Sweex SW128 Review

Slother 19 november 2011, laatste update op 19 november 2011, 1.902 views

Sweex SW128

Pluspunten

• Gigabit snelheid
  • Makelijk te installeren
  • geen overbodige LEDjes of knopjes

Minpunten

• Weegt weinig, en voelt goedkoop aan

Features Score: 4
Allereerst, dit is mijn eerste review, dus als je me tips, raad, of wat dan ook kan geven, zou ik zeer leuk vinden.

Ik zocht naar een goedkope gigabit switch om de computers op mijn kamer een zeer snelle interne verbinding te geven. Ons netwerk is voor de rest volledig draadloos, dus verkeer hierover liep stroef. Als tweaker zijnde heb ik uiteraard meerdere computers (4) op mijn kamer, en wou deze in een sneller netwerkje steken.

Mijn oog veel op de Sweex SW128 met 8 Gigabit poorten, dit leek me ideaal.

Na installatie waren de volgende zaken dingen die me opvielen:
-De behuizing is zeer licht, en het toestel weegt echt weinig, hierdoor lijkt het alsof het minder kwaliteitsvol is
-Weinig lichtjes en knopjes, 1 powerknopje, 1 powerlichtje en 8 lichtjes voor de kabels, geen aparte voor de 10/100 en de 1000 snelheden.
(na het lezen van de handleiding bleek dat de ledjes een andere kleur krijgen naargelang welke snelheid ze hanteren)
-Uitzicht spreekt me wel aan (uiteraard persoonlijk)
-Switch is met een powerlan verbonden met onze wireless router, dit gaat vanzelf (alle pc's verbonden met de switch krijgen via de DHCP automatisch ipadres van de router etc. zonder enige instellingen)

Dan bij het meten van de effectieve snelheid tussen 2 pc's verbonden met de switch met 2 ethernetkabels van 7meter haalde ik een snelheid van 910Mbps wat ik uitermate goed vond.
Dit gemeten met programma 'PerformanceTest' van PassWare tussen 2 Windows 7 Ultimate x64 systemen.

Ook multitasken werkt goed met de switch, Ik kan kopieren tussen 2 pc's, torrent's downloaden en gamen te gelijkertijd, waarbij bij het kopieren en downloaden de maximumsnelheid haalt (max schrijfsnelheid van mijn harde schijven) en bij het gamen ik geen last heb van lag

Kortom, het gewicht en de behuizing lijken te doelen op een slechte kwaliteit van de switch, dit is absoluut niet waar, voor de rest doet het wat het moet doen en ben ik er zeer tevreden mee.

Heb jij ook een Sweex SW128?

Prima om te lezen dat deze budget switch op normale afstanden gewoon de 900Mb/s aantikt (waarschijnlijk gemeten met 1 groot bestand). Toch had ik iets willen lezen over online gamen terwijl je ook een torrent file binnenhaalt oid. Als je op zoek gaat naar een budget switch ben je niet op zoek naar veel extras of bizarre snelheden, maar wel dat je verbinding niet instort op het moment dat je van meerdere plekken aan het verzenden bent.

Kleine opmerking mbt je review:
Je koopt een Gb switch van 30 euro en vindt het jammer dat hij niet managed is? Ik begrijp dat je wist dat dat het geval was, maar de opmerking heeft geen toegevoegde waarde voor je review. Dit zou anders zijn als er bijvoorbeeld een (bijna) gelijkwaardig model is waar je naar kunt verwijzen, die wel managed is. Dan is zo'n opmerking weer heel relevant vind ik.
Bedankt voor de reactie!
Heb geluisterd naar je opmerkingen en de review lichtjes aangepast
-informatie over de meting
-multitasken over het netwerk

Over dat managed gedeelte had je volledig gelijk, dit heb ik dan ook geschrapt
misschien wat kopjes maken en dikgedrukt zodat het beter leesbaar is?