Trust Wireless Vista Remote Control RC-2400 Review

Palomar 26 juli 2007, laatste update op 26 juli 2007, 5.991 views

Trust Wireless Vista Remote Control RC-2400

Pluspunten

• Degelijk
  • Vormgeving
  • Zeer goede infrarood-ontvangst
  • Te gebruiken in andere applicaties dan MCE

Minpunten

• Niet alle knoppen zijn te gebruiken in andere applicaties

Al ongeveer een jaar ben ik in het bezit van een Pinnacle tv-kaart met bijgeleverde afstandsbedieining. Deze werkt echter alleen met de bijgeleverde, zeer brak functionerende, software van Pinnacle. Ik gebruik daarom Winamp icm. de tv-plugin om tv te kijken, dus die meegeleverde Pinnacle-afstandsbediening heb ik nooit gebruikt. Toch vond ik een remote wel handig en toevallig zag ik bij de lokale Dynabyte een remote control van Trust voor een zacht prijsje (25 euro). Een remote welke eigenlijk alleen bedoeld is voor Windows Vista Media Center (alléén Vista, 100% compatible met de originele MCE remote), maar na wat googlen kwam ik erachter dat de MCE remote ook grotendeels bruikbaar is onder andere applicaties, zoals Winamp.

Verpakking
De remote zit samen met de ontvanger, een usb-verlengkabeltje, batterijen en een korte handleiding verpakt. Er worden verder geen drivers meegeleverd. De infrarood-ontvanger is ong. 1,5 centimeter lang en plaats je in een usb-poort. Deze ontvanger kun je desgewenst met de meegeleverde usb-kabel op een andere plaats neerleggen als je PC in een kast staat oid.

Kwaliteit
De naam Trust heeft bij mij altijd een wat low-quality imago. Daar is bij deze remote echter weinig van terug te vinden. De remote voelt degelijk aan en ligt, ondanks de hoekige vorm, toch goed in de hand. De knopjes voelen ook geenszins cheap oid. aan. Qua ergonomie zitten de knoppen die je het meest gebruikt netjes in het midden onder het bereik van je duim. Mijns inziens doet ie niet onder aan een remote die je bijv. bij een Sony of Philips tv/audioset krijgt meegeleverd.
De ontvangst van het infrarood-signaal is ook zeer goed. Ik heb de ontvanger in een front usb-poort van mn pc zitten en de remote reageert ongeacht welke kant ik op richt. Zelfs als ik de ontvanger achter in mijn pc stop (en de remote en ontvanger elkaar dus niet kunnen 'zien') reageert ie nog zeer goed.

Ondersteuning
Zoals reeds gezegd werkt deze remote alleen onder Vista. Dit staat overigens duidelijk op de verpakking en in de productnaam. Toch heb ik hem even onder XP geprobeerd, maar dan kunnen er inderdaad geen drivers worden gevonden. Misschien dat hier nog third-party oplossingen voor zijn, maar dat heb ik niet getest.

Onder Vista Media Center werkt het apparaat gewoon zoals het zou moeten. Met de grote groene knop start je Media Center en met de centrale 'pijltjestoetsen' navigeer je door de menu's. Verder heb je de gebruikelijke knoppen play, pause, stop, fwd, rwd, next, back etc. en allerlei snelknoppen om rechtstreeks naar specifieke onderdelen van Media Center te gaan.

In de eerste alinea had ik al aangegeven dat ik voor tv kijken Winamp gebruik (er zijn nl. nog geen Media Center drivers voor mijn Pinnacle-kaart). De remote is ook onder Winamp (en andere applicaties) grotendeels te gebruiken. Grotendeels dus, want niet alle knoppen zijn te gebruiken. Bij bepaalde knoppen geeft de remote gewoon keyboardtoetsen of toetscombinaties door. Die kun je in Winamp gewoon mappen aan een global hotkey. Andere knoppen werken echter alleen onder Media Center.

Knoppen die wel onder externe applicaties werken zijn oa.:
- stop, skip back, skip forward, back, volume up, volume down, pijltje omhoog/omlaag/rechts/links, ok (enter), mute, 0 t/m 9, *, hekje, clear, enter (volume en mute werken gewoon als volumeregeling voor windows globaal).

Belangrijke knoppen die helaas niet werken onder externe applicaties:
- play, pause, rwd, fwd, info, channel up, channel down

Onder Winamp heb ik het zappen bijv. ingesteld met skip forward en skip back ipv. de normale channel up en down knoppen. Is prima te doen.

Verder werkt de standby-knop ook gewoon als aan/uit-knop voor de PC. Als ik er op druk gaat mn PC in slaapstand en als ik er dan weer op druk gaat de PC weer aan (als je in de bios 'Wake on USB' aan hebt staan).

