Sonos Play:5 Zwart Review

PWM 24 november 2011, 153.943 views

Sonos Play:5 Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede prijs
  • Geluid top
  • Installatie kinderlijk eenvoudig, letterlijk
  • Fijne bediening met apps op alle platformen
  • Modulair systeem

Minpunten

• Echt waar, geen
  • 24-11-2011: Zoals ook in de reactie aangegeven, kan er 1 negatief punt worden genoemd, namelijk dat je Spotify Premium nodig hebt als je Spotify wil gebruiken. Ik had hem niet als minpunt, aangezien ik Premium al had.

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ik kan mij niet heugen zo'n tevreden review geplaatst te hebben. Voor mensen die zoeken naar negatieve ervaringen, je kan stoppen met lezen. De Play: 5, in combinatie met de Sonos Bridge, is de beste aankoop die ik ooit heb gedaan, period.

EDIT: Nu ook een Play 1 in de collectie als toevoeging http://tweakers.net/productreview/90174/sonos-play1.html

Waarom Sonos

Ik was op zoek naar audio voor in de woonkamer, en de enige eis was dat het alles in 1 moest zijn. Aangezien ik voorzien ben van redelijk wat apparatuur (samen met mijn vrouw hebben we 2 Ipads, 2 Androids en 2 laptops), was de Sonos de logische keuze. Aangezien je hem kan besturen vanaf elk van bovenstaande apparaat is dit wel heel handig.

Installatie

Ik ben nog steeds sprakeloos, en dat meen ik serieus. Dit type eenvoud is totaal nieuw voor mij. Om de Sonos wireless te bedienen, waardoor er alleen stroom richting de unit gaat, is er een klein kastje nodig aan de router. Deze Sonos Bridge kwam samen met mijn Play 5. Ik heb de hele installatie met mijn Ipad 2 gedaan.

De spullen kwamen in stevige dozen, goed verpakt. Ik heb de bridge aan mijn router gehangen, en de Play 5 aan de stroom in de kamer. De Sonos app op mijn Ipad meldde dat ik op een knop op de Bridge moest drukken, direct nadat ik dat deed, gaf hij aan dat het was gelukt. Vervolgens een knop op de Play 5, en weer direct resultaat. En verder? Verder niets, dit was het. Ongelooflijk eigenlijk, minder dan 1 minuut werk. De andere Ipads/Androids/Windows hoef je alleen maar aan de Play 5 te koppelen. Wederom, minder dan 1 minuut werk. Nooit een product gehad met deze eenvoud.

Bediening

Ik gebruik de Play 5 voor Spotify en Radio. Beiden worden bediend door 1 app, die zeer gebruiksvriendelijk is. Spotify is volledig geďntegreerd in deze app. Klikken en spelen, meer is het niet. Er is niets meer te zeggen, alles werkt zoals het hoort.

Geluid

De Play 5 vult mijn kamer. In de toekomst (lees: heel snel) zal er een uitbreiding plaats vinden naar de slaapkamer en keuken, wat waarschijnlijk Play 3 systemen zullen zijn. Deze worden op dezelfde manier bediend, uit dezelfde app. De bridge ondersteund 32 apparaten dus ik kan nog even door ;)

Ik ben geen audiofiel, maar heb bijvoorbeeld in mijn auto (Audi) wel 14 B&O speakers, 2 B&O Subwoofers en een flinke versterker, allemaal af fabriek. Wat dat betreft ben ik dus wel wat gewend. De Sonos doet niet onder, en voldoet aan al onze wensen.

Dus....

Wat een geweldig systeem, ook omdat het modulair is. Mijn vrouw was ook direct enthousiast over het systeem, en bediend hem ook zonder problemen, ondanks dat ze een beetje technofoob is. Wederom, kudos voor Sonos. Voor het setje was ik 400,- kwijt, in mijn ogen een koopje. Uitbreiden kan met de Play 3 (los 269,- in PW) en Play 5 (349,- in PW), die je ook nog met elkaar kan koppelen voor stereo effecten.

Voor elk huishouden een aanrader :)

Heb jij ook een Sonos Play:5 Zwart?

Mooie review.

Let wel op: om Spotify te kunnen gebruiken moet je Spotify Premium hebben, kost 10 euro per maand. Wij wisten dat niet (is ons ook nergens verteld en imho niet echt duidelijk op de Sonos website) en dat was (de enige) tegenvaller. Verder een topapparaat! (Zoneplayer 90 hier)
Dat heeft niets met dit apparaat te maken maar met spotify, of vermeld je dit ook bij elke mobiele telefoon en tablet? Spotify werkt alleen 100% op je computer, en anders met premium. Wel kun je shuffle gebruiken en de radio van spotify. Blame de juiste.
Bedankt voor deze reactie, bijna 4 jaar na dato :o

Op de PC/tablet/smartphone kun je gratis Spotify luisteren, ook zonder abonnement. Dat kan op de Sonos niet, ook niet met reclame (zoals zonder abonnement).
Aha.. ik zie het nu pas :+ Ik weet niet wie hem had genecro'd :D
Heb je subsonic al geprobeerd? In de laatste bčta is Sonos ondersteuning toegevoegd.

