Apple iPhone 4S 32GB Zwart Review

tekenpotloood 18 november 2011, laatste update op 21 november 2011, 3.319 views

Apple iPhone 4S 32GB Zwart

Pluspunten

• Camera
  • iOS 5
  • iCloud
  • Prestaties
  • Gebruiksvriendelijkheid

Minpunten

• Glazen achterkant
  • Batterij

Ik heb de iPhone 4S 32Gb nu al bijna een maand in mijn bezit. Ik heb de upgrade gemaakt van een 3G naar een 4S. In dit review ga ik mijn bevindingen posten voor elke categorie. Alvast veel leesplezier toegewenst.

Features
De iPhone is meer dan een telefoon bij mij, even opsommen waarvoor ik mijn iPhone 4S allemaal gebruik:
  • Telefoon
  • Camera (meer daarover straks)
  • GPS
  • Agenda
  • Handheld gameconsole
  • Personal assistent
  • Muziekspeler
  • ...
Ik probeer dus echt het maximum uit mijn toestel te halen. Ik kan praktisch alles doen wat ik wil doen. Syncen van mijn contacten en agenda over the cloud werkt super. De overschakeling tussen iMessage en gewone sms werkt ook zonder dat je er over na moet denken. De kwaliteit van verschillende games kan concurreren met sommige consolegames.

Bereik
Ikzelf zit bij de Belgische operator Mobile Vikings. Ik moet zeggen dat ik overal goed ontvangst heb en de kwaliteit van het gesprek beter is dan op mijn oude iPhone 3G. Hierover kan ik dus ook niets slecht zeggen.

Dan het bereik van internet. Uit mijn testen die ik zowel via edge, 3G en wifi heb uitgevoerd bleek dat mijn iPhone 4S veel sneller data binnenhaalt en verwerkt dan de vorige iPhones en andere smartphones. Ik gebruik nu mijn iPhone ook sneller en meer om op het net te gaan door deze snelle werking.

Accuduur
Van de batterijproblemen die gemeld worden door verschillende gebruikers heb ik geen last. Ik kom zoals eerder gezegd van een iPhone 3G dus voor mij is de batterijduur stevig gestegen. Door mijn intensief gebruik heeft mijn iPhone 's nachts telkens een laadbeurt nodig, maar gelukkig is mijn wekkerradio ook een dock. Ondertussen in apple bezig aan een patch wat de batterijtijd waarschijnlijk alleen maar ten goede gaat komen.

Maar het is en blijft natuurlijk een smartphone waardoor je meer power op zak hebt dan NASA toen ze de eerste man op de maan zetten. Dus de batterij krijgt van mij nog een voldoende.

Gebruiksgemak
Tja, wat kan ik hier over zeggen, iOS is en blijft het meest gebruiksvriendelijke systeem. Ik heb de proef op de som genomen en de iPhone zowel aan mijn vader, mijn moeder gegeven. Ze konden er beiden onmiddellijk mee werken. Ik heb zelfs de iPhone aan mijn tante gegeven die nog steeds tv-programma's opneemt met een video-recorder en zelfs geen computer en internet in huis heeft (ja die bestaan nog :o). Zelfs deze tante wist onmiddellijk hoe je hiermee moest werken zonder dat ik uitleg moest geven. Dus op vlak van gebruiksgemak kan er niets gezegd worden. Buiten dat het nu nog gemakkelijker geworden is omdat je geen computer meer nodig hebt.

Design
Hoewel ik liever een ander design gezien had blijft het design van de iPhone 4 prachtig. Toch heeft het ondanks het prachtige design niet de volle score gekregen. Glass en aluminium zijn prachtige luxe-materialen, maar ze krassen zelfs met de grootste zorg heel snel.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het toestel kent een prachtige afwerking, zelfs over het design van de verpakking is nagedacht. Enkel jammer dat het glas zo gevoelig is.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Waar mijn iPhone 3G onder iOS 4.1.2 durfde vastlopen en crashen is hier op de iPhone 4S helemaal geen sprake van. Het is de meest stabiele en betrouwbare telefoon die ik al gehad heb. Zelfs met verschillende apps die op de achtergrond draaien blijft deze smartphone prachtig presteren. Alles draait vlot, alles draait snel zonder dat je maar enige lag merkt. Dus ook een score van 100%

Opnamekwaliteit
Dit is de feature op de iPhone waar ik het meeste onder de indruk ben. Wat een prachtige beelden kan die kleine lens schieten. Zowel filmpjes en foto's zijn op de meeste momenten van prachtige kwaliteit. Ik kan natuurlijk uitleg geven, maar ik denk dat beelden meer dan woorden zeggen:

Onderstaande foto's zijn gemaakt met de originele iPhone-camera zonder bewerking:

Onderstaande foto's zijn gemaakt en bewerkt met camera+ (iPhone-app):

De telefoon mag dan wel duur zijn, je krijgt er heel veel voor in ruil (bekijk mijn lijstje onder features). Als je al die producten apart moet kopen voor dezelfde kwaliteit ben je ook veel geld kwijt. Daarnaast is er een zeer groot aanbod van kwaliteitsvolle gratis en betalende apps die je nog meer uit je iPhone doen halen.
Tip voor gratis en goede turn-by-turn navigatie: Waze... Je betaald 0 en je krijgt de kwaliteit die je van TomTom gewend bent. Ik heb ondertussen mijn TomTom gedegradeerd en mijn iPhone gepromoveerd.

Heb jij ook een Apple iPhone 4S 32GB Zwart?

