OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 120GB Review

Melvinvm 11 januari 2012, 9.237 views

OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• Veel IOPS /§
  • Groot genoeg als primaire schijf
  • Het is geen hardeschijf

Minpunten

• Firmware MOET geupdate worden voor gebruik maar hiervoor wordt niet door OCZ gewaarschuwd.
  • Te klein om ook data bij op te slaan. (maar daar kies je voor)

Aangeschaft om de hdd in mijn laptop te vervangen. Voor dit model gekozen vanwege de grotere opslag(er past maar 1 schijf in mijn laptop) en lage prijs maar ook omdat ik een beetje bang was geworden van de sandforce problemen die bij vertex 2 veel voor leken te komen.

Monteren was geen probleem. Er worden geen accessoires meegeleverd.

Na windows installatie natuurlijk even gebenchmarkt en ik was zeer tevreden met de resultaten. Programma´s zoals photoshop, winamp maar natuurlijk ook windows starten merkbaar sneller op en als je eraan gewent bent is het gebruik van een hdd systeem ineens wel heel erg traag. Windows start op in ongeveer 50 seconden (na de bios) en daarbij worden ook veel achtergrondprogramma's geladen. Bij games ben ik ondanks de verder niet zo bijzondere specs van mijn laptop toch als ťťn van de eerste klaar om te beginnen. Bij grote bestanden is de schijf ongeveer even snel als de 5400rpm hdd die hij vervangt.

Opgelet! Firmware updaten voor gebruik!
Ongeveer een weekje na het installeren begint windows te klagen dat er corrupte en missende bestanden gevonden zijn. Alles werkte nog prima dus ik heb hier verder geen aandacht meer aan besteed. Tot een week later vrijwel alle gegevens tot een week oud verdwenen waren, de bureaublad achtergrond kwijt was en meer van dit soort rare problemen. Er was duidelijk iets mis. Met behulp van een hdd info programmatje achterhaald dat de firmware achterhaald was en op google gevonden dat dit waarschijnlijk de oorzaak van mijn problemen was. De firmware flashen MOET vanaf een cd, de bestanden op een usb stick zetten resulteerde in de foutmelding dat ik een cd moest plaatsen. Na de nieuwe firmware te hebben geinstalleerd werkt alles al een maand of 2 perfect.

EDIT: De nieuwste firmware versie staat op het forum van OCZ en kan nu ook vanaf een usbstick geflasht worden. Firmware en handleiding zijn hierrrr te vinden.

Ik gebruik geen trim en vind hierover niks in de handleiding terug dus ik hoop dat alles blijft werken of dat dit vanzelf werkt.

Goeie tip, voor alle ssd´s, zet automatische defragmentatie uit. Dit veroorzaakt onnodige slijtage.

Heb jij ook een OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 120GB?

Wat lopen jullie 'm toch af te zeiken, hij heeft gewoon zijn ervaringen opgeschreven, wees blij dat hij daar de moeite voor heeft genomen. Als je het zelf beter kan: kopp de SSD en maak er zelf een.. Jezus, wat kan de mensheid toch ondankbaar zijn .... :(

Nu even ontopic, waarom heb je eigenlijk geen crucial m4 gekocht?
Ik heb er een van 256gb, en die gaat als een trein, wel §330 maar de 120gb versie is 'maar' 140 ofzo, en dan heb je echt 300mbs R/W (mijn pc start op in 12 seconden na POST + Bios) 20 in totaal ofzo... en dan gewoon AE in 3 sec en photo shop in minder dan 1 sec!
ik had deze keuze niet gemaakt, zeker niet met die sandforce controller!
maar ja, smaken verschillen, en ik hoop dat je er geen problemen mee krijgt!