Subsonic is een gratis 'eigen' muziek streamer.
De Sonos app ondersteunt de Spotify functie "Bladeren" niet. Ik ken zelf niet zoveel artiesten en kies graag een "Mood" uit. Dat kun je dus vergeten met Sonos.

Daarnaast ondersteunt Sonos geen Airplay. Je kunt dus niet in Spotify Bladeren een mood kiezen en dan het geluid naar je Sonos speakers streamen.
Voor mij was dit de reden om niet voor Spotify te kiezen.
Geen nadeel te vinden? Het ding gebruikt 8 Watt aan energie, permanent 24/7. Meer dan een gemiddelde wifi router. Heb je een Sonos surround setje dan zit je snel op 40 Watt 24/7, dus bijna EUR 80 per jaar!

Hoe zouden ze het verbruik kunnen oplossen denk je?
KlikUit/KlikAan systeem?
Dat is "je", niet "ze"
Aardige review. Geluid is natuurlijk hyper subjectief maar ik vind de S5 (heb er twee, naast een ZP120/Dali IKON5, een ZP90/Marantz SR7002/Phonar P5EdMa en een ZP90/HK6100) ruk klinken. Standaard staat LOUDNESS aan wat naar mijn mening onaangenaam, stoterig en vermoeiend klinkt. Als je het geluid wat aanpast naar je eigen smaak is het naar mijn mening nog steeds niet aan te raden er lekker een avondje naar te luisteren.

De S5 lijkt op het eerste oor dynamisch en ruimtelijk maar als je wat langer luistert blijkt dat hij dat bewerkstelligt door laag en hoog op te pompen, ongeacht de instelling van je EQ. Nu mag je van een apparaat van deze prijsklasse geen Hifi verwachtingen hebben maar ik luister netto liever muziek via mijn Soundblaster Xfi i.c.m. Logitech Z-2300 dan via de S5. Afgezet tegen de grootte van de behuizing kan het apparaat trouwens wel een beste keel opzetten. Voor achtergrondmuziek/streaming tijdens het werk of in de garage vind ik het een prima koop hoewel ik me voor kan stellen dat een Play:3 voor dat doel prijstechnisch een interessantere keuze is.
Ik neem aan dat hij ook aangesloten kan worden op je tv zodat het echt alles vervangt?
heel late reactie van een andere 5 eigenaar. Ja dat kan. Op de 5 zit een line in ingang waardoor je ook de tv kan aansluiten. In de software kan je ook nog aangeven hoeveel versterking er dan plaats dient te vinden. (bij een computer is dat meestal meer dan bij een TV)

Werkt prima maar is beperkt tot stereo geluid dat wel. Voor meer heb je een Sonos soundbar nodig want die ondersteund toslink
Met Airplay naar Apple TV streamen heeft een bepaalde buffer van zeg 1,5 seconde. Dat is vervelend als je direct de actie wilt horen (next song bijv). Hoe is dat bij Sonos?
Ik wilde direct "Instant" zeggen, maar aangezien ik nu naast een nieuwe Play 1 zit met mijn laptop, kon ik het direct proberen ;) Het antwoord blijft "" Instant". Als ik op next druk, begint hij direct.
Top! Nog een goede reden ;-)
Als je gewoon tussen nummers schakelt zit er inderdaad geen hoorbare buffer in. Mijn TV stuurt zijn geluid via de koptelefoon ingang ook naar de 5 aux ingang want dat levert veel beter geluid op maar dan merk ik dat er een milescule vertraging inzit tussen TV speakers en 5. Dus ik mute dan altijd mijn tv speakers en dan werkt het prima (de vertraging is zo klein dat de beelden niet zichtbaar uit sync lopen met het geluid)
Leuk dat dit betrekkelijk oude topic nog zo doorloopt.

Na mijn ouders eerder te hebben voorzien van een bridge + play1, ben ik zelf eens gaan shoppen. En jammergenoeg val ik zelf ook over de Play 3 en 5. Matig geluid wat erg wordt aangezet in het laag en totaal niet los komt van de speaker.

Dit terwijl ik verliefd ben op het gebruiksgemak van Sonos en met name het accu slurpen van m'n iPhone + Apple TV wil uitsluiten.