De remote valt me niet tegen. Ondanks dat de naam Trust me wat twijfelachtige verwachtingen gaf is het gewoon een degelijk en kwalitatief zeer in orde apparaatje. De prijs van 25 euro vind ik ook erg acceptabel als je het vergelijkt met andere remotes voor de pc. Verder vind ik het feit dat je hem ook (beperkt, dat wel) met andere applicaties kunt gebruiken een groot voordeel. Het zou helemaal mooi zijn geweest als er een tooltje werd meegeleverd waarmee alle knoppen te mappen zijn naar keyboardcombinaties oid.

Heb jij ook een Trust Wireless Vista Remote Control RC-2400?

Ja werkt perfect onder Windows 7 64 bit. Dan zal het ook wel onder 32 bit werken.
Ik denk niet dat
werkt alleen onder vista
een negatieve eigenschap is van een
Vista Remote Control
maar dat kan aan mij liggen :+
Ja, heb je gelijk in, maar het ding zou ook prima bruikbaar kunnen zijn onder XP. Vind het jammer dat je er helemaal niks mee kan (hij detecteert dan een 'SnowFlakeEmulation' waar met google ook niks over te vinden is). Zat zelf al wel te twijfelen of ik het als negatief punt moest neerzetten, maar dan haal ik het wel weg ;) Is misschien meer de schuld van Vista dat het niet werkt onder XP.

[Reactie gewijzigd door Palomar op 26 juli 2007 14:14]

als het een backwards compatible (dwz: ook werkend onder XP) remote was dan zou je het daarentegen wel bij de positieve eigenschappen kunnen zetten maar zodra dit niet zo is met een vista-product zou je het niet als een negatieve eigenschap moeten zien van het product...

verder denk ik niet dat het de schuld van Vista is dat het niet werkt onder XP. Het is "de schuld" van Trust... echter kan je hier nergens schuld op iemand afschuiven aangezien het gewoon een Vista-only product is. Trust had er ook een backwards compatible remote van kunnen maken maar hebben dat niet gedaan en dat staat, zoals ik in je review lees, ook gewoon op de doos ;)
Hij is 100% compatible met Vista Media Center en zal dus wel exact volgens de specs van Microsoft werken. Die specs zijn er de 'schuld' van dat ie niet onder XP werkt, denk ik.
In tegenstelling tot de reviewer vind ik de remote juist niet lekker in de hand liggen en degelijk/ergonomisch aanvoelen. Ook de knopjes zijn te klein en langwerpig waardoor het geheel niet prettig aanvoelt.

Een eenvoudige Sony of Philips ab voelt echt wel beter aan.

Overigens reageerde mijn Trust ab heel willekeurig op de knoppen en enkele knoppen reageerde zelf helemaal niet. Snel retour Dynabyte en mijn geld terug gekregen.
Ik zou zeggen, schrijf er ook een review over ;). Misschien dat mijn opinie ook een beetje gekleurd is, omdat ik normaal niet echt een hoge pet op heb van Trust. Toen ik hem voor het eerst gebruikte viel het me echt mee en ook na langer gebruik vind ik hem echt zo slecht nog niet. Laat ik het daar op houden.
Er zitten idd ook veel kleine knopjes op, maar dat zijn de knopjes die je minder vaak gebruikt. (die 1 t/m 9 onderaan). Al kan dat per persoon verschillen, dus misschien dat je best een punt hebt.

[Reactie gewijzigd door Palomar op 26 juli 2007 16:41]

Weet iemand of hij wel werkt met Windows Media Player onder XP?
nope, werkt helemaal niet onder XP (geen drivers meegeleverd en kan ook geen drivers automatisch vinden). Met Mediaplayer onder Vista werkt ie wel gewoon.
Heel gedetailleerde review, die duidelijk aangeeft waar je aan toe bent met het product.
Het is idd een goede remote voor eentje van trust, het is mij half/half gelukt om hem in XP aan de praat te krijgen (XP SP3), maar dan werken alleen de pijltjes en de OK-button.

Ik gebruik hem i.c.m. mediaportal, daar heb ik ingesteld dat hij hem als vista-remote moet zien en dan werkt het.

Maar zoals ik al zei: het werkt maar half. Soms herkent Windows het usb apparaat opeens niet, na herinstallatie van de drivers en windows opnieuw opstarten weer wel :S
Ik raad het niet aan om het onder windows XP te gebruiken, omdat de drivers niet goed werken.

De installatie zoals ik die ooit ergens gepost had:
Insert the USB-stick, windows asks you to install it, you have to chosse the option to search mannually. Then choose the latest option so you can choose "microsoft" in the left list. Then in the right list you can choose for eHome infrared receiver, then install this
weet iemand of ´ie onder windows7 (32 bit) werkt?
mvg,
Paul