Gr, Chris

[Reactie gewijzigd door chrisros op 22 november 2011 00:17]

Bedankt :D

Toen ik ging kijken was het prijsverschil veel groter, ik geloof dat de m4 voor 156 ging en dat prestatieverschil was leuk maar het niet waard voor mij.
Melvin bedankt voor het delen van je ervaring!!
Benchmarks zijn er vast genoeg te vinden van gerenommeerde sites die waarschijnlijk iets meer kunde hebben bij het vergaren van getalletjes tov andere SSD's.

Ik vind die benchmarks bij user reviews ook echt niets toevoegen tenzij het gaat om een oude situatie vs de nieuwe.

Wat dat betreft ben ik het eens met Chrisros.
Betreft je keuze, budgettair is dit gewoon een mooie SSD als de betrouwbaarheid na de fw update goed blijft is het een prima deal.
Deze OCZ kost 119,-, de M4 128GB begint bij 165,-.

Overigens heeft de Vertex Plus geen Sandforce controller maar een Indilinx.

[Reactie gewijzigd door Philflow op 22 november 2011 10:40]

Goeden middag allemaal.

Las niet zulke leuke berichten over deze OCZ VERTEX2 PLUS+ SSD met name over de Sandforce controller chip die hier in zit, moet ik me nu zorgen gaan maken of heeft de laatste update 3.55 alle problemen opgelost?

8 oktober heb ik mijn OCZ VERTEX2 PLUS+ 120GB SSD binnen gekregen kon er geen Windows7 X64 ultimate op installeren kreeg telkens een foutmelding dat Windows niet geÔnstalleerd kon worden op de hardware van deze computer.

Al snel was duidelijk dat dit een firmware probleem is daar het op een normale harddisk wel lukte om windows7 te installeren.
Het lukte maar niet om de laatste firmware 3.55 in de SSD te upgraden had dit op diverse computers geprobeerd.

Maandag 14 november was ik het zat en was ik naar de winkel terug gegaan waar het gelukkig wel lukte de firmware te upgraden, eindelijk kon ik dus Windows7 normaal vanaf DVD installeren.

Hoop dus dat de laatste update 3.55 alle bekende problemen heeft opgelost. Ik sla uit veiligheid overweging geen documenten en foto's op, op C: "de SSD"

Een SSD is voor mij ook nieuw, achteraf gezien nu ik de reacties zo links en rechts heb gelezen is deze SSD niet de beste keus geweest.

Ik hoop dat ik van deze SSD enkele jaren plezier heb, 3 jaar is in ieder geval gegarandeerd.

Lex

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 8 december 2011 14:42]

Hee Lex,

Lastig dat het upgraden niet wilde lukken. Even voor de zekerheid: je hebt toch niet de universele OCZ tool gebruikt? Die werkt namelijk niet met vertex en vertex plus. Also, het is een vertex plus en niet een vertex2 plus (bestaat volgens mij niet?), klein verschil maar belangrijk als je de firmware wil updaten.

Bij mij gaat het nog steeds helemaal perfect. Alles werkt en het is gewoon lekker snel, niet razend als een duurdere ssd maar het verschil met elke hdd is enorm. Als ik nu achter iemands pc op laptop kruip erger ik mij kapot aan de lichte vertraging die ik helemaal niet meer gewent ben :P

Ik hoop dat je net als ik vanaf nu geen problemen meer krijgt en er net zo veel plezier aan beleefd :)

Gegroet!
OCZ Vertex 2 =sata 2 300 MB/S OCZ Vertex 3=sata 3 600 MB/s

De firmware moet je eerst op een cd branden en er daarna mee opstarten, dan word het firmware update programma van OCZ geladen.

Zoals ik al melde wilde het maar niet lukken om de update uit te voeren.

De SSD draait hier sinds dien als een trein op mijn oude Dell inspiron 6400 notebook met een sata1 controller waarvan de snelheid maximaal 150 MB/S zou moeten zijn. De maximale die ik gezien heb is 125 MB/S dat is nog altijd een verdubbeling van een normale mechanische harddisk.

