MMC micro | Microdrive
Wat interfaces betreft, verdient de Kama Reader mijn inziens een 8.
Enige verbeter punt was eventueel nog een USB 2.0 aansluiting geweest.

Speciale Features
Speciale features zijn niet echt van toepassing op kaartlezers. Toch wil ik melden dat deze kaartlezer zich onderscheid van anderen door twee extra openingen te bieden. Een voor microSD en een voor Memory Stick Micro. In andere kaartlezers kunnen deze alleen toegevoegd worden via een adapter. Pluspunt.

Installatie
Een kaartlezer installeren. Klinkt niet moeilijk toch? Is het bij de Kama Reader toch wel. Er dient érg voorzichtig met het apparaat om te worden gaan. Extern is het letterlijk Plug & Play, maar als het apparaat binnen gemonteerd moet worden, begint het drama:

De handleiding is niet duidelijk over hoe de connectors op het apparaat moeten worden aangesloten. De USB stekker (Die op het moederbord) gaat, wijst zichzelf. De andere kant (die dus in de kaartlezer moet) is een niet-standaard 5-pins stekker. Deze kan op 4 verschillende manieren gemonteerd worden. Waarvan er uiteraard maar 1 goed is.

Geen probleem denk je, maar als je de stekker een keer verkeerd om in het apparaat steekt, brand de lezer dírect door. In de handleiding wordt duidelijk vermeld dat er grote kans op brand/defecten is bij het verkeerd insteken van de stekker.

Zo ook bij mij: Je moet de stekker namelijk ánders op je apparaat steken dan bij de externe USB-stekker. En dat is erg verwarrend. Mijn eerste reader is doorgebrand. Het apparaat geeft dan alleen nog maar een groene led, en functioneert verder niet meer. Na een nette RMA-afhandeling van Azerty heb ik het apparaat toch werkend gekregen, maar het is echt verschrikkelijk als zo'n ding doorbrand. Ik heb nog nooit zo'n vieze brandlucht geroken, en het is nog gevaarlijk ook.

Correcte installatie: Neem van de 5 pinnetjes (van de achterkant gezien!) de 4 rechtse. Het meest linkse pinnetje dus niet gebruiken. Zorg er vervolgens voor dat het róde draadje rechts zit, waardoor de witte letters op het stekkertje dus naar boven wijzen.

Edit
Omdat het apparaat nu voor de 2de keer kapot is gegaan, heb ik de punten die ik de Kama Reader 2 in mijn review aangepast. Het apparaat is gewoon van zeer lage kwaliteit. Als je geluk hebt en al geen DOA hebt, heb je grote kans dat het binnen een half jaar alsnog kapot is. Slechte ondersteuning voor Windows 7 (64-Bit) komt daar nog bij. NIET KOPEN!

Heb jij ook een Scythe Kama Reader 2?

Goeie waarschuwing ook voor dat doorbranden zeg. Meestal kan je toch weinig verkeerd doen en past e.e.a maar op 1 manier. Handig te weten dit voor toekomstige kopers.

Goeie review verder hoor.
Weet alleen niet of ik een permanent groen lampje zo tof zou vinden ;-)
Ik ben er ook zeker niet blij mee ;). Als je moederbord echter jumpers heeft voor +5VSB of opties voor +5VSB in de BIOS heeft, heb je er geen last meer van.

Het probleem ligt bij je moederbord, die houdt namelijk altijd spanning op de usb-poorten als +5VSB ingeschakeld is. Daarmee dachten ze mensen met een iPod heel erg blij te maken, dat snap ik ook wel, maar het is wel heel irritant dat op bijvoorbeeld nieuwe Asus moederborden geen mogelijkheid zit om +5VSB uit te schakelen.

Maar goed, een stukje tape/permanent marker doet wonderen ;)
ik heb hem ook, maar krijg de groene led niet uitgeschakeld...
Ik heb een Asus Rampage II Gene, en in het (vrij uitgebreide) moederbord is er niets van te vinden. Ook op het moederbord zelve heb ik de jumper voorlopig niet gevonden, het lijkt wel of die er gewoon niet is :s

ik blijf dus met een brandende led.
Heb zelf ook een (iets simpeler) ASUS moederbord, ook zonder ondersteuning voor het uitschakelen van de +5VSB. Erg jammer, want het is technisch makkelijk voor elkaar te krijgen.

