Trust Wireless Vista Remote Control RC-2400 Review
Al ongeveer een jaar ben ik in het bezit van een Pinnacle tv-kaart met bijgeleverde afstandsbedieining. Deze werkt echter alleen met de bijgeleverde, zeer brak functionerende, software van Pinnacle. Ik gebruik daarom Winamp icm. de tv-plugin om tv te kijken, dus die meegeleverde Pinnacle-afstandsbediening heb ik nooit gebruikt. Toch vond ik een remote wel handig en toevallig zag ik bij de lokale Dynabyte een remote control van Trust voor een zacht prijsje (25 euro). Een remote welke eigenlijk alleen bedoeld is voor Windows Vista Media Center (alléén Vista, 100% compatible met de originele MCE remote), maar na wat googlen kwam ik erachter dat de MCE remote ook grotendeels bruikbaar is onder andere applicaties, zoals Winamp.
Verpakking
De remote zit samen met de ontvanger, een usb-verlengkabeltje, batterijen en een korte handleiding verpakt. Er worden verder geen drivers meegeleverd. De infrarood-ontvanger is ong. 1,5 centimeter lang en plaats je in een usb-poort. Deze ontvanger kun je desgewenst met de meegeleverde usb-kabel op een andere plaats neerleggen als je PC in een kast staat oid.
Kwaliteit
De naam Trust heeft bij mij altijd een wat low-quality imago. Daar is bij deze remote echter weinig van terug te...
Pluspunten
Degelijk Vormgeving Zeer goede infrarood-ontvangst Te gebruiken in andere applicaties dan MCE
Minpunten
Niet alle knoppen zijn te gebruiken in andere applicaties
Eindoordeel
Verpakking
De remote zit samen met de ontvanger, een usb-verlengkabeltje, batterijen en een korte handleiding verpakt. Er worden verder geen drivers meegeleverd. De infrarood-ontvanger is ong. 1,5 centimeter lang en plaats je in een usb-poort. Deze ontvanger kun je desgewenst met de meegeleverde usb-kabel op een andere plaats neerleggen als je PC in een kast staat oid.
Kwaliteit
De naam Trust heeft bij mij altijd een wat low-quality imago. Daar is bij deze remote echter weinig van terug te vinden. De remote voelt degelijk aan en ligt, ondanks de hoekige vorm, toch goed in de hand. De knopjes voelen ook geenszins cheap oid. aan. Qua ergonomie zitten de knoppen die je het meest gebruikt netjes in het midden onder het bereik van je duim. Mijns inziens doet ie niet onder aan een remote die je bijv. bij een Sony of Philips tv/audioset krijgt meegeleverd.
De ontvangst van het infrarood-signaal is ook zeer goed. Ik heb de ontvanger in een front usb-poort van mn pc zitten en de remote reageert ongeacht welke kant ik op richt. Zelfs als ik de ontvanger achter in mijn pc stop (en de remote en ontvanger elkaar dus niet kunnen 'zien') reageert ie nog zeer goed.
Ondersteuning
Zoals reeds gezegd werkt deze remote alleen onder Vista. Dit staat overigens duidelijk op de verpakking en in de productnaam. Toch heb ik hem even onder XP geprobeerd, maar dan kunnen er inderdaad geen drivers worden gevonden. Misschien dat hier nog third-party oplossingen voor zijn, maar dat heb ik niet getest.
Onder Vista Media Center werkt het apparaat gewoon zoals het zou moeten. Met de grote groene knop start je Media Center en met de centrale 'pijltjestoetsen' navigeer je door de menu's. Verder heb je de gebruikelijke knoppen play, pause, stop, fwd, rwd, next, back etc. en allerlei snelknoppen om rechtstreeks naar specifieke onderdelen van Media Center te gaan.
In de eerste alinea had ik al aangegeven dat ik voor tv kijken Winamp gebruik (er zijn nl. nog geen Media Center drivers voor mijn Pinnacle-kaart). De remote is ook onder Winamp (en andere applicaties) grotendeels te gebruiken. Grotendeels dus, want niet alle knoppen zijn te gebruiken. Bij bepaalde knoppen geeft de remote gewoon keyboardtoetsen of toetscombinaties door. Die kun je in Winamp gewoon mappen aan een global hotkey. Andere knoppen werken echter alleen onder Media Center.
Knoppen die wel onder externe applicaties werken zijn oa.:
- stop, skip back, skip forward, back, volume up, volume down, pijltje omhoog/omlaag/rechts/links, ok (enter), mute, 0 t/m 9, *, hekje, clear, enter (volume en mute werken gewoon als volumeregeling voor windows globaal).
Belangrijke knoppen die helaas niet werken onder externe applicaties:
- play, pause, rwd, fwd, info, channel up, channel down
Onder Winamp heb ik het zappen bijv. ingesteld met skip forward en skip back ipv. de normale channel up en down knoppen. Is prima te doen.
Verder werkt de standby-knop ook gewoon als aan/uit-knop voor de PC. Als ik er op druk gaat mn PC in slaapstand en als ik er dan weer op druk gaat de PC weer aan (als je in de bios 'Wake on USB' aan hebt staan).
Conclusie
De remote valt me niet tegen. Ondanks dat de naam Trust me wat twijfelachtige verwachtingen gaf is het gewoon een degelijk en kwalitatief zeer in orde apparaatje. De prijs van 25 euro vind ik ook erg acceptabel als je het vergelijkt met andere remotes voor de pc. Verder vind ik het feit dat je hem ook (beperkt, dat wel) met andere applicaties kunt gebruiken een groot voordeel. Het zou helemaal mooi zijn geweest als er een tooltje werd meegeleverd waarmee alle knoppen te mappen zijn naar keyboardcombinaties oid.
Heb jij ook een Trust Wireless Vista Remote Control RC-2400?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (12)
een negatieve eigenschap is van eenwerkt alleen onder vista
maar dat kan aan mij liggenVista Remote Control
[Reactie gewijzigd door Palomar op 25 juli 2024 08:00]
verder denk ik niet dat het de schuld van Vista is dat het niet werkt onder XP. Het is "de schuld" van Trust... echter kan je hier nergens schuld op iemand afschuiven aangezien het gewoon een Vista-only product is. Trust had er ook een backwards compatible remote van kunnen maken maar hebben dat niet gedaan en dat staat, zoals ik in je review lees, ook gewoon op de doos
Een eenvoudige Sony of Philips ab voelt echt wel beter aan.
Overigens reageerde mijn Trust ab heel willekeurig op de knoppen en enkele knoppen reageerde zelf helemaal niet. Snel retour Dynabyte en mijn geld terug gekregen.
Er zitten idd ook veel kleine knopjes op, maar dat zijn de knopjes die je minder vaak gebruikt. (die 1 t/m 9 onderaan). Al kan dat per persoon verschillen, dus misschien dat je best een punt hebt.
[Reactie gewijzigd door Palomar op 25 juli 2024 08:00]
Ik gebruik hem i.c.m. mediaportal, daar heb ik ingesteld dat hij hem als vista-remote moet zien en dan werkt het.
Maar zoals ik al zei: het werkt maar half. Soms herkent Windows het usb apparaat opeens niet, na herinstallatie van de drivers en windows opnieuw opstarten weer wel
Ik raad het niet aan om het onder windows XP te gebruiken, omdat de drivers niet goed werken.
De installatie zoals ik die ooit ergens gepost had:
Insert the USB-stick, windows asks you to install it, you have to chosse the option to search mannually. Then choose the latest option so you can choose "microsoft" in the left list. Then in the right list you can choose for eHome infrared receiver, then install this
mvg,
Paul
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn