Codegen 4U-600 Review

Pluspunten

• Verpakking
  • Afwerking
  • Installatie

Minpunten

• slecht getapte schroef gaten
  • filter in deksel kan niet snel eruit

Koelvermogen Score: 5
Toegankelijkheid Score: 5
Features Score: 3
Voorwoord
Dit is mijn eerste server kast en tevens de eerste degelijke. Daarvoor altijd behuizingen gekregen of gewoon hele goedkope sweex-achtige behuizingen gekocht.

Alvorens de kast aan te schaffen heb ik eerst alle problemen met kasten in het algemeen op een rij gezet en zodoende mijn wensen vastgesteld.

Problemen met kasten die ik heb gehad:
te zwaar
te licht
te weinig ruimte
te verschillend (ontwerp)
weinig ruimte (bv. tussen mobo en HD's)

wensen:
degelijk
goed voor elke systeem (draai 3 systemen)
1 tijdloos design, hou niet meer van verschillende kasten verspreid over mijn kamer.
genoeg ruimte voor HDD's (FreeNAS systeem)
genoeg ruimte voor uitbreiding (workstation)
19 inch

Ook heb ik ervaringen op newegg.com en review van cooling-station.net gelezen.

Zoektocht
In mijn zoektocht heb ik elk mogelijke kast bestudeerd en overwogen. Van gewone desktops waar je rails voor kan kopen tot aan prachtige kasten waar soms 2 mobo's in kunnen. Bij elke kast keek ik of het geen dure grap ging worden bij 4 kasten. Ook probeerde ik uit te zoeken of de kast lang in productie was en ook zo bleef. Sommige kasten zijn trend gevoelig en dus kan je bij systeem uitbreiding misschien niet meer aan dezelfde kast komen waardoor je alsnog met verschillende kasten eindigt.

Na ongeveer 7 dagen intensief zoeken bleef ik steken bij Codegen 4U-500 en 600.
Verschil tussen beide is 10 cm en 1 bracket waar je nog 2 extra HD's kan plaatsen bovenop de 7 standaard. Er zijn bronnen die vermelden dat de bracket ook bij 4U-500 zit, ik kan dat niet bevestigen.

Nog 4 dagen gepiekerd of ik de 4U-500 of 4U-600 moest nemen. Verschil van 10 cm heeft invloed op je keuze voor een server rack. Als je een server rack van 2.00 meter wilt nemen dan zit je met beide goed. Echter bij kleinere server racks van 1.75, wat mijn wens is, word het al moeilijker om een kast van 80/100 cm diep te vinden.

Mede door toekomstige keuze voor een 1.75 meter hoge server rack besloot ik 4U-500 te bestellen.

2 dagen later kreeg ik een mail dat ik voor 2 euro meerprijs de 4U-600 kon nemen, omdat 4U-500 niet op voorraad was. In aanloop om het op te halen heb ik nog eens overwogen om het niet te doen en toch 4U-500 te nemen. Op tijd zag ik op tweakers forum iemand klagen over te weinig ruimte, met name tussen de mobo en HD's.

4U-600 is het uiteindelijk geworden. Met tegenzin in het begin, maar nu denk dat het wel beter is.

Verpakking
Verpakking is vrij simpel. Buiten de versie op de doos is het niet duidelijk wat de inhoud is. Behuizing zelf is goed verpakt. Beter dan Chieftec die ik bestelde voor mijn ouders. Toch zal de doos TNT niet overleven. Een pallet vol met Codegen kasten word beter behandeld en dus minder beschadigd dan 1 enkele doos. Hoeken zijn goed ondersteund, tussen de hoeken niet.

Doos heeft geen handvat of gaten waar je het aan zou kunnen tillen. Op cooling-station.net word daar al over gesproken en moet ze gelijk geven. Erg vervelend.

Kast eruit halen is een makkie. De kast zit met handvatten naar boven, dus vastpakken en eruit trekken.

Wat ik ook opvallend vond is dat onder de versie nummer een ronde zwarte sticker is geplakt. Meestal word hiermee kleur van de inhoud weergegeven. Betekent dit dat er ook andere kleuren, zoals grijs, te krijgen is? op codegenworld.com word het niet vermeld.

Bouwkwaliteit en afwerking
Goed, niet overdreven maar ook geen slechte afwerking. Vaak bij goedkope kasten is het lak slecht doordat het gespoten is in een stoffige ruimte. 4U-600 is goed gespoten.

Wat me opviel was dat de schroeven van boven/onder deksel zwart waren. Dat kan maar op 1 manier zijn gebeurd. De kast is geassembleerd gespoten! Dus niet elke onderdeel apart en later assembleren. Mijn vermoeden werd bevestigd toen ik de bovenkant eraf haalde. Precies bij de vouw aan de achterkant zie je dat.

Waarschijnlijk is dat om de kosten te drukken of tot een snellere productie te komen.

Een andere vermoeden waarom de kast geassembleerd is gespoten is de klachten m.b.t slecht/moeilijk te openen deksel. Verf, hoe dun gespoten, neemt enkele maten in beslag. De vouw waar ik het eerder over had zit aan 3 kanten. Zijkanten is, waar de vouw overheen komt, blank, dus kan de deksel makkelijk overheen glijden. Daar past bij de "overall look of the design", om het maar in het engels te zeggen. Helaas aan de achterkant is het lelijk en komt goedkoop over.

1 afstand bus voor moederbord ging erg moeilijk in. Het was gelukkig geen cruciale punt zoals een hoek. Ik denk dat er meer slecht getapte schroef gaten zijn. Je moet maar pech hebben om ze tegen te komen.

De kast is van staal.. dus degelijk. Codegen heeft het bij de juiste eind om 1.2mm dikke staal te gebruiken. Ook al word 1.9mm aangeraden voor server behuizing. Voor een thuis server park is het goed genoeg. Codegen zal vast op markt van thuis servers willen inspelen. (zie verder "Markt" voor uitleg)

Inbouw- mogelijkheden
3x 5.25" extern
1x 3.5" extern
9x 3.5" intern
2x 80mm fan (1x inbegrepen)
1x 120mm (inbegrepen)
7x PCI expansion slots

Uitbreiden kan zeker met een 3x 5.25 naar 3x 3.5 zoals iCage en met Cooler Master 4-in-3 module waar je zelfs 4 extra HD's kwijt kan.

Als je alles volpropt kom je uit op 14 HDD's... [dream-mode]14x 1TB[/dream-mode]

Maten
De kast is 600mm diep, dat is van handvat tot de I/O shield.
Breedte van de kast zonder oortjes is 438mm.

Overige maten (zelf gemeten)
Buitenmaten: 600mm diep x 482mm breed x 176mm hoog
I/O shield tot PCI/2e HDD bracket: 98mm
120mm fan tot HDD: 10mm
Ruimte tussen 2 HDD's: ongeveer 5mm
CPU tot PCI/2e HDD rack: ongeveer 55mm hoog

Dat laatste meld ik omdat ik een 2e behuizing wil inrichten als workstation en boxed CPU koeler zou passen maar een Artic Freezer niet zou passen. Dat is op te lossen door de PCI/2e HDD bracket simpelweg naar de voorste plek te verplaatsen.

Aansluit mogelijkheden
Update na reactie van Kenny_NL hieronder, besloot ik het even beter uit te zoeken en op een rij zetten.

Aan de voorkant zitten aan/uit knop, reset knop, 2x USB en 4-tal LED's
4 LED's zijn zichtbaar, ook als de klep dicht is. Het zijn:
  • System, groen
  • Fan Fail, wit
  • HDD, oranje
  • Power, groen
Reset knop moet met een pen worden ingedrukt indien nodig.

Fan failure LED? waar dit moet worden aangesloten is mij een raadsel.
Fan fail heeft een aansluiting wat lijkt op CD audio interne kabel. Heb ooit in handleiding van een Tyan moederbord zoiets zien staan als Fan fail connection.

System LED is intern gelabeld als LAN LED. Misschien is het normaal in de server wereld dat wanneer er verbinding is de systeem als "actief" word beschouwd. Ik had toch liever gezien dat er gewoon LAN op de klep stond.

USB kabel om intern op de moederbord aan te sluiten gaf bij mijn Abit KT7-RAID problemen, het paste niet. Misschien omdat het wat oudere moederbord is. De "key" zat op de verkeerde plek op de moederbord, want een USB bracket van Asus paste ook niet. Ik heb een USB kabel gebruikt waar alle aansluitingen apart zijn van een oude sweex kast.

Koeling
Ik heb 5 HD's inzitten. Ervoor zit de 120mm Fan en temp ligt gemiddeld tussen 25-30 idle. Vorige kast, Aopen HX45, was dat 31-40 idle. Full load scheelt 2 graden.