Ben blij met deze SSD een enorme performance boost. Vooral de toegangstijd van 0,1 ms dat merk je echt alles gaat nu veel sneller en soepeler.

Ik heb heel veel negatieve berichten gelezen over de SSD met de controller die in deze SSD zit.

Hoop dat de ellende mijn bespaard blijft.

Als de SSD inderdaad 3 jaar mee gaat dan ben ik al heel blij.

Lex

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 8 december 2011 18:54]

De 2 en 3 achter vertex hebben niks te maken met de sata aansluiting. Tussen de vertex (ook sata 2) en de vertex 2 kwam de vertex plus(sata 2) uit. De vertex plus heeft GEEN sandforce controller maar een indilux barefoot ofzo :P Anyways, ik krijg sterk het idee dat je de series door de war haalt.
OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 120GB review door Melvinvm

Dit topic gaat over de OCZ Vertex sata 2 of ter wel de OCZ Vertex 2 toch?

Hier de link van de SSD waar dit topic over gaat of ben ik inderdaad dan helemaal in de war?

LINK SSD
Dit topic gaat over de OCZ Vertex plus. Daar zit geen 2 in 8)7 Verder is er ook nog een vertex, vertex2 en vertex3 die hier qua naam op lijken maar dit zijn allemaal andere ontwerpen.
Inderdaad verwarring van mijn kant. Al die types ook.

In deze SSD zit ook niet de Sandforce maar een nieuwe controller. Indilinx Arowana FTL with HyperQueuing.

Nogmaals het werkt hier als een trein en hopelijk blijft het werken totdat deze notebook overlijd.

In de begintijd waren er grote problemen met SSD'S gelukkig gaat het met de laatste generaties SSD'S zeer goed.

Deze SSD is mijn eerste SSD ik heb er §112,- euro voor betaald bij Mycom waar hij nu alweer duurder kost 143,- Dit was begin oktober de meest betaalbare 120GB SSD voor het geld. Niet supersnel dat heeft ook geen enkele zin deze notebook heeft een sata1 controller.

Ik gebruik de SSD alleen maar als systeem schijf C: voor opslag van data heb ik een 2e harddisk in mijn notebook gebouwd. Trouwens een interessante topic
zie deze link hoe bouw je een 2e harddisk in je notebook

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 9 december 2011 18:09]

Het spijt me zeer, maar ipv benchmarks op aanvraag te geven hoor je ze gewoon in een nette review te plaatsen. Nu is het gewoon een verhaaltje van ik ben tevreden op de firmware na en tot ziens. Jammer
Ik wilde de medetweaker waarschuwen en dat gaat het best met een "verhaaltje".
Aardig van je maar wij tweakers willen zien hoe een SSD presteert.
Toegevoegd. Veel plezier ermee ;)
Deze Tweaker wil ook graag weten wat jouw ervaringen zijn m.b.t. betrouwbaarheid, dus ik ben hier wel blij mee...
with stupid smart! Benchmarks zijn op het hele internet te vinden als het moet. Dit soort berichten over firmware en datacorruptie zijn voor mij veel waardevoller!

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 19 februari 2012 04:33]

Precies. Helemaal mee eens. Officiele reviews hebben standaard een vele betere en uitgebreidere set aan benchmarks.

Anderzijds is het toch ook heel fijn dat er iig 1 benchmark wordt toegevoegd, dit geeft ook een beter beeld in betrouwbaarheid/stabiliteit van prestaties (andere hardware setup). Kost ook niet heel veel moeite.
Goed te horen dat je er tevreden mee bent. Volgens mij ook een prima budget/instap SSD (prijs/prestatie).

Heb zelf een 60gb in een HP Proliant Microserver en een 128gb bij een vriend in een Dell Inspiron XPS 430 geÔnstalleerd. Geen tijd om een review te schrijven, maar hieronder enkele benchmarks.