Luiheid van Asus, ben ik bang :(
Zelf ook ervaring met 3 exemplaren en dat je op moet letten hoe je de stekker er in steekt moet zeker voor een tweaker absoluut niet moeilijk zijn, en iemand met wat minder ervaring is mijn inziens idioot als een kabel er op meerdere manieren in kan er niet eerst even uitgezocht word welke manier de juiste is. (en dat uitzoeken kost ons tweakers dus maximaal 5 seconden)

Werkt hier verder prima onder 7 64bit

Dat de reader slecht gebouwd is klopt, maar dat is verder nog geen probleem gebleken.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 25 september 2010 14:20]

Er zijn mensen zat die zoiets niet zelf uitvinden hoor. Hoe 'vind' jij dat uit binnen 5 seconden dan? Er staat nergens aangegeven hoe het moet, en er zijn 4 mogelijkheden. Tsja..

Veel mensen denken er niet eens over na dat je een apparaat kapot kunt maken door het meegeleverde stekkertje verkeerd aan te sluiten. Slaat natuurlijk ook helemaal nergens op.

Heb de stekker er in een keer goed ingedaan. Lampje is gewoon groen, als ik er nu echter een kaartje gaat hij knipperen (groen-rood-groen-rood etc.) in plaats van dat hij rood wordt, en word op mijn computer het kaartje niet gelezen.

Ik heb vele andere cardreaders aangesloten. En ik koop nooit meer zo'n PC-accessoire van Scythe. (Heb namelijk wél goede ervaringen met hun CPU-fans).
Bedankt voor die uitleg ik heb namelijk dezelfde en was van plan om hem in te bouwen mits ik een bracket kan vinden voor 5,25"
Kak, ik lees dit nu pas. Ik heb dit kaartje al een tijdje maar gebruik hem bijna nooit. Het lampje brandde eigenlijk nooit, tot nu dan. Nu brandt hij alleen maar groen, maar ik weet niet of ik nog garantie op het kaartje heb... :(
Zit levenslang garantie op, als je hem geregistreerd hebt :) anders 3 jaar geloof ik ;) komt wel goed! ;)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 21 december 2010 15:20]

Ik heb hem ook, heb op een of andere manier toch uit kunnen vissen hoe je hem moest aansluiten. In de handleiding staat inderdaad enkel hoe je hem op het moederbord moet aansluiten (wat ook wel in de handleiding van het moederbord gevonden kon worden).

Heb dus geluk gehad bij de aansluiting, hoewel mijn eerste Kama DOA was.
Mijn eerste was ook DOA, de tweede overleed na een maand :(
Ben blij met m'n Sweexje nu :) haha ;)
Wat ik een beetje jammer vindt is dat het lampje altijd aan is, zelfs als er geen geheugenkaart in zit. Als de pc 's nachts aan moet voor een lange render is gelijk de hele kamer verlicht.

Bedoel, hoezo zou het groen lampje steeds aan moeten zijn? Wil Scythe laten zien dat je het ding goed hebt geďnstalleerd? Ik kijk liever nog even verder.
Ik heb precies hetzelfde, heeft het een maand gedaan... ik steek er nu meerdere SD kaarten in (Niet tegelijk ;-) ) maar het ding werkt gewoon niet. En dan dat irritante groene felle licht waar ik 's nachts tegenaankijk zelfs als m'n PC uit staat.

Sorry Scythe, houdt het maar op koelers.
Ja, mijn 2e en 3e zijn ook defect retour gegaan.. heb nu een POV cardreader besteld.. Ben benieuwd of het beter is.. :)
Conclusie; Ja, de POV cardreader is stukken beter. Ik ben iets minder over het uiterlijk te spreken dan over de Kama reader, maar POV heeft de hardware wél voor elkaar. En, een lampje dat alleen aangaat als er ook daadwerkelijk een kaartje gedetecteerd wordt :+ .

De POV leest sneller en (véél) stabieler de kaartjes uit, en heeft tot nu toe nog geen problemen gegeven. Ook is de installatieprocedure veel makkelijker, omdat de kabel aan de Cardreader kant gewoon vast in de behuizing zit, en dus niet verkeerd om in de cardreader te steken is.

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 27 augustus 2011 19:47]