Ruimte tussen 2 HD's is optimaal. Bij mijn vorige kast, Aopen HX45, was dat zeer slecht, te weinig ruimte voor optimale koeling. 4U-600 heeft naar mijn mening genoeg ruimte gelaten tussen de HD, ongeveer 5mm.

Filter
Ik meld dit er toch maar bij. In de klep aan de voorkant zit een filter. Erg handig om zoveel mogelijk stof tegen te houden. Met Aopen HX45 merkte ik hoe erg het kon worden met de stof. Heb vermoeden dat zo veel HDD's als een magneet stof aantrekken.

Helaas is de filter niet makkelijk of beter gezegd snel te verwijderen. Filter zit in de metalen klep vast met een plastic rekje. Rekje zit vast met 4 schroeven. Het zou misschien beter zijn als deze met een klik systeem vastzat. Dan zou ik als consument waarderen en Codegen zou als producent enkele minuten per kast assembleer tijd kunnen besparen. (tijd is geld)

Vormgeving
Pro. Tijdloos. Zeker als je de klep dicht doet wat ook op slot kan.

Installatiegemak
Zeer goed!
HD bracket voor 7 HD's kan eruit. Ook de bracket voor IDE/Floppy kan eruit. Beide brackets zitten vast met elk 4 schroeven met daaronder een ring met weer daaronder rubberen ringen. Ook de achterste bracket waar overige 2 HD's in kunnen kan eruit. In tegenstelling tot wat reviews op newegg.com beweren heb ik geen problemen met openen van de deksel. Het ging soepel.

Wat krijg je er bij
2x sleutels om de front panel op slot te doen.
hoop schroefjes maar niet genoeg.
4x ringen voor vastmaken van brackets mocht je die kwijt raken.
4x rubberen voetjes (om te plakken). Voor als je geen rack hebt
1x 5.25" naar 3.5" brackets. Leuk extra, kost je toch 3-5 euro
1x handleiding (waardeloos, had helemaal niks met de kast te maken)
1x speaker aan korte kabels. Bij installatie "zweeft" de speaker los.

76,50 is echt absoluut. meer zou ik er niet voor over hebben. Helaas zal ik voor de volgende toch 79 euro moeten neertellen wat op zich nog net kan, maar voor mij is dat de grens.

Geluid
Ik ben slechthorend, dus daar kan ik geen oordeel over geven ;)

Markt
Ik heb eens nagedacht over waar zo'n betaalbare 19" kast gebruikt zou kunnen worden. En waarom Codegen de enige is die dat doet. Behalve voor mensen met een uit de hand gelopen hobby is het misschien ook voor thuis automatisering. Het is niet ondenkbaar dat je steeds meer mini server parken bij mensen thuis zult zien. Rijken der aarde kunnen zich dat al veroorloven. Desondanks zal niemand een bedrijfs budget besteden aan hardware alleen maar om lichten te dimmen. Daar komt ook nog bij dat hardware failure thuis niet zo erg is als bij dat van een bedrijf. Voor gemiddeld gebruik, en "neem de tijd" mentaliteit is Codegen 4U serie uitstekend. Immers, in een thuis situatie hoef je niet binnen een paar seconden of enkele minuten een kapotte hardware te vervangen. Dus waarom zou je extra betalen voor allerlei gepatenteerde "tool-free" kasten?

Ik zou het niet verrassend vinden als thuis automatisering bedrijven de grootse afnemers van zulke kasten zijn.

Al met al, erg jammer dat er weinig aandacht is voor deze kast.

Beter foto's kan je vinden op http://www.cooling-statio...dex.php?page=tests&id=120

• Abit KT7-RAID (freenas systeem)
  • Abit KN9 SLI (workstation)
  • ATX PSU
  • 3x PCI kaarten
  • 8x HDD's

Heb jij ook een Codegen 4U-600?

Als ik naar de kast kijk, zie ik niet zo'n goede afwerking. Dit zal te maken hebben met de indeling. Voor mijn gevoel zitten alle harde schijven tegen elkaar aan. Ik vind het dan ook zonde dat de fabrikant niet verkozen heeft voor juist veel 5.25" bays. Dan had hier gekozen kunnen worden voor standaard brackets, hdd silencers of swapframes. Dit lijkt me niet veel meer te kosten. De prijs is namelijk zeker netjes, een kast vol met 5.25" bays zit al snel richting de 200 euro.