Meer advertenties

IOS 5.0.1 (o.m. patch accu duur) heb ik al sinds vorige week op mijn 4S staan. Batterij blijft nu veel langer bruikbaar
Bij mij gaat de batterij een dag mee, maar de batterijduur is nog steeds kort.
Dat zal waarschijnlijk deels liggen aan mijn intensief gebruik, maar ik kijk ook uit naar de nieuwe update (iOS 5.1).
Wat een mooie foto's! En had nog nooit van Waze gehoord, meteen even proberen.
:?
heb je je review nou verwijderd omdat er een langere discussie gaande was?
erg jammer, ik had graag de reacties nog even gelezen 8)7
Ik zag plots dat de review bij iPhone 16Gb stond, ik heb de 32Gb versie...
Lees aandachtig ;)
dan had je dit kunnen melden en was hij verplaatst.

erg jammer dat de apple mensen echt niet in staat zijn om discussies te voeren.
Jammer, ik had net het gevoel dat er eens een discussie was waar ik niet direct werd uitgescholden en weggepest.
Waarom mods lastigvallen als je het ook zelf kan doen. ^^

En ik ga enkel in discussie als de partner aan de andere kant met deftige argumenten komt en een ruimere blik kan opzetten. Dat kon jij klaarblijkelijk niet.

Ik heb ook een hekel aan apple fanboys hoor, want die stellen de serieuze apple-gebruikers (de powergebruikers) zoals mij in een slecht daglicht.

Het is niet omdat het nu gehyped wordt dat het slecht is. Apple biedt vele goeie dingen, waarvan OS X nog steeds het beste. Maar je moet dit willen en durven zien en geen oordeel vellen voor je het systeem enkele weken gebruikt hebt.

Ik heb een serieuze achtergrond in windows (richting gedaan met 10u informatica per week: programmeren, serverbeheer, hardware,...), ik heb ubuntu geprobeerd omdat dit een van de meestgebruikte linux-varianten is, ik werk nu met producten van apple omdat ik heb ingezien hoe deftig ze wel niet zijn (ik stond er eerst ook met vooroordelen tegenover). Maar je moet je ogen durven en willen opendoen. Dus ga enkel in discussie als je iets deftig weet te vertellen en ervaring hebt met beide systemen ipv de ander volledig af te breken en te flamen, zo kom je veel verder en zal je niet zo snel uitgescholden en weggepest worden.

[Reactie gewijzigd door tekenpotloood op 18 november 2011 16:24]

Misschien kunnen jullie dan beter e-mailadressen vragen aan elkaar ;) Ook al was ik zelf ook aan het reageren, denk dat het toch wel beter is om het ergens te doen waar mensen geen last van hebben ;) Helaas had ik net een heel verhaal getypt en toen bestond de productreview opeens niet meer, maargoed.
Kijk tekenpotloood jij begrijpt het! Ik ga me maar nooit bemoeien met het apple geweld wat je soms ziet in verschillende artikelen hier op tweakers want mensen die er nooit echt os x gebruikt hebben weten niet wat er zo goed aan is.

Geen enkel besturingssysteem perfect!

Ik gebruik al jaren windows, twee jaar verschillende linux distro's waarvan zo'n ander half jaar Ubuntu en zo'n twee jaar Mac OS X (10.5/6/7) in combinatie met mijn MSI notebook (het is dus geen echte mac maar een volledig werkende hackingtosh om Mac OS X te leren kennen).

Mijn ervaringen zijn dan ook dat Windows een besturingsysteem is wat opzich goed werkt maar bij mij iig (zelfs na een volledige her-installatie op meerdere systemen) vaak vast hangt en -of crasht. De enigste reden waarom ik windows op mijn desktop draai is dan ook dat het het enigste besturingssysteem is waar ik goed op kan gamen.

Linux werkt ook erg fijn rete snel en super stabiel. Dat lijkt in alle opzichten beter dan windows, echter is de ondersteuning van software ontwikkelaars beperkt en moet er voor alles een alternatief gezocht worden die er in sommige gevallen niet is. Ja Wine en Crossover etc. Is ook een optie echter werkt dat toch niet zoals ik het graag zou zien. De snelheid is echter ongekend en dat maakt dit besturingssysteem toch fijn.

Mac OS X naar mijn mening een combinatie van beide. Sneller en stabieler dan windows, goede support van software ontwikkelaars ipv. slechte support bij linux. Voordat ik Mac OS X ging gebruiken had ik veel vooroordelen over dit besturingssysteem maar achteraf blijkt geen enkele van deze waar. In mijn opinie is Mac OS X het best uitgewerkte besturingssysteem (let op dit is een mening) echter blijft de game support minder dan dit op windows is. Om die reden blijf ik windows gebruiken op mijn desktop voor de productiviteit zie je mij absoluut Mac OS X gebruiken.

Ik vind dan ook dat geen enkele Apple lover -hater dit kan zijn zonder genoeg ervaring(niet 2 dagen) te hebben in beide beide of zelfs alle 3 de besturingssystemen.

Dit is misschien een beetje offtopic maar moest er gewoon uit!

Erg goede review vooral de foto's zijn erg mooi!
Zo, jij begrijpt het volledig! ;)

Bedankt!
jij snapt het tenminste wel!

tekenpotlood komt nu alweer aan met het argument dat osx het beste is.
Dat klopt gewoon niet en is totaal nier objectief
ik heb ergens gelezen dat je de 3G niet uit kan zetten bij de 4s !?
Dat klopt, maar op zich heb ik daar niet echt last van.