Benchmark van 128gb op Intel X48 chipset SATA 300 AHCi

Random Read 4KB (QD=1) : 13.064 MB/s [ 3189.4 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 9.571 MB/s [ 2336.7 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 50.947 MB/s [ 12438.2 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 9.364 MB/s [ 2286.1 IOPS]

Test : 500 MB [C: 27.2% (15.2/55.8 GB)] (x1)
Date : 2011/11/05 14:05:57

Random Read 4KB (QD=1) : 13.168 MB/s [ 3214.9 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 9.398 MB/s [ 2294.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 17.797 MB/s [ 4345.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 9.591 MB/s [ 2341.6 IOPS]

Test : 500 MB [C: 27.3% (15.2/55.8 GB)] (x1)
Date : 2011/11/05 14:17:30

Random Read 4KB (QD=1) : 15.669 MB/s [ 3825.3 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 9.741 MB/s [ 2378.2 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 51.219 MB/s [ 12504.7 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 9.447 MB/s [ 2306.4 IOPS]

Test : 500 MB [C: 27.3% (15.2/55.8 GB)] (x1)
Date : 2011/11/05 14:45:00
OS : Windows Server 2008 R2 SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

EDIT: Wat is er trouwens mis met de ondersteuning? Er zijn recent al 2 firmware updates uitgebracht en volgens mij is OCZ (forum) ondersteuning wel op orde.

[Reactie gewijzigd door rookie no. 1 op 9 december 2011 21:19]

Je hebt gelijk, de ondersteuning is inderdaad beter dan ik dacht. Iets met verder kijken dan mijn neus lang is. Ik kon het op de website niet vinden wat mij de meest logische plek leek voor deze informatie. Ik zit nu op 3.50 en de nieuwste versie 3.55 verhelpt alleen een probleem met sata1 dus ik blijf hier lekker bij. Wel fijn dat deze ook met een usb stick te flashen is!

Benchmarks graag. CDM en AS-SSD bijvoorbeeld.

Edit: ah een benchmark, bedankt!

[Reactie gewijzigd door Philflow op 22 november 2011 00:19]

Luk mij maar niet om hem te updaten. Heb nu versie 1.35 en is niet me OS schijf.
Ik heb zelf 3.50 geflashed met een cdtje dat ik gebrand heb. Versie 3.55 zou je vanaf usb moeten kunnen flashen. Deze: http://www.ocztechnologyf...3f785265f6916a5823aabe975

Heb je hierop gelet?

Once again, make sure you are in IDE mode. Many boards allow you to set the 5th and 6th SATA ports separately. Even if they don't try the SSD there. If you have a SATA CD/DVD drive, it needs to be in IDE mode also or the CD won't boot.

Dat kan je in de BIOS aanpassen.

Wat voor een fout krijg je?
Ja ik heb dat bestandje gedownload en met het progammatje op me USB gezet.

Eerst moest ik hem op AHCI zetten (kreeg ik BSOD) dus toen weer op IDE gezet.

Daarna moest ik opstarten met de USB stick maar dat deed tie niet.
Opstarten vanaf een usb stick is niet zo moeilijk, dat is vrij makkelijk op google te vinden. Het kan zijn dat je bios dit niet ondersteunt. Als het je niet lukt kan je het altijd nog vanaf een cdtje doen.
Ik heb dezelfde schijf. Perfect apparaat!
Alleen de updates waren hard nodig.
In het begin werkte de update alleen via een onbeschrijfelijke manier. Ik heb geen 2 boot disks dus dat werd niets.
Ik ben blij te lezen dat ze toch op alle commentaar zijn ingegaan en nu dus een mooiere maar vooral effectievere manier hebben gecreŽerd om de schijf te voorzien van de benodigde firmware.
Ik ben er ook elke dag weer blij mee. OCZ schijnt echt de beste te zijn als het aankomt op support en daar mogen wij heel blij mee zijn :D