Ik zou het niet aandurven zo'n kast vol te zetten met harde schijven. Ik denk dat het al een stuk beter is de schijven net een gaatje te verspringen en eventueel de toeren wat terug te brengen van de intake? Je schijven worden momenteel een stuk minder heet dan je vorige kast, je zegt slechthorend te zijn, maar voor je het weet staan de buren voor de deur met klachten ;)
Ik heb even gemeten wat de ruimte tussen 2 HD's is, 5mm
hdd silencer, de brackets zitten vast met runneren ringen, natuurlijk is het niet te vergelijken met echte (duurdere silencers) maar voor z'n prijs is het mooi meegenomen.

Ik kan de toeren van de 120mm niet achterhalen. hoe moet ik dat doen? Hopelijk kan ik met die info enige idee geven wat de geluidsproductie is.
Ik heb deze kast ook al een tijdje maar heb wat andere ervaringen ermee. De fans die erbij geleverd worden zijn heel erg lage kwaliteit en maken zeer weinig toeren voor een server kast. Ik heb deze gelijk vervangen voor 2x 5000 rpm 8cm + 2x 4000 rpm 12cm + pci outtake. Hiermee is de airflow heel erg fijn, en met wat modden zitten er 15 schijven in. temps zitten idle rond de 32 graden bij mij, wat zeer goed in orde is voor zoveel schijven in een 4U kast.

Heb je enig idee wat voor slide rails je bij deze kast kan bestellen? Ik heb de kast nu zonder rails bevestigd, maar voor als ik er nog meer wil gebruiken wil ik wel echt goeie rails hebben :)
sliding rails, Ik kwam per toeval bij antec hun rackmounts behuizingen tegen, Ze lijken verdacht veel op de Codegen rackmounts. Ik moet het wat beter uitzoeken maar denk dat 20 inch of 26 inch rails voldoende moeten zijn.

Maar goed, ik heb geen rack kast, dus aan jou de eer om proefkonijn uit te hangen ;)

[Reactie gewijzigd door 47th_Ronin op 1 augustus 2007 15:01]

verdacht veel

het zijn gewoon 2 dezelvde 8)7
De System Fan Failure-LED's is volgens mij intern gelabeld als LAN-LED. Bij mij gaat i.i.g. de System Fan Failure branden als er LAN-activity is...
Alleen die witte LED is me nog een raadsel.

Daarnaast ben ik wel beniewd waar dat speakertje gemonteerd moet worden (dat is dat ronde ding met die 2 kabeltjes met - en + er op. Heeft erg korte kabeltjes, en om dit aangesloten maar los in de kast te "leggen", vind ik eigenlijk ook niks...

De kast is overigens wel stil; de 8cm fans heb ik meteen verwijderd (heb ik niet nodig met een P3-1,3Ghz), en de 12cm fan hoor je bijna niet.

[Reactie gewijzigd door Kenny_NL op 1 augustus 2007 16:02]

Wat zijn de binnen afmetingen van de kast?

Goeder review.
Zal je z.s.m laten weten ;)
Zie update Maten

[Reactie gewijzigd door 47th_Ronin op 5 augustus 2007 07:42]

Goede review, ga misschien deze kast wel aanschaffen voor fileserver :)
Heel goeie review! Veel werk aan gedaan! Respect ! _/-\o_
Update: Aansluit mogelijkheden
Kijk ook eens naar de Antec 4U22ATX450-2EC rackmount kast. Deze kast lijkt wat op de kast in deze review echter heeft de antec veel meer 5,25" bay's!

Plaatjes van de kast en mijn energie zuinige server.

Ik ben er bijna van overtuigd dat Antec en Codegen kasten, 4U versies, door dezelfde fabriek worden gemaakt en enkel de voorkant naar de wens van Antec/Codegen worden geleverd.

Helaas is Antec geen optie voor mij. 191 euro is net iets teveel voor een behuizing waar je ook "maar" 11 HD's in zou kunnen doen, en dat als je 30 euro extra uitgeeft aan HD racks van Cooler Master. Je krijgt een voeding bij Antec, maar zelfs dan is de kast alleen 103 euro (duurste Antec 450Watt voeding is 88 euro)

Je project is zeker leuk! die APC is mooi geworden :)