Zijn er mensen met 2x Play 1? Ben heel benieuwd wat dat doet met het stereobeeld.
ja sinds 2 weken, ik moet zeggen dat dat het geluid een stuk voller klinkt en toevoegen van de speaker is zoals we gewend zijn van sonos binnen 5 minuten gebeurd
In mijn zoektocht naar een alternatief voor mijn receiver met vele speakers zocht ik naar een setje actieve speakers. Eerst naar Sonos gekeken, maar kon me niet overtuigen. Niet alleen zeer beperkte aansluitmogelijkheden, ook zeer matig geluid voor dat geld. Ook kon het uiterlijk mij niet overtuigen. De Play 1 is nog wel mooi, maar Play3 en Play 5 zijn gewoon geen modern ogende speakers.

Ik wil een systeem waar ik mijn smart TV optisch op kan aansluiten én met een redelijk stereo HiFi geluid. Bij Sonos begin je dan met een Playbar want daar zit alleen een optische ingang op. Vervolgens heb je daar minimaal 2 Play 3's bij nodig voor een beetje vol stereo HiFi geluid. En eigenlijk moet daar nog een subwoofer bij a 699,- welke je enkel en alleen met een Sonos systeem kunt gebruiken. Ben je al snel 2000 euro verder! Komt nog eens bij, hoe 'draadloos' is het nu echt, je moet toch stroomaansluiting op elke Sonos speaker hebben. Als laatste zou ik witte speakers willen terwijl de sub en playbar van Sonos zwart zijn. Al met al nog niet strak maar een wirwar aan speakers in verschillende kleuren en met stroomdraden.

Uiteindelijk een (voor mij) beter alternatief gevonden in de vorm van een set actieve speakers van het topmerk Q Acoustics, de BT3 voor 475 euro!

De speakers zijn mooi compact, strak en maken een zeer degelijke indruk. Je sluit je TV eenvoudig optisch aan en je kunt ook je muziek, bijvoorbeeld Spotify op meerdere manieren afspelen. Namelijk via Spotify op je smart TV of door deze via Bluetooth (apt-X) te streamen vanaf je smartphone of tablet. Ook Youtube etc stream je eenvoudig naar de speakers. Geluid is vele malen beter dan de beste soundbar en zeker dan een setje play 1's of 3's met een mooie natuurlijke bass. Ook mooi stereo HiFi geluid. Wil je nog meer bass voor films ofzo, dan gooi je er (elke) sub bij aan..

Voor 475 euro ben ik klaar. Ben er zeer tevreden mee en kan de BT3 van harte aanbevelen!

Specificaties Q Acoustics BT3:

2*50 watt (rms)
Bluetooth V4.0 inclusief aptX®
Analoge 3.5 mm stereo jack
Analoge RCA phono aansluitingen
Digitale optische aansluitingen (Toslink) voor oa smart TV
Subwooferuitgang (RCA) Hoeft zeker niet, maar kán wel.

Verkrijgbaar in rood, wit of zwart.
Hi Edwardo.. beetje appel peer vergelijk. Bluetooth speakers zijn geen WiFi actieve speakers lijkt mij...?
Leuke positieve review, ik gebruik de Sonos vaak op mijn werk (APR) en ik ben erg weg van het geluid, wij hebben dan 2 units staan, een Play 5 en een Play 3 die elkaar samen geweldig versterken en dan is de opstelling nog geen ruk ook. De Sonos app werkt ook erg prettig op mijn iPhone en het aansluiten ging ook redelijk goed. De enige speaker die toch nog een klasse hoger ligt is de B&W Zeppelin, maar daar ligt de prijs dan ook weer aanzienlijk hoger van.
Dat je premium nodig hebt staat zeer duidelijk op de website als je spotify klikt.
ik heb zelf een ZP90 en een play 3 en het is inderdaad top.
Leuke review. Zelf ben ik fan van het alternatief van logitech (squeezebox) werkt op praktisch dezelfde manier maar hierbij hebben de speakers een display en controls maar weer mindere geluidskwaliteit denk ik. Wel leuk om af en toe wat over de concurrent te lezen!
Ik heb een Sonos ZP90 en een Logitech Smart Radio. Terwijl ze deels in een zelfde categorie vallen zijn ze mijns inziens niet te vergelijken. De software van Sonos is geweldig en draait probleemloos. De Logitech software is de reden dat ik deze apparatuur niet aanraad: dramatisch.

On topic: leuke review en inderdaad, de Sonos spullen zijn top. Wat ik wel als minpunt zou aanmerken is de prijs. Deze is aan de hoge kant voor het